Jó eredménnyel zárult az idén júliusban, rekord számú autó ellenőrzésével végzett Nyárigumi Kommandó: az autók 87 százalékán már az évszaknak megfelelő, nyári vagy négyévszakos abroncs volt, kellő profilmélységgel
A nonstopgumi.hu csapatával több mint 8 éve igen elhivatott, már-már fanatikus munkát végzünk annak érdekében, hogy segítsük a hazai autósok biztonságos gumiabroncs-választását. Azon túl, hogy szezononként rendre nagyszabású hazai teszteket készítünk, amelyeken
mért értékekkel is megmutatjuk, milyen különbségek adódnak az egyes abroncsok között, mit jelent fékútban kifejezve, ha nem az évszaknak megfelelő abronccsal közlekedünk, rendre úgynevezett Gumikommandókkal is szondázzuk az autókat annak kiderítésére, hogy vajon a sofőrök mekkora százaléka figyel a megfelelő abroncsválasztásra. A helyzet szerencsére egyre jobb, bár nyilvánvaló, hogy az előző években a nyár első felében végzett szemlék nem összevethetők a mostanival, amelyre idén júliusban, több korábbi felméréshez hasonlóan az ORFK OBB közreműködésével került sor.
Az országos kapitányságok által több mint 1500 autó abroncsa került górcső alá, a teljes átlag szerinti 87 százalékos nyárigumi-arány is egészen biztató, ahogyan az is, hogy az autók túlnyomó része (62 százaléka) 5 évnél fiatalabb, 46 százalékban ráadásul prémium márkás abroncsokon gördül. A nyári gumiabroncsokat tekintve egész korrekt a 4,6 milliméteres átlagos profilmélység is. Több megyében (Baranya, Fejér, Hajdú-Bihar, Jász-Nagykun-Szolnok, Nógrád) 90% felett adódott a nyári gumis autók aránya (a vizsgáltak körében), Fejér megye az átlagos profilmélység alapján is kiemelkedett az ottani 5,2 mm-es értékkel.
Egyértelmű, hogy idén a nyári gumira váltás szezonja is késve indult a koronavírus miatt, és bár a felmérés szerinti 87 százalékos mutató egészen biztató, ez még mindig azt jelenti, hogy 10-ből legalább 1 autó nem az évszaknak megfelelő gumiabroncsokon fut.
Ez főként esőben, vizes aszfalton okozhat meglepetést: téli gumival tesztjeink szerint nyárias hőmérsékleten nagyjából 25 százalékkal nő meg a fékút, ez már 60 km/órás tempóról is autóhossznyi, 4 méteres különbséget jelent. Ezen már életek is múlhatnak, és ekkor még szinte csak városi tempóról beszéltünk. Ha egy autót tehát bármire is használunk, elengedhetetlen, hogy azon az évszaknak megfelelő abroncsok legyenek. Megjegyzendő még, hogy bár a kötelezően előírt 1,6 milliméteres profilmélységhez mérten kedvezően mutat a 4,6 milliméteres profilmélység átlag is, fontos tudni, hogy ez azt jelenti, hogy számos autón 2-3 milliméteres profilú abroncsok találhatók, ezekkel pedig jelentősebb eső esetén könnyedén belefuthatunk az aquaplaning, azaz a vízenfutás jelenségbe, amikor az abroncs és az út között egy vízréteg alakul ki, magyarán az irányíthatatlanná válik.
Míg a korábbi felméréseknél az autósok információt és az évszaknak megfelelő, jó állapotú abroncs esetén akár apró ajándékot is kaptak, az idén nyári felmérés fordulatot hozott. Mivel az ellenőrzést a rendőrség emberei végezték, néhány esetben helyszíni bírságot is ki kellett osztaniuk. „
A Nyárigumi Kommandó elsődleges célja most is az volt, hogy felhívjuk a figyelmet a megfelelő gumiabroncsra és annak fontosságára, a kollégák néhány esetben, gyakorlatilag a balesetveszélyesen profil nélküli abroncsok láttán kénytelenek voltak szankciót alkalmazni, mely nem cél, hanem egy eszköz volt a kezükben a biztonságos közlekedés érdekében” – fejtette ki Berzai Zsolt az ORFK OBB főtitkára.
Nem érdemes nyáron téli gumival közlekedni: az többlet fékutat ad és extrém mértékben kopik, a melegben megég, így télinek sem lesz már megfelelő
Az idei Nyárigumi Kommandó tehát jó eredményeket hozott, de mégis egyértelmű üzenet azok számára, akik esetleg még nem cserélték le gumiabroncsukat: ha a sarki fűszeresnél messzebb mennek, ahova lehetőleg nem is autóval indulnak, akkor váltsanak nyári gumira. Már csak azért is, mert a téli gumi nem csupán átlag feletti fékutat és rossz tapadást ad nyáron, hanem meg is ég a magas hőmérsékleten, magyarán már télinek sem lesz megfelelő.