A Mercedes EQXX tanulmány legapróbb részletei is a hatékonyság kitolását szolgálják
Rengeteg egyedi megoldás kell, ha egy villanyautót 1000 kilométerre szeretnénk eljuttatni egy töltéssel. A Mercedes megcsinálta, az EQXX, a minimális légellenállásra kihegyezett négyajtós tanulmányautójuk egy töltéssel 1008 kilométert tett meg a németországi Sindelfingenből a franciaországi Cassis-ig, mindösszesen 8,7 kWh/100 kilométeres energiafogyasztással. Magáról az esetről már írtunk, arról
ide kattintva olvashattok. Most annak mutatjuk be egy részletét, hogy mindez miként lehetséges: a Bridgestone egyedi tervezésű Turanza Eco gumiabroncsok titkát fedjük fel.
Nem csak elölről, hanem hátulról is látszik az autón a végletekig kitolt aerodinamikai fejlesztés, ám az csak egy részlet, az ügyesebbek a keskeny futófelületű gumikat is kiszúrhatják
Ez a titok pedig nem más, mint a rendkívül alacsony gördülési ellenállás és a minimális légellenállásra optimalizált kialakítás. A Bridgestone ehhez a szabadalmaztatott Enliten technológiáját ötvözte az Ologic nevű megoldással, előbbi akár 20%-kal csökkenti a gumiabroncs gördülési ellenállását és tömegét, míg az utóbbiról számomra mindig a BMW i3 fog eszembe jutni: ez a nagy átmérőt, a keskeny futófelületet és a magas légnyomás kombinációt takarja. A technológiát ráadásul a Mercedes-Benz aerodinamikai részlegével együttműködve fejlesztették tovább, így a Turanza Eco optimalizált oldalfallal és olyan gumiabroncs-szerkezettel rendelkezik, amely illeszkedik a 20 colos, kovácsolt magnézium felnik burkolatához, még tovább javítva az autó aerodinamikáját.
Oldalról a hatalmas magnéziumfelnik látványosak: méretük, tömegük és a hozzájuk tervezett gumi is jelentősen hozzátesz a hatótávhoz
A fejlesztés során környezettudatossági és hatékonysági szempontokból is hatalmas lépés volt a Bridgestone virtuális abroncsmodellezési és szimulációs technológiáinak felhasználása, ez tette lehetővé a gumiabroncs különböző körülmények közötti teljesítményének mérését, mielőtt fizikailag is létrehozták volna. Ettől rugalmasabb maga a fejlesztési procedúra és a szükséges idő is drasztikusan lerövidül, a digitális változatok azonnali tesztelése és módosítása miatt csak a legjobb lehetséges megoldásokat kell legyártani és élesben tesztelni. A virtuális abroncsfejlesztés ráadásul a kevesebb legyártandó és tesztelendő prototípusnak köszönhetően kevesebb természeti erőforrás felhasználását és kibocsátott káros anyagot jelent.
Az EQXX ráadásul már a valóságban is bizonyított, a két országot is érintő, 1008 kilométeres túrája után még 13% töltöttsége maradt, ami további 130 kilométerre lehetett volna elegendő
"A Bridgestone büszke arra, hogy hosszú távú partnerével közösen fejlesztette ki a megfelelő gumiabroncsokat egy ilyen innovatív projekthez." - nyilatkozta Emilio Tiberio, a Bridgestone EMIA műveleti igazgatója és technológiai vezetője. Hozzátette:
"A Mercedes-Benz VISION EQXX annak bemutatására szolgál, hogy mire képes egy optimalizált elektromos jármű. A projekt teljes összhangban van a saját, elektromos járművek fejlesztését érintő céljainkkal, különösen, hogy elkötelezettek vagyunk az elektromos mobilitás hatékonyabbá és elérhetőbbé tételében."