Audi vs Peugeot
Le Mans-i 24 órás
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Már javában folynak az előkészületek Le Mans-ban, a világ egyik legnagyobb autóversenyének tartott 24 órás viadalra, ahol az idén is a Peugeot a legnagyobb esélyes, bár ezt az Audi szeretné megcáfolni.
Nem csoda hogy az Audi és a Peugeot is egész évben erre az egy versenyre készül, és bár mindketten érdekeltek más autósport szakágakban is (az Audi a DTM-ben, a Peugeot az IRC-ben), de messze ez a hétvége a legfontosabb számukra.
Az idei verseny, a tavalyihoz hasonlóan, várhatóan ennek a két márkának a küzdelméről szól majd. Az Audi 2000 és 2008 között nyolc alkalommal nyert (2003-ban nem indultak, hogy a szintén VW-csoporthoz tartozó Bentley győzelmét elősegítsék). 2006-ban szintén ők voltak az első dízel győztesek, tehát a tradíció az Audi mellett szól. Ráadásul az idei évre teljesen átdolgozták az R15-ös versenygépüket, amellyel nem kevesebb, mint negyvenezer kilométert teszteltek, ami soknak hangzik, de itt egyetlen verseny távja is ötezer kilométer felett van.
Mégis a Peugeot számít esélyesebbnek, amely márka 92-ben és 93-ban aratta első Le Mans-i győzelmeit majd több év kihagyás után 2006-ban cserélték le rali világbajnoki programjukat Le Mans-ra. Ha pedig a Peugeot Sport valamiben belefog, akkor nem végez félmunkát, és tavaly az Audit letaszítva a trónról megnyerték a versenyt.
Le Mans és általában a 24 órás versenyek más követelményeket támasztanak a résztvevőkkel szemben, mint más pályaversenyek. Itt kevésbé számít, hogy egyetlen kör alatt ki tud a leggyorsabb lenni, inkább a megbízhatóságon van a hangsúly, és sok pilóta vélekedik úgy, hogy ha valaki tartósan tud 80%-on teljesíteni, akkor az már itt nyerő lehet.
Természetesen az autókra is igaz az eltérő követelmény. Bár a legtöbb kategóriában nincs nagy jelentősége a fogyasztásnak, Le Mans-ban ez annyira fontos tényező, hogy az Audi évek óta a fogyasztás alacsonyan tartására fekteti a hangsúlyt. Ezért is vannak előnyben a dízelmotoros autók. Itt ugyanis a boxkiállás lényegesen hosszabb, mint a Formula–1-ben. Például a szerelők csak a tankolás befejezése után nyúlhatnak az autó többi részéhez, kevesebben dolgozhatnak rajta, és a versenyzőcsere is hosszadalmasabb folyamat így gyakran nem az dönti el a versenyt, hogy kinek az autója gyorsabb, hanem hogy ki tud egy tankolással hosszabb távokat futni.
Miután az idén mind a két rivális jól áll a fogyasztással, egyelőre úgy néz ki, hogy mégis a gyorsaság dönt majd közöttük, amely terén a Peugeot van lépéselőnyben.
Az idén négy gyári Peugeot 908-as mérkőzik meg három gyári R15-ös Audival, illetve két privát színekben nevezett korábbi fejlesztésű R10-essel.
A legnagyobbak kategóriájában, az LMP1-ben elvileg az Aston Martin is gyári csapattal indul, de ők inkább csak nevükben gyáriak, hiszen például a karosszériát is a Lola készíti számukra, és nem nagyon várható, hogy fel tudják venni a versenyt a két dízel csapattal. Az érdekességek közé tartozik, hogy az 1992-es világbajnok Nigel Mansell két fiával, Greggel és Leoval egy csapatot alkotva indul egy Gynetta Zytekkel.
Ha pedig már a nagy neveknél tartunk, a verseny kétségtelenül legnagyobb sztárja, az Audi színeiben versenyző Tom Kristensen, akik eddig nyolc alkalommal nyerte a versenyt, amivel abszolút rekordtartó a második legsikeresebb, hatszoros győztes Jacky Ickx-szel szemben. De a legkisebb kategóriában, a GT2-esek között is találhatunk ismerős neveket, hiszen a Formula–1-ből tavaly kiszállt Giancarlo Fisichella például Jean Alesivel indul egy Ferrari F430-assal, de a háromszoros túraautó világbajnok Andy Priaulx is rajthoz áll, egy GT2-es BMW M3-assal.