Átlátszó trükkel szerzett híveket a GM

308 ezer dollárért kelt el az átlátszó Pontiac Deluxe Six

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

1939-ben jövőautónak számított a General Motors különleges tanulmánya, melyért nemrégiben közel 60 millió forintot adtak.


Az 1939-es New York-i világkiállításra nagy dobással készült a General Motors: a Futurama fantázianevű pavilonban a jövő termékeit állították ki, ahol más cégek kreációi mellett a GM számos, a 60-as évekre várható közlekedési megoldást mutatott be. A kiállítási terület sztárja egyértelműen az Üvegautó – Amerika első életnagyságú átlátszó autója volt. A General Motors egy 39-es Pontiac Deluxe Sixet vett alapul, együttműködő partnerként pedig a terület legkompetensebb cégét, a plexit 1933-ban feltaláló Rohm & Haast választották. A cég a négyajtós Pontiac Touring Sedan tervrajzai alapján megalkotta a fémlemezek helyett plexiüvegekből álló karosszériát. A fémszerkezetet rézzel vonták be, és az összes beltéri elemet, köztük a műszerfalat is lekrómozták, míg a gumialkatrészeket, akárcsak magukat az abroncsokat, fehér gumiból készítették. 25 ezer dollárba került, ami az amerikai pénz akkori értékét tekintve csillagászati összegnek számított.

A vállalat krónikásaként funkcionáló GM Heritage Center szerint az 1940-es Golden Gate kiállításra a Torpedo Eight karosszériát is elkészítették plexiből, majd a kiállítás végén a két “Plexi Pontiac”, illetve “Szellemautó” - ahogy akkoriban nevezték őket - amerikai turnéra indult, melynek állomásain különböző GM kereskedésekben töltöttek néhány napot. A második autó sorsa homályba vész, pillanatnyilag csak az 1939-40-es Deluxe Six hollétéről van tudomásunk. A turné után pár évet a Smithsonian Intézetben töltött, majd különféle Pontiac-gyűjtők tulajdonában állt, de 1980 óta már ugyanaz a család birtokolja.

Az autó ma is szinte eredeti állapotában van, ami igazolja a Plexi hosszú élettartamát, ráadásul abból a korból, amikor az autóipari műanyagok még pár év alatt elrohadtak. Néhány karcolástól eltekintve makulátlan, igaz, a műszerfalról mindössze 86 mérföld megtétele olvasható le. A Deluxe Six egész élete során üzemképes volt, most sincs másképp, különösen, mióta az üzemanyag-vezetékeit kicserélték. Különlegesség, hogy az átlátszó Pontiacnak még abroncsai is az eredeti, immár több mint hetven éves gumik.

Az autónak nem meglepő módon nincs gyári sorozatszáma, azonosításához – ha nem lenne egyértelmű, mivel állunk szemben – a 3113436-os, hűtőn található sorszámot szokták használni. Az autótörténet eme különleges darabját, az első Amerikában gyártott, teljesen átlátszó karosszériás autót a múlt hét végén 308 ezer dollárért ütötték le egy jótékonysági árverésen, s a győztes licitáló egy sor korabeli fotót és egyéb emléktárgyat is hazavihetett az autó társaságában. Bár túraautónak nem igazán alkalmas, egy-két hétvégi körrel biztosan szép számú nézősereget lehet vele pillanatok alatt összetoborozni, s múzeumi kiállítási darabnak sem utolsó, úgyhogy azért valószínű, hogy nem utoljára cserélt gazdát az átlátszó Pontiac Deluxe Six, azaz az első Szellemautó.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?