Autópályán és terepen is meghajtottuk a legújabb Opelt

Ez a Zafira már nem az a Zafira! - Opel Zafira Life menetpróba

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Kifut hamarosan az Opel Zafira és a Vivaro Tourer is, helyüket lényegében azonos modell, személyautóként a Zafira Life, haszonjárműként az új Vivaro veszi át. Mutatjuk, miként.

El kell ismerni, van egy kis bonyolítás a nevekkel. 20 évvel ezelőtt a Zafira az első hétüléses kompakt egyterűként jelent meg, azóta történelmet írt, hiszen a Zafira mindig is a jól variálható családi egyterűt jelentette. A Vivaro pedig az eddig a Renault-val közösen gyártott sikeres kishaszonjármű volt, ami Tourer utónévvel személyautóként is több mint szerethető volt. A PSA-éra viszont nyugdíjazta a külső kapcsolatot a Renault-val is, meg persze a GM kötődésű modellektől is szabadulni kívánnak a fizetendő licenszdíjak miatt, így mind a Zafira, mind a korábbi Vivaro és Vivaro Tourer kifutott, helyükre pedig PSA Toyota emblémával is kínált EMP2 platformos kisbusza, a Citroën SpaceTourer, Peugeot Expert Traveller, Toyota Proace Verso megfelelője érkezett, Zafira Life néven. Ahogyan azt már a Citroën is eljátszotta a náluk Jumpy névre hallgató haszonjármű verzióval, úgy az Opel is külön néven futtatja, náluk az új Vivaro jelenti a közös kisbusz furgonváltozatát.
Hirdetés
Lényegében ismert modellről van tehát szó, nem meglepetés, hogy háromféle (4,6, 4,95 és 5,3 méteres) karosszériahosszal készül, mindegyik 1,9 méter magas - azért, hogy az összes mélygarázsba beférjen. A rövid (S-es) verzió tengelytávja is elég nagy, 2,93 méter, és az is elérhető 9 üléses kivitelben is, raktere pedig 3600 literig toldható. Tegyük hozzá, 9 ülés mögött nem sok cucc fér bele, 11,3 méter átmérőjű fordulókörével azonban személyautósan vezethető. Ez nem mellesleg 10 centivel rövidebb, mint a kifutó, legfeljebb hétüléses Zafira. Az M-es verzió tengelytávolsága már 3,28 méter, így utastere is tágasabb, és itt már 9 ülés mögé is fér némi cucc, hátsó ülések nélkül 4200 liternyi. Az 5,3 méter hosszú L verzió már furgonos, mivel a tengelytáv esetében is 3,28 méter, az M-hez mért 35 centis többlete a csomgaterét növeli. Itt már 9 ülés mögött is van hely bőven, azok nélkül pedig 4900 liternyi. Az ülések mindenképp tologathatók, az alapból járó hármas, illetve a középső sorban 2/1 osztású pad helyett független fotelek is kérhetők, előre akár masszázsfunkcióval és fűtéssel, hátra a VIP verziók egymással szembe is forgatható üléseket és kihajtható asztalkát is kapnak.
Hogy jó ötlet volt-e kisbuszra váltani a kompaktnak indult Zafirát? A válasz egyértelmű igen, hiszen míg a kompakt egyterűek kereslete az elmúlt 5 évben 59 százalékkal csökkent Európában, a kisbuszoké 54 százalékkal nőtt. A Zafira név továbbvitele persze amolyan a kecske is jól lakik, a káposzta is megmarad koncepció. A név így valóban tovább él, de a Zafira Life már messze nem azt a modellt fedi, ami a Zafira eredetileg volt. Ha ma valaki kompakt hétülésest keres az Opelnél, inkább a kétféle hosszal is elérhető Combo Life modellt érdemes nézegetnie, ami nem mellesleg ugyanúgy PSA termék és ugyanúgy a PSA EMP2 platformjára épül, mint a Zafira Life, még közös motorjaik is vannak, az 1,5 literes dízel „személyében”. A Zafira Life, illetve a Vivaro csakis dízelekkel kapható - egyelőre, de 2 év múlva belőle is jön tisztán elektromos. A belépő itt a már említett 1,5 literes, ami 102 és 120 lóerővel, 270 és 300 Nm nyomatékkal választható. Mindkettőhöz 6 fokozatú kézi váltó jár, ahogyan a 150 lóerős, 370 Nm nyomatékú 2,0 literes dízelhez is. A csúcsverzió a 177 lóerős, 400 Nm nyomatékú, szintén 2,0 literes, amihez azonban alapáras a 8 fokozatú automataváltó. A menetpróbán zömében utóbbit vezethettük, s ez a hajtáslánc a leghosszabb verziót is nagyon jól vitte. A Zafira Life egyrészt kényelmesen fut, de a csúcsmotorral autópályán is kiváló. 