Egyre több autó fut hazánkban, egyre nő az átlagéletkoruk, mindez azt jelenti, hogy használt autót vásárolva minden eddiginél nagyobb eséllyel sérültet veszünk
Használt autót venni rizikó, ezt a rizikót csökkenthetjük a tájékozódással. Számos alkalommal javasoltuk cikkeinkben: már egy telefonos kikérdezés is sokat elárulhat az autóról és eladójáról, de nyilván sokkal többet látunk egy személyes megtekintéskor, még többet, ha az autót elvisszük egy szakműhelybe, lehetőség szerint az adott típust és annak jellemző hibalehetőségeit jól ismerő műhelybe átnézetni. Előbbi mellett, de akár előtt minden egyéb tájékozódás, információszerzés hasznos, s ehhez több online szolgáltató is rendelkezésre áll. Megnéztük a három legjelentősebbet, az Ügyfélkapu regisztrációval ingyenes Jármű Szolgáltatási Platform, a fizetős carVertical és a TotálKártörténet rendszerét is próbára tettük 9 darab, általunk jól ismert autóval, melyek között itthon elsőként forgalomba helyezett, első- és többgazdás, külföldről behozott, de még külföldre exportált példány is szerepelt.
Még egy csúnya sérülés sem feltétlen jelent komoly problémát, persze csakis szakszerű javítás esetén
A konklúzió alapvetően az, hogy mindhárom rendszer tud hasznos infókkal szolgálni, vannak olyan információ-tételek, amelyeket csak az adott rendszer tud, s mindhárom rendszerben előfordulhatnak hibás adatrögzítések is. Így tehát bár mindegyik használata javasolt, információikat kivétel nélkül fenntartással ajánlott kezelni. Mutatjuk az egyes rendszerek jellemzőit és azt is, hogy az egyes rendszerekben milyen hibákkal találkoztunk az összesen 27 lekérdezés során.
Jármű Szolgáltatási Platform - ingyenes, de csak magyarországi adatokat lát
Immár három éve működik a 2019 elején bevezetett Jármű Szolgáltatási Platform, ami a korábbi fizetős és szűkebb adatkört felölelő "gépjárműadat-lekérdező" utódjaként érkezett. Az egyik legfontosabb, hogy immár 3 éve ingyenesen juthatunk így adatokhoz a hazai használt autókról. Csakis a hazaiakról, hiszen rendszám alapján kérdezhetjük le az autókat. Hátulütő, hogy tapasztalataink szerint egy rendszámcsere, illetve forgalomból kivonás után már nem találhatók meg az autók a régi rendszám alapján. Igaz, régi rendszám alapján ritkán keresünk, az új alapján pedig láthatók a korábbi információk is. Például az alapvető műszaki adatok, az első és az első hazai forgalomba helyezés, a tulajdonosok száma, a műszaki vizsgákkor és a hazai tulajdonosváltásokkor rögzített óraállások, a műszaki vizsga érvényessége, az eredetiségvizsgálatokkor és a műszaki vizsgákon készített fotók.
Előfordul a Jármű Szolgáltatási Platform adatbázisában is hiba, leginkább a rögzített óraállásoknál
Nem egyedi eset, hogy a vizsgánál készült fotótól eltérő óraállás kerül az adatbázisba, ha valaminek, inkább a fotónak higgyünk
Az óraállások rögzítésekkor ugyanakkor előfordulnak hibák, igaz ezeket a műszaki vizsgák és eredetiségvizsgák fotói könnyedén igazolják, ahol még lehet a valóságtól eltérés, az a "tulajdonosok száma" rubrika. Simán megesik, hogy egy lejárt lízinges, de valójában első tulajos autó papírforma szerint már a negyedik tulajdonosnál van, de ugyanez látható egy valóban a már negyedik tulajnál lévő autó esetén is. Láthatunk még biztosítási adatokat is, igaz mindössze annyit, hogy az autó rendelkezik-e aktuálisan KGFB-vel, valamint, hogy volt-e bármilyen KGFB-ügyben érintve 2019 januárjától. Ha volt, akkor a kár nagyságától függetlenül annyit látunk, hogy károsult, vagy károkozó volt-e, de nem derül ki, hogy egy lökhárító-karc, vagy egy komolyabb törés volt-e az "érintettség". Sok a korlát, de mivel a Jármű Szolgáltatási Platform ingyenes, hibátlan az ár/érték arány, mindenképp javasolt lekérdezni a kiszemelt autót.
