Arany középútként érkezett a hibrid Kona a típus palettájára
Hasonlóan az Ioniq modellekhez, a Kona is számos variációban áll a vásárlók rendelkezésére. Ám a kompakt szabadidő-autó palettáján a szimplán belsőégésű modellek is megtalálhatók, és bár a hibrid alapára magasabb, még mindig jóval kedvezőbb, mint a full villanyhajtású Konáé. Pedig a maga nemében zseniális a nagyobb akkupakkal és a bő 300 kilométeres hatótávjával, ami már teljes értékű autóvá teszi. Viszont, aki mégis idegenkedik a villanyautóktól, a magasabb árától vagy épp az átkozmetikázott orrától, a hibridben találhatja a meg a számítását.
Csak a felirat árulkodik a hibridségről
A Kona hibridségéről a feliraton kívül nem árulkodik egyébként semmi. Pontosan úgy néz ki, mint a „mezei” változatok, ugyanolyan egyedi és feltűnő. Egy igazi formaorgia, ami persze ízléstől függően lehet, hogy valakinek már túl sok, ám én értékelem, amikor egy márka merész és megpróbál a megszokottól eltérő formákkal piacra dobni egy autót.
A Hyundai szerencsére a merészebb márkák közé tartozik. Persze lehet dobálózni a nevekkel, hogy hol láttunk már korábban ilyen osztott fényszórókat, de a dél-koreai márka még így is igazán egyedi.
Az orr extravaganciája nem folytatódik az oldalán, sem a hátulján, ugyanakkor az összhang így van rendjén. Kimondottan örültem a fényezetlen műanyag elemeknek, amelyek valóban jó helyre kerültek, a földutakon benyúló ágakkal-bogakkal ők találkoznak először. Ugyanakkor a fantasztikusan jól mutató, 18 colos könnyűfém felnikért kicsit vérzik a szívem, mert nagyon sérülékenyek. A látványt még a feláras kéttónusú fényezés dobja fel, illetve a légterelőben végződő tető, szóval a színeivel, formájával simán megveheti kilóra az arra fogékonyakat a Kona.
Csak közelről látszik a kis szarvacska a nappali menetfények buráján
Oldalnézetben már jóval szokványosabb a Kona formája
Az utastér már jóval kevésbé merész. Egyszerű, minőségi, ergonomikus. Kell ennél több? Talán picit szürke, néhol el tudnék képzelni a karosszéria színében tündöklő díszítőelemeket, de nem szabad telhetetlennek lenni. Enélkül is gyorsan otthonossá válik, köszönhetően többek között a kényelmes, szövetburkolatú üléseknek, amelyek fűthetők is. Utóbbi elmondható a jó fogású, multifunkciós kormánykerékről is.
Kicsit szomorkás a sok szürkétől az utastér, de rendelhetők színes betétek
A legnagyobb érintőképernyős kijelző külön csomagban rendelhető. A műszeregység még nem teljesen digitális
A 10,25 colos, érintőképernyős kijelzőn nagyon könnyű boldogulni a menükben, ráadásul a legmagasabb felszereltséghez járó infotainment rendszerhez 7 évig jár a hozzáférés a Live szolgáltatásokhoz, ezek közé tartoznak például a valós idejű forgalmi adatok. Ám aki telefonos alkalmazást használna, az Apple Carplay és az Android Auto kompatibilitásnak örülhet, illetve a vezeték nélküli töltés lehetőségének is. De van itt még szépen megszólaló Krell hifi is, ja meg a vezetőnek HUD, habár csak a plexire vetítős fajta. További pozitívum, hogy a csomagtér mérete nem csökkent a hibridségtől, ugyanúgy 360 literes alaphelyzetben és 1143 literesre bővíthető, amennyiben hátul nem utazik senki. Amennyiben utaznak, akkor pedig a nagy hátsó lábtérnek lehet örülni, habár a Kona rövidebb, mint a valódi kompakt i30.
