Aranylövés a Távol-Keletről? Kia XCeed menetpróba
Ezt fogja venni mindenki - nem csak dögös, jó is a Kia XCeed
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Az első Ceed egy korrekt kompakt volt, a mostani harmadik generáció ismét állakat ejtő, de a Kia begyújtotta még a rakétákat, elkészítette a Ceed emelt, crossoveresített verzióját, ez lett az XCeed, amit Marseille-ben próbálhattunk ki.
Tavaly a lehető legtisztességesebb dolgozatként hozta ki a Ceed harmadik generációját a Kia. Az ötajtós és a kombi mellé azóta befutott az elképesztően kecses, a mainstream kompaktok körében egyedülálló ProCeed, ami óriási szó, de az igazi nehézbombázó csak most érkezett meg. Emillio Herrera, a Kia Motors Europe vezérigazgatója még a gyári emberek egy részét is meglepte, amikor kijelentette: az XCeedből többet fognak eladni, mint az összes többi Ceedből együttesen. Persze ezen olyan nagyon nem kell meglepődni, ma az öreg kontinensen és hazánkban is a szabadidő-autók/crossoverek a legnépszerűbbek, azon belül is a kompakt méretűek.
Kia XCeed - méretek
Hosszúság [mm] | Szélesség [mm] | Magasság [mm] | Tengelytáv [mm] | Csomagtér [l] |
4395 | 1826 | 1495 | 2650 | 426-1378 |
Az XCeed épp ilyen, még úgy is, hogy az ötajtósnál 8,5 centivel hosszabb, 2,6-tal szélesebb és 4,8-cal magasabb. Első túlnyúlása 2,5 centivel nőtt, ami csak azért nem fájó, mert a hasmagasság – felnimérettől függően – 32-42 milliméterrel nőtt, így az XCeed (kevéssé meglepő módon) nagyobb járdákat tud megmászni, mint a többi a Ceed, de még legtöbb konkurensére is rátesz. Összkerékhajtás nincs és a tervekben sem szerepel, az XCeednek ugyanis nem szánnak mást, mint a városi dzsungelben való helytállást. De vissza a méretekhez! A tengelytáv változatlan, s aki figyelmesen olvasott, már tudja is, hogy a hátsó túlnyúlás 6 centivel nőtt, ami a csomagteret növelte. Az ötajtóshoz mérten 31 literrel, így a VDA szabvány szerint 426 liter áll rendelkezésre (az akár 40:20:40 arányú) ülésdöntés nélkül. Nem csak a csomagtér mérete nőtt, a forma miatt a raktérnyílás is feljebb került 6 centivel. Ez egyébként még nem fájó, az pedig egyenesen nyerő, hogy a szabvány fedélzeti bőrönd (a csomagtér álpadlóját alsóbb állásba téve) élére állítva is elfér, így abból utasonként egyet, vagyis ötöt is betuszkolhatunk.
Nem csak a csomagtér, az utastér is tágas és igényesen kidolgozott, szövet ülésből akár színes varrással vadított, bőrből a fűtés mellett szellőztetéssel is fokozott kényelmű is elérhető. Színes betétekkel a műszerfal izgalma is fokozható, s a Kiák közül itt jelenik meg elsőként a 12,3 colos Supervision, digitális, változtatható képű műszerblokk. A középkonzolra 10,25 colos kijelző kerül – ez akár hármas osztású megjelenítésével és az autóhoz csatlakozó – UVO névre hallgató – okostelefonos alkalmazással hoz újat. Utóbbi vezeték nélküli csatlakozást ad, a telefonunkról átveheti a már az autóhoz sétáláskor beállított navigációs címet, de az autóval kommunikálva a telefonon is megmutathatja az autó adatait, akár az utazási információkról, akár a szervizesedékességről, de abban is segíthet, hogy a parkolóban visszataláljunk járgányunkhoz, hamarosan pedig a zárak távolról való vezérléséhez is használható lesz. Természetesen elérhető vezeték nélküli telefontöltés is, s ha már ennyi kijelző van, felhasználói profilokat is menthetünk, hogy ne kelljen mindig mindent személyre szabni.
Ami viszont a legfontosabb: az XCeed nem csak a divatot követve lett crossover, ésszel nyúltak az alapokhoz, ami persze a mostani Ceed. A rokonság csöppet sem üvöltő, egyedül az első ajtók azonosak, minden mást módosítottak. Adott az elöl MacPerhson, hátul multilink futómű, ám a rendszert teljesen újrahangolták. Az első rugókat 7, a hátsókat 4 százalékkal tették lágyabbá, így az XCeed végre egy jónak tűnő rugózású autó, persze várjuk ki a hazai utas próbát. A lengéscsillapítók alapáron progresszívek: egyrészt frekvenciafüggő keménységűek, másrészt hidraulikájukba a felütközést gátló gumielemek is kerültek. A dél-franciaországi próbán az XCeed futása és kormányzása is patentnek érződött, fekvőrendőr ott is bőséggel van, de azért az igazi próba mindenképp Budapesten, például a híres Fertő utcában vár az XCeedre is.
