Különleges látni a versenypályát madártávlatból a Balatonnal a háttérben
Összeszámolni is nehéz csak az elmúlt tíz évben hány versenypályát ígértek meg nekünk magyaroknak. Ki ne emlékezne az első Balaton mellé tervezett aszfaltcsíkra, a Balatonringre Sávoly mellett? A pályának már élő MotoGP szerződése volt akkor, amikor még a legtöbb engedélyt meg sem kapták az építésre. Ugyancsak a gyorsasági motorversenyekhez kapcsolódik a másik meghiúsult gigaberuházás is nem is olyan régről, amely szintén rendelkezett kontraktussal a motorkerékpárok királykategóriájának fogadására (ráadásul kapásból egy 10 évessel). Tavaly szeptemberben viszont hivatalosan is leállították az építkezést a gazdasági helyzet miatt, így Hajdúnánás sem lesz egy ideig motorsport nagyhatalom. Néhány éve úgy nézett ki a Balatonfőkajár mellé tervezett pálya is erre a sorsra jut. Ha valaki elég szemfüles már 2011-ből is találhat olyan cikkeket, amik a pálya megépítéséről szólnak de a tényleges munka csak 2019-ben kezdődött el. Az építkezés változó intenzitással zajlott, pár éve pedig szárnyra kaptak olyan pletykák is hogy be sem fejezik. Persze a munka ezekben az időkben is folyt a pályán, csak kevésbé látványosan. Idén pletykálták először hogy nem csak hogy elkészül a pálya, de akár még az idén át is adhatják.
Amikor néhány hete megérkezett a meghívó a megnyitóra, kellemes nyugtalanság töltött el hogy ebből tényleg lesz valami. Egészen addig nem akartam elhinni a pálya létezését amíg a saját szemeimmel meg nem láttam az M7-es autópályáról, mert ennyi ígérgetés után annyira hihetetlennek tűnt, hogy kaptunk még egy versenypályát.
Már a bejáratnál látni hogy egy modern létesítményről van szó, a hatalmas LED-falak tényleg egy korszerű versenypálya képét vetítik előre. A sorompók után rögtön jobbra EV-töltők, így még inkább erősödnek az előbb felvázolt érzések. A parkolóban aztán megpillantja az ember a boxépületet és ekkor végképp rádöbben, nem csak marketing fogás volt az FIA és FIM licencek igénylése, de erről később. Összesen 48 garázzsal gazdálkodhatnak az idelátogató szériák, illetve három paddock területtel, amelyek akár össze is köthetőek. A beállók felett modern kiszolgáló létesítmények illetve kicsit messzebb egy 4 csillagos luxushotel, melynek szobái a pályára néznek - majd, ugyanis az átadó idején ez még csupán szerkezetkész állapotban volt. Az elkészült helyiségek viszont ízlésesen vannak berendezve, mindegyikbe öröm belépni, de azért érződik, hogy "még be kell lakni" a pályát.
Nemcsak a versenyzőknek, a nézőknek is jutott aszfaltozott parkolóhely, valamint az EV-töltőket is kifejezetten a látogatóknak szánták, ezt bizonyítja az elhelyezése is
A pálya nehézsége nem csak a kanyarokban, hanem a sóderágyakban is megjelenik, ugyanis ezekből nem lehet olyan könnyen visszaevickélni a pályára mint egy sima aszfaltozott bukótérből
Ha már az aszfaltcsíknál tartunk fnézzük a száraz adatokat. A versenypálya 4115 méter hosszú, 6 jobb és 10 bal kanyar van rajta, szélessége 12-15 méter, a versenyzőket mindenhol tech-pro fal védi és a pálya szélein összesen 10 ezer néző foglalhat helyet, de ez akár 120 ezerre is kibővíthető. A nyomvonalat az a Gulácsi Ferenc tervezte, akinek a Hungaroring vonalvezetését is köszönhetjük. Saját elmondása szerint a balatonfőkajári pályát három alapelv mentén alkotta meg: legyen benne kihívás, tegye próbára a versenyzői kvalitásokat és lehetőleg környezetbarát legyen. A 200 millió euróból felépülő versenypályára jelenleg FIA Grade 2-es minősítést igényeltek a fenntartók, ami gyakorlatban annyit tesz, hogy a Formula-1 kivételével minden egyéb sorozatot fogadhat a létesítmény, de elméletben a Grade 1-es normáknak is megfelelhet némi átalakítással. A megnyitón viszont külön kihangsúlyozták több alkalommal is a megszólalók, hogy az F1 a Hungaroringé és ezt tiszteletben tartják, nem szeretnék rövid távon megcélozni a száguldó cirkuszt. Az FIA mellett viszont a FIM-mel, a Nemzetközi Motor Szövetséggel is egyeztettek az építkezések során, így az sincs kizárva hogy Balatonfőkajáron végre tényleg lesz motorverseny, nem úgy mint Sávolyon vagy Hajdúnánáson.
