Rég elmúltak azok az idők, amikor a hagyományos kompaktok domináltak az európai piacon
Kivételesen megéri némi visszatekintéssel kezdeni, mondjuk 10 évvel ezelőttről: 2013-ban a Golf volt a legnépszerűbb modell a kontinensen, a ma már nem is létező Fiesta tudhatta magáénak a második helyet, a Clio pedig a dobogó harmadik fokát bitorolta. Nem volt még dízelbotrány vagy SUV láz, a britek is az EU-hoz tartoztak, a villanyautók térhódítására pedig a legtöbben még a lehetőséget sem látták. Aztán eltelt 10 év, és mintha egy teljesen másik kontinens adatsorát néznénk: jöjjenek 2023 legfontosabb számai az európai autóeladásokkal kapcsolatban, egy sokkal relevánsabb adatsorhoz, a 2022-es eredményekhez hasonlítva!
Az európai autóeladások havi bontásban (Forrás: ACEA)
Kezdjünk egy nagyon fontos, ám annyira kifejezetten még nem izgalmas adatsorral: az eladások alakulásának havi bontásával. A december ugyanis 3,3 százalékos visszaesést hozott. Ez szinte semmit sem változtat azonban az éves végeredményen, hiszen a decemberen kívül minden egyes hónap pozitív mérleggel zárult, a rekord a március volt, ahol a 2022-es évhez képest 28,8 százalékpontos javulás volt tapasztalható. Így a teljes év eredménye az azt megelőzőhöz képest 13,9 százalékos növekedés lett. Mindez 10,5 millió forgalomba helyezett autót jelent. Az EU-ban egyedül Magyarországon nem volt növekedés az új autók piacán2023-ban, mi 3,4 százalékos csökkenéssel zártunk.
A hajtáslánc típusa szerinti megoszlás az EU-ban, 2023-ban forgalomba helyezett új autók körében (Forrás: ACEA)
Sokkal érdekesebb azonban azt megnézni, hogy mit vásároltak az európaiak. Első körben a hajtásláncok szerinti megoszlásra érdemes ránézni. A villanyautókból 1,5 milliónál is több fogyott, ami 37 százalékos növekedés 2022-höz képest. Így a teljes piac 14 százalékát tették ki a teljesen elektromos modellek tavaly. A hibridek eladási számai 29,5 százalékkal 2,7 millióra nőttek, az eladott autók egynegyedét tették ki 2023-ban. Csökkent azonban 7 százalékkal az érdeklődés a konnektoros hibridek iránt, összesen 7,7 százalékos piaci részesedéssel zárták az évet. A benzines autók eladásai a 2022-es 36,4 százalékhoz képest szintén visszaestek 35,3 százalékra, ennek ellenére még mindig viszik a prímet. A legkomolyabb változás azonban a dízelek terén érhető tetten: a 16,4 százalékos részesedésük a 2022-es piacból 13,6 százalékra esett vissza. Itt érdemes visszatérni a bekezdés elején említett villanyautó-adatra: az elektromos modellek megelőzték a dízeleket eladások terén 2023-ban.
A Tesla crossovere letarolta a piacot
A második helyen a Dacia Sandero, a harmadik helyen a Volkswagen T-Roc végzett
2023 legnépszerűbb új autója is elektromos a kontinensen, ez a Tesla Model Y, amely hét hónapban volt eladási rekorder 2023 során. A következő legnépszerűbb modell a Dacia Sandero volt tavaly, mindemellett 4 hónapban csípte el az első helyet a Model Y elől. A képzeletbeli dobogó harmadik fokára a Volkswagen T-Roc állhat éves eladások terén, ez a modell viszont már csak egy hónapban volt első a listán. 2022 bajnoka, a Peugeot 208 az 5. helyre került a Renault Clio után, a 2021-es legnépszerűbb modell, a Golf eladásai pedig az Automotive News Europe információi szerint mindösszesen a hetedik helyre voltak elegendők 2023-ban.
A Peugeot 208 is elvesztette az egy évvel ezelőtti első helyét
A cikk remek felvezetés, bár szerintem még rengeteg anyag van még a témában (pl márkák alakulása), gondolom még olvasunk tőletek a héten?
Azt nem árt figyelembe venni hogy ezek az adatok egy meglehetősen rémes 2022-est követnek, ami azért relatívizálja a növekedést, és benne van az is hogy sokan lassan 3-4 éve halogatják a cserét, ez most mind ráömlött a piacra keresleti oldalon, miközben a gyártók még mindig próbáltak feltápászkodni a chiphiány és az ukrajnai háború okozta sokkból (utóbbi főleg a német gyártókat érintette).
Ennek fényében az árak sem voltak barátiak, a régi 20-30%-os kedvezményeket el lehetett felejteni, és a dízelmotorokkal a megfizethető alapmotorok is búcsúztak. Nekem a svédek „ugyanazt” az autót másfélszereséért akarták eladni 7 év után. Mindezt 1-2%os éves infláció mellett.
De szerencsére a piac működik az EU-ban, és mindig lesz legalább egy márka (/vagy azon belül kereskedés) amelyik megtöri az árkartellt. A kérdés az hogy a vevő elég nyitott ahhoz hogy a „sztrájktöröhőz” átmenjen, de a márka szerinti táblázatban én ezt vélem felfedezni.