Áram a pályán! Vajon melyik villanyautót szerethetjük leginkább?
Villanyautó összevetés: BMW i3, Kia Soul EV, Nissan Leaf, Volkswagen e-Golf
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Négy villanyautót vallattunk egyszerre a mogyoródi Tanpályán, gyorstöltőnk is volt.
Az áfát eltörölni nem tudjuk, arról viszont tudunk ódákat zengeni, hogy a remek villanyautók itt vannak, nem csak az összevetésünkben szereplő négy modell kapható persze, de talán ezek most a leginkább érdekesek. Árukat jól jelzi, hogy a négy tesztautó bő 40 millió forintot tesz ki, még úgy is, hogy a mezőny fele 10 millió forint alatti. De ne rohanjunk még rögtön a kasszáig, van itt temérdek egyéb érdekesség! A Nissan Leaf például arról híres, hogy több mint 150 ezer példányos eladásával a világ legnépszerűbb villanyautójának számít, továbbá a 2011-es Év Autójának választott modell, ráadásul az itt látható példány is különleges egy kicsit. Ez az egyetlen nem "gyári" tesztautó az összevetésben, a Magyar Villanyautó Klub egyik alapító tagjának számító Nagy György kerékpárversenyző autója. Tavaly decemberi, azóta közel 7000 kilométert futott. Nagy György amúgy már több mint 20 ezer kilométert autózott itthon villanyautóval, Leaffel, s gond nélkül ki tudja jelenteni, hogy együtt lehet vele élni. Zömében közterületi, nem gyors, hanem Type 2 csatlakozós, 400 V-os ELMŰ töltőpontokon táplálja autóját - egyelőre ingyen. Ez a töltési lehetőség amúgy az összes tesztelt autóhoz adott, gyári kábellel. Parkolás szempontjából fizetős övezetben további előny, hogy a töltőpontoknál a várakozásért sem kell fizetni. Ha elég ügyesen csináljuk, nemhogy pénzünkbe, még plusz időnkbe sem kerül autónk táplálása. Hosszabb utazás esetén pedig a gyorstöltő a megoldás, ami szintén elérhető kivétel nélkül a tesztautókhoz, ám nem mindegy, hogy az milyen. Mert hiába kaphatunk a BMW-től és a Volkswagentől is gyorstöltést, ha azokhoz publikus töltő nemigen létezik egyelőre itthon, s Európában sem gyakori. Ugyanis Európában is a Nissan és a Kia által alkalmazott, itthon is mind több helyen (Budaörs, Siófok, Győr, stb. és Budapest több pontja után immár Mogyoródon, a Hungaroringen lévő Tanpályánál is) elérhető CHAdeMO csatlakozót és rendszert alkalmazzák. Nagyjából egységes, hogy a gyorstöltővel 0,5 óra alatt mintegy 80%-os töltést kaphatunk, ahol van az autóhoz illő, ott a hatótávot jelentősen tudjuk növelni. Ez viszont egyelőre leginkább csak a Leaf és a Soul esetén adott. Röviden ennyit a körülményekről, lássuk végre az autókat!
Összevetésünk autói egységesen meredekhátúak, Hosszúságuk 4-4,45 méter közötti. A leginkább kompakt a BMW i3, ami teljesen egyedi formájú, karbonszálas karosszériájával egyedi építésű is, így vetélytársainál mintegy 300 kilogrammal könnyebb is. Hosszúság és tengelytáv tekintetében a Nissan Leaf, magasság és szélesség kapcsán pedig a Kia Soul a legnagyobb. De ezen szinte fölösleges matekozni, lényegesebb lesz, hogy az utastérben mekkora teret kapunk. A külső kapcsán pedig a teljesen egyedi és kissé meghökkentő i3 után a Leaf számít még önálló egyéniségnek, ugyanis az egy teljesen önálló, csakis elektromosként létező, úgy megismert, ám teljes értékű autó. A Kia Soul EV-je alig, de pont annyira azért különbözik a sima, tavaly második generációjába lépett Soultól, hogy feltűnjön, ez azért nem hétköznapi. A Volkswagen e-Golf pedig olyannyira Golf, hogy kell rá a matricázás, hogy feltűnjön: emissziómentes autóval van dolgunk.
