Autó helyett mopedautót? Egy apró megoldás, de nem nekünk

Fogós kérdés: milyen feltételekkel vezethetünk mopeduatót?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Kell rá jogosítvány, biztosítást is kell kötni, mégis csak 40 km/órával roboghat - mi az? A mopedautó a fentiek miatt nem az igazi megoldás.


Körképünkhöz egy olvasónk levele adta az ötletet. Egy idősebb úr keresett meg minket problémájával. Romló egészségi állapota miatt attól tart, hogy az idővel lejáró jogosítványát nem fogják meghosszabbítani, mert nem teljesítené az egészségügyi feltételeket. Kórosan magas vérnyomás, cukorgondok, emiatt rossz látás - ezek nálunk sajnos népbetegségek. Az idősek, ha maguk nem ülhetnek volán mögé, akkor többnyire már csak segítséggel tudnak utazni. De nincs mindenhol egy épp ráérő friss jogsis unoka, hogy a mamát és a papát mondjuk az öreg Suzukijukkal elvigye bevásárolni, vagy a telekre. Olvasónk a mopedautóban gondolkozott, de a hazai szabályozás alapján az sem lehet számára megoldás. Mindjárt kiderül, hogy miért.
Hirdetés


Korábban elég nagy volt a kavarodás a mopedautók körül, egész pontosan semmilyen járműkategóriába nem illettek bele, így a jogalkotó használhatatlanná fokozta le ezeket a városba szánt autópótlékokat. A helyzet azóta a közjogi értelmezés szerint javult, hiszen mára világos, mire használható és hogyan használható a mopedautó. Tévhit, hogy ne kéne érvényes jogosítvány egy ilyen tereléséhez, de az is, hogy B kategóriához lenne szükség. Kérdéseinket elküldtük a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak, ahonnan teljesen világos és korrekt választ kaptunk.

A mopedautó neve és a jellege alapján is valami autófélének hihető. Az ember nem is gondolná, hogy a szabályozási háttér, azaz a rá vonatkozó feltételek alapján négy kereke ellenére közelebb áll a motorkerékpárokhoz, azon belül is a segédmotorral meghajtott kis gyöszökhöz. Így a mopedautó nagyjából egy pályán mozog a mopeddel és a quaddal a motorizáció "számkivetettjei" között. Róluk most többet ne, jöjjön a mopedautó definíciója: Zárt utasterű, több személy szállítására kialakított, kör alakú kormánykerékkel és a gépkocsikban szokásos kezelőszervekkel felszerelt, könnyű négykerekű segédmotoros jármű (L6e), amelynek hengerűrtartalma – szikragyújtású motor esetén – nem haladja meg az 50 cm3-t.

Az irányadó nem is annyira a kialakítás, mintsem, hogy a kérdéses, a fenti idézetben szereplő L6e kategóriájú-e a jármű. Méretei alapján például az egykori Toyota iQ, vagy a smart fortwo is lehetne mopedautó, mégsem azok, mert autónak szánták őket a gyártóik, így teljesen más előírások vonatkoznak rájuk. A mopedautóra is kell rendszám, műszaki vizsgán kell részt vegyen és egy forgalmi szerű igazoló lap is kell hozzá. Hogy milyen a rendszáma és mi szerepel a fogalmiban? Na az már elég laza talaj, a típus-jóváhagyási jeltől függ a végeredmény. Ahogy a quad és a moped (robogó) vezetéséhez, úgy a mopedautóhoz is AM kategóriás jogosítványra van szükség, tehát a lejáró orvosi engedély alól ez a jármű-kategória sem jelent kibúvót. Ha eddig még vonzó lett volna a mopedautózás, akkor vegyük még azt is ide, hogy ezek a járművek maximálisan 40 km/órás sebességgel közlekedhetnek, amivel adott esetben még a városi használhatóságuk is erősen és alapvetően megkérdőjeleződik.

