Autópályán is leállhat a motor

Új fajta stop-start rendszert fejleszt a Hella

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A hibridektől megszokott módon, komoly tempónál is a motor leállításával spóroló stop-start rendszeren dolgozik a Hella. Akár 100 km/órás tempónál is megállíthatja majd benzines és dízel hajtóműveket.

Egyre több a stop-start elektronikás autó, a gyártók szerint már vannak olyan tökéletesek a kenőrendszerek, hogy megéri üresjáratban megállítani, majd újraindítani a motort, továbbá az átlagos várakozásnál elpöfékeltnél kevesebb üzemanyagot igényel az újraindítás. A rendszerek között persze vannak különbségek, léteznek szerencsésebbek, melyek csak a teljes megállás után 1 vagy 2 másodperccel állítanak le, de vannak olyanok is, amelyek minden adandó pillanatban. Egy kereszteződésnél épp csak megállva utóbbi például zavaró tud lenni. A rendszerek azonban terjednek, s a hibridek, köztük a PSA mikrohibridjei (melyek ugyan nem villanymotorosok, de önindító helyett generátoruk által az átlagosnál gyorsabban és finomabban indítanak) akár menet közben is leállítják motorjaikat. Utóbbiak persze csak szerény, kiviteltől függően 8-20 km/órás tempó között, míg a teljes értékű, villanymotorjaikkal mozogni is képes hibridek akár autópályás tempónál is képesek erre.
Hirdetés

Hamarosan pedig a hagyományos, csupán egyetlen, és belső égésű motorral szerelt autók is képesek lehetnek arra, hogy akár 100 km/órás tempó alatt is megállítsak motorjukat, ugyanis a Hella olyan - bármely gyártó által megrendelhető - stop-start elektronikát fejleszt, mely akár 100 km/órás tempónál is megállíthatja a motort - amikor épp nincs szükség a hajtására. A guruláskor vagy fékezéskor a motort megállító és az automata vagy legalább robotizált váltót üresbe kapcsoló elektronika által akár 10 százalékos fogyasztáscsökkentést ígérnek a fejlesztők. Mivel a rendszer két akkumulátorral dolgozik, az egyikről álló motornál is ellátja az elektromos kormány-, illetve fékrásegítőt, valamint az összes fedélzeti elektronikát is. Az átmeneti áramellátáshoz akkumulátor helyett kondenzátorokat is alkalmazhat a rendszer, ami állítólag már olyannyira szériakész, hogy bevezetésének legnagyobb gátja a vevők általi emészthetőség lehet. Az Egyesült Államokban például még azt is nehezen fogadják el az autósok, hogy a várakozó autó motorja megálljon, a viszolygás pedig vélhetően még nagyobb lesz a mozgó autóban is működő stop-start rendszertől. A Hella szerint azonban fölösleges a félelem, a rendszer működőképes és a mai stop-start elektronikáknál jelentősebb fogyasztáscsökkentésre képes. Kíváncsian várjuk, mikor és mely modellnél bukkan majd fel először szériagyártásban.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.30. at 12:07
    Permalink

    Ez a Start-Stop-os bohóckodás az agyamra megy…
    Úgy csinálnak, mintha az elmúlt pár évben feltalálták volna a spanyolviaszt, pedig ilyen rendszer még a Barkasokban is működött ! ( http://belsoseg.blog.hu/2010/10/06/ezt_azert_nem_gondoltam_volna )
    Ha én spórolni akarok ( Szoktam ) akkor már olyankor is leállítom a motort, ha látom, előttem pirosra váltott a lámpa és én közben gurulok, vagy hosszú lejtőn lefelé. Nem nagy ördöngősség, egyszerűen fordítok egy kicsit a kulcson 🙂 Sőt a beindítás is néha egyszerűbb, mert berakom sebességbe, kuplung fel és már megyek is. Ezek a marhaságok csupán arra valók, hogy az emberek a spóroláshoz még egy kicsivel kevesebbet használják az eszüket ! Az autópályás (vagy menet közbeni) lekapcsolás meg veszélyes is lehet, egy váratlan helyzetben semmit sem tud kezdeni az autójával a szerencsétlen. De spórolást is anno rég kitalálták még karburátorra, mikor (például a VW-knél) 1500-as fordulat felett motorféknél egyszerűen elzárta az üzemanyagot a géptől és hoppá, volt fogyasztás-nincs fogyasztás 🙂 De ott egyszerűen csak rá kellett lépni a gázra és ment a kocsi ! Száz szónak is egy a vége: minél bonyolultabb valami annál pocsékabb!

  • 2017.10.30. at 12:07
    Permalink

    öö a 11 éves Priusom, 110-el busz mögött is lekapcsol, 😀 jó ez szélsőséges eset, de akkor is. Alap érték 70 km/h ami aksi relatív túltöltődés esetén megnyúlik feljebb, illetve lejtő és szélárnyék is jó hatással van rá. Csak szegény 33 kW-os motor nehezen pattintja vissza a nálánál erősebb belső égésűt egy villany teljesítményt túl lépő tartományban.
    Ha lenne litionom, meg erősebb villany motor akkor simán kikapcsolhatna.

    Van pl a puntóból is elektromos szervós, meg más kisebb városi autókban.
    Szerintem a vész helyzetekkel lesz nagyobb baj, ott ezek a másodperces csúszások totális teljesítmény hiányban végzetesek lehetnek.

    Van egy olyan technológia ami egy direkt befecskendezős rendszert, a sűrítés végén állít meg és beköpés+gyújtással indul a motor üresre és máris kapcsolható.

    Valaki tud nekem mesélni motorizált váltóról? Azt ki lehet tenni üresbe? és ha vissza teszem gangba mi alapján helyezi el magát? Személyesen testre szabható ?

  • 2017.10.30. at 12:07
    Permalink

    Majd ha műszakira kell vinni ezeket a vackokat, akkor lesz a legnagyobb szívás. Pár millából fel is lehet majd készíteni, vagy inkább érdemes lesz őket inkább eldobni, mint a papír zsebkendőt. Persze szelektíven kell gyűjteni majd azt is. Pénzünk meg úgy is annyi van mint a pelyva.

  • 2017.10.30. at 12:07
    Permalink

    Nem jó ez az irány abszolút. Mondhatjuk parasztvakítás! Tessék megnézni mennyibe kerül egy akku egy start-stop rendszeres autóba. 40-60.000 Ft! Kérdés: mikor hozza ez vissza az árát??? Továbbá senki ne mondja nekem azt meg hogy az a jó ha a motor ki-be kapcsolgat. Pont akkor van a legnagyobb kopás! Egyszerűen el kell adni az autókat ha más nem akkor a parasztot megvakítva…

Vélemény, hozzászólás?