Autók, amelyek felmentést adnak a fővárosi dugódíj alól – is
Összeszedtük, hogy milyen autókat mennyiért kaphatunk zöld rendszámmal
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Mind több városban kapunk ingyenes parkolást zöld rendszámmal, ráadásul dugódíjat sem kell fizetni velük. De vajon milyen autók ezek?
Dugódíj még nincs, legalábbis itthon, még Budapesten sem. De azt már tudjuk, hogy zöld rendszámmal nem kell majd megfizetni, meg azt is, hogy meg fogjuk kapni. Így aztán mind többek fejében fordulhat meg, hogy villanyautót kellene venni. A villanyautó jó dolog, de itthon, a még messze nem kellően kiépített töltőhálózat mellett sokszor úgy érezhetjük, hogy jobb választás egy hibrid, amiből persze a konnektoros a legjobb. Utóbbi kaphat is zöld rendszámot, amennyiben képes legalább 25 kilométert megtenni benzinégetés nélkül. Hogy jó-e az, hogy utóbbi autók is kapnak zöld rendszámot, azt most hagyjuk, szerintem nem feltétlenül, de az igaz, hogy így a legtöbb kedvezményre jóval több autó jogosult.
Villanyautós kiváltságok
Bár az igaz, hogy a teljes regisztrációs adó alóli felmentés csakis a tisztán elektromos üzemű autókra érvényes, a legtöbb villanyautós kedvezmény inkább zöld rendszámosnak, azaz a környezetkímélő autók számára érvényesnek nevezhető. A megfogalmazás eleve sánta, egy autó soha nem lesz környezetkímélő, ennek ellenére igaz, hogy az összes zöld rendszámos autó, illetve ilyet üzemeltető mentesül a vagyonszerzési illeték, a gépjárműadó és a cégautóadó megfizetése alól, illetve majd a dugódíj (behajtási díj) alól is. Akkor is, ha autóját soha nem tölti fel konnektorból. Utóbbit persze ne is feltételezzük. Nézzük inkább azt, hogy ma újonnan milyen zöld rendszámra jogosult modelleket vásárolhatunk itthon. Ezeket néhány paraméterükkel és alapárukkal gyűjtöttük táblázatunkba.
Tudjuk persze, hogy a legtöbb magánszemélynek villanyautóból is, illetve villanyautóból különösen a használt lehet csak alternatíva, ezért a használt kínálatot természetesen már jóval korábban megnéztük. Igaz, abban a gyűjtésben is sok volt a szinte teljesen új, akár szalonautó.
Zöld rendszámra jogosult modellek újonnan
Plug-in hybrid modellek | |||||
Modell | Teljesítmény [LE] | Gyorsulás (0-100 km/h) | Elektromos hatótáv [km] | Kombinált fogyasztás [l/100 km] | Alapár [Ft] |
BMW 225xe Active Tourer | 224 | 6,7 | 40 | 2,0 | 11 274 000 |
Volkswagen Golf GTE | 204 | 7,6 | 50 | 1,5 | 11 871 960 |
Toyota Prius Plug-in Hybrid | 99 | 11,4 | 25 | 2,1 | 12 470 000 |
BMW 330e | 252 | 6,1 | 40 | 1,9 | 12 531 000 |
Mitsubishi Outlander PHEV | 200 | 11 | 52 | 1,8 | 12 790 000 |
Volkswagen Passat GTE | 218 | 7,6 | 50 | 1,6 | 13 318 490 |
Audi A3 Sportback e-tron | 204 | 7,6 | 50 | 1,5 | 13 468 000 |
Mercedes-Benz C 350 e | 275 | 5,9 | 31 | 2,1 | 14 366 240 |
Volvo XC90 T8 | 407 | 5,6 | 43 | 2,1 | 22 690 000 |
BMW X5 40e | 313 | 6,8 | 30 | 3,3 | 22 695 000 |
Audi Q7 3.0 TDI e-tron | 374 | 6,9 | 56 | 1,9 | 23 616 920 |
BMW i8 | 362 | 4,4 | 37 | 2,1 | 43 568 000 |
Villanyautók | |||||
Teljesítmény [LE] | Gyorsulás (0-100 km/h) | Elektromos hatótáv [km] | Kombinált fogyasztás [kWh/100 km] | Alapár [Ft] | |
Volkswagen e-up! | 82 | 12,4 | 160 | 11,7 | 8 183 880 |
Citroen C-Zero | 68 | 15,9 | 150 | 12,5 | 8 469 630 |
Peugeot iOn | 66 | 15,9 | 150 | 12,5 | 8 470 000 |
Mitsubishi i-MiEV | 66 | 15,9 | 150 | 13,5 | 8 900 000 |
Nissan Leaf | 109 | 11,5 | 199 | 12 | 9 080 000 |
Kia Soul EV | 110 | 11,2 | 200 | 11,2 | 9 899 000 |
Volkswagen e-Golf | 116 | 10,4 | 190 | 12,7 | 11 395 710 |
BMW i3 | 170 | 7,2 | 190 | 12,6 | 11 880 000 |
Melyik a legolcsóbb?
A teljesen újak közül legolcsóbban a Volkswagen e-up! miniautót kaphatjuk meg. Nem is rossz, 160 kilométeres hatótávval, a benzinesekével egyező utas- és csomagtérrel, 82 lóerős villanymotorral. És meg kell hagyni, az e-up! egy fokkal komolyabb autócska, mint a Mitsubishi i-MiEV/Citroën C-Zero/Peugeot iOn trió. Bár utóbbiak újonnan drágábbak, igaz azonban, hogy egy-egy extrával (például ülésfűtés, kihangosítós CD-rádió) többet adnak. Újat vásárolva a Volkswagen ajánlata a jobb értéktartás és hatótáv miatt előnyösebb, a használtak között azonban a francia/japán csöppségek a nyerők.
