A tesztre kapott Suzuki Swift is a világon eladott 38%-nyi fehér autók táborát gyarapítja
“Vevőink minden színigényét ki tudjuk elégíteni, ha fekete kocsit rendelnek.” - szólt Henry Ford legendás mondata, amely koncepció akár még mai is működhetne. A Ford Motor Company alapítója, egyben a futószalagos autógyártás atyja annak idején az egyszerűség és az olcsó gyárthatóság miatt tette le a voksát a fekete szín mellett, aminek meg is lett az eredménye. A kezdetben 825 dollárba kerülő Ford T-modell az évek előrehaladtával egyre olcsóbb lett, a tizenhét éve gyártásban lévő modellért 1925-ben már csak 260 dollárt kértek, így több mint 15 millió vásárló engedhette meg magának a T-modellt, a szín pedig vajmi keveset számított. A technika és a forma rengeteget változott az elmúlt száz évben, a vevők ízlése viszont alig.
Az ezüst elegáns, semleges és szinte minden autón jól mutat. A naplementében megcsillanó Skoda Octavia 2.0 TDI tesztje itt olvasható
A festékiparban tevékenykedő Axalta immár 67 éve teszi közzé éves (globális) felmérését az új autók színével kapcsolatban. Az idei év sem hozott sok meglepetést, továbbra is a fehér, a fekete, a szürke és az ezüst színt kedvelik a vevők. Olyannyira a hagyományosnak mondható fényezések pörögnek, hogy az összes új autó 81%-át a négy szín valamelyikére fényezik.
A legnépszerűbb szín serlege - ahogy tíz és folyamatosan - most is a fehéré, ilyen színben az idei új autók 38%-a pompázik. A fehér szín népszerűségét az éghajlat is magyarázza, például a közel-keleti forróságban ez tűnik a legjobb választásnak, továbbá a fehér fényezést sok modell esetében ingyen adják.
A szürke szín nem a legbiztonságosabb, nehezebb észrevenni egy aszfaltszínű autót. A tesztelt Audi A6 esetében még a fülünkre sem mindig hagyatkozhatunk, ugyanis elektromos üzemre is képes a limuzin
A második helyezett a 19%-os népszerűségnek örvendő fekete, ami főleg a luxusautók körében népszerű, a dobogó utolsó fokán a szürke (15%) áll. Az ezüst fényezés iránt csökkenő kereslet mutatkozik, de még így is ő a negyedik legnépszerűbb szín a maga 9%-ával. Úgy tűnhet, hogy a gyártók a kereslet négyötödét ki tudnák elégíteni négy színnel, azonban valószínűleg a vásárlók erősen korlátozva éreznék magukat, ha csak négyből választhatnának. Így legalább megvan a lehetőség a színes autóra, még ha a többség úgysem él a lehetőséggel.
Nem csak a Szabadság-hídnak áll jól a zöld. A BMW M340i-nek nemcsak a tudása, hanem a színe is lenyűgöző. A gyönyörű fotókkal illusztrált teszt itt olvasható
Nekem eddig 4 autóm volt: 2 fehér, egy fekete, és egy szürke. 🙂 Egy éve majdnem lett egy kékem, de aztán mégsem.
A szürke a legjobb, mert nem látszik meg rajta a kosz olyan gyorsan. A fehérrel elég csak kimenni az utcára, és már szörnyülködök is, hogy lehet mosni. Ebből a szempontból a fekete sem jó, de talán az még elmegy.
A szürke kimondottan az elmúlt hetek időjárásában hasznos, mivel nem csak a koszt, de az autót sem látod. Pláne, ha a jobbágy nem kapcsol világítást, hisz hát nappal van és városban, akkor meg nem kötelező. Mert ugye, a vessző után már nem olvas, nem értelmez, meg amúgy is fingja nincs, mit takar a “megfelelő időjárási körülmény” szó.
A ködlámpa-fetisiszták a másik véglet…
A fehérből azért van sok, mert sok a céges autó (és ugye itt új autókról van szó, ahol még jelentősebb a céges vásárlások aránya) és azok jellemzően fehérek. Nekem eddig 2 céges autóm volt, egy fekete (az ottani főnöknek az volt a kedvence) és most van egy fehér.
Sajátok közül egy fehér volt, azt nem én választottam, úgy örököltem. Ezen kívül volt a családban szürke, sötétzöld, olajzöld, bordó, homokszínű, 2 sötétkék és 2 piros. Én magamnak fehéret nem választanék, igaz ma már vannak szép fehérek és van amelyik kocsinak jól áll.
20 éve egy nepper haverom azt mondta, hogy a fehér és a piros autót nagyon nehéz eladni, igaz a pirosra volt pár kivétel. Ez akkor nagyon igaz volt, de azóta azért változott.
Szerintem a világos és meleg (nem úgy értem…) színek a legszebbek, vagyis a világos barnától a bézsig mindenféle árnyalat. Sajnos kedvenc márkámnál a Skodánál újabban nagyon béna színeket kínálnak, amik a konfigurátorban még nem is néznek ki rosszul, de élőben katasztrófálisak.
A BMW egyébként több, mint 600 ezer forintért kínálja a bézs árnyalatot! Az EU idióta környezetvédelmi előírásait teljesítendő, a gyárak sajnos ott faragnak a költségeken, ahol csak tudnak. Sajnos ennek áldozata a színpaletta is. Érdemes megnézni, hogy míg 10 éve akár 15 féle árnyalatot is kínáltak mondjuk a VW-csoport márkáinál, mára még a prémium Audi esetében is kb. a felére csökkent a választható színek száma, ráadásul a választék is kifejezetten izléstelen szerintem.
Valóban volt a festékeket érintő EU-s környezetvédelmi változás, de annak már lassan 10-15 éve, s tudtommal az is elsősorban a lakkfestékekre vonatkozott, nem az alapfestékre – abból a robot bármely színt boldogan felvisz. A probléma ott kezdődött, mikor a festékes cégek elkezdtek rátukmálni még egy második, harmadik vagy esetenként negyedik (!) fürdőkádat vagy speciális elektrokémiai eljárást az autógyártókra azok meg boldogan beépítették ezeket a bonyolult és drága gépeket a gyártási rendbe. Szóval az a 600 ezer forintos felár sok modellnél egyáltalán nem indokolatlan, mert már csak úgy kapkodja az ember a fejlét, hogy hány medencén meg hőkezelésen megy át egy karosszéria, míg elnyeri végső színét.
Ellenpélda: a Fiat pl. nem nagyon fektetett be ezekbe a dolgokba, mert az ő régi vágású gyáraikkal nem igazán lenne kompatibilis, cserébe vannak színes autók olcsón. Mondjuk ennek az ára, hogy a fényezési hibák száma is náluk a legmagasabb új autókon.