A Tiggo 7 Pro Max a Chery egyik legnépszerűbb modellje Kínában
Megállíthatatlanul nő a kínai autóipar, ráadásul szinte már ijesztő, mennyire a neves, Európában több évtizedes hagyományokkal rendelkező vállalatok kárára teszi ezt. Az angol márkák közül szinte az összeset felvásárolták már, amire a németek még nem tették rá a kezüket, a svédeknél bekebelezték a Volvót, de még a Mercedes-Benzben is van részesedésük. Emellett nem csupán a piacon jelenik meg egyre több kínai autó, hanem a helyi gyártókapacitások kiépítése is megkezdődött. Ennek egyik leglátványosabb lépése az idehaza megépülő BYD gyár lesz, de a
Carscoops értesülései szerint máshol is vannak próbálkozások.
Szedánokat is gyárt a Chery
Most éppen a Chery Autóról érkeztek iparági pletykák, hogy Spanyolországban abban a gyárba költöznének be, amit a Nissan 2021-ben hátrahagyott. Ott jelenleg az Ebro márkájú elektromos pick-upokat és furgonokat gyártó EV Motors, a QEV és az elektromos motorkerékpárokat készítő Silence működik, tőlük venné át az üzemet a Chery. Korábban még arról szóltak a hírek, hogy Olaszországban nézelődik a kínai márka, de állítólag ott nem találtak kellően pozitív fogadtatást, így Spanyolország lehet a következő kiszemelt célpont. A tárgyalások még kezdeti fázisban lehetnek, a spanyol kormány nem is árult el semmit arról, támogatják-e bármilyen formában a Chery letelepedését, de a regionális katalán kormány képviselői Kínába utaznak a vállalathoz. Ezen felül Spanyolország az idei évre kiírt két pályázatot 668 milliárd forintnyi összegért, amely kedvezményes hitelből és támogatásból áll, és kifejezetten az elektromos autógyártást hivatott elősegíteni.
Ilyen látványos koncepciókat is tud villantani a Chery, bár ez a stílusirányzat még nem jelent meg sorozatgyártású modelljeikben
A kudarc ellenére az olaszok is versenyeznek a legnagyobb autógyártók kegyeiért, a 800 ezres éves autógyártási kapacitásukat 1,3 millióra kívánják bővíteni. A cél elérése során számítanak a Fiatot tulajdonló Stellantis befektetéseire, de az olaszok tárgyalnak a Great Wallal, a BYD-vel és a Teslával is. A Cheryről úgy tűnik, most lemaradtak, pedig nem kis gyártóról van szó: több, mint egymillió jármű gördül ki az üzemeikből, ráadásul szerte a világon meg szeretnék vetni a lábukat, mert az európai gyár mellett például Argentínában is nagy beruházást terveznek.
Amíg korrekt módon versenyeznek addig ezzel nincs is gond. Viszont ha elkezdik ész nélkül nyomni a kínai gyártókba az állami támogatást akkor ki fogják őket tiltani.
Amennyire emlékszem a Ford Saarlouois gyárát sem adták oda senkinek.
Saarlouis és Barcelona között azért van egy nagyjából 2x szorzó energiaárakban és munkaerő költségekben is.
És szerinted akkor nem lesz Kína részéről válaszlépés? Az aksik pl. honnan jönnek, csak hogy egyet említsek? 😀
Elhiszem, hogy jó ezzel az „állami támogatásos” dologgal dobálózni, de elég sok kínai márka ment mostanában tönkre(pl. Zotye, Weltmeister), a Nióba a szaúdiak pumpáltak pénzt, ja, és a Renault-ban is főrészvényes a francia állam, de ez gondolom, szőnyeg alá söpörendő…
Kína mindig is ultradefenzív volt, nem lenne indokolt semmilyen válaszlépés, mert még így is messze az EU piaca a sokkal nyitottabb.
Kína nem nagyon tudna olyan válaszlépést hozni amivel nem lőné magát lábon.
Az hogy egyes cégeket tönkre mennek nem jelenti azt hogy másokba nem tolnának pénzt.
Az EU-ban Minden nem visszatérítendő támogatást ellenőriznek (nemzeti versenyhatóság és az Európai Bizottság is).
Pont azért mert a tagállamok az EU-n belül nem tudják kvótákkal vagy vámokkal megvédeni magukat.
Vannak akik elhiszik hogy Kína a tisztességes piaci versenyben részt vesz.
Álmodozni lehet, ha a dízelbotrányt is meg lehet úszni ennyivel európai gyártóknál akkor pont a kínai lesz tisztességes.
Én beszántottam volna (sóval felhintve 🙂 az egész VW konszernt.
Gondolom a kínai hazai gyárakban is erős szakszervezet működik, jó fizetések és kítűnő munkakörülmények vannak akár csak a dél koreai akksigyáraknál itt is minden tuti, meg majd a BYD szegednél is az lesz ha elindul.