Akármilyen korú vagy állapotú egy használt autó, az átvizsgálás minden esetben ajánlott, éppen ezért érdemes szerte foszlatni a tévhiteket
Miért fordulhat elő olyan manapság, hogy egy eladó nem engedi átvizsgáltatni a használt autóját, amiért cserébe te egy igen komoly összeget készülsz épp átadni? Mit lehet ilyenkor tenni, mit érdemes kérdezni, és mikor kell elsétálni? Hogy mindezt megértsük, érdemes tisztázni, hogy mi történik pontosan egy átvizsgáláson, ami azért is fontos, mert
a vásárlók közül is rengetegen tévhitben élnek a használtautó-átvizsgálással kapcsolatban.
Ezt tartom tehát az első és legfontosabb kérdéskörnek, illetve egyes rossz tapasztalatok forrásának az eladói oldalról. Alapszabály viszont, hogy az autó ekkor még az eladó tulajdona, így ő rendelkezik arról, hogy hová mehetsz és mit csinálhatsz vele. Éppen ezért fontos, hogy tudd, mit kell kérdezni, és milyen esetleges jobb vagy rosszabb válaszokra számíthatsz.
Nem mindig ilyen egyértelmű, hogy egy autó nem felel meg a károsanyag-kibocsátási elvárásoknak, egy átvizsgáláson ez is kiderülhet
Sokkal fontosabb viszont vevői oldalról azt tisztázni, hogy egy használt autót veszel. Nyilván magadnak kell belőni a skálát, hogy mi reális és mi problémás az adott típusnál, természetesen egészen más szemmel kell nézni egy 20 éves, 300 ezer kilométert futott autó és egy 3 éves, 20 ezret futott autó hibáit. Az átvizsgálásnak ugyanis nem feltétlenül az a célja, hogy hibátlan autót vegyél.
Helyette az átvizsgálás arról adhat egy jó képet, hogy mit és mennyiért kell megcsináltatni az autón, ezáltal ismerd, amit megveszel és elkerüld a váratlan kiadásokat.
Ez a tévhit is hozzájárul a fenti problémához: érthetővé válik az eladó szkepticizmusa az átvizsgálással kapcsolatban, ha mondjuk több korábbi vevő is hibátlan autót keresett, vagy egy kereskedő esetében napi szinten fordultak meg azok, akik egy néhány tízezer forintos probléma miatt nem vettek meg olyan autókat, amelyeknél az adott hiba teljesen reálisnak mondható volt.
Mindkét fent látható gép használt autóként járt nálunk, mégis teljesen mást jelentenek a korukból és futásteljesítményükből adódóan elfogadható hibák: a Thalia használttesztje ide kattintva, míg a Jazzről készült részletes beszámoló ezen a linken érhető el
Az eladói oldalon is akad azonban más népszerű indok a vásárló által választott szervizben történő átvizsgálás megtagadására. Ilyen például, ha attól tartanak, hogy a vásárló előre egyeztetett a szervizzel, hogy reprezentálják felül és árazzák túl a hibákat, ezzel alkualapot teremtve. Bár igen ritka eset, de olyanról is hallottam már, hogy az átvizsgálás egy használt autókat is árusító márkakereskedésnél történt, ahol a máshonnan odavitt autót az átvizsgálás után nem javasolták, helyette rásóztak a vevőre egyet a márkakereskedő kínálatából. Ezek azonban tényleg nagyon ritka esetek, főleg ahhoz képest, ahányszor az eladók megpróbálják a valósnál jobb színben feltüntetni a portékájukat, a hozzá nem értő vevőjelölteket félrevezetve.
Éppen ezért fontos, hogy az eladók megértsék: a legtöbb átvizsgálást kérő vevőjelölt szimplán nem ért az autókhoz, éppen ezért fél attól, hogy egy olyan autóért ad egy kisebb vagyont, amire utána a gatyáját is rákölti majd.
Ez a
mai, egyre dráguló és egyre öregedő hazai használtautó-piac, illetve az egyre horrorisztikusabb szerviz óradíjak láttán egy jogos félelem, főleg akkor, ha a megvásárolni kívánt autó a megélhetéshez szükséges eszköz lenne a családban. Olyat is hallottunk már, hogy a tulaj egyszerűen nem tudja, hogy mi fog a független szervizben történni az autójával, illetve attól fél, hogy baja esik az eladásra kínált járműnek.
Csápos emelő, vagy korrekt mélységű és megfelelően kivilágított akna nélkül sohasem fogod ilyen részletesen látni egy autó alját, pedig ott elég sok meglepetés előre kiderülhet
Éppen ezért mindkét fél számára fontos tisztázni, hogy mi történik valójában egy profi átvizsgáláson. Aki már látott ilyet, az pontosan tudja, hogy lényegében semmi kockázata sincs a dolognak. Ilyenkor ugyanis az autót végigküldik a műszaki vizsgasoron, majd szabad szemmel átnézik az alját és a motorterét, hogy találnak-e rajta bármi szokatlant. Ellenőrzik továbbá a kopó-forgó alkatrészek állapotát és várható további élettartamát, például a fékek és a gumik esetében, illetve a különböző folyadékok szintjét és elhasználtságát, valamint az indítóakkumulátor állapotát. Semmi olyan sem történik tehát, ami veszélyt jelentene az autóra, a feltárt hibákat pedig a legtöbb esetben meg is mutatják a vevőnek és az eladónak. Ezt egyértelműen nem tudja helyettesíteni egy szerelő, vagy autókhoz értő ismerős, aki a kereskedésben állva, sokszor a felemelés lehetősége nélkül megnézi az autót, bár tény, hogy a teljes katasztrófákat már ennyivel is könnyedén ki lehet szűrni.