130 km/órás tempónál nyolcadik fokozatban mindössze 2000/perc a motor fordulata, aminek jól szigetelt hangja olyankor is alig hallható. Pedig van neki, ha például mélygarázsban, lehúzott ablakokkal megyünk, akkor csúnyán visszahalljuk. A csúcsdízelről a németországi próbának, meg persze erejének köszönhetően az is elmondható, hogy 130-ról is egészen jól gyorsít, a 150 km/órás utazótempót is kényelmesen és még mindig 10 l/100 km alatti fogyasztással viszi, a vegyes körülmények közötti teszten az étvágy a menetdinamika próbálgatásával is 8,5-9 l/100 km körül alakult, ami egészen korrekt érték.
Opel Zafira Life - műszaki adatok
Motor 1.5 Diesel (102 LE) 1.5 Diesel (120 LE) 2.0 Diesel (150 LE) 2.0 Diesel (177 LE)
Teljesítmény [LE (1/min)] 102 (3500) 120 (3500) 150 (400) 177 (3750)
Nyomaték [Nm (1/min)] 270 (1600) 300 (1750) 370 (2000) 400 (2000)
Emissziós norma Euro 6d-TEMP
Váltófajta/fokozat kézi/6 automata/8
Vegyes fogyasztás - NEDC/WLTP [l/100/km] 5,1-4,9/7,2-6,1 4,9-4,8/7,2-6,0 5,8-5,4/8,0-6,8 5,8-5,4/8,0-7,0
CO2 emisszió - NEDC/WLTP [g/km] 134-129/189-159 130-127/189-158 152-142/210-177 151-143/213-183
A Zafira Life sok egyéb mellett virtuális (tehát emlékezetből dolgozó) körkamerával, távolságtartós tempomattal, meg persze panorámatetővel is felszerelhető, de legnagyobb különlegessége talán az, hogy hozzá is elérhető a francia Dangel féle profi összkerékhajtás, meg persze az IntelliGrip vezérelhető ESP is. A 4x4 mindhárom karosszériahosszhoz, de csak a 2,0 literes dízelhez és csakis kézi váltóval társítható. A viszkokuplungos rendszerhez alapból jár 2 centiméternyi hasmagasság-növelés, de opcióként még további 4, tehát összesen 6 centiméteres emelés is kérhető. Alapból csak a motortér kap alsó borítást, de opcióként teljes alsó páncél is elérhető, s a kapcsolható (alapból az első kerekekkel dolgozó) összkerékhajtás hátsó differenciálzárral is kiegészíthető. Természetesen az összes opcióval felszerelt verziót próbálhattuk ki egy ADAC tereppályán, a rendszer több mint meggyőző volt, ráadásul hasonló a Combo Cargóhoz is elérhető. Ott a 130 lóerős, szintén 6 fokozatú kézi váltós kérhető 4x4-gyel és akár összesen 8 centiméteres emeléssel. Kisebb méretével a Combo talán még ügyesebb is volt terepen, de a hosszú Zafira Life (illetve a Vivaro) is gond nélkül teljesítette természetesen a számára kijelölt, komoly emelkedőket és olyan (leátlózós) helyzeteket is tartalmazó pályát, amikor a két tengely átellenes kerekei értek csak földet. Hogy a Zafira Life és Vivaro jó gépek lettek, az borítékolható volt, arcuk és belterük éppen eléggé Opel, de tartogatnak még egy meglepetést, ez pedig az ár lesz majd. Ha abból indulunk ki, hogy a Combo Life/Berlingo/Rifter trióból is az Opel a legolcsóbb, a Zafira Life iránt érdeklődők is jó ajánlatra számíthatnak. Mivel a forgalmazás csak ősszel indul, az árakra még egy picikét várnunk kell, de nem kizárt, hogy már e hónapban megismerhetjük azokat. Nálunk ráadásul a nagycsaládosok számára júliustól 2,5 millió forint állami támogatás lejöhet a vételárból, így számukra különösen érdekes lehet majd a Zafira Life, ami nem csak a méretével, komfortjával is az Opel kínálatának csúcsára érkezett.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

One thought on “Autópályán és terepen is meghajtottuk a legújabb Opelt

  • 2019.06.18. at 19:56
    Permalink

    Sajnálom,hogy már nem azt az egyterüt jelöli a név. Volt A, B zafiránk is ilyet már nem szeretnénk.
    Ismét egy jólhasználható autó tünt el a semmiben!

Vélemény, hozzászólás?