Aranylövés a Távol-Keletről? Kia XCeed menetpróba

Ezt fogja venni mindenki - nem csak dögös, jó is a Kia XCeed

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az első Ceed egy korrekt kompakt volt, a mostani harmadik generáció ismét állakat ejtő, de a Kia begyújtotta még a rakétákat, elkészítette a Ceed emelt, crossoveresített verzióját, ez lett az XCeed, amit Marseille-ben próbálhattunk ki.


Tavaly a lehető legtisztességesebb dolgozatként hozta ki a Ceed harmadik generációját a Kia. Az ötajtós és a kombi mellé azóta befutott az elképesztően kecses, a mainstream kompaktok körében egyedülálló ProCeed, ami óriási szó, de az igazi nehézbombázó csak most érkezett meg. Emillio Herrera, a Kia Motors Europe vezérigazgatója még a gyári emberek egy részét is meglepte, amikor kijelentette: az XCeedből többet fognak eladni, mint az összes többi Ceedből együttesen. Persze ezen olyan nagyon nem kell meglepődni, ma az öreg kontinensen és hazánkban is a szabadidő-autók/crossoverek a legnépszerűbbek, azon belül is a kompakt méretűek.
Kia XCeed - méretek
Hosszúság [mm] Szélesség [mm] Magasság [mm] Tengelytáv [mm] Csomagtér [l]
4395 1826 1495 2650 426-1378

Az XCeed épp ilyen, még úgy is, hogy az ötajtósnál 8,5 centivel hosszabb, 2,6-tal szélesebb és 4,8-cal magasabb. Első túlnyúlása 2,5 centivel nőtt, ami csak azért nem fájó, mert a hasmagasság – felnimérettől függően – 32-42 milliméterrel nőtt, így az XCeed (kevéssé meglepő módon) nagyobb járdákat tud megmászni, mint a többi a Ceed, de még legtöbb konkurensére is rátesz. Összkerékhajtás nincs és a tervekben sem szerepel, az XCeednek ugyanis nem szánnak mást, mint a városi dzsungelben való helytállást. De vissza a méretekhez! A tengelytáv változatlan, s aki figyelmesen olvasott, már tudja is, hogy a hátsó túlnyúlás 6 centivel nőtt, ami a csomagteret növelte. Az ötajtóshoz mérten 31 literrel, így a VDA szabvány szerint 426 liter áll rendelkezésre (az akár 40:20:40 arányú) ülésdöntés nélkül. Nem csak a csomagtér mérete nőtt, a forma miatt a raktérnyílás is feljebb került 6 centivel. Ez egyébként még nem fájó, az pedig egyenesen nyerő, hogy a szabvány fedélzeti bőrönd (a csomagtér álpadlóját alsóbb állásba téve) élére állítva is elfér, így abból utasonként egyet, vagyis ötöt is betuszkolhatunk.
Nem csak a csomagtér, az utastér is tágas és igényesen kidolgozott, szövet ülésből akár színes varrással vadított, bőrből a fűtés mellett szellőztetéssel is fokozott kényelmű is elérhető. Színes betétekkel a műszerfal izgalma is fokozható, s a Kiák közül itt jelenik meg elsőként a 12,3 colos Supervision, digitális, változtatható képű műszerblokk. A középkonzolra 10,25 colos kijelző kerül – ez akár hármas osztású megjelenítésével és az autóhoz csatlakozó – UVO névre hallgató – okostelefonos alkalmazással hoz újat. Utóbbi vezeték nélküli csatlakozást ad, a telefonunkról átveheti a már az autóhoz sétáláskor beállított navigációs címet, de az autóval kommunikálva a telefonon is megmutathatja az autó adatait, akár az utazási információkról, akár a szervizesedékességről, de abban is segíthet, hogy a parkolóban visszataláljunk járgányunkhoz, hamarosan pedig a zárak távolról való vezérléséhez is használható lesz. Természetesen elérhető vezeték nélküli telefontöltés is, s ha már ennyi kijelző van, felhasználói profilokat is menthetünk, hogy ne kelljen mindig mindent személyre szabni.
Ami viszont a legfontosabb: az XCeed nem csak a divatot követve lett crossover, ésszel nyúltak az alapokhoz, ami persze a mostani Ceed. A rokonság csöppet sem üvöltő, egyedül az első ajtók azonosak, minden mást módosítottak. Adott az elöl MacPerhson, hátul multilink futómű, ám a rendszert teljesen újrahangolták. Az első rugókat 7, a hátsókat 4 százalékkal tették lágyabbá, így az XCeed végre egy jónak tűnő rugózású autó, persze várjuk ki a hazai utas próbát. A lengéscsillapítók alapáron progresszívek: egyrészt frekvenciafüggő keménységűek, másrészt hidraulikájukba a felütközést gátló gumielemek is kerültek. A dél-franciaországi próbán az XCeed futása és kormányzása is patentnek érződött, fekvőrendőr ott is bőséggel van, de azért az igazi próba mindenképp Budapesten, például a híres Fertő utcában vár az XCeedre is.
Hirdetés
Kia XCeed - benzinmotorok
Motor 1.0 T-GDi 1.4 T-GDi 1.6 T-GDi
Hengerűrtartalom (cm3) 998 1353 1591
Hengerek/szelepek száma 3/12 4/16
Váltófajta/-fokozat kézi/6 kézi/6 (DCT/7)
Teljesítmény [LE (1/min)] 120 (6000) 140 (6000) 204 (5500)
Nyomaték [Nm (1/min)] 172 (1500-4000) 242 (1500-3200) 265 (1500-4500)
Végsebesség [km/h] 186 200 220
Gyorsulás 0-100 km/h 11,3 9,4 (9,5) 7,7 (7,5)
Kombinált fogyasztás [l/100 km] n. a. n. a. n. a.
CO2-kibocsátás [g/km] n. a. n. a. n. a.
Saját tömeg [kg] 1257 1270 (1300) 1315 (1342)
Megengedett össztömeg [kg] 1820 1840 (1860) 1860 (1880)