Az ülések fűthetők, extraként pedig hűtés is rendelhető
A hibrid csomagterének mérete nem csökkent
Térjünk rá az autó szívére, ami az 1,6 literes benzinmotor és egy villanymotor házasságából született. A hibrid hajtáslánc rendszerteljesítménye 141 lóerő, csúcsnyomatéka pedig 265 Nm. Mindezt hatfokozatú, duplakuplungos sebességváltó továbbítja az első kerekek felé, szóval már csak ezért is maximum telekjáró a Kona. Az energia tárolásáról pedig 1,56 kWh-s lítium-ion akkupakk gondoskodik, és a Kona tényleg igyekszik, ahol csak lehet, a villanymotorra hagyatkozni. A gyorsulás nem túl vérmes, a váltó Eco módban a fokozatnélküli egységekhez hasonlóan viselkedik. Azonban „Sport” módban – ez lényegében annyit jelent, hogy manuális kapcsolgatásra állítod – néhány tizedet javul a 11,6 másodperces gyorsulás, ami érzésre sokkal dinamikusabbá teszi az 1,4 tonnás autót. A futóművet is feszesre hangolták, amitől mondjuk picit pattogós lett, érzékeny az úthibákra, és ezen a nagy felnik sem javítanak. Viszont így egy kis élményt csempész még a nyugis kanyarokba is, persze ebben a közvetlen kormánykeréknek is jut némi szerep. De mit tud fogyasztásban? Nos, a teszt végén 7,6 liter jött ki vegyesben, ám sima városi használatban hozható a négy liter alatti átlag is.
Kimondottan feszes a futómű...
Ami növeli a vezetés élményét, de ront a menetkomforton
Végül már csak az jogos kérdés merülhet fel, hogy az árszabás tekintetében is arany középútnak tekinthető-e a hibrid Kona. Jelentem, lényegében igen. A villany-Kona 10,7 millió forintról indul, ami magasan minden más modellváltozat feletti ár. Persze ebből az állami támogatással lehet faragni, de úgysem válik olcsóbbá a hibridnél. A benzines Kona 6,4 millió forintról indul a duplakuplungos váltóval és fronthajtással, a dízel pedig szintén 6,4 millió forintot kóstál, ugyanezekkel a paraméterekkel. A hibrid felára 600 ezer forint, így hajszál híján 7 millió forint alattról indul, és már az alapfelszereltsége is igencsak gazdag. A tesztautó viszont a legmagasabb felszereltséget kapta, így már 8,55 millió forint az alapára. Ebben már megtalálhatók a legmodernebb vezetéstámogató rendszerek is, többek között az automata vészfék, ami képes teljesen megállítani az autót, az aktív sávelhagyásra figyelmeztetés, az éberségfigyelő, a visszagurulásgátló, de jól jön a parkolóradar és a LED-fényszórók megléte is. Némi felárért pedig a tolatókamera is bekerülhet a képletbe a hátsó keresztirányú forgalomra figyelmeztető rendszerrel egyetemben. A végső ár így 9 349 000 forint, ami már elég vaskos szám, de kevésbé felextrázva is kedvelhető autó marad a hibrid Kona.
A Hyundai orrán a menetfények közötti vékony csík csak kamu légbeömlő
Értékelés
Pozitív
Egyedi dizájn, kényelmes, igényes utastér, takarékos hibrid hajtáslánc
Negatív
plexis HUD, nagy felnik rontják a kényelmet
Árak
Tesztmodell alapára
7 699 000 Ft (2020.02.26.)
Tesztautó ára
9 349 000 Ft (2020.02.26.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1580 cm3
Teljesítmény:
105 kW (143 LE) 5700 1/min-nél
Nyomaték:
265 Nm 4000 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,2 s
Gyári vegyes fogyasztás:
3,9-4,3 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
Crossover
Belső szélesség elöl:
1480 mm
Belső szélesség hátul:
1460 mm
Belmagasság elöl:
950-1020 mm
Belmagasság hátul:
940 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
200 mm
Ülőlap hossza elöl:
500 mm
Ülőlap hossza hátul:
480 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1230 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1020 mm
Csomagtér magassága:
400-670 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1470 mm
Raktérnyílás szélessége:
1100 mm
Raktérnyílás magassága:
870 mm
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
1580 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
6 fokozatú DCT
Nyomaték:
265 Nm 4000 1/min-nél
Teljesítmény:
105 kW (143 LE) 5700 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11,2 s
CO2-kibocsátás:
90-99 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
3,9-4,3 l/100km
Fogyasztás a használónál:
7,6 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
58 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
64 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
66 dB(A)
“Arany középút” ilyen nincs !!!!!
Vagy teljeseb elektromos vagy benzin!!!
Hibrid csak maszatolás ,időhúzás a tiszta elektro a nyerő
Szerintem a világ nem fekete és fehér.
Egyedi felhasználási módok határozzák meg, hogy kinek, milyen autó a megfelelő.
A hibrid előnye a drágább ára a kötelező service,meg ami vele jár. Pénzkidobás.
Akkor inkább a még drágább villanyost!