Arany középút. Renault Clio Grandtour teszt

Renault Clio Grandtour 1.5 dCi 90 S&S Dynamique teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A ferdehátú Cliónál biztosan praktikusabb, de az emelt hasmagasságú Capturnél is. Árban a kettő között van, s tán az arany középutat jelenti a Clio Grandtour kombi.


Kisautóból kombi? Nem újdonság. Kisautóból kombi jelenleg Magyarországon? Nagyjából eladhatatlan (nem is sokan próbálkoznak vele), mert a magánvásárlók kvázi felszívódásával normál kisautót sem igen lehet értékesíteni, nemhogy annak puttonyos változatát. Hiszen mi semmilyen szempontból nem vagyunk Nyugat-Európa, nálunk még a talán legpraktikusabb karosszériaforma sem menő. Sebaj, itt az új Renault Clio Grandtour, s ha nem vennénk tudomást a gazdasági és morális környezetről, akár még telitalálatnak, kiscsaládos álomautónak is nevezhetnénk.
Hirdetés
Persze arról, hogy mifelénk lasszóval kell fogdosni a vevőket, nem a negyedik generációs Clio kombija tehet. Amely a Grandtourok sorában a második, s amely a standard ötajtósnál és az emelt hasmagasságú, divatosságával a nihil ellenére is sikervárományos Captur mini-SUV-nál is jóval nagyobb. Mármint hosszra. Sőt, pár centivel a csinosnak, harmonikusnak csak jóindulattal titulálható elődjét is túlnövi, s mivel annál laposabb, szélesebb és tengelytávban erősebb, a forma is kellemesebb a szemnek.