Motorból mai divat szerint csakis turbós, közvetlen befecskendezésű választható: az XCeed belépője a 120 lóerős, háromhengeres T-GDI. A menetpróbán ez ugyan nem szerepelt a parkban, de amilyen jól muzsikál a már 7 fokozatú duplakuplungos automatával is kérhető 1.4 T-GDI az ő 140 lovával, simán el merném vállalni az 1,0 literest is. Érdekesség, hogy míg az ötajtós és a ProCeed esetén a 204 lóerős 1.6 T-GDI csakis a sportos GT ellátmánnyal választható, itt az XCeed – egyelőre – már nem bonyolítható tovább, azaz amennyiben az 1,6-os csúcsgépet kérjük, az nem lesz fickósabb, mint az alapgép. Leszámítva mondjuk azt, hogy azért fékekből ő is nagyobbakat kap, így rá biztosan nem 16 colos kerekek fognak kerülni. Felniből egyébként 16-18 colosak választhatók, a menetpróbán leginkább 18 colosakkal szerelt autókat vezethettünk. A rugózás ezekkel is korrektnek tűnt, de míg a ProCeed esetén imádtam és az ötajtósban is szerethető volt a 204 lóerős 1,6-os motor, itt annyira nem láttam értelmét, az 1,4-esnél semmiképp se választanék erősebbet.
Kia XCeed - dízelmotorok
Motor 1.6 CRDi LP 1.6 CRDi LP automata 1.6 CRDi HP 1.6 CRDi HP automata
Hengerűrtartalom (cm3) 1598
Hengerek/szelepek száma 4/16
Váltófajta/-fokozat kézi/6 DCT/7 kézi/6 DCT/7
Teljesítmény [LE (1/min)] 115 (4000) 136 (4000)
Nyomaték [Nm (1/min)] 280 (1500-2750) 300 (1500-2500) 280 (1500-3000) 320 (2000-2250)
Végsebesség [km/h] 190 196 198
Gyorsulás 0-100 km/h 11,4 11,1 10,6 10,1
Kombinált fogyasztás [l/100 km] n. a. n. a. n. a. n. a.
CO2-kibocsátás [g/km] n. a. n. a. n. a. n. a.
Saját tömeg [kg] 1340 1365 1340 1365
Megenedett össztömeg [kg] 1900 1920 1900 1920

Az XCeed, pláne a dedikált (Quantum) sárga színében persze még akkor is egy vérpezsdítő autó, ha a dízelek valamelyikével választjuk (1,6-os, 115 és 136 lóerős érhető el), négyhengeres motorjai ráadásul kivétel nélkül választhatók a 7 fokozatú duplakuplungos automatával is. De az igazi ütőkártyája talán a jövőre befutó verzió lesz, már amennyiben az kellően olcsó lesz. Nem másról van szó, mint az 1.6 GDI motoron alapuló plug-in hybridről, ami mintegy 60 kilométeres emissziómentes hatótávot ígér. Persze ne rohanjunk előre, még az XCeed sem futott be a hazai piacra. Hamarosan azonban elérhető lesz, 5,99 millió forintos alapárral, amivel 650 ezer forinttal drágább az 1,0 literes T-GDI motoros Ceedeknél, persze nem csak méretekből és divatból, felszereltségből is többet ad, így a Kia számításai alighanem igazak annak kapcsán, hogy az X-es lesz a legnépszerűbb Ceed.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?