Minimálisan a már alsó-középkategóriás, sokkalta komolyabb Nissan Leaf felára, a Kia Soul EV pedig azért megfontolandó, mert már alapból is nagyon jól felszerelt. Leafből és a teljesítménybajnok BMW i3-ból már növelt kapacitású akkumulátoros (250, illetve 300 kilométeres hatótávú) verzió is rendelhető, a Volkswagen e-Golf pedig azért lehet érdekes, mert csak kevesen tudják róla, hogy villanyautó. Nyerő választás a konzervatívabb vevőknek, de mellette minden szempontból korrekt gép is. Döbbenet, de jelenleg ennyi a villanyautók kínálata. A Tesla hivatalosan még nincs jelen hazánkban, persze akár hosszú távra is bérelhető.
Akik madzagon lógnak
Konnektoros (plug-in) hibridből tucatnyit vásárolhatunk - ha futja rá. Melyik a legolcsóbb közülük? A 224 lóerős, 100 km/órára 6,7 másodperc alatt érő és akár 40 kilométeres emissziómentes hatótávra képes BMW 225xe Active Tourer, ami nem mellesleg összkerékhajtású is! Drágább a Volkswagen Golf GTE és az utasterével amúgy az előzőeknél sokkalta tágasabb, még előző generációs Toyota Prius Plug-in Hybrid is.
A már kifutó Prius Plug-in hatótávjával és teljesítményével is lemaradásban van, ám valós fogyasztásával (főként hosszabb távokon) minden bizonnyal összes vetélytársánál takarékosabb.
Ha ugyanis valós, a valóságban adódó fogyasztásokat nézünk, valószínűleg igencsak elszomorító értékeket kapunk a Prius kivételével több mint 200 lóerős kombinált teljesítményű zöld rendszámos konnektoros hibrideknél.Potyautasok?
Kellemes gép lehet (hamarosan ki is próbáljuk) a BMW 330e, de mégiscsak egy 2,0 literes turbómotort társít villanymotorral, ahogyan persze a Prius kivételével a többi ma kapható konnektoros modell is turbós. A Volkswagen Golf és Passat GTE, valamint az Audi A3 e-tron 1.4 TSI-t (lényegében egyező hajtásláncot) alkalmaz, a Mercedes-Benz C 350 e nem más, mint a BMW 330e egyértelmű konkurense, ugyancsak 2,0 literes turbós benzinessel és még szerényebb hatótávval. A Volvo XC90 és a BMW X5 40e szintén 2,0 literes és turbós benzinesen alapul. A Volvo izmosabb, elvileg nagyobb hatótávot adó, alapáron kemény 5000 forinttal olcsóbb. Az Audi Q7 esetén nem csupán a sportkivitel, a hibrid is dízel, azonos blokkal. Mindenképp mese fogyasztással. És ott a szuper BMW i8, ami valóban szenzációs gép, teljesítményéhez képest nevetséges fogyasztással. De azt azért nehezen emésztem, hogy hatalmas SUV-okkal egyetemben (a regisztrációs adó kivételével) azonos kedvezményeket kap, mint egy tisztán elektromos városi miniautó, ami a józanság netovábbja. A szabályzás most viszont minden vevőkörnek kedvez, ráadásul minél nagyobb, drágább kategóriát nézünk, annál szerényebb a hibridség, a zöld rendszám felára, így bizony érdemes lehet élni a lehetőséggel.
Eddig nem voltam vele teljesen tisztában, hogy mire is jár pontosan a zöld rendszám. Azt értettem, hogy villanyautónak jár, meg a hybridnek, de éppen múlt héten láttam S Mercit is zöld rendszámmal és ha jól emlékszem egy 7-es BMW-t is. Gondolom aki már olyan autót vesz, annak már majdnem mindegy, hogy milyen motor van benn és így megoldja a parkolás és a dugódíj kérdéssét is.
Igaz az információ hiányos és nem a teljes valóságot tükrözi . De minden esetre dicséretes a próbálkozás .
Na igen, és pont ők azok, akik majd a 4ezres benzinmotor mellett nekiállnak bíbelődni az elektromos 20 km-t tudó akksival 🙂 Ezért nevetséges ez, hogy azonos jogot kapnak, mint a villanyautóval nyűglődő, de a környezetért valamit tenni akaró autósok… 🙁 Vajon a rendeletet hozóknak tényleg nincs ennyi eszük ? Vagy szándékosan csinálják így ?
Ez csak képmutatás mert a valójában 8-12 litert fogyasztó autók sokkal környezetszennyezőbbek, mint egy 6-8 literrel eljáró szívó benzines. Itt a Priust kivéve a fogyasztás köszönőviszonyban sincs a katalógusértékekkel. Ebből is csak az látszik mennyire le vannak valójában maradva a Toyotától technológiában!
Bocsánat, de a hibrid autók listája véleményem szerint nem teljes, hisz talán éppen az e kategória legmegosztóbb modelljei hiányoznak, amelyekből már láttam is „zöldrendszámmal” rendelkezőt: Porsche Cayenne Hybrid, Mercedes Benz S400 Hybrid és S500 Hybrid.
Átnézve az eladásokat újra és újra meglep hogy a kontinens legnépszerűbb PHEV-je a Mitsubishi outlander.
Ezen az sem tudott változtatni, hogy 2015-re nem csak 3-4 autó képviselte a használható PHEV személyautók szegmensét.
Vajon az új autószerű autók (a V60 hoz ez évben csatlakozott a Mercedes C kalsse, és a Passat) bővülésével mekkorát fog nőni a PHEV piac?