Astra vagy valami más? Az árplafon félmillió forint
Piaci körkép: tinédzser kompaktok legfeljebb 500 ezerért
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A Swiftnél nagyobb autó kéne, de valami hasonlóan jó olcsó, nyilván olcsón fenntartható és megbízható? Benzinmotoros ötajtósokat kerestünk 200 ezer km-ig és 500 ezer Ft alatt.
Amikor az alacsony vételár és a gazdaságos üzemeltethetőség (értsd: nem kell rá költeni, s ha néha mégis, fillérekből kijön) a legfontosabb, ilyen-olyan úton mindig a jó öreg Suzuki Swift a nyerő. Vagy egy számmal nagyobb méretben az Astra, a valamelyest szintén magyar autó, a kicsit a miénk is kocsi, az Opel, ami ugye sosem kop el. Használttesztünket megelőzendő olyan céllal merültünk el a Használtautó.hu feneketlen bugyraiban, hogy feltérképezzük, milyen egyéb modelleket kínál a piac természetesen a Classic I-ként is ismert és az újabb G széria 1998-as bemutatását követően még 2002-ig gyártásban tartott F Astra mellett.
Temérdek olyan modell nem akadt fenn a hálón, ami most a kedves olvasó eszébe juthat, s történhetett ez azért, mert komoly feltételeket állítottunk be a lehető legpontosabb kép érdekében. Először is: csak fényképes hirdetések játszottak (néha sajnos így sincs köszönőviszonyban a leírás és a fotó). Aztán: kizárólag olyan autók jöttek számításba, amelyek érvényes magyar okmányokkal és minimum féléves műszakival bírnak (ennyi pénzért, ebben a ligában ember nincs, aki honosítgatna és rohangálna friss vizsgáért); árplafonnak kerek 500 ezer forintot, maximum futásnak kerek 200 ezer kilométert lőttünk be; kivitelnek ferdehátú, mint legnépszerűbb kasztnit; állapotnak pedig normált, remélhetőleg durva sérülésektől mentesen.
Motor? Benzines legyen, hogy a sanszos és költséges dízelszívás ne a mi pénztárcánkat terhelje, továbbá legfeljebb 1600 köbcentis, mert az átlagos helyváltoztatáshoz fölösleges a nagyobb (és szomjasabb). És még valami: 350 literes csomagtartó, hogy minimum kompakt, másképp fogalmazva egész tágas utas- és rakterű legyen a járgány. A találati listára kattintva persze látható, hogy egyes hirdetők szerint például az 5 ajtós Skoda Felicia/Fabia csomagtartója is van ekkora, noha nincsen. Na ja, a 146-os meg nem ferdehátú - érkezhet a riposzt, de vele szimplán színezni szerettük volna a palettát, s mint a táblázat alatt látható, nyugodt szívvel nem is tukmálnánk senkire az Alfát.
A kritériumoknak zömében megfelelő autók
Modell | Évjárat | Futott km | Ár (Ft) |
Alfa Romeo 146 1.4 | 2001 | 164 000 | 499 000 |
Alfa Romeo 146 1.6 | 2000 | 101 000-182 000 | 340 000-429 000 |
Citroën Xantia 1.6 | 2000 | 143 000 | 450 000 |
Citroën Xsara 1.4 | 2000-2001 | 119 000-198 000 | 230 000-490 000 |
Citroën Xsara 1.6 | 2000-2002 | 165 000-193 000 | 425 000-490 000 |
Fiat Brava 1.2 | 2000-2001 | 111 000-179 000 | 300 000-499 000 |
Fiat Brava 1.6 | 2000 | 109 000-193 000 | 365 000-499 000 |
Fiat Stilo 1.2 | 2001 | 153 000 | 479 000 |
Fiat Stilo 1.6 | 2002 | 133 000 | 449 000 |
Ford Escort 1.4 | 2000 | 160 000 | 275 000 |
Kia Rio 1.3 | 2003 | 121 000 | 500 000 |
Kia Shuma 1.5 | 2000 | 175 000 | 425 000 |
Opel Astra F 1.4 | 2000-2002 | 173 000 | 320 000-500 000 |
Opel Astra F 1.6 | 2000 | 53 000-178 000 | 429 000 |
Opel Astra G 1.4 | 2001 | 159 000 | 429 000 |
Proton 413 1.3 | 2000 | 88 000 | 480 000 |
Renault Laguna 1.6 | 2000 | 112 000 | 499 000 |
Renault Mégane 1.4 | 2000-2001 | 175 000-195 000 | 449 000-470 000 |
Renault Mégane 1.6 | 2000 | 176 000 | 299 000 |
Szóval se Golf, se Octavia, se Focus, se Corolla, s még sorolhatnánk, mi nem fért be; amúgy persze egy rakás eladó autó a kritériumokon vérzett el. A legtöbb megfelelőnek tetsző F Astrából van 1.4-es 60 és 1.6-os 75 lóerős motorral, nagy átlagban 7 literes fogyasztással 320 ezer forinttól. A mezőnyből egyedüliként Astrából kapni 100 ezer km alatti példányokat, több is ilyet is láttunk. Első tulajost is. Az F Astra, másképp az Astra Classic I mellett szól a szériavégi kiforrottság, a viszonylag tágas utas- és csomagtér, az olcsó és bőségesen rendelkezésre álló alkatrész, hogy megbízható technika, amolyan igénytelen, strapabíró. Klímás és egyben szervokormányos-légzsákos 500 ezer Ft alatt mondjuk nem nagyon akad, de nélkülük is élet az élet, ha néha izzasztó is. G Astrából az adott összegért csak egyetlen darabot láttunk, igaz, gazdagon felszerelve.