Külső méretek
BMW i3 | Kia Soul EV | Nissan Leaf | Volkswagen e-Golf |
|
Hosszúság [mm] | 3999 | 4140 | 4445 | 4270 |
Szélesség [mm] | 1775 | 1800 | 1770 | 1799 |
Magasság [mm] | 1578 | 1593 | 1550 | 1460 |
Tengelytáv [mm] | 2570 | 2570 | 2700 | 2631 |
Utastér – kialakítás, helykínálat, praktikum, kényelem, ötletek
Talán sokan nem is gondolnák, de itt még a külsőnél is komolyabbak a különbségek. És az a jó, hogy nem lehet egyértelmű győzteseket, veszteseket hirdetni. A négy villanyautó más-más tekintetben jó.
Bár a csomagtér az i3 esetén a legkisebb, lemaradása szerény, s a szabályos alakú, alaphelyzetben is 260 literes tér is simán befogad egy szabványos babakocsit, egyszerű támladöntéssel ráadásul síkpadlósan 1100 literesre bővíthető.
Ha a beltér hangulata szempontjából kellene sorrendet állítani, egyértelműen második helyet érdemel a csakis egyfajta, ugyancsak zömében újrahasznosított, ráadásul antiallergén anyagokból, gusztusosan kialakított utasterű Kia Soul EV. S míg a BMW i3 finom kivitelével ügyesen leplezi, de azért nem tagadhatja, hogy a legkisebb. Ezzel szemben a Kia Soul a Leaf után a második legtágasabb, bizonyos tekintetben, például hátsó fejterével, belső szélességével még jobb is, az viszont biztos, hogy mindig egy kellemesebb autóban érezzük magunkat benne. Az üléspozíció itt az i3-aséhoz hasonlóan az átlagosnál magasabb, a beszállási kényelem itt a legjobb. A legnagyobb hátsó belső szélesség, a csaknem sík utastérpadló és a kevéssé formázott hátsó ülés következtében a komfort itt tűnik a legjobbnak három személy számára (a négyüléses i3 e versenyszámban természetesen nem indul), meglepő módon még két isofixes gyerekülés között is egészen elfogadható hely marad. Az első ülés hajszálnyi előnnyel itt a legnagyobb, kényelmére nem lehet panasz, az üléssel hátul sincs gond, ám a villanyautók egységes jellemzője, hogy az egész utastérpadlót kitöltő akkupakk miatt az első ülések alatt szűk a tér, oda cipő nem teljesen tolható be.
A csomagtér alapmérete csak kevéssel nagyobb, mint az i3 esetében, itt is sík raktérpadlót, ám szerényebb teret kapunk támladöntés után. Felfoghatatlan spórolás, hogy a kalaptartót kézzel kell hajtogatni, nem jutott hozzá madzag.
Az első ülések alatti korlátozott tér még a legnagyobb tengelytávjából adódóan a legnagyobb hátsó lábteret adó Leafre is igaz. A Leaf esetén viszont hátul is terpeszkedhetünk, pontosabban leginkább ott terpeszkedhetünk. Amennyiben csak négyen ülünk az autóban. A hosszanti helykínálat ugyanis tökéletes, széltében viszont szűk a "kabát". A beltér formái, anyagai itt a leginkább egyszerűek, bizony meglátszik, hogy egy 2010-ben érkezett, 2013-ban frissített modell a Leaf. Míg az i3 esetén a kissé kemény, itt a túlzottan puha üléspárnázat említhető. Irányváltóként itt is csak egy kapcsolónk van, ám egy vaskos, ülések közötti alagúton, hiszen ott is, a hátsó ülés alatt is van akku.
Megdöbbentő, de a csomagtér mérete itt a legnagyobb, csak az alakja olyan szabálytalan, hogy itt a legrövidebb. A támladöntés pedig egyedül itt nem ad sík raktérpadlót. Utóbbi ráadásul szolid kifejezés: a hátsó ülés hatalmas lépcsőként tornyosodik a csomagtér előtt.
Jól mutatja az e-Golf jellegét, hogy hagyományos analóg mutatós órákat egyedül benne találunk, s még így is egyedi műszerblokkja választja el leginkább a többi Golftól. Miként a Soul EV esetén, itt is klasszikus, helytakarékosnak csöppet sem mondható előválasztóval kapcsolhatjuk a menetirányt és a rekuperáció mértékét. Az egyedüliként lapított aljú kormány bőrjén kék cérna mutatja, hogy az e-Golf "zöld", a műszerfal amúgy a hagyományos Golfé. Prémium minőséggel, ami az ajtókon is folytatódik, a plasztikok, a berakások és a flokkolt ajtózsebek vonatkozásában is. Széltében elöl a Golf a legnagyobb, ez és az ülések is meghatározhatják, hogy itt érezzük magunkat a legkomolyabb autóban. Hátul egyedüliként kapunk légbefúvókat, az ülések kényelme, tömése pazar, hátsó helykínálatban azonban van jobb a Golfnál, a Leaf és a Soul EV is több teret ad. A csomagtér hosszúsága viszont itt a legjobb, hiába, a Golf - főként kompaktnak számító 4,27 méteres hosszához mérten - egy komoly autó, e-Golfként is az.
