Az Audi szerint a jövő: bemutatták a Q4 e-tron két változatát

A Q4 e-tron egy kompakt SUV, utastere mégis nagyautós, a technológiája pedig mindent visz

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

16,55 millióról indul, de kiterjesztett valósággal, remek helykínálattal, élhető hatótávval, környezettudatos gyártással, újrahasznosított anyagokkal, futurisztikus beltérrel és elegáns külsővel érkezik. Íme a Q4 e-tron SUV és Sportback formában.

Az új Q4 e-tron tervezésekor az egyik legfontosabb szempont volt, hogy az új modell minél szélesebb vevőkör igényeit elégítse ki, így az autó egyszerre több méretosztályba is tartozik. 4,59 méteres hossza ellenére egyértelműen kompakt SUV-nak néz ki - mint a Q3 - ám családi autós, 500 liter feletti csomagtartót rejteget hátul - akár egy Q5 - az utastere pedig a megnövekedett tengelytáv miatt még egy méretosztállyal feljebb - a Q7-ben - is elmenne. A típus a MEB platformra épül, akárcsak a Volkswagen ID.4 és a Skoda Enyaq iV, ám mindkettőnél jóval modernebb, futurisztikusabb hatást kelt, technológiája pedig a prémiummárkához mérten jóval modernebbnek hat a polgáribb testvérekénél.
Hirdetés
Dizájn terén érthető okokból a szögletes, elegáns formák uralják az autót, a rajzolók szerint a legnagyobb kihívást a megrövidült orr-rész és az Audihoz képest szokatlanul nagy kabin elrejtése, "audissá tétele" jelentette. Megtehették volna, hogy az azonos platformra a VW-hez képest jóval kisebb kabint tesznek - ezt már a '90-es évek óta, az első A4, majd A3 megjelenésétől teszik - sikerrel elrejtve az azonos építőkészlet tényét. Ezzel viszont a Q4 e-tron praktikumából kellett volna elvenni, amit a célzott széles vevőkör miatt nem engedhettek meg maguknak. A Q4 e-tron ugyanis - a '90-es évekbeli A4-gyel és A3-mal ellentétben - nem rendelkezik elérhető árcédulás nagyobb testvérekkel a modellpalettán. Emiatt inkább különböző, szemet megcsaló élekkel és vonalvezetésekkel tüntették el a nagy utasteret.
Az autó dizájnelemeinek nagy része a hatótáv növelését is szolgálja. A hűtőrácstól a lökhárítón át az oldalsó tükrökig mindent úgy alakítottak ki, hogy a lehető legkisebb légellenállással kelljen megküzdenie az elektromos hajtásláncoknak, ezzel összesen 31 kilométert tudtak adni a megtehető távolsághoz. Három változatban lesz kapható a Q4 e-tron, 125 és 225 kW közötti összteljesítményszinteken, 52 vagy 77 kWh-s akkucsomaggal és 341-528 kilométeres WLTP szerinti hatótávolsággal. Az AC tölthetőség a kisebbik akkunál 7,2, a nagyobbnál 11 kW, a DC 100/125 kW teljesítményt ad, így váltóáramról 7, egyenáramról (megfelelő töltővel) 30 perces (80%-ra) telítési idővel lehet számolni. A legerősebb verzió Quattro álnéven összkerékhajtást is kap, de természetesen ez az elektromos autókban megszokott rendszert jelenti: a két tengelyen külön motorok hajtanak majd.
Hirdetés

Az Audi Q4 e-tron kínálata
Q4 35 e-tron Q4 40 e-tron Q4 50 e-tron
Teljesítmény 125 kW 150 kW 220 kW
Nyomaték 310 Nm 310 Nm 460 Nm
WLTP hatótáv(SUV) 341 km 520 km 488 km
WLTP hatótáv (Sportback) 349 km 528 km 497 km
Akkucsomag kapacitása 52 kWh 77 kWh 77 kWh
Gyorsulás (0-100km/h) 9 s 8,5 s 6,2 s
Hirdetés

A másik nagy újdonság a valóságot kiterjesztő head-up display, ami nyilakat, indulási és érkezési helyeket, valamint egyéb releváns infókat jelenít majd meg a szélvédőn. A rendszert úgy alkották meg, hogy mindezeket a sofőr tőle körülbelül 10 méterre találhatónak érzékelje, de természetesen az autó a közlekedési szituációtól függően akár valamivel közelebbre vagy távolabbra is képes lesz vetíteni a szükséges információkat. A bemutatón külön hangsúlyt kapott - zöld jármű mivoltát még jobban kiemelve - a Q4 e-tron és az Audi márka fenntarthatósága, amelynek keretei közt a beltér újrahasznosított anyagain és a "tankolandó" áram forrásain túl a márka jövőjére is kitértek. Állításuk szerint a hosszútávú cél a teljes választék elektromossá tétele, amelynek az első lépése, hogy minden méretosztályban kínáljanak alternatívát a belsőégésű motoros változataiknak. A bemutató egyik legviccesebb pillanata volt - legalábbis a magyarországi viszonylatokat figyelembevéve - amikor a Q4 e-tron várható környezetterhelési lábnyomát egy dízel Q3 azonos adataival hasonlították össze. Még úgy is bőven jobb végeredménnyel bírt az elektromos modell, hogy a jelenlegi áramtermelési forrásokkal számoltak, és a dízel Q3 élettartamát 200 ezer kilométerre becsülték, mondván, hogy a mindenkori dízel Audik körülbelül ennyit futnak tervezett élettartamuk során. Ennek viszont fontos tanulsága, hogy a valóságban még kedvezőbb az arány, hiszen mind tudjuk, hogy itthon ezek az autók szinte nem is léteznek valós 200 ezres futásteljesítmény alatt. Összességében egy nagyon szép és modern autó a Q4 e-tron, az egyetlen dolog, amit hiányolok belőle, az a szín. Semmi olyan árnyalatot sem mutattak az autóra, amit ne lehetne szerkesztés nélkül elrejteni egy szürkeárnyalatos fotón. A barna is szürkésbarna, a kék is ezüstöskék, a legszebb talán a bemutatón megvillantott sötétlila volt. Nemhogy élénkpiros, fűzöld, vagy citromsárga, de még az egyesek által "kolbászzsírmetálként" emlegetett narancssárga fényezést sem lehet kérni - sohasem gondoltam volna, hogy ez utóbbi valaha hiányozni fog. Persze ez már csak szőrszálhasogatás, valószínűleg a célközönség igényei teremtették az inkább elegáns színválasztékot is.
Hirdetés
Első körben a modell két gyengébbik változata érkezik hazánkba, a Q4 e-tron 35 (125kW) ára 16 550 000 ezer forint lesz, a Q4 e-tron 40 (150 kW) pedig 19.100.000 forintért lehet a tiéd. Az összkerékhajtásos 45-ös és 50-es teljesítményszintek csak később lesznek elérhetők 20,4 és 21,42 millió forintért.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?