carVertical - fizetős, de külföldre is lát
Az elmúlt 10 évben állandó jellemző volt, hogy jóval több külföldi használt autó került útjainkra, mint új. Ez alapján óriási érték, hogy a Használtautó.hu hirdetéseiből is egyszerűen lekérdezhető, de nem a Használtautó.hu által üzemeltetett carVertical számos külföldi információval rendelkezik, például megmutat(hat)ja, hogy mely országokban, mikor regisztrálták az adott autót, mutathat külföldi sérüléseket, ugyanakkor azok javítási összege kapcsán és a sérülés helye tekintetében is csak hozzávetőleges információkat ad. Fontos tudni a sérülési összegek kapcsán, hogy jellemzően a biztosítási kalkulációkat tartalmazza, márpedig az a következőképp történik: ami sérült, azt cserére írják, márkaszervizes, a külföldről behozottaknál nyugat-európai rezsióradíjjal számolva, így a kisebb sérüléseknél is komoly kárösszegek tudnak kijönni. További hátrány, hogy a nemzetközi oldal magyar verziója kicsit magyartalan, s üzenetei ijesztőek is lehetnek. Például az "Ez a jármű sérült." kijelentés annyit jelent, hogy az autónak volt korábban (a biztosítóhoz, vagy hivatalos szervizhez eljutott) sérülése, ez akár egy kavicsfelverődés is lehet. A kilométeróra-állások kapcsán több esetben az első évben, években rögzített óraállások kapcsán becsült számot láthatunk, márpedig messze nem biztos, hogy egy első három évében 90 ezer kilométert futó autó a következőkben is hasonlóan lesz használva.
Ahányszor árkalkulációt készítenek egy javításra, annyiszor bekerül a carVertical adatbázisába, az óraállások még olyan részletességgel sem szerepelnek benne, mint az ingyenes Jármű Szolgáltatási Platformban
Érdekes volt látni, hogy a carVertical a hazai Jármű Szolgáltatási Platformból elérhető óraállásokat sem mindenhol tartalmazza, értelmezést igénylő, hogy ha egy kár kapcsán több kalkuláció is készült (például a biztosító, majd a szerviz által), akkor duplikálódik a bejegyzés, igaz ezek kiszűrhetők a nagyjából azonos dátumok és összegek alapján. Tisztában kell lenni azzal, hogy a carVertical bár sok adatot lát, s mindet hangsúlyosan ki is emeli, például országonként felsorolva, hogy hol nem körözik, azért bőven vannak olyan infók, amik náluk sem szerepelnek. Például a lekérdezett 9 autóból kifogott rajta egy hazai első forgalomba helyezésű, majd Németországba költöztetett Kia Ceed. Ennek németországi sérüléséről annak ellenére nem szerepelt infó, hogy a Dekra kárbecslése alapján a biztosító "totálkárosra vette" a 14 éves autót. Egy parkolói sérülés után 6124 euróra becsülték a javítást, ám az autó értékét mindössze 3500 euróra. A német műszaki vizsgát is gond nélkül megugró, 1500 eurós maradványértékűnek vett autóra kifizettek 2000 eurót, ám mindez a carVertical rendszerében nem látszik.
Egy tizenéves Kia Ceed esetén a fotón látható sérülésre is több mint 6000 eurós, az autó értékének közel dupláját kitevő kárösszeget kalkuláltak Németországban, az autót így gazdasági totálkárosnak vették, mindez sajnos nem derült ki a carVertical lekérdezésből
A lekérdezett 9 autóból ez volt a legnagyobb hiba, zömében tehát kaptunk infót az egyesével 5990 forintos díjért, ami már 3 autós kupon esetén is 3399 forintos egységárra csökken. Egy viszont biztos: csupán carVertical (és más lekérdezés) alapján sem érdemes autót venni, a nem hivatalos javításokat ugyanis nem fogja tartalmazni a rendszer.
TotálKár - a leginkább részletes, de csak hazai és csakis biztosítói adatok
Itt a carVertical jelentéseinél sokkal bővebb információt kapunk a károkról, de csak a hazaiakról, a külföldről behozott autók múltjába nem látunk bele. A hazai - biztosítós - károk dátummal, a sérült elemek tételes felsorolásával, az alkatrészköltség és a munkadíj kerekített összegével szerepelnek. Látható továbbá az is, hogy a kárszemlét milyen óraállásnál tartották. De mint mindenhol, itt is szerepel az emberi tényező, vagyis az, hogy az óraállást csak nagyjából, vagy akár sehogy sem, netán fals értékkel írják be, mindegyikkel találkoztunk, így az óraállás hitelesítésére a kártörténeti jelentés korlátozottan alkalmas.