Belső méretek
BMW i3 | Kia Soul EV | Nissan Leaf | VW e-Golf | |
Belső szélesség elöl [mm] | 1405 | 1470 | 1380 | 1510 |
Belső szélesség hátul [mm] | 1270 | 1450 | 1380 | 1440 |
Belmagasság elöl [mm] | 880-935 | 940-1000 | 1030 | 890-965 |
Belmagasság hátul [mm] | 935 | 970 | 920 | 960 |
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött [mm] | 200 | 220 | 260 | 200 |
Ülőlap hossza elöl [mm] | 515 | 520 | 510 | 510 |
Ülőlap hossza hátul [mm] | 435 | 490 | 440 | 500 |
Csomagtér maximális szélessége [mm] | 1025 | 1030 | 1000 | 1000 |
Csomagtér szélessége a kerékdobok között [mm] | 1020 | 1230 | 1230 | 1270 |
Csomagtér magassága [mm] | 350-634 | 410-780 | 350-700 | 440-700 |
Csomagtér hossza [mm] | 675 | 630 | 530 | 730 |
Csomagtér hossza üléshajtással [mm] | 1400 | 1450 | 1600 | 1480 |
Raktérnyílás szélessége [mm] | 900 | 1010 | 980 | 1080 |
Raktérnyílás magassága [mm] | 660 | 730 | 740 | 700 |
Rakodóperem magassága [mm] | 730 | 750 | 700 | 660 |
Műszaki tartalom − motor, kormány, futómű, akkumulátor (Gere Tamás)
Motorikusan akár teljesen egységesnek is mondható a négy autó: mindegyiket villanymotor hajtja. A BMW i3 kivételével a teljesítmények is nagyon azonosak. A Nissan Leaf 109, a Kia Soul EV 111, míg a VW e-Golf 115 lóerő leadására képes. Az i3 ilyen szempontból kilóg a sorból, az ő villanymotorja 170 lóerőt nyújt. Forgatónyomaték szempontjából viszont az i3 motorja a legcsekélyebb erejű, 250 Nm-rel rendelkezik. Némileg több, 254 Nm van a Leafben, 270 Nm az e-Golfban, a legnagyobbat pedig a Soul EV adja, benne 285 Nm áll rendelkezésre, amely menet közben is megmutatkozik. A legjobb gyorsulást a BMW nyújtja, 7,2 másodperc alatt éri el álló helyzetből a 100 km/órát, a végsebessége is a legnagyobb a négy autó közül, szám szerint 150 km/h. A többi autó másodpercekkel lomhább, a Golf 10,4 s alatt, a Soul 11,2, míg a Leaf 11,5 másodperc alatt gyorsul 100 km/órára. Végsebességük közel azonos, a Golfnak 140, a Leafnek és Soulnak pedig 144 illetve 145 km/h a vége.
A kormányzás kapcsán az i3 a legkezesebb. Közvetlen az áttételezés, azonnali a reakció, pontosan oda fordul, ahova akarom, le sem tagadhatná, hogy BMW. A márkára jellemzően hozza a vezetési élményt. A futómű karakterisztikája is jó, rossz utakon is megfelelő a komfort. A nagyméretű 19 colos kerekek hozzájárulnak az úthibák kisimításához, a keskeny méret viszont a kanyarban való stabilitást erősen korlátozza. Üléspozíciót tekintve 180 cm-es magassággal nem azt kapjuk, amit a többi BMW-ben megszoktuk, vagyis nem igazán érezni azt, hogy rám öntötték volna az autót. Üléspozíció szempontjából a Golf és a Leaf volt a leginkább kényelmes, vezethetőségre és komfortra pedig mindkét autó tökéletes. A Soul üléspozíciója hasonló az i3-ashoz, ugyanúgy magasan ülünk benne. Vezethetősége és komfortja jellemzően a Golf/Leaf szintet hozza, hazai útviszonyok között teljesen megfelelő.