Még németként van a Ford Escort (1.4 75 LE), előnye, hogy ma már kirívóan olcsó. Japán? Egy se, ha csak a Mitsubishi-féle maláj, mifelénk fehér holló Proton 413-ast (1.3 75 LE) nem tekintjük annak. De ha már Ázsia: választhatunk még Kia Riót (1.3 82 LE) vagy Shumát (1.5 88 LE) - előbbi alig 10 éves a maga félmilliós áráért, utóbbi tágas, légkondis, jó is lehet.
Az olaszpártiak közül a bátraknak ott a nem ferdehátú, cserébe megbízhatatlannak tartott 146-os Alfa 1.4-esként 103, 1.6-osként már 120 lóval ABS-szel, légzsákokkal, klímával, stílusosan, 340 ezertől. Bölcsebb választás a szellősebb-kényelmesebb Fiat Brava vagy a Stilo 1.2-es 82 vagy 1.6-os 103 lóerős motorral 300, illetve 449 ezer forinttól, sok esetben ugyancsak klímával. Ez a Bravára vonatkozik - a légkondis Stilók picit drágábbak.
Végül a franciákról: Xsara már 230 ezer forinttól kapható 1.4-es 75 lóerős motorral, míg az 1.6-os 109 lovas 425 ezertől érhető el. Több hely kéne? Xantia is van (1.6 88 LE), és általában ez is, az is klímás és különben is egész gazdagon szerelt. És a Renault-nál is hasonló a helyzet, mert a kompakt, 1.4-esen 95, 1.6-os motorral 107 lóerős Mégane-on túl Lagunát (1.6 107 LE) is lehet venni 500 ezer forintért. Az 1.6-os Mégane kakukktojás a maga módján, hiszen automata váltós 299 ezerért, csakhogy a kocsi "kis váltóhibával" eladó...
Nos, igen, ez nyilván az a pálya, ahol fokozottan igaz a közhelyes, mégis megszívlelendő tanács: ne típust, hanem állapotot keressünk és válasszunk lehetőleg minden gyári kulccsal, (minél tovább) vezetett szervizkönyvvel, számlákkal, ismert előélettel, garantáltan durva balesetektől mentes és nem (vészesen) rohadó karosszériával, stb. Horpadások, húzások, bent szakadások-kopások-lógások beleférhetnek, de jobb nem bedőlni egy friss műszakinak vagy egy újnak mondott téligumi-garnitúrának, no meg a szokásos idős vidéki orvos vagy hölgytulaj, szuper megkímélt, garázsban babusgatott, nem dohányzó, jéghideg klíma, stb. szövegeknek.
Mit ajánlanánk? Óvatosságot, az előítéletek sutba dobását, használtautó-vásárlási kisokosunk és a Használói vélemények böngészgetését. Egy F Astrával is könnyű nagyon mellélőni, s egy 146-os Alfa vagy egy Citroën Xsara is szolgálhat rút gondok nélkül, takarékosan. Egyébként meg úgyis az Opel fogja meg a legtöbbeket, mert egy kicsit a miénk, mert belőle láttunk és látunk minden sarkon, s mert a közhiedelem és a statisztikák alapján is csak ritkán kop(ik) el.