A mopedautók tőlünk nyugatra megoldást jelentenek az időseknek és a 16 év fölötti fiataloknak is. Franciaországban például jogosítvány nélkül lehet őket vezetni, ami kicsit visszás, hiszen minden frissen bevont jogsis azonnal ül át a mopedautóba. Sajnos ki kell mondani, hogy az a legjobb, hogy aki vezet, annak legyen érvényes engedélye. Ilyen tekintetben mindegy is, hogy egy 6 tengelyes vontatmányt, vagy csak egy pár száz kilós műanyag buborékautót terelne az ember, akár veszélyes anyaggal rakva, vagy csak a hobbikertig. Szokták mondani, hogy előny lehet az, ha az embernek valamiért nincs meg a B kategóriája, akkor ott a mopedautó, de egy bevont jogosítványra ez sem megoldás. A mopedautó igazából csak akkor lehet jó, ha a komfortszintjét egy robogóéhoz hasonlítjuk. A probléma viszont ezzel ott van, hogy egy pár tízezres 50 köbcentis kétkerekűvel szemben ma félmillió alatt tisztességes mopedautót nemigen lehet még használtan sem venni. Annyi pénzből pedig már egy egész épkézláb "igazi" autó is simán kijöhet.

Tény, hogy a legolcsóbb használt autókra fizetett járulékok is magasabbak a mopedautóénál, de a használhatóságuk cserébe nem is korlátozott. Ha viszont visszalépünk egyet, egy robogó, vagy motor fenntartása hosszabb távon olcsóbb, mint egy mopedautóé. Így a légüres térben vagyunk. Ehhez jön még az is, hogy a mopedautók jó része - bár a motorokhoz képest extra védelmet ad - az autókkal összehasonlítva nagyon csúnyán le szokott szerepleni a szabványos törésteszteken. Aki elveszti a jogosítványát, az barátokra vagy családi segítőkre lesz utalva, mert még mopedautót sem vezethet. Aki viszont eljátszott a gondolattal, hogy egy nagyobb autó kiváltására mopedautózna a városban, annak is van ennél élhetőbb és jobb megoldás.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

15 thoughts on “Autó helyett mopedautót? Egy apró megoldás, de nem nekünk

  • 2017.10.28. at 12:22
    Permalink

    En meg azt mondom varosba jobb lenne ezeket tamogatni.
    Lehet 40-50el cammog de ha idoben indulsz idoben ersz oda…
    En anno az Aixam platosat neztem,amit leszedheto kemeny ponyvaval(tetovel)
    arultak 600-700korul 1evesen talan 2000km-el.
    Viszont az a herce-hurca ami otthon volt akkor veluk na az tantoritott el az egesztol.
    Pedig a munkamhoz eleg lett volna es javareszt varosban mentem volna vele,par km-et.
    De hat nincs mit csodalkozni otthon,hisz ami NY EUban mukodik az otthon miert is mukodne….
    Szerintem ma sem jobb a helyzet,ismerosom mamajanak volt ilyenje rendszammal meg mindennel
    par eve eladta mert mar elege lett abbol hogy az egyik rendor azert bunteti mert smk jogsival vezeti.
    A masik meg valami masert…

  • 2017.10.28. at 12:22
    Permalink

    „”3a) könnyű négykerekű triciklikre” . Uram isten, anyám! Agyon iskolázott jogalkotók feltalálták a négykerekű háromkerekűt. Gratulálok. Tricikli jelentése 3 kerekű kerékpár szerintem. Miért nem úgy fogalmazták meg, hogy könnyű négykerekű jármű vagy könnyű két nyomvonalon haladó jármű!?

  • 2017.10.28. at 12:22
    Permalink

    „Látom kötelező rendszám, én még csak rendszám nélkülieket láttam!”

    A törvényi hátteret kihagynám, a lényeg: amíg a mopedautók a hatályos kresz szerint segédmotornak számítottak, addig a rendőrök annyit tudtak, hogy (nincs rajta sapka) nincs rajta rendszám->büntessünk. Mióta rendeződött a jogi háttér, azóta a rendőrök annyit tudnak, hogy mopedautó->békén hagyható. A jogszabályokat valszeg nem ismerik, így korábban vegzálták azokat is, akikkel minden rendben volt, ma meg békén hagyják azokat is, akiket büntethetnének…

  • 2017.10.28. at 12:22
    Permalink

    5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet
    http://net.jogtar.hu/jr/gen/getdoc2.cgi?dbnum=1&docid=99000005.KOH

    „3a) könnyű négykerekű triciklikre, amelyek terheletlen tömege legfeljebb 350 kg (L6e kategória) – elektromos járművek esetében nem számítva az akkumulátorok tömegét -, amelyek legnagyobb tervezési sebessége legfeljebb 45 km/ó, és
    3a1) amelyek motorjának hengerűrtartalma legfeljebb 50 cm3 szikragyújtású motoroknál, vagy
    3a2) legnagyobb hasznos teljesítménye legfeljebb 4 kW egyéb belső égésű motor esetében, vagy
    3a3) amelyek legnagyobb folyamatos névleges teljesítménye legfeljebb 4 kW, elektromos motor esetében.”

