Asi szerencsés csillagzat alatt
Salgó–Gemer Rali
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Az utolsó gyorsaságin dőlt el a Salgó–Gemer Rali, amelynek a végkifejletébe az időjárás is alaposan beleszólt.
Az Asi–Pikó páros rajt-cél győzelmet aratott az Országos Ralibajnokság harmadik futamán, a Salgó–Gemer Ralin. A verseny első napját Szlovákiában, a másodikat pedig Salgótarján környékén rendezték, beiktatva a legendás kisterenyei körgyorsaságit, ami több mint egy évtizede szerepelt utoljára az akkor még önállóan rendezett Salgó Ralin.
A Mitsubishi Lancer Evo IX-essel versenyző Asi kezdett a legjobban. Az első kör mindhárom gyorsasági szakaszát megnyerte – igaz az elsőt a Skoda Fabia S2000-essel induló Herczig–Baranyai kettőssel holtversenyben –, és már ekkor tíz másodperc előnyt épített ki.
Az első kört egy kicsit elóvatoskodta az ifj. Tóth–Tagai páros a Peugeot 207 S2000-essel, a másodikat azonban megnyomták, két szakaszt nyertek, és felzárkóztak a második helyre. A szlovákiai pályákat Asi 14,5 másodperc előnnyel zárta ifj. Tóth és 15,7-del Herczig előtt.
A magyar oldalon azonban fordult a kocka, és a híres Zagyvaróna–Cereden a két Szuper–2000-es pilóta lendült támadásba. Az első gyorsaságin Herczig tíz, ifj. Tóth pedig hét másodpercet vert Asira. Kisterenyén, ahol az aszfalt mellett egy rövidebb murvás, salakos részt is beiktattak, Asi volt a gyorsabb, de a második Zagyvaróna megint a két S2000-esé volt. Herczig 1,5, ifj. Tóth pedig 3,4 másodpercre közelítette Asit.
Mivel a kisterenyei körgyors talaja sokat romlott, a versenyigazgató úgy döntött, hogy második alkalommal a korábbi három kör helyett csak kettőt kell teljesítenie a mezőnynek. Ez rosszul jött Asinak, de előnyét így is 6,9 illetve 12,9 másodpercre növelte.
Következett a mindent eldöntő utolsó Zagyvaróna, ahol az időjárás egy kicsit megkeverte a kártyákat. A délelőtti ragyogó napsütést jégeső váltotta fel, és úgy szakadt, hogy Herczig etapon is majdnem összetörte az autóját. A versenyzők elmondása szerint az utcai autósok félre is álltak, annyira nem lehetett látni semmit. Ifj. Tóth gyorsan fel is rakott előre két intermédia gumit. Herczig is nekiállt a kerékcserének, de aztán úgy döntött, hogy nem kellenek a vizes gumik, száraz pályára alkalmas abronccsal vág neki.
Az eső négy kilométer után elállt és a gyorsasági kétharmadán száraz volt a pálya. Ifj. Tóthnak hiába voltak elöl intermédiáji, az első kanyarban megforgott, amivel odalett a győzelmi esélye. Herczig viszont könnyedén túlélte a vizet a száraz gumikkal, ő viszont a pálya végén egy felhordásos kanyarban forgott meg, és csapta oda autóját. A bal hátsó felnije eltört és defektet kaptak. Asi, a szintén száraz abroncsokkal az egyik legjobb Zagyvarónáját teljesítette és mindkét hibázó Szuper–2000-est megverte.
A vihar miatt az utolsó Kisterenyét törölték, így nem volt idő a javításra. Asi nyert, a megforgásával kevesebb időt veszítő ifj. Tóth 19,5 másodperc hátránnyal feljött a második helyre, míg a győzelemért harcoló Herczig végül 35,4 másodperc hátránnyal csak a harmadik lett.
Ezúttal nem tudott beleszólni a győzelemért folyó harcba a Turi–Percze kettős, akiknek az első napon a tankoló zóna előtt fogyott el a benzinjük, és úgy kellett betolniuk a Mitsubishi Lancer Evo IX-est. A párost még egy kuplungprobléma is hátráltatta szombaton, ami miatt csak alapjáraton tudtak elrajtolni. Az utolsó Zagyvarónára, ifj. Tóthhoz hasonlóan ők is intermédiát raktak fel előre, és ők is megforogtak. Ennek ellenére a negyedik helyüket senki sem veszélyeztette.