Fú de örülök, hogy egy százassal magasabb volt a büdzsém és nem érdekel a fogyasztás… Novemberben vettem meg az E36 318IS kupém, ami télen parádés volt, mostanra már sajna gyenge kicsit az a 140 ló, hiába lett felújítva a motorja… Ha nem kapkodom el és a szívemre hallgatok, most nem kéne árulnom az autót, hogy 325i vagy 328i-t vehessek, mert az a 2-4 liter fogyasztásbeli különbség fele annyit nem ér, mint hogy igazi sor6 feelingje legyen megint az autómnak… 🙂
Az Alfa 146os nem ferdehátú,nézd meg oldalról…:
http://www.iwans.net/autos/images/alfa_146/Alfa_Romeo_146_4.jpg
Ennek a „ferdahátú változata” az az Alfa 145.
A Mazda Demio beleillene még a felsorolásba, ha valaki kevésbé kommerszre vágyik és japánra. Fogyasztása és ára egy Swifté de annál jóval kedvezőbb a használati értéke, futóműben pedig az istenített Fiesta párja is lehetne.
„Na ja, a 146-os meg nem ferdehátú”
Akkor ez milyen Alfa?
http://www.bestcarpic.com/image-posts/7483-alfa-romeo-146-14-i-h4-8v-03.jpg.html
Melyik olasz csoda eszik 8at? 🙂 Nekünk a Bravank konstans 7,1-7,2 között evett,klímázva,vegyesben használva,pörgetve.
Nekünk 11 éves F Astránk van (Classic I), jelenleg 192 ezer km van benne, újonnan vásároltuk. 1.4-es, 8 szelepes 60 lóerős, a gyorsulás nem az erőssége, de biztosan elvisz A-ból B-be.
Szerintem egy viszonylag strapabíró és olcsón fenntartható autó. Amit a kötelezőkön (olaj, szűrők,vezérműszíj, fékbetétek stb.) kívül cserélni kellett egy gyújtáskapcsolóbetét (4500 Ft), illetve egy indexkapcsoló, amivel egyben az országútit és a tompítottat is lehet váltani , ez is kb. egy 4000-es tétel volt. A hátsó kipufogódob már többször volt hegesztve, viszont most már cserés lesz lassan, de ahogy hallottam ez Opel betegség. Összegezve mi nagyon nem bántuk meg, hogy ezt a típust választottuk akkor, még ma is elmernék vele indulni akár a világ végére is 🙂
Ebből a felsorolásból a lancer az nagyon hiányzik meg még a nissan primera is lazán beleférne és még lehetne sorolni… A felsorolt autók közül egyiket sem venném szinte kivéve az astrából 1,7-es isuzu dieselt….
Szervízbe igencsak szeretnek járni az olasz csodák 😀 Meg nem mindegy hogy 6 litert eszik egy kocsi vagy 8-at!
Háhhh imádom az ilyet amikor a kis szutyukis gyerek nyomja a zöldnél vagy próbál rámelőzni… 90% hagyom had mennyen! de néha csak pislog amikor én is odataposok az alfának 1,6 twin spark 120le tud menni ha kell… van a családban suzuki tudom milyen én is vezettem sajnos sokat! köze nincs az alfához! max az 1,4 boxert veri oda…
Nekünk van egy Brava 1.6 16v sx, 96-os, első szériás, tesztautó volt amikor megvettük 2 évesen, azóta csak kipufogót, vezérműszíjat, meg fékbetéteket kellett cserélni, semmi baja nem volt ezalatt a 15 év alatt, meg gondolom az előtte lévő 2 évében sem, jó autó!
Én ha választhatnék,akkor biztosan az 1.6os Bravo/Brava párost venném. Volt mind a 2,semmi gond nem volt velük. Én személy szerint egy régi Swiftbe nem mernék beleülni.
Nem beszélve arról, hogy 870 kilós súlya, és 86 lóerős motorja miatt (ami egy kiváló blokk), elég szépen meg lehet szégyeníteni az itt felsorolt kocsikat 🙂
Annyit mondok hogy ha megbízható és olcsón fenntartható autót szeretnétek akkor Suzuki-t válasszatok! Nekünk bevált! 🙂
Miért van az hogy a „körképeitek” szinte minimális számú japán autót sem vonultat fel egyik kategóriában sem? Tudom hogy jobban őrzik az értéküket de csak sikerülne pár típust betenni ide-oda…