A Porsche család apraja-nagyja felvonult hogy a szerencsések kipróbálhassák az új pályát
Nem csak Porschékkal, hanem Aston Martinokkal is lehetett parádézni, a brit márka "éppen" azokat a modelleket hozta, amikkel az F1-ben is jelen vannak, a biztonsági autó Vantage-t és az orvosi autó DBX707-est
A sajtótájékoztatók után viszont a szervezők nem csak elméletben, gyakorlatban is igyekeztek nekünk megmutatni az új versenypályát. A bemutatóhoz remek érzékkel Porschékat választottak, így a vasak miatt tényleg nem érheti szó a ház elejét. A szemfülesek még ebédidőben profi szimulátorokon is begyakorolhatták a pálya vonalvezetését GT autókon, valamint alacsonyabb kategóriás formula autókban is. A cudar időjárás miatt azonban eléggé korlátozott keretek között lehetett kipróbálni az aszfaltot, igaz erről legkevésbé sem tehettek a szervezők. A kezeim közé egy 718 Spider került, a technika adott volt a főkajári attrakció feltérképezésére.
Szimulátorból sem a megúszósat hozták a pályára
Ami azonnal feltűnt, hogy éles körülmények között a kanyarok sok esetben egymásra épülnek. Az egyes kanyartól négyesig tartó szakasz csak akkor teljesíthető tökéletesen, ha minden kanyart jól pozicionál a sofőr mert egyik kanyarból következik a másik, nincs idő korrigálni nagyobb tempónál. A négyest az is nehezíti hogy a kanyart megelőző féktávon már kanyarodás közben kell fékezni ennélfogva az autó még instabilabb. A hátsó egyenesben van idő "pihenni", a pályát felavató Giancarlo Fisichella szerint itt akár 250-260 km/h-ás sebességet is el lehet érni versenyautóbval, de száraz körülmények között neki is megvolt a kétszáz egy Ferrari FF-fel. Az ötös és a hatos ugyancsak kombinációként értelmezhető, ha viszont mindkettő jól megvan a hetes egy élvezetes kanyar, meg merem kockáztatni padlógázas megfelelő technikával. A 8-9-es lassító szerintem a pálya legnehezebb szakasza, tökéletesen kell eltalálni a rázóköveket ahhoz hogy nagy tempót lehessen átvinni rajtuk, de ha elvéti a versenyző azonnal büntet a pálya sóderágy formájában. A lassú visszafordító után egy hosszú száguldás következik egy enyhe hajlattal fűszerezve, de a kör végére marad a neheze. A tizenkettestől tizenhatosig tartó szakasz ugyancsak hatalmas koncentrációt igényel, csak úgy mint a első szakasz, hiszen gyors egymás utánban jönnek a kanyarok.
A forgatásokon még Fisichella, a megnyitón viszont már a tulajdonos Chanoch Nissany fia, Roy Nissany vezette a Ferrari FF-et
Röviden tehát technikás pályáról beszélünk, de annak a néhány egyenesnek köszönhetően az autónk adta lehetőségeket is van mód kiélvezni. Minden megvan a pályában ami egy élvezetes autózáshoz szükséges, az ígéretek szerint pedig még az idén lesznek autós- és motoros nyílt napok is. A programok sem váratnak magukra sokáig, a közeljövőben egy két hetes Porsche on track rendezvénysorozatot rendeznek, míg június tizedikén a sejtelmes nevű Festival of dreams eseménynek ad otthont a versenypálya. A nemzetközi törekvéseket jól mutatja a névválasztás is, ami nemes egyszerűséggel a Balaton Park Circuit lett, így a külföldieknek szerencsére nem kell feltétlenül megtanítani Balatonfőkajár helyes kiejtését.
A pálya kanyarjai nagyon jól lettek megrajzolva, nem könnyű jól eltalálni ebből kifolyólag a sikerélmény is nagyobb amikor véletlenül sikerül, legalábbis ami engem illet
https://www.napi.hu/magyar-gazdasag/beruhazas-balaton-park-circuit-versenypalya-forma1.771761.html
Valszeg ezt is így vagy úgy mi fizettük/fizetjük.
Hallelúja!!!
https://epiteszforum.hu/ugy-maradt-az-elatkozott-gp-motorversenypalyak-tortenete
Ez is „dübörgő sikertörténet”, jóég sem tudja mennyi elpukkantott milliárdból.
Hidd el nem elég valamennyit elverni mindet el kell meg hitelt is amennyit csak lehet fel kel venni ahonnan csak lehet..
Jár nekik az úniós pénz is. Amikor azt mondja nekünk akkor a szűk baráti köréről beszél.
Amikor azt mondja Magyarországnak jár, akkor saját magát gondolja a pénz osztónak.
A lombkoronasétányok országában a parasztvakítás tökéletesen működik. Mint tudjuk egy személy önmagában lehet intelligens akár, de tömegbe verbuválódva a legbutább öszötönlénnyé is vállhat lásd ner, akarom mondani nem 🙂
Lapos, mint az asztallap, de legalább tele van lassú kanyarokkal. Inkább egy túlméretes, szuperbiztonságos go-kart pályának néz ki, mint sem egy élvezetes versenycsíknak. Sikános pályákra eleve nem nagyon visznek komolyabb motorverseny sorozatokat, szóval az elhelyezkedésből ítélve szerintem ez inkább amolyan magyar Touristenfahrt pálya akar lenni, ahova majd az utcáról is be lehet gurulni, amolyan Euroring 2.0. A Pannónia- és Hungaroring helyzete aligha van veszélyben.