Árverésen a B-csoport utcai változatai
Rövid quattro és Delta S4 kalapács alatt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Egy falat B-csoport: aukción bukkant fel két, a 80-as évek Rally Világbajnokságának homolgizációja miatt elkészült limitált modell.
Az árveréseken felbukkanó különleges és legendás modellek mindig jó alkalmat adnak, hogy megemlékezzünk az autógyártás ikonjairól. Így van ez az olaszországi Villa Erba május 27-ei rendezvényével is, ahol egy Audi sport quattro és egy Lancia Delta S4 kerül kalapács alá. Korszaktársak, mindketten a ralizás hőskorának számító '80-as években készültek, amikor a Rally Világbajnokság csúcskategóriája a B-csoport volt, és nem volt ritka az 500 lóerő feletti teljesítmény. A versenyautók homologizációjához legalább 200 utcára gyártott alapmodellre is szükség volt, így készült a Delta S4-ből valóban 200 db, míg a "rövid quattroból", ára folyamatos növekedése mellett is 214 db született.
Az erővel sem spóroltak akkoriban, a közúti modellekbe is koruk legkomolyabb sportautóit megszégyenítő erőt és tudást préseltek. A Lancia limitált modelljében például egy 1,8 literes turbós és kompresszoros soros négyhengeres dolgozott, méghozzá középen. 250 lóerőt és 292 Nm nyomatékot adott le az állandó összkerékhajtásnak 5 sebességes kézi váltóján keresztül, amihez mindössze 1200 kilós tömeg társult. Ez természetesen elmaradt a versenyautó papíron 450, gyakorlatilag pedig 550 körüli lóerejétől, de így is elképesztő teljesítmény a '80-as években. Az árverésre kerülő konkrét olasz bestia egy 1985-ös modell, mindössze 1600 futott kilométerrel. Mondhatni megvették, majd elrakták az utókornak, és milyen jól tették: most 450 000 eurót, átszámítva 140 millió forintot várnak a vörös fényezésű, belül hasított bőr borítású Delta S4-ért, aminek egyébként minden dokumentuma megvan.
Az Audi sport quattróban már több a kilométer, állítólag 90 500-at mutat a műszer, és 1984-ben hagyta el a gyártósort. Már nem teljesen gyári, hiszen két évvel gyártása után visszavitték Ingolstadtba, hogy korábbi alumínium blokkját a megbízhatóbb acélra cseréljék. Megmérték, 2,1 literes négyhengeres turbósa ma is 343 lóerőt teljesít, pedig gyárilag 306 lóerőre ígérték akkoriban. A 350 Nm nyomatékot is maradéktalanul teljesíti, ez viszont megegyezik a gyári adatokkal. Az elmúlt 7 évben egy raktárban tárolták, így az Audi felajánlotta, hogy átnézi és a szükséges alkatrészeket cseréli. Legalább 300 000 eurót, azaz kb. 94 millió forintot várnak érte.
A szerencséseknek most itt a lehetőség, hogy némi élményt kapjanak a legendás B-csoport korszakából. Hozzájuk hasonló teljesítményt ma már csak a rallycross supercarjai tudnak, zárt pályán, a 80-as évek autósportjának határfeszegetése viszont lehetővé tette, hogy akár vékony erdei utakon röptessék ezeket a bestiákat. Ma már csak videókon csodálhatjuk ezt a korszakot, a jellegzetes nézői sorfal szétnyílásával. Egyébként ezt a korszakot idézik a 2017-es szabályrendszer szerint fejlesztett WRC-k is a nagyobb aerodinamikai elemekkel, bár a teljesítmény természetesen elmarad a '80-as évektől, tanulva a rengeteg halálesetből.
Igen az árat nagyjából jól lőtték be 🙂
Audit nem láttam nagyon árverésen de a Lanciák (utcai Stratos és későbbi Delták) bizony ennyibe kerülnek.
A Rally Delta amúgy rusnya egy jószág amit láttam (pl ez a Toivonnené vot: [url]http://autossagok.blog.hu/2016/04/13/techno_classica_2016_1resz#gallery-1460499637_6[/url]) azoknak hiányzik a faruk (gyakorlatilag a hátsó lökhárító) és helyette a szellőztetést oldják meg. Mondjuk az tényleg tarolt a ralliye-ban…