A bal oldali fotón látható intenzív rozsdásodást (amit egy használtteszten nálunk járt Felicia esetében tapasztaltunk) vagy mondjuk a jobbra megfigyelhető intenzív olajfogyasztást átvizsgálás nélkül is ki lehet deríteni: ha ilyet látsz, akkor érdemes inkább keresni egy másik jelöltet
Az egész sztoriban a legfontosabb kérdés tehát, hogy mit lehet tenni, ha kialakul egy ilyen nézeteltérés a vevő és az eladó között. A legfontosabb, hogy nem szabad semmi rosszra gondolni és mindig kompromisszumkészen kell hozzáállni a másikhoz. Érdemes megkérdezni, hogy miért nem engedi az átvizsgálást az eladó, illetve mit tud ajánlani helyette. Ha a fent felsorolt problémák valamelyikétől fél, akkor remek érvelési alap lehet udvariasan tájékoztatni arról, hogy mi fog történni ezen az átvizsgáláson, illetve hogy nem fogunk visszariadni kisebb problémáktól, és nem az a célunk, hogy az átvizsgálás teljesen reális eredményére hivatkozva álljunk neki szürreális mértékben alkudozni. Persze, ha ilyet mondunk, akkor érdemes ehhez is tartani magunkat a későbbiekben.
Ha a tulaj engedné az átvizsgálást, de kizárólag az általa meghatározott szervizben, netán csak a konkrét kereskedés szerelője által, az sem minden esetben csapda, ráadásul egy egyszerű trükkel így is minimalizálható az átverés veszélye.
Ilyenkor azt kell felajánlani, hogy az általunk odahívott szerelő, netán hozzáértő személy is jelen lehessen az eladó által intézett átvizsgáláskor, és neki is mutassák meg a feltárt hibákat, illetve jobb esetben azok hiányát. Ha az eladónak valóban nincs rejtegetni valója, csak félti az autót az illetéktelen kezektől, akkor ebbe bele fog egyezni, az általad hozott szerelő pedig észre fogja venni, ha az autóval olyan probléma van, amit el akarnak titkolni előled.
"Ennyire idős autót minek átvizsgálásra vinni, úgyis minden baja van" - ha ilyet mond az eladó, akkor itt a vége a történetnek: valóban biztosan ezer meg egy problémája lesz egy olcsó, öreg prémiumautónak, ám közel sem mindegy, hogy ezek mennyire veszélyes problémák
Ha ezt sem engedi az eladó, netán azt állítja, hogy már megvolt az átvizsgálás és el tudja mondani, vagy meg tudja mutatni az összeírt eredményt, akkor jött el a séta ideje. Még ekkor is megeshet, hogy az autó valóban olyan jó, mint amilyennek tűnik, ahogy az is, hogy az eladó nem akar átverni, ám innentől lényegében zsákba macskát veszel. Ezt semmiképpen sem ajánljuk, még akkor sem, ha ritka modellről, vagy különösen jól hangzó ajánlatról van szó. Ugyanígy sohasem szabad olyan autót venni, amit nem engedtek kipróbálni, vagy amivel kapcsolatban az eladó bármilyen apró részletről egyértelműen hazudik. Kimondottan rossz válasz az is, ha az eladó arra hivatkozik, hogy az adott autóért rengetegen érdeklődnek, akik
"nem akarnak ennyi bonyodalmat", vagy akiknek
"azonnal el tudja majd adni, ha te nem veszed meg".
Ne feledd: ha azért csúszol le egy autóról, mert át akartad vizsgáltatni, az még mindig kisebb probléma, mintha átvizsgálás nélkül megvetted volna, és milliókat költöttél volna rá az elkövetkező hónapokban.
Ha csak azért keresnél hibátlan használtautót, mert nem fér bele a javítás a keretbe, akkor érdemes lehet inkább lejjebb adni az elvárásokból: ebben a cikkben részleteztük, hogy miért nem feltétlenül kell félni az olcsó autóktól
Én pl engedtem. Elvittük a bosch szervizbe ahol megállapították egy hibakód alapján hogy EGR-t meg turbot kell cserélni 500 ezer forintért.. Otthon kiderítettem hogy a töltőlevegő cső volt elrepedve és 30 ezer forintból meg lett csinálva. Természetesen a vevőnek már nem kellett a javított autó se..mind1 mert utána más elvitte rövid időn belül… Egyébként 120 ezret futott magyarországi autó volt, lekövethető szervizkönyves..