Az 1000 kilométeres villanyautó-hatótávhoz tervezett gumi titka

A Bridgestone hiperhatékony gumiabroncsot fejlesztett a Mercedes-Benz VISION EQXX számára

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A Bridgestone volt a Mercedes-Benz gumiabroncs-fejlesztő partnere a Vision EQXX projektben, amely a villanyautók hatótávolságának kitolását tűzte ki céljául. Mutatjuk, miként és mennyit számít a gumi az 1000 kilométeres hatótáv elérésében!

Rengeteg egyedi megoldás kell, ha egy villanyautót 1000 kilométerre szeretnénk eljuttatni egy töltéssel. A Mercedes megcsinálta, az EQXX, a minimális légellenállásra kihegyezett négyajtós tanulmányautójuk egy töltéssel 1008 kilométert tett meg a németországi Sindelfingenből a franciaországi Cassis-ig, mindösszesen 8,7 kWh/100 kilométeres energiafogyasztással. Magáról az esetről már írtunk, arról ide kattintva olvashattok. Most annak mutatjuk be egy részletét, hogy mindez miként lehetséges: a Bridgestone egyedi tervezésű Turanza Eco gumiabroncsok titkát fedjük fel.
Hirdetés
Ez a titok pedig nem más, mint a rendkívül alacsony gördülési ellenállás és a minimális légellenállásra optimalizált kialakítás. A Bridgestone ehhez a szabadalmaztatott Enliten technológiáját ötvözte az Ologic nevű megoldással, előbbi akár 20%-kal csökkenti a gumiabroncs gördülési ellenállását és tömegét, míg az utóbbiról számomra mindig a BMW i3 fog eszembe jutni: ez a nagy átmérőt, a keskeny futófelületet és a magas légnyomás kombinációt takarja. A technológiát ráadásul a Mercedes-Benz aerodinamikai részlegével együttműködve fejlesztették tovább, így a Turanza Eco optimalizált oldalfallal és olyan gumiabroncs-szerkezettel rendelkezik, amely illeszkedik a 20 colos, kovácsolt magnézium felnik burkolatához, még tovább javítva az autó aerodinamikáját. A fejlesztés során környezettudatossági és hatékonysági szempontokból is hatalmas lépés volt a Bridgestone virtuális abroncsmodellezési és szimulációs technológiáinak felhasználása, ez tette lehetővé a gumiabroncs különböző körülmények közötti teljesítményének mérését, mielőtt fizikailag is létrehozták volna. Ettől rugalmasabb maga a fejlesztési procedúra és a szükséges idő is drasztikusan lerövidül, a digitális változatok azonnali tesztelése és módosítása miatt csak a legjobb lehetséges megoldásokat kell legyártani és élesben tesztelni. A virtuális abroncsfejlesztés ráadásul a kevesebb legyártandó és tesztelendő prototípusnak köszönhetően kevesebb természeti erőforrás felhasználását és kibocsátott káros anyagot jelent.
Hirdetés
"A Bridgestone büszke arra, hogy hosszú távú partnerével közösen fejlesztette ki a megfelelő gumiabroncsokat egy ilyen innovatív projekthez." - nyilatkozta Emilio Tiberio, a Bridgestone EMIA műveleti igazgatója és technológiai vezetője. Hozzátette: "A Mercedes-Benz VISION EQXX annak bemutatására szolgál, hogy mire képes egy optimalizált elektromos jármű. A projekt teljes összhangban van a saját, elektromos járművek fejlesztését érintő céljainkkal, különösen, hogy elkötelezettek vagyunk az elektromos mobilitás hatékonyabbá és elérhetőbbé tételében."
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?