Átlátszó trükkel szerzett híveket a GM
308 ezer dollárért kelt el az átlátszó Pontiac Deluxe Six
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
1939-ben jövőautónak számított a General Motors különleges tanulmánya, melyért nemrégiben közel 60 millió forintot adtak.
Ekkor még csak hat éve létezett az átlátszó műanyag
Az 1939-es New York-i világkiállításra nagy dobással készült a General Motors: a Futurama fantázianevű pavilonban a jövő termékeit állították ki, ahol más cégek kreációi mellett a GM számos, a 60-as évekre várható közlekedési megoldást mutatott be. A kiállítási terület sztárja egyértelműen az Üvegautó – Amerika első életnagyságú átlátszó autója volt. A General Motors egy 39-es Pontiac Deluxe Sixet vett alapul, együttműködő partnerként pedig a terület legkompetensebb cégét, a plexit 1933-ban feltaláló Rohm & Haast választották. A cég a négyajtós Pontiac Touring Sedan tervrajzai alapján megalkotta a fémlemezek helyett plexiüvegekből álló karosszériát. A fémszerkezetet rézzel vonták be, és az összes beltéri elemet, köztük a műszerfalat is lekrómozták, míg a gumialkatrészeket, akárcsak magukat az abroncsokat, fehér gumiból készítették. 25 ezer dollárba került, ami az amerikai pénz akkori értékét tekintve csillagászati összegnek számított.
Akkoriban még nem voltak olyan kitartó műanyag burkolatok mint manapság, így az utastér is elég puritán volt
A vállalat krónikásaként funkcionáló GM Heritage Center szerint az 1940-es Golden Gate kiállításra a Torpedo Eight karosszériát is elkészítették plexiből, majd a kiállítás végén a két “Plexi Pontiac”, illetve “Szellemautó” - ahogy akkoriban nevezték őket - amerikai turnéra indult, melynek állomásain különböző GM kereskedésekben töltöttek néhány napot. A második autó sorsa homályba vész, pillanatnyilag csak az 1939-40-es Deluxe Six hollétéről van tudomásunk. A turné után pár évet a Smithsonian Intézetben töltött, majd különféle Pontiac-gyűjtők tulajdonában állt, de 1980 óta már ugyanaz a család birtokolja.
Jól elkülöníthetők a rézzel bevont és a krómozott elemek
Az autó ma is szinte eredeti állapotában van, ami igazolja a Plexi hosszú élettartamát, ráadásul abból a korból, amikor az autóipari műanyagok még pár év alatt elrohadtak. Néhány karcolástól eltekintve makulátlan, igaz, a műszerfalról mindössze 86 mérföld megtétele olvasható le. A Deluxe Six egész élete során üzemképes volt, most sincs másképp, különösen, mióta az üzemanyag-vezetékeit kicserélték. Különlegesség, hogy az átlátszó Pontiacnak még abroncsai is az eredeti, immár több mint hetven éves gumik.
Hét évtized elteltével is elképesztő látvány az átlátszó batár
Az autónak nem meglepő módon nincs gyári sorozatszáma, azonosításához – ha nem lenne egyértelmű, mivel állunk szemben – a 3113436-os, hűtőn található sorszámot szokták használni. Az autótörténet eme különleges darabját, az első Amerikában gyártott, teljesen átlátszó karosszériás autót a múlt hét végén 308 ezer dollárért ütötték le egy jótékonysági árverésen, s a győztes licitáló egy sor korabeli fotót és egyéb emléktárgyat is hazavihetett az autó társaságában. Bár túraautónak nem igazán alkalmas, egy-két hétvégi körrel biztosan szép számú nézősereget lehet vele pillanatok alatt összetoborozni, s múzeumi kiállítási darabnak sem utolsó, úgyhogy azért valószínű, hogy nem utoljára cserélt gazdát az átlátszó Pontiac Deluxe Six, azaz az első Szellemautó.