Az ötödik, hatodik helyen futott be a verseny két legjobb külföldi párosa. A Salgó–Gemer Rali ugyanis a magyar mellett a szlovák értékelésbe is beszámított. A Melicharek–Lasevic páros Mitsubishi Lancer WRC-vel az ötödik helyen végzett, két perccel lemaradva Asitól, míg a Drotar–Banoci kettős Skoda Fabia WRC-vel lett a hatodik. Csak zárójelben jegyzem meg, hogy a két WRC-vel azért illett volna megverni a magyar N-es és Szuper–2000-es autókat.
A magyar értékelés ötödik helyéért többen is versenyben voltak. Először az Elek–Ferencz páros jelentkezett be érte, de az ő esélyeik egy defekt miatt elszálltak, és annyit veszítettek, hogy a verseny többi részét már csak a maguk szórakoztatására teljesítették, az utolsó gyorsasági után pedig, mivel nem voltak pontszerző helyen, ki is álltak. Utánuk a Balogh–Zentai kettősé lett az ötödik hely, nekik azonban az áramtalanítójuk gondolta úgy, hogy elérkezett a verseny vége, és az utolsó gyorsasági előtt kiestek.
Ekkor vette át az ötödik helyet a Botka–Szenner páros, akik az első napon egy defekt miatt veszítettek, de ezt leszámítva elégedettek voltak a versennyel, és azt ígérik, hogy a következő futamokon már a kicsit külön ligában versenyző első néggyel is felveszik a versenyt.
Trencsényi állandó navigátorának betegsége miatt az utolsó pillanatban ugrott be mellé Vinoczai Attila a jobb egybe, ám a friss páros jól teljesített és az abszolút nyolcadik, magyar értékelésben pedig a hatodik helyet szerezték meg.
Az első Zagyvaróna után még a magyar értékelés hatodik helyén állt a Bútor–Holczer kettős, akik a Szuper–1600-as Citroën C2-vel nagyon keményen hasítottak Szlovákiában. Az első körgyorson azonban defektet kaptak, amivel elveszítettek pár helyezést. Igaz, az utolsó Zagyvarónát négy intermédiával megnyerték, ami jégeső ide vagy oda, nem kis teljesítmény egy Szuper–1600-as autótól. A kétkerekesek között természetesen ők voltak a leggyorsabbak, és a magyar értékelésben is a hetedik helyen végeztek.
Az A7-es kategóriában Eger után újra a Pálinkás–Bagaméri kettős volt a leggyorsabb Honda Civickel, fél perccel verve a Szabó–Gódor páros Renault-ját. Szabó tavaly egy N-es Mitsubishivel nyerte meg a Román Ralibajnokságot, és az idén is nyert már kint egy futamot. A kétkerékhajtású Cliót egykori navigátora, Takács Attila ajánlotta fel neki, annak emlékére, hogy pont tíz éve versenyeztek utoljára együtt kétkerékhajtású autóval, a Golf kit carral. Szabónak persze nem okozott sok gondot a kiesett tíz év, és ha egy kicsit jobban magára tudta volna állítani az autót, akkor még csodákat is láthattunk volna tőle. Így csak annyit mondott a célban, hogy Bútor és Pálinkás is nagyon gyorsak voltak.
Az idei bajnokság érdekessége, hogy nemcsak Asi, hanem rajta kívül még négy páros aratta zsinórban harmadik kategóriagyőzelmét a Salgó Ralin. Szuper–1600-ban a Bútor–Holczer páros tette ezt Citroën C2-vel, A6-ban a Magyar–Budai kettős Suzuki Swifttel, N2-ben a Demjén–Schweighardt páros Suzuki Swifttel, az S csoportban pedig a Matics–Viczena duó Mitsubishi Lancer Evo VII-tel. N3-ban azonban új győztest avattunk a Krupa-Bogdány páros személyében.
A bajnokságot továbbra is Asi vezeti 60 pontjával, a 42 pontos ifj. Tóth, a 35 pontos Turi és a 28 pontos Herczig előtt. (A korábbi negyedik Turánt a Miskolc Raliról kizárták, mert a bioetanolt versenybenzinnel keverték, amelyek külön-külön homológok, de együtt nem. A Salgón pedig arra hivatkozva nem indultak, hogy a vulkáni hamu miatt nem akarják megkockáztatni részvételüket a Portugál Ralin, ezért hamarabb elutaztak.)
Az Országos Ralibajnokság negyedik futamát, az idei első murvás versenyt, június 18-20-a között rendezik Bükfürdőn, az egykori Szombathely Rali pályáin.
A Salgó–Gemer Rali végeredménye
A Mitsubishi Lancer Evo IX-essel versenyző Asi kezdett a legjobban. Az első kör mindhárom gyorsasági szakaszát megnyerte – igaz az elsőt a Skoda Fabia S2000-essel induló Herczig–Baranyai kettőssel holtversenyben –, és már ekkor tíz másodperc előnyt épített ki.