Márkaszervizes díjakat tartalmaz a TotálKár adatbázisa is, egy mai autónál gond nélkül kitesz egy szélvédőcsere is 300 ezer forintot. Egy 5 éves, csak kisebb sérüléseket elszenvedett, két szélvédőt "elfogyasztott" Skoda Superb esetén kereken 2 millió forintos kármennyiséget láttunk
A TotálKártörténet-lekérdezés díja autónként 3990 forint, mennyiségi kedvezmény nincs, de csak akkor kell érte fizetni, ha rendelkeznek bejegyzéssel az adott autóra. Mivel egy szélvédőcsere is "kárnak" számít, igen jó eséllyel lesz kár a hazai múlttal rendelkező autóknál, a külföldről érkezetteknél jobb eséllyel nem, de ez nem éppen pozitívum. Esetünkben a 9 lekérdezett autóból 7-nél volt bejegyzés, ebből további 1 az, ami Németországban gazdasági totálkáros lett, de hazai adat logikusan nem volt már róla. A hét lekérdezett autónál 4-nél fals volt a sérüléseknél rögzített óraállás, egy esetben úgy, hogy 3 évvel ezelőtt 250 ezer kilométert hasaltak be egy akkor 15 éves autónál, pedig a mai napig nem futott annyit.
Autóvásárlás, de még akár a megtekintés előtt is érdemes használni az online járműmúlt lekérdezéseket, mindhárom rendszer másban jó: az óraállásokat a Jármű Szolgáltatási Platform mutatja a legjobban, a külföldi múltról csak a carVertical tud infóval szolgálni, a hazai károkról pedig a TotálKár adja a legpontosabb képet
Konklúzió?
Minden információ értékes, ha használt autót veszünk. A Jármű Szolgáltatási Platform adatait mindenképp érdemes lekérni, de ajánlott tudni a korlátait. A carVertical információcsomagja leginkább a külföldi múlttal (is) rendelkező autóknál hasznos, a TotálKáré a hazai autóknál. Ugyanakkor kőbe vésendő, hogy egyik adatbázis sem szentírás, a házilag vagy nem hivatalos műhelyben elvégzett javításokról nem fogunk képet kapni. Így aztán hiába kapunk egy csokornyi infót az autókról már a megtekintésük nélkül is, átvizsgálásukat nem érdemes megspórolni, ahogyan a lekérdezésekre, úgy arra is érdemes költeni, hiszen nagyobb összeget spórolhatunk meg vele. Miért költsünk akkor a lekérdezésre is? Mert szerényebb összegért szűrhetjük ki a lekérdezésekkel a hibás autókat és még időt spórolhatunk, hogy nem személyesen tekintjük meg őket. Persze szemellenzősek se legyünk: egy személyes megtekintés alapján hibátlan autót ne ejtsünk el azért, mert valamelyik adatbázis korábbi sérülést, netán hibás óraállást jelez rá. Amíg nincs infó bizonyítottan komoly sérülésről és az óraállás is csak az adatbázis szerint "hibás", fogadjuk el, hogy az adat is lehet rossz, nem csak az autó.
A TotálKár-nál olyan autóra dobott ki eredményt (ez azt jelenti, volt kárkifizetés) amelyet szalonból hoztam ki, rendelésemre gyártották. Soha nem volt más tulajdonában. Ha kárkifizetés történt volna, akkor tudtam volna róla, nem utolsó sorban emelkedett volna a biztosítási díjam is. Soha nem volt részese az autó semmilyen káreseménynek sem mint károkozó, sem mint károsult. Kölcsön sem adtam soha. A jelzett időpont évében pedig még csak szerelőnél sem volt az autó. Állítólag előfordulhat, hogy a kalkulációt rossz rendszámra rögzítették. Köszi… Aztán eladáskor meg én vagyok a hazug.
A JSZP-n meg azt láttam, hogy egyik műszakinál 9000 km-rel többet írtak be mint a fotón van, de hát ez nem meglepő ebben az országban. A fotó legalább ellensúlyozza a tévedést. A JSZP a legmegbízhatóbb szerintem.