  • 2017.10.28. at 12:22
    Permalink

    Szikra gyújtásos motor esetén max. 50cm3. Senki nem írja le, hogy dízel motor esetén hány cm3 a felső határ?
    Dízel moped autók 400-500 cm3, ez megfelel 50 cm3 szikragyújtásúval?
    Egyszer látnám ezt hiteles forrásból!
    Látom kötelező rendszám, én még csak rendszám nélkülieket láttam!
    Ennyire jóban vannak a rend őreivel?

  • 2017.10.28. at 12:22
    Permalink

    Hát, barátom mielőtt megírtad ezt a cikket, jobban utána kellett volna nézni a dolgoknak…
    Tele van hibákkal, a pór nép aki olvassa meg azt hiszi így van…

    Üdv

  • 2017.10.28. at 12:22
    Permalink

    Reggelente 6-7 között Fótról ha kifogja az ember a 40km/h -s „száguldást”…/~ˇ^^˘˘˘˘]@€`€í/És megelőzhetetlen mert szemből folyamatos a forgalom.Legközelebb valaki a volánbuszról leönti benzinnel és az lesz az igazi kirobbanó élmény.

  • 2017.10.28. at 12:22
    Permalink

    Figyelj, én már akadtam 90 km es sebességgel haladva ilyen fél kerékkel a füvön fél kerékkel a betonon szomszéd faluba igyekvő Aixcamba (sőt svájcban a Smartokat is lehet így kapni), elég ijesztő élmény.

    A közjónak többet segítene pár erre a célra megfizetett szociális munkás.

    Amúgy nagyon nagyra becsülöm azt aki időben ráeszmél saját korlátaira és időben szögre akasztja a volánt. Van aki 70 évesen is úgy vezet mint más fiatalon, de 5-10 év alatt bizony ez gyorsan változik…

  • 2017.10.28. at 12:22
    Permalink

    Ezt szajkózd ám a sok beteg, idős embernek is, akik Aixamjukkal pöfögnek a városon át. Gondolom, a járdán gyalogolva is útban vannak a méltóságos úrnak. Csak a közhellyel tudok élni: szégyelld magad!

  • 2017.10.28. at 12:22
    Permalink

    Tökéletes az elgondolás, s így gondolta ez a Renault autógyár is. Ezért hozták létre az elektromos Renault Twizy -t , amely lényegében egy elektromos kis mopedautó. A melósoknak a Kangoo-t, a családi autóra vágyóknak pediga fluence-t. A fő gond az, hogy az emberek még mindig idegenkednek tőle, s az egyes államok -kivéve a francia- sem támogatják például adókedvezményekkel az elterjedésüket.

    Lásd itt: http://www.renault.hu/renault-valasztek/elektromos-autok/elektromos-autok/

  • 2017.10.28. at 12:22
    Permalink

    Az a ponyvás kisteher teljesen rendben lévőnek tűnik. A Daihatsu Hijetet juttatja eszembe, amiből Piaggio verzió is készült, Porter néven. A szocializmusban, meg sok helyen még most is kiválóan helytálltak/helytállnak a Multicarok. Arra, amire készültek, tökéletesek.

  • 2018.11.21. at 21:28
    Permalink

    Szerintem akik ellenségesen meg türelmetlenül gondolnak a moped autósokra azoktól minden féle jogosítványt elkélne venni és még a kerékpártól is el kéne őket tiltani, járjanak gyalog vagy tőmegközlekedéssel mert nekik agyban nagyon nagy baj van. Sajnos az ilyen felfogású emberek okozzák a legtöbb balesetet, mert többnyire 10 perc alatt akarnak oda érni ahova 30-40 perc az út. Kapkodnak, és pszichopataként vezetnek. Azoktól is el kéne venni a jogsit akik 1 méterrel vannak mások seggébe mert azok sem gondolkodnak. Mi van ha hirtelen meg kell állnia annak akire rá vannak tapadva? Nincs semmi baj a moped autókkal sem azokkal akik ilyet vezetnek csak azokkal akik nem képesek elfogadni őket. Már eleve ez a cikk is sajnos elég ellenséges hangvételben lett megírva.

Vélemény, hozzászólás?