Egyre kevesebb gyártósor működik Oroszországban
Egy héttel ezelőtt írtunk bővebben az autóipar reakciójáról az orosz-ukrán konfliktus kapcsán, és alig 7 nap alatt alatt az orosz autós piac eljutott oda, hogy szinte az összes Nyugat-Európából érkező autóról le kell mondania az oroszoknak. Az előző cikk elkészülte óta talán a legnagyobb pálfordulás a Volkswagen-konszern háza táján történt, ugyanis a háború utáni napokban a konszern minden márkája külön-külön is elítélte az orosz agressziót, mára pedig teljesen felfüggesztették az orosz működésüket. A Volkswagen-csoport kénytelen volt a kalugai gyár bezárása mellett az európai termelőegységek működését is korlátozni, ugyanis az ukrán gyárakban készülő alkatrészekből hamar hiány alakult ki. Az anyacég mellett a fennakadások a Cuprát és az Audit is érintik,
a Skoda pedig már korábban jelezte, a csehországi üzeme nem képes teljes kapacitásával működni hasonló okok miatt. A szintén a konszernhez tartozó Porsche is megsínyli a kialakult helyzetet; 2 hétre teljesen leállítja a lipcsei gyárát. Herbert Diess szerint a most kialakult helyzet akár a koronavírusnál is rosszabbul érintheti az európai autóipart, hiszen ezúttal a félvezetőhiányon túl még a nyersanyag is problémát jelenthet, ugyanis köztudottan jelentős erőforrásokkal bír mindkét háborúban érintett fél.
A Volkswagen is leállította a kalugai gyártósorát
A Volkswagen mellett a Mercedesnél is döntöttek az oroszországi tevékenység felfüggesztése mellett, továbbá a teherautókat gyártó Kamaz márkában birtokolt 15 százalékos részesedéstől is igyekszik megválni a német vállalat. Bizonyos híresztelések szerint a kecskeméti Mercedes gyár is érintett lehet a megszorításokban, ugyanis a magyar termelőegység is összeköttetésben van az ukrán gyárakkal, és alkatrészhiány miatt kénytelenek a termelést visszafogni. A hazai autógyárak nem csak ennyiben érintettek, hiszen a
Suzuki is nemrég bejelentette, Esztergomból nem exportálnak több Suzukit Oroszországba. Hasonló elhatározásra jutott három luxusmárka is az elmúlt egy hétben: az Aston Martin mellett a két nagy olasz márka, a Lamborghini és a Ferrari is bejelentette, hogy felfüggesztik orosz tevékenységüket, utóbbi pedig- hasonlóan a Mercedeshez és a Volkswagenhez - 1 millió eurót (mai árfolyamon több mint 380 millió forint) ajánlott fel az ukrán bajbajutottak megsegítésére.
A háború kirobbanása idején még tétovázó japán márkák is egyértelművé tették a fegyveres konfliktusról alkotott véleményüket.
Mind a Honda, mind a Toyota az oroszországi tevékenysége teljes felfüggesztése mellett döntött. A koreai Hyundai ezzel ellentétben a nyilvánosság felé nem közölt további részleteket, de az ötnapos szentpétervári gyárbezáráson túl a helyi források szerint a márka nem szállít autókat a kereskedésekbe, és felfüggesztette az értékesítést az országban. A most említett márkák közül azonban egyik sem tudott akkorát belerúgni a már jelenleg is tetszhalott állapotban lévő orosz autós piacba, mint a Renault csoport bejelentése.
Csak a Lada 350 ezer példányban fogyott 2021-ben, ami az orosz újautó-piac 21 százaléka, emellett a Renault is 100 ezer fölött teljesített. A Lada nemrég bejelentette, hogy több napra felfüggesztik a termelést a gyáraikban, ugyanis az elektronikai berendezések több mint 20 százaléka külföldről érkezik (elsősorban Romániából), és az Oroszországot sújtó szankciók ellehetetlenítik a kereskedést más európai országokkal. A Lada jelenleg a AvtoVAZ égisze alatt fut, melynek többségi tulajdonosa a Renault csoport, ennek megfelelően az anyacég részvényei hamar a földbe álltak: az elmúlt 1 hónapban 35 százalékot estek! Az orosz vezetés egyelőre kivár, azonban Vlagyimir Putyin orosz elnök közölte, elképzelhető,
hogy a bezárt gyárakat államosítják és maguk folytatják a gyártást külső segítség nélkül. Más feltételezések szerint a szigorú európai szankciók könnyedén a kínai piac felé terelhetik az orosz kereskedőket; 2021-ben mindössze szűk 123 ezer Kínában készült autó jutott az orosz piacra, de ez a szám idén akár a többszörösére nőhet. Kína hivatalosan egyelőre nem jelentett be szankciókat Oroszországgal szemben, de egyes híresztelések szerint már bizonyos területeken ők is korlátozzák az orosz kereskedelmet.
Szebb napokat is látott autókereskedés lángol Ukrajnában
A koronavírus miatt kialakuló chiphiány enyhülni látszott, azonban a félvezetők előállításához megkerülhetetlen nyersanyagokkal rendelkezik mind az ukrán, mind az orosz ipar. Előbbi a világ egyik legnagyobb neon beszállítója, mely a félvezetők előállítása során tölt be fontos szerepet, míg utóbbi a nikkelérc értékesítésében jelentős világpiaci szereplő. A nikkelből már a konfliktus kirobbanása előtt is hiány volt, hiszen az elektromos autókban is használatos akkumulátorok egyik alapvető összetevője, az orosz termelés kiesésével pedig ez a hiány csak tovább nő. Szakértők szerint a nyersanyaghiány miatt hosszabb távon az új autók ára még feljebb kúszhat, mivel a magasabb előállítási költségek mellett az olcsó keleti munkaerő is eltűnhet a piacról, emellett a várakozási idő is jóval hosszabb lehet a márkakereskedéseknél a kieső gyárak miatt. Amennyiben pedig az Európai Unió szankciói kiterjednek a földgáz- és olajkereskedelemre is, úgy komoly bajba kerülhetnek akár a magyar autósok is, ám ezekről a megszorításokról egyelőre csak tervezetek láttak napvilágot. A Shell mindenesetre igyekszik függetleníteni tevékenységét az orosz piactól, ugyanis az oroszországi működésének felfüggesztése mellett a vállalat ígéretet tett arra, hogy a jövőben nem vásárol több orosz olajat; tette mindezt azután a botrány után, mikor is rekord alacsony, 28,5 dolláros hordónkénti áron vásároltak olajat a kialakult helyzetnek köszönhetően. Később, ezért a lépéséért elnézést kért a Shell. A MOL valamivel jobb helyzetben van, hiszen az olajvezetéken keresztül zavartalan az ellátás, és a magyar ellátást ki tudja elégíteni a vállalat- erről Hernádi Zsolt beszélt a
csütörtöki kormányinfón.
Korántsem fest már olyan jól az orosz piac helyzete, mint egy héttel korábban. A háború kirobbanása után a kisebb piaci szereplők léptek azonnal, mára azonban a legjelentősebb márkák is felfüggesztették az orosz gyárak üzemeltetését, vagy akár a teljes működésüket Oroszországban. Az európai piac leginkább a nyersanyagok miatt lehet veszélyben, de az szinte borítékolható, hogy előbb vagy utóbb az árcédulákon, és a szállítási időn is tetten érhető lesz az orosz-ukrán konfliktus.