Az első kört egy kicsit elóvatoskodta az ifj. Tóth–Tagai páros a Peugeot 207 S2000-essel, a másodikat azonban megnyomták, két szakaszt nyertek, és felzárkóztak a második helyre. A szlovákiai pályákat Asi 14,5 másodperc előnnyel zárta ifj. Tóth és 15,7-del Herczig előtt.
A magyar oldalon azonban fordult a kocka, és a híres Zagyvaróna–Cereden a két Szuper–2000-es pilóta lendült támadásba. Az első gyorsaságin Herczig tíz, ifj. Tóth pedig hét másodpercet vert Asira. Kisterenyén, ahol az aszfalt mellett egy rövidebb murvás, salakos részt is beiktattak, Asi volt a gyorsabb, de a második Zagyvaróna megint a két S2000-esé volt. Herczig 1,5, ifj. Tóth pedig 3,4 másodpercre közelítette Asit.
Mivel a kisterenyei körgyors talaja sokat romlott, a versenyigazgató úgy döntött, hogy második alkalommal a korábbi három kör helyett csak kettőt kell teljesítenie a mezőnynek. Ez rosszul jött Asinak, de előnyét így is 6,9 illetve 12,9 másodpercre növelte.
Következett a mindent eldöntő utolsó Zagyvaróna, ahol az időjárás egy kicsit megkeverte a kártyákat. A délelőtti ragyogó napsütést jégeső váltotta fel, és úgy szakadt, hogy Herczig etapon is majdnem összetörte az autóját. A versenyzők elmondása szerint az utcai autósok félre is álltak, annyira nem lehetett látni semmit. Ifj. Tóth gyorsan fel is rakott előre két intermédia gumit. Herczig is nekiállt a kerékcserének, de aztán úgy döntött, hogy nem kellenek a vizes gumik, száraz pályára alkalmas abronccsal vág neki.
Az eső négy kilométer után elállt és a gyorsasági kétharmadán száraz volt a pálya. Ifj. Tóthnak hiába voltak elöl intermédiáji, az első kanyarban megforgott, amivel odalett a győzelmi esélye. Herczig viszont könnyedén túlélte a vizet a száraz gumikkal, ő viszont a pálya végén egy felhordásos kanyarban forgott meg, és csapta oda autóját. A bal hátsó felnije eltört és defektet kaptak. Asi, a szintén száraz abroncsokkal az egyik legjobb Zagyvarónáját teljesítette és mindkét hibázó Szuper–2000-est megverte.
A vihar miatt az utolsó Kisterenyét törölték, így nem volt idő a javításra. Asi nyert, a megforgásával kevesebb időt veszítő ifj. Tóth 19,5 másodperc hátránnyal feljött a második helyre, míg a győzelemért harcoló Herczig végül 35,4 másodperc hátránnyal csak a harmadik lett.
Ezúttal nem tudott beleszólni a győzelemért folyó harcba a Turi–Percze kettős, akiknek az első napon a tankoló zóna előtt fogyott el a benzinjük, és úgy kellett betolniuk a Mitsubishi Lancer Evo IX-est. A párost még egy kuplungprobléma is hátráltatta szombaton, ami miatt csak alapjáraton tudtak elrajtolni. Az utolsó Zagyvarónára, ifj. Tóthhoz hasonlóan ők is intermédiát raktak fel előre, és ők is megforogtak. Ennek ellenére a negyedik helyüket senki sem veszélyeztette.
Az ötödik, hatodik helyen futott be a verseny két legjobb külföldi párosa. A Salgó–Gemer Rali ugyanis a magyar mellett a szlovák értékelésbe is beszámított. A Melicharek–Lasevic páros Mitsubishi Lancer WRC-vel az ötödik helyen végzett, két perccel lemaradva Asitól, míg a Drotar–Banoci kettős Skoda Fabia WRC-vel lett a hatodik. Csak zárójelben jegyzem meg, hogy a két WRC-vel azért illett volna megverni a magyar N-es és Szuper–2000-es autókat.
A magyar értékelés ötödik helyéért többen is versenyben voltak. Először az Elek–Ferencz páros jelentkezett be érte, de az ő esélyeik egy defekt miatt elszálltak, és annyit veszítettek, hogy a verseny többi részét már csak a maguk szórakoztatására teljesítették, az utolsó gyorsasági után pedig, mivel nem voltak pontszerző helyen, ki is álltak. Utánuk a Balogh–Zentai kettősé lett az ötödik hely, nekik azonban az áramtalanítójuk gondolta úgy, hogy elérkezett a verseny vége, és az utolsó gyorsasági előtt kiestek.