Mi több, a teszthét alatt meglepően sokan fordultak utána, s nézték meg jól főleg a hatalmas lámpás és hatalmas emblémás, szériában LED-menetfényes orrát. Egyáltalán nem kellően marketingmosott aggyal sportosnak is mondható ez a „rejtett” hátsó kilincses, emelkedő övvonalas, szűkülő ablakos és a tesztautó esetében fényes fekete és króm együttesével díszített bódé, de felejtsük el a szokásos maszlagot, s nézzük, mekkora utas- és csomagteret rejt.
Nos, csodák nincsenek: a Grandtour „csak” egész tágas, mivel kisautós az alap. A csomagtartó nagyjából változatlanul 443 literes, és persze duplafenekű. Amennyiben fent a padló, akkor a 60:40 arányban osztottan dönthető hátsó üléstámla előrehajtásával sík marad a felület, illetve az előd 1275 literes értékével szemben már 1380 liternyi helyre pakolhatunk, ami örömteli. Örömteli az is, hogy ha a mélyebb üregre szavazunk, akkor a padlót egy kis retesz segítségével a háttámlákhoz lehet rögzíteni. A rakodóperem alacsony, a hátfal magasra emelkedik, a nyílás nagy, s mivel az anyósülés támlája is dönthető, közel 2,5 méteres tárgyakat is elnyel a kisautós, mégis majdnem Mégane-méretű Clio. A pótkerék (ha kérünk 15 ezerért) kint lakik, s a csomagtér legalsó bugyrából ereszthető le.
Ami az utasfülke kényelmét és helykínálatát illeti: elöl uras és szellős, hátul passzentos. Átlagtermettel (átlagtermetű mögött) még pont jó, azonban a nyúlánkabbak már fészkelődni fognak. Az ülőlapok hossza is azon a határon van, hogy le ugyan nem szóljuk, de komfortosabbra vágynánk. Az anyagok és az összeszerelés minősége viszont érzetre határozott javulást mutat (noha karcos zongoralakk-betétet és a kormányon sorjás műanyagot is láttunk-tapintottunk), s ahogy a külsőt, úgy a belsőt is kedvünkre színezhetjük, már ha áldozunk pluszban egy-két tízezrest – túl a csúcs Dynamique ellátmányon is…
Különben széria (Authentique) a visszagurulás-gátlós ESP, a 4 légzsák, a sebességrögzítő- és határoló, a fedélzeti számítógép, a tengelyirányban is állítható kormányoszlop, az elektromos és fűthető tükör, a két első villanyablak és az osztottan dönthető hátsó üléstámla, Isofix-csatlakozó pedig nem csak hátul, a széleken, hanem jobb elöl is van. Ugyanakkor magasságában fix a vezetőülés, a klíma és az USB-s és Bluetooth-kihangosítós hifi feláras – 300 ezer forintos többlettel már ezeket is, sőt, a Kelet-Európa térképes MediaNav navigációt szintén adja a középső Expression szint. A legpuccosabb Dynamique csomag a benzineseknél 200, dízelfronton komoly 540 ezres extra 16 colos alufelnivel, kulcs nélküli nyitással, ködlámpával, komplett Európa-térképes navigációval és az 1,2 literes benzinest leszámítva Eco-üzemmóddal.
Miért ez a jelentős árkülönbség? Azért, mert a jó öreg 1.5 dCi motornak 75 és 90 lóerős változata is van, és a gazdag felszereltséghez értelemszerűen az izmosabbik jár. Stop-start rendszerrel párosítva, Energy fedőnéven, hogy papíron legalábbis hasonlóan elképesztő 3,6 l/100 km-es lehessen az átlagfogyasztása, mint a harmatosabb 75 lovasé. Tesztátlagunk úgy lett 4,9 l/100 km, hogy sok-sok rövidet autóztunk, dugókban aszalódtunk, s a Capturnél is ecsetelt R-Link-féle hangjátékokat hallgattuk. Amihez ugye forgatni „kell” a motort. (Tisztes 120 ezer forintért az okostelefon-kompatibilis R-Link letölthető szolgáltatások hadát nyújtja 3D-s Arkamys hifivel megspékelve. Ökotanácsokat osztogat, kiértékeli a vezetési stílusunkat, időjárás-előrejelzést kínál vagy épp levegőminőségi grafikonokat rajzol, webkapcsolattal e-maileket olvas, hangvezérléssel ír, de fényképeket meg videót is lehet nézegetni a 7 colos érintőképenyőn. A Bass Reflex hangszórókból érkező művi motorhangok kevésbé fontosak, de szórakoztatóak. Egy darabig.)
Amúgy a (némileg turbólyukas és némileg kerepelő) 90 lóerő és az 1750-es percenkénti fordulaton jelentkező 220 Nm-es nyomaték bőven elég, a 11,7 mp-es 100-as sprintidő sem rossz. A megengedett autópálya-tempó viszonylag halkan futható és nem mellesleg stabilan, kompaktokat idéző felnőttséggel. A kombi pluszsúlya alig 50 kg a ferdehátúéhoz képest, vezethetőségre meg nem nagyon van köztük differencia – a Grandtourt is egész jó vezetni. Az 5 fokozatú váltó karja pontosan kapcsolgatható, az elektromos szervokormány a közvetlenebbek közül való, a féket azzal együtt sem érezni alulméretezettnek, hogy hátul csupán dob lassít és nem tárcsa. Az elöl MacPherson, hátul csatolt hosszlengőkaros futómű hangolása inkább feszes – rossz úton terheletlenül ráz, a keresztbordákon felüt, khm, nem Magyarországra optimalizált.
A Clio Grandtour egyfajta arany középút a ferdehátú és a Captur szabadidő-autó között. Praktikumban, árban egyaránt. Alapára 3,2 millió forint, ezért a pénzért 1.2-es benzines van 75 lóval. Mondjuk a tesztautót (tolatóradarral, automata légkondival, eső- és fényérzékelővel, légvörös metálfénnyel) 5 millió forintnál is drágábbra extráztatta az importőr, de hogy alapból „csak” 200 ezerrel kerül többe az ötajtósnál, ez a kombi felé billenti a mérleg nyelvét.
Értékelés
Pozitív
Vonzó a forma, az ötajtósénál nagyobb és jobban pakolható a csomagtartó, erős, takarékos a dízelmotor, kellemesen vezethető, megfizethető
Negatív
Hátsó helykínálatával nem hazudtolja meg kisautós alapját, néha túl kemény a futómű, húzós a dízelfelár
Árak
Tesztmodell alapára
4 510 000 Ft (2013.07.03.)
Tesztautó ára
5 255 000 Ft (2013.07.03.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1461 cm3
Teljesítmény:
66 kW (90 LE) 4000 1/min-nél
Nyomaték:
220 Nm 1750 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,7 s
Végsebesség:
178 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
3,6 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4267 mm
Szélesség:
1732 mm
Magasság:
1445 mm
Saját tömeg:
1121 kg
Össztömeg:
1711 kg
Tengelytáv:
2589 mm
Karosszéria-kivitel:
kombi
Csomagtér:
443-1380 l
Belső szélesség elöl:
1310 mm
Belső szélesség hátul:
1270 mm
Belmagasság elöl:
880-970 mm
Belmagasság hátul:
920 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
180 mm
Ülőlap hossza elöl:
490 mm
Ülőlap hossza hátul:
450 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1010 mm
Csomagtér magassága:
570-820 mm
Csomagtér hossza:
820 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1560 mm
Raktérnyílás szélessége:
1020 mm
Raktérnyílás magassága:
760 mm
Motor és váltó
Motor:
Otto motor
Motorosztály:
EURO 5
Hengerűrtartalom:
1461 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/8
Sebességváltó:
manuális - 5 fokozatú
Nyomaték:
220 Nm 1750 1/min-nél
Teljesítmény:
66 kW (90 LE) 4000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
178 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,7 s
CO2-kibocsátás:
93 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
3,6 l/100km
Fogyasztás a használónál:
4,9 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
59 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
65 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
69 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

2 thoughts on “Arany középút. Renault Clio Grandtour teszt

  • 2017.10.30. at 01:47
    Permalink

    Épp ma tettem próbára egy ilyen Clio Grandtourt. Ez volt idáig a legjobb autó amiben valaha is ültem! Pedig szinte minden Magyarországon kapható autóban ültem már, mégis csak ebben éreztem valamit. Azt, hogy rám szabták. Karosszériája ízléses, kecses, megnyerő és innovatív. Belseje úgyszintén. Prémium márkákat megszégyenítően remekbe szabott az egész autó. Ízléses zongoralakk borítás, és elegáns króm kívül belül. Jó anyagok, remek kidolgozás, méret

  • 2017.10.30. at 01:47
    Permalink

    Nagyon szép autó ! csini-dögös stb. A minőség pár éve meg már nagyjából rendben van. Árban viszont eléggé elszállt a renault ,legalábbis a régi szinthez képest. VAjon miért nem kapható hozzá függönylégzsák?

Vélemény, hozzászólás?