Kia XCeed - benzinmotorok
Motor | 1.0 T-GDi | 1.4 T-GDi | 1.6 T-GDi |
Hengerűrtartalom (cm3) | 998 | 1353 | 1591 |
Hengerek/szelepek száma | 3/12 | 4/16 | |
Váltófajta/-fokozat | kézi/6 | kézi/6 (DCT/7) | |
Teljesítmény [LE (1/min)] | 120 (6000) | 140 (6000) | 204 (5500) |
Nyomaték [Nm (1/min)] | 172 (1500-4000) | 242 (1500-3200) | 265 (1500-4500) |
Végsebesség [km/h] | 186 | 200 | 220 |
Gyorsulás 0-100 km/h | 11,3 | 9,4 (9,5) | 7,7 (7,5) |
Kombinált fogyasztás [l/100 km] | n. a. | n. a. | n. a. |
CO2-kibocsátás [g/km] | n. a. | n. a. | n. a. |
Saját tömeg [kg] | 1257 | 1270 (1300) | 1315 (1342) |
Megengedett össztömeg [kg] | 1820 | 1840 (1860) | 1860 (1880) |
Motorból mai divat szerint csakis turbós, közvetlen befecskendezésű választható: az XCeed belépője a 120 lóerős, háromhengeres T-GDI. A menetpróbán ez ugyan nem szerepelt a parkban, de amilyen jól muzsikál a már 7 fokozatú duplakuplungos automatával is kérhető 1.4 T-GDI az ő 140 lovával, simán el merném vállalni az 1,0 literest is. Érdekesség, hogy míg az ötajtós és a ProCeed esetén a 204 lóerős 1.6 T-GDI csakis a sportos GT ellátmánnyal választható, itt az XCeed – egyelőre – már nem bonyolítható tovább, azaz amennyiben az 1,6-os csúcsgépet kérjük, az nem lesz fickósabb, mint az alapgép. Leszámítva mondjuk azt, hogy azért fékekből ő is nagyobbakat kap, így rá biztosan nem 16 colos kerekek fognak kerülni. Felniből egyébként 16-18 colosak választhatók, a menetpróbán leginkább 18 colosakkal szerelt autókat vezethettünk. A rugózás ezekkel is korrektnek tűnt, de míg a ProCeed esetén imádtam és az ötajtósban is szerethető volt a 204 lóerős 1,6-os motor, itt annyira nem láttam értelmét, az 1,4-esnél semmiképp se választanék erősebbet.
Kia XCeed - dízelmotorok
Motor | 1.6 CRDi LP | 1.6 CRDi LP automata | 1.6 CRDi HP | 1.6 CRDi HP automata |
Hengerűrtartalom (cm3) | 1598 | |||
Hengerek/szelepek száma | 4/16 | |||
Váltófajta/-fokozat | kézi/6 | DCT/7 | kézi/6 | DCT/7 |
Teljesítmény [LE (1/min)] | 115 (4000) | 136 (4000) | ||
Nyomaték [Nm (1/min)] | 280 (1500-2750) | 300 (1500-2500) | 280 (1500-3000) | 320 (2000-2250) |
Végsebesség [km/h] | 190 | 196 | 198 | |
Gyorsulás 0-100 km/h | 11,4 | 11,1 | 10,6 | 10,1 |
Kombinált fogyasztás [l/100 km] | n. a. | n. a. | n. a. | n. a. |
CO2-kibocsátás [g/km] | n. a. | n. a. | n. a. | n. a. |
Saját tömeg [kg] | 1340 | 1365 | 1340 | 1365 |
Megenedett össztömeg [kg] | 1900 | 1920 | 1900 | 1920 |
Az XCeed, pláne a dedikált (Quantum) sárga színében persze még akkor is egy vérpezsdítő autó, ha a dízelek valamelyikével választjuk (1,6-os, 115 és 136 lóerős érhető el), négyhengeres motorjai ráadásul kivétel nélkül választhatók a 7 fokozatú duplakuplungos automatával is. De az igazi ütőkártyája talán a jövőre befutó verzió lesz, már amennyiben az kellően olcsó lesz. Nem másról van szó, mint az 1.6 GDI motoron alapuló plug-in hybridről, ami mintegy 60 kilométeres emissziómentes hatótávot ígér. Persze ne rohanjunk előre, még az XCeed sem futott be a hazai piacra. Hamarosan azonban elérhető lesz, 5,99 millió forintos alapárral, amivel 650 ezer forinttal drágább az 1,0 literes T-GDI motoros Ceedeknél, persze nem csak méretekből és divatból, felszereltségből is többet ad, így a Kia számításai alighanem igazak annak kapcsán, hogy az X-es lesz a legnépszerűbb Ceed.