Ekkor vette át az ötödik helyet a Botka–Szenner páros, akik az első napon egy defekt miatt veszítettek, de ezt leszámítva elégedettek voltak a versennyel, és azt ígérik, hogy a következő futamokon már a kicsit külön ligában versenyző első néggyel is felveszik a versenyt.
Trencsényi állandó navigátorának betegsége miatt az utolsó pillanatban ugrott be mellé Vinoczai Attila a jobb egybe, ám a friss páros jól teljesített és az abszolút nyolcadik, magyar értékelésben pedig a hatodik helyet szerezték meg.
Az első Zagyvaróna után még a magyar értékelés hatodik helyén állt a Bútor–Holczer kettős, akik a Szuper–1600-as Citroën C2-vel nagyon keményen hasítottak Szlovákiában. Az első körgyorson azonban defektet kaptak, amivel elveszítettek pár helyezést. Igaz, az utolsó Zagyvarónát négy intermédiával megnyerték, ami jégeső ide vagy oda, nem kis teljesítmény egy Szuper–1600-as autótól. A kétkerekesek között természetesen ők voltak a leggyorsabbak, és a magyar értékelésben is a hetedik helyen végeztek.
Az A7-es kategóriában Eger után újra a Pálinkás–Bagaméri kettős volt a leggyorsabb Honda Civickel, fél perccel verve a Szabó–Gódor páros Renault-ját. Szabó tavaly egy N-es Mitsubishivel nyerte meg a Román Ralibajnokságot, és az idén is nyert már kint egy futamot. A kétkerékhajtású Cliót egykori navigátora, Takács Attila ajánlotta fel neki, annak emlékére, hogy pont tíz éve versenyeztek utoljára együtt kétkerékhajtású autóval, a Golf kit carral. Szabónak persze nem okozott sok gondot a kiesett tíz év, és ha egy kicsit jobban magára tudta volna állítani az autót, akkor még csodákat is láthattunk volna tőle. Így csak annyit mondott a célban, hogy Bútor és Pálinkás is nagyon gyorsak voltak.
Az idei bajnokság érdekessége, hogy nemcsak Asi, hanem rajta kívül még négy páros aratta zsinórban harmadik kategóriagyőzelmét a Salgó Ralin. Szuper–1600-ban a Bútor–Holczer páros tette ezt Citroën C2-vel, A6-ban a Magyar–Budai kettős Suzuki Swifttel, N2-ben a Demjén–Schweighardt páros Suzuki Swifttel, az S csoportban pedig a Matics–Viczena duó Mitsubishi Lancer Evo VII-tel. N3-ban azonban új győztest avattunk a Krupa-Bogdány páros személyében.
A bajnokságot továbbra is Asi vezeti 60 pontjával, a 42 pontos ifj. Tóth, a 35 pontos Turi és a 28 pontos Herczig előtt. (A korábbi negyedik Turánt a Miskolc Raliról kizárták, mert a bioetanolt versenybenzinnel keverték, amelyek külön-külön homológok, de együtt nem. A Salgón pedig arra hivatkozva nem indultak, hogy a vulkáni hamu miatt nem akarják megkockáztatni részvételüket a Portugál Ralin, ezért hamarabb elutaztak.)
Az Országos Ralibajnokság negyedik futamát, az idei első murvás versenyt, június 18-20-a között rendezik Bükfürdőn, az egykori Szombathely Rali pályáin.
A Salgó–Gemer Rali végeredménye
- Asi–Pikó, Mitsubishi Lancer Evo IX, 1:20:08,0
- ifj. Tóth–Tagai, Peugeot 207 S2000, +19,5
- Herczig–Baranyai, Skoda Fabia S2000, +35,4
- Turi–Percze, Mitsubishi Lancer Evo IX, +50,8
- Melicharek–Lasevic (SK), Mitsubishi Lancer WRC, +2:02,3
- Drotar–Banoci (CZ), Skoda Fabia WRC, +2:28,4
- Botka–Szenner, Mitsubishi Lancer Evo IX, +2:28,5
- Trencsényi–Vinoczai, Mitsubishi Lancer Evo IX, +3:45,7
- Bútor–Holczer, Citroën C2 S1600, +4:01,0
- Pethő–Bacigál, Mitsubishi Lancer Evo IX, +4:01,1
- Asi 60
- ifj. Tóth 42
- Turi 35
- Herczig 28
- Hadik 16
- Turán 10
- Botka 8
- Osváth 8
- Pethő 7
- Balogh 6