Akkumulátor-kapacitás szempontjából a BMW i3-é a legcsekélyebb, a maga 22 kWh értékével, egy-egy otthoni töltés tehát esetében jár a legszerényebb költséggel és erőművi emisszióval. A Golf és a Leaf egységesen 24 kWh-t tud, a Soulé pedig a legnagyobb, 27 kWh-val, utóbbi a többiekével szemben már nem is lítium-ion, hanem lítium-polimer, nagyobb energiasűrűségű. Fogyasztás és hatótáv szempontjából a Kia ígéri a legtöbbet, ám a valóságban a BMW nagyjából hasonló szintet hoz, 130-140 km között adódott a hatótáv, míg a Golfnál és Leafnél 150-160 km tapasztalható.
Vezethetőség szempontjából is utóbbi két autó a legjobb, a Golfról elcsépelten is elmondható, hogy etalon, villanyautóként is az. A Leafnek jót tesz hosszú tengelytávja, az i3 a legtöbb esetben ügyes, de érezni, hogy komolyabb, persze nagyobb gördülési ellenállású abroncsokon még ügyesebb lehetne. A Soul esetén be kell látni: kormánya hiába hangolható, kicsit mindig késve reagál és a karosszéria dőlése minden szempontból jelentős. A fékek egységesen jók, mindegyikőjüknél van fékenergia-hasznosítás, melynek gázgyorsítópedál felengedésére jelentkező mértéke a Golf esetén szabályozható, de még úgyis az i3-nál a legjelentősebb, utóbbi gyakorlatilag egyetlen pedállal vezethető.
Műszaki alapadatok
BMW i3 | Kia Soul EV | Nissan Leaf | VW Golf | |
Teljesítmény [LE] | 170 | 111 | 109 | 115 |
Nyomaték [Nm] | 250 | 285 | 254 | 270 |
Gyorsulás 0-100 km/h | 7,2 | 11,2 | 11,5 | 10,4 |
Végsebesség [km/h] | 150 | 145 | 144 | 140 |
Fogyasztás, vegyes [kWh/100 km] | 12,9 | 14,7 | 15 | 12,7 |
Tesztfogyasztás, vegyes [kWh/100 km] | 15,5 | 16,5 | 15,5 | 15,1 |
Gumiméret | 155/70 R19 | 205/60 R16 | 205/55 R16 | 205/55 R16 |
Menetzaj 50/90/130 km/óránál [dB(A)] | 58/64/69 | 54/63/68 | 54/63/68 | 54/60/64 |
Saját tömeg [kg] | 1195 | 1513 | 1474 | 1585 |
Hatótáv [km] | 130-160 | 200 | 199 | 130-190 |
Akkumulátor kapacitása [kWh) | 22 | 27 | 24 | 24 |
Töltési idő 230V/400V/gyorstöltő | 10-12/6-8/0,5 | 14-18/5-7/0,5 | 10/4-8/0,5 | 13/8/0,5 |
Csomagtér térfogata [l] | 260-1100 | 281-891 | 370-720 | 343-1233 |
Alapár [Ft] | 11 830 000 | 9 899 000 | 8 780 000 | 11 314 430 |
Akkukérdés
Kardinális kérdésként kezeljük a hatótávot. Sokan azért nem vesznek villanyautót, mert nem kívánják magukat korlátozni. Viszont érdemes azt is megnézni, hogy mennyi előnyt ad már most is egy villanyautó, s lehet, hogy valójában a hagyományos, belsőégésű motorosakkal korlátozzuk magunkat jobban. Ingyenes töltés és hozzá parkolás temérdek helyen. Mesés, persze tudjuk, ettől még nem lesz tömegek számára rentábilis egy villanyautó, mert legfeljebb a "keményen dolgozó kisemberek" számára elérhetetlen újakhoz mérten nevezhetnénk annak. Az viszont biztos, hogy legtöbben nemhogy 100, 50 kilométert sem teszünk meg naponta. Ennek az átlagos felhasználásnak az összes mai és gyakorlatilag az összes eddigi villanyautó is megfelel.
Ragaszkodunk a gyorstöltéshez? Ne tegyük, annak lehetősége ugyanis még CHAdeMO rendszer szerint sem gyakori, ráadásul sokkal inkább nyüstöli az akkut, mint a hagyományos. Van már néhány akkuhibás Nissan Leaf (nem itthon), azokat rendszerint csakis gyorstöltötték, netán sokszor kevéssé töltötték. Míg a hagyományos autóknál a kilométerek és persze sokkal inkább az üzemórák száma döntő, az elektromosoknál a töltési ciklusok: minél ritkábban, lehetőség szerint tele érdemes őket tölteni. A 80%-os akkut még nem, a 30% alattit természetesen már ajánlott tölteni, az időt rászánva, hagyományos töltővel. Ha ügyesen csináljuk, éjszaka vagy épp munkaidőben, nem a hasznos időnkből áldozva, akár ingyen is megoldható.
Kardinális kérdésként kezeljük a hatótávot. Sokan azért nem vesznek villanyautót, mert nem kívánják magukat korlátozni. Viszont érdemes azt is megnézni, hogy mennyi előnyt ad már most is egy villanyautó, s lehet, hogy valójában a hagyományos, belsőégésű motorosakkal korlátozzuk magunkat jobban. Ingyenes töltés és hozzá parkolás temérdek helyen. Mesés, persze tudjuk, ettől még nem lesz tömegek számára rentábilis egy villanyautó, mert legfeljebb a "keményen dolgozó kisemberek" számára elérhetetlen újakhoz mérten nevezhetnénk annak. Az viszont biztos, hogy legtöbben nemhogy 100, 50 kilométert sem teszünk meg naponta. Ennek az átlagos felhasználásnak az összes mai és gyakorlatilag az összes eddigi villanyautó is megfelel.
Ragaszkodunk a gyorstöltéshez? Ne tegyük, annak lehetősége ugyanis még CHAdeMO rendszer szerint sem gyakori, ráadásul sokkal inkább nyüstöli az akkut, mint a hagyományos. Van már néhány akkuhibás Nissan Leaf (nem itthon), azokat rendszerint csakis gyorstöltötték, netán sokszor kevéssé töltötték. Míg a hagyományos autóknál a kilométerek és persze sokkal inkább az üzemórák száma döntő, az elektromosoknál a töltési ciklusok: minél ritkábban, lehetőség szerint tele érdemes őket tölteni. A 80%-os akkut még nem, a 30% alattit természetesen már ajánlott tölteni, az időt rászánva, hagyományos töltővel. Ha ügyesen csináljuk, éjszaka vagy épp munkaidőben, nem a hasznos időnkből áldozva, akár ingyen is megoldható.
Felszereltség, spéci extrák, árak (Hollósy Balázs)
Ha eddig nem fogta el az olvasót az az érzés, hogy almát almához kéne hasonlítani, akkor az árak és a felszerelések kivesézésével biztos így lesz majd. Kezdjük az e tekintetben legegyszerűbb esettel. Ő lenne a Kia Soul EV, amit csakis már eleve igen gazdag felszereltséggel lehet megkapni. Így az alapára 9,899 millió forint, ami nem kevés, de egyrészt ezért rögtön háromféle, akár kéttónusú külső színkombináció közül válogathatunk, másrészt amit alapból ad, az sem kevés. A Kia első villanyautójában alapból benne van minden jó, ami a sima Soulban csak felárért érhető el. A ma elvárható passzív biztonsági felszerelés hiánytalan; légzsákokkal, ESP-vel, amik mellett a Soul EV ledes menetfényt és hátsó lámpákat ad. Szervokormányát nem csak föl-le és ki-be állíthatjuk, hanem a rásegítés ereje is változtatható három fokozatban. Villanyautó lévén elég alap a gombos indítás, amihez van okoskulcs is, de az igazi többletet például a csak a vezető oldalához is kapcsolható automata légkondicionáló adja. Mi ad még pluszt? Elöl kettő, hátul egy 12 voltos csatlakozó, elektromosan behajtható tükrök, bőrkormány és váltógomb. Nagyon fontos, hogy a két első ülés és a kormány is fűthető. A villany-Soulban alap még a tempomat, a hat hangszórós hifi, a DAB tuner, a tolatókamera, az érintőképernyőről vezérelhető Bluetooth kihangosító és a navigációs rendszer is. A tízmillió alatt adott Soulban nem a 12 év rozsdagarancia a kunszt, hanem a 7 évre, vagy 150 ezer kilométerre adott általános, amivel a legtöbb magyar autóst bőven kielégíti. Ebben már hagyományosan a koreaiak a legjobbak.
A BMW i3 esetében, hogy gyorsan átkössünk, alap a BMW Service Inclusive, amivel 5 évre, vagy 60 ezer kilométerre a kötelező szervizelés és karbantartás meg van oldva. A BMW még villanyautónak is egyedi, így az ő esetében olyan nyalánkságok is benne vannak a 11,83 milliós alapárban, mint a 19 colos könnyűfém felnik, amiken csak 155/70 méretű a virsli gumi. Alapáron manuális az ülésállítás és férőhelyből a forgalmi szerint is csak négy van. A BMW hagyományosan svábos felszereltséglistájából még a kartámasz és a kesztyűtartó sem marad említés nélkül, de ezeknél jóval fontosabb, hogy az i3 esetében alap az iDrive kezelőfelület. A rádió és a Bluetootth kihangosító is széria, felárért olyan finomságok is elérhetők, mint például a 12 hangszórós harman/kardon hifi 263 600 forintért, amihez a DAB rádió még 63 ezer. Rendelhető többféle navigációs rendszer, gyorstöltő, sőt még a környezet hőjét fűtéshez hasznosító hőszivattyús kiegészítő fűtés vagy távolságtartós tempomat és táblafelismerő is. A kulcs nélküli bejutásért a BMW-nél fizetni kell, ára 138 ezer forint. Az automata klíma itt is alapáras.
A Nissan Leafet külföldön több felszereltségszinttel árulják, de a hazai importőr inkább úgy döntött, csak egyféle kivitelt kínál. Ára így is a legszerényebb, 8,78 millió forint, amiben nemcsak a fűtött kormány van benne, hanem az elsőkön kívül a hátsó ülés fűthetősége is. Ez a legnagyobb hátsó lábtérrel kombinálva azt adja, hogy utasaink benne lesznek a legelégedettebbek. A Nissan emellett - igaz csomagban, de okosan és szerényen árazva - kínál jó extrákat. Persze, van könnyűfém felni is, de annál fontosabb a NissanConnect, ami navigációs rendszer Bluetooth funkcióval, usb- és iPod csatlakozóval, 5,8 colos érintőképernyővel és tolatókamerával - 220 ezer forintért jutányos. Az alap garancia a szokásos 3 év vagy 100 ezer kilométer, amit alig 85 400 forintért ki lehet terjeszteni 5 évre.
A Volkswagen e-Golf elég magas, 11,31 millió forintos alapáráért sok más mellett városi koccanásgátlót, auto-hold funkciós elektromos kéziféket és fáradtságérzékelőt is ad. Alap a Climatronic légkondicionáló és a ledes fényszóró, viszont az esőérzékelő és a kulcs nélküli nyitás feláras. Kormánykerékfűtés és hátsó ülésfűtés nincs hozzá, a fűtőszálas első szélvédő és a fűthető ülés is feláras. Utóbbi 106 ezer, előbbi fűtött szélvédő-mosó fúvókákkal együtt, Téli csomag néven 92 ezer forintba kerül. A tesztautóban ezen felül persze volt még más is, így jön ki a 12 milliós teljes ár.
Árak
BMW i3 | Kia Soul EV | Nissan Leaf | Volkswagen e-Golf |
|
Alapár (Ft) | 11 830 000 | 9 899 000 | 8 780 000 | 11 314 430 |
Tesztautó ára (Ft) | nincs adat | 9 899 000 | 9 125 000 | 12 151 360 |
Villanyautó-kereslet
Sokan feltehetik a kérdést, hogy mi értelme van egy villanyautó-összevetésnek, pedig igenis van már érdeklődés az elektromos autók iránt hazánkban is. Szándékosan nem a tesztelt modellek keresettségét, hanem a csakis villanyautókat gyártó Tesláét néztük meg hazánk legnagyobb autós piacterén, azaz a Használtautó.hu oldalain az elmúlt egy évre visszatekintve. Elmondható, hogy hónapról hónapra stabilan több mint 20 ezer keresés indult kizárólag Teslákra. Ez természetesen szerény szám a legnépszerűbb márkákhoz mérten, de összemérhető a hazai forgalmazóval szintén nem rendelkező, szintén amerikai Hummer modelljeire irányuló keresések számával. Nem csak kínálat, kereslet is van tehát a villanyautókra. Az persze igaz, hogy az árak és a fizetőképesség még viszonylag ritkán találkoznak.
Érvek, ellenérvek
Értelmetlen lenne győztest hirdetni a próbált villanyautók közül. Mindegyiknek vannak erényei. A BMW i3 a legerősebb és legkönnyebb karosszériájával a legdinamikusabb, vezetni is azt a legjobb, de egyben az összevetés legdrágábbja – a legek autója, ahogyan videónkban is szerepel. A Kia Soul EV ígért hatótávjával a legjobb, a gyakorlatban azonban inkább helykínálatával, de főként kivitelével, ellátmányával, ahhoz mérten kedvező árával és 7 év/150 000 kilométer garanciájával szerezhet híveket. A Nissan Leaf az összevetés legalacsonyabb árával, tisztes hatótávjával, józan felszereltségével és persze azzal, hogy a Soulhoz hasonlóan egyre több helyen gyorstölthető. Az e-Golf pedig a kompromisszummentes, tisztességes villanyautó, olyan mint egy Golf, csak ugyebár elektromos, helyi emissziómentes. Nem olcsó, de nemigen lehet belekötni. Melyiket szerethetjük? Az összeset, mert tiszta üzeműek, némák, meglepően dinamikusak és hosszú távon problémamentesnek ígérkeznek.
Lacikám édes drága csillagom, bal lábbal keltél vagy alapból vagy agyilag ennyire zokni?
Kukutyinban majd a saját vagy mások tüdő- vagy egyéb rákját is fogod gyógyíttatni egy újabb 8 misiből amit a megspórolt 8 misin elfüstölt benya/gázolaj okozott? Vagy ezzel a kérdéssel elegánsan nem foglalkozol, hiszen az előny az legyen a tied a kár/költség meg mindenki másé pontosan úgy mint ahogyan atomtaplóéknál szokás?
Pl. a LEAF akkumulátorának cseréje 5500 USD-be kerül MOST. 5500 dollárból hol veszel te fél lakást, Kukutyinban? 7-10-14 év múlva ennek ez a harmada sem lesz. Mekkora lesz az a fél lakás amit veszel belőle 2-3 négyzetméteres?
„tökmindegy hogy gyalog jár avagy ezen környezetvédelemmel hitegető marketingfogások egyikével”
Ezzel meg is válaszoltad az első kérdésemet. Alapból vagy ilyen zokni.
10 millió helyett veszek 2 millióért egy XY típusú autót, aztán 8 milliót eltankolok……s azzal el tudok jutni Bp-ről Kukutyinba zabot hegyezni…..az elektromos autóval ellentétben a hagyományosra lehet vevőt is találni. Mivel ezeknek az „autócsodáknak” az achilles sarkuk az akksi lesz…..vennél 7-10-14 éves elektromos autót? Aminél egy akksi csere egy fél lakás ára? Köszöntem…..az is hülye, aki ilyet vesz. Környezetvédelem? Ha mind a 7 milliárd ember elektromos autózik, ugyanakkora sz.rban leszünk 🙂 7 milliárdan (ki tudja, már lehet 8…) vagyunk, ez a megoldhatatlan probléma, nem az, hogy benzint tankolunk…….ezeket gondolom kétféle ember veszi: 1. Kőgazdag (akinél mellesleg ott áll a garázsban egy s600 mercedes és társai a garázsban a biztonság kedvéért….) azért, hogy az ismerősei előtt felvágjon, hogy neki tankolni sem kell, ha tacskóba megy, 2. Környezetvédő: aki nem bírja felfogni, hogy az elektromos autójával, laptopjával, házával, életmódjával az „E lábnyoma” még mindig akkora, hogy tökmindegy hogy gyalog jár avagy ezen környezetvédelemmel hitegető marketingfogások egyikével…….
Évtizedek óta igen nagy élvezettel raktam helyre a hozzád hasonló nulla – de inkább negatív – tudással rendelkező gondolkodásra még véletlenül sem képes fehérjehalmazokat, úgyhogy most is garantálni tudom, hogy maradéktalanul megkapod ami jár! 😉
[i]„Mégis miért cipeljünk mázsás akkumulátorokat magunkkal, amikor 1 perc alatt hidrogént is tankolhatunk, nagyokos?”[/i]
Hol tankolhatsz 1 perc alatt hidrogént és hova kisokos? És amibe tankolod az hány mázsát nyom és miért kellene azt magunkkal cipelnünk? Mutasd már meg azt a helyet ahol te 1 perc alatt tankolsz hidrogént! Segítek Munchausen bárókám, sehol a Föld nevű bolygón, csak a te zavaros fejedben. Azon a néhány helyen ahol lehet hidrogént tankolni ezen a bolygón, ott sem 1 percig tart a tankolás inkább 5-8-ig (vagy nem tele tankolsz).
Az első bunkót már be is szerezted, pedig még az első mondatodon sem vagyunk túl. 🙂 Akkor nézzük a mázsákat. A speciális anyagból készült nagynyomású hidrogéntartályok, a kiegészítő berendezések, az üzemanagcella és az akkumulátok – igen kisgyerek jól hallottad, ezekbe a hidrogén-oxigén üzemanyagcellás elektromos járművekbe szép combos akkumulátorok is kellenek a visszatáplálás miatt – azok hány mázsát is nyomnak? Azokat akkor nem kell cipelni a te elmebeteg világodban csak az akkumulároros elektromos autók akkumulátorait? 🙂
1 mondatodat elemeztem és már 2 szőrös bunkót gyűjtöttél be! Ez már így az elején nagyon ínycsilkandozónak ígérkezik! 😉
„Ha nem tudnád a hidrogén a leggyakrabban előforduló anyag az univerzumban, tehát ez a legolcsóbb üzemanyag.”
Köszönöm szépen, ezt már nagyon vártam. Ugyanis ez a mondat a betonhülyeségnek és mongolidiotizmusnak egy olyan fantasztikus szimbiózisát mutatja nálad, hogy komolyan könnybe lábad az ember szeme tőle! 🙂 Csak nem Jeremy Clarkson és degenerált csapata tanított meg erre? Valljál, ugye minden „tudásodat” onnan szerezted? 🙂
Ha valami a leggyakrabban előforuló elem az univerzumban akkor szerinted abból egyenesen következik, hogy az a legolcsóbb? LOL! 🙂 Tehát ha sok fényévre van egy hidrogénben gazdag köd, akkor az ettől olcsó lesz? 🙂 Te több fényévnyire levő hidrogénforrásból akarsz olcsón tankolni? LOL! 🙂 Sajnos a topgear-ban nem mondták el neked hogy Föld nevű bolygón nem hogy sok hanem semennyi hidrogén sincs szabad állapotban, kisokos. Úgyhogy az univerzum leggyakoribb eleme a Földön nem létezik abban a formában ami szükséges a hidrogénes járművekbe. Ez általános iskolai ismeretekkel belátható, te ezen is elbuktál. 🙂
[i]„És végtelenül áll rendelkezésre, mert megújuló.”[/i]
ROFLMAO! 🙂 Tehát a Földön az amúgy egyáltalán nem létező szabad állapotú hidrogéngáz miután jól meghajtotta az autódat, önmagától mágikus módon „megújul” és visszatelportálja magát a tankba? 😀 Figyelj, soha de soha többet ne hagyd hogy a nővér elfelejtse beadni a gyógyszeredet! 🙂
[i]„Csak a kúthálózat kiépítése okoz egyelőre problémát, mert nagyon drága, de így is szépen terjed.”[/i]
Igen, nagyon szépen terjed a nem létező hidrogént áruló kúthálózat, csak kár hogy se tárolni se szállítani nem lehet nagy tömegben a „nagyon szépen terjedő kúthálózat” által forgalmazott hidrogént. Persze ez az idiótákat nem hogy nem zavarja hanem kifejezetten megerősíti a téveszméikben. 🙂
Amúgy nem érzel semmi ellentmondást abban hogy hogy a frászba lehet az, hogy a világegyetem leggyakoribb eleme – amiből szerinted az is következik hogy az olcsó is 🙂 – kúthálózatának építése viszont nagyon drága? Hát persze hogy nem! 🙂
[i]„Kérdezd meg a bmw, a merci, a toyota, a gm, stb. illetékeseit, azt fogják mondani, hogy 2030-ra a hidrogén-hajtás lesz az általános.”[/i]
Már régen megkérdeztem. A bömbös a kétezres évek közepén habzó szájjal hazudta fűnek-fának hogy a hidrogén a jövő és néhány év múlva beköszönt a csodálatos hidrogénkorszak. Rá néhány évre bezúzták az összes hidrogénes projektjüket amivel minden idők legnagyobb hülyéjét csinálták magukból. LOL! 🙂
A merci haláltuti biztosra ígérte a hidrogénes autóik sorozatgyártását 2002-re, aztán 2004-re, aztán 2008-ra majd 2012-re. SEMMI nem lett egyikből sem. De Te csak reménykedj tovább. 🙂
Az a csodálatos az emberi hülyeségben hogy minden áldott évben felbukkan néhány hozzád hasonló példány, amin betegre röhögheti magát az ember. 2015-ben eddig Te voltál a mélypont. Szívből gratulálok, leülhetsz, egyes. 😛
Mégis miért cipeljünk mázsás akkumulátorokat magunkkal, amikor 1 perc alatt hidrogént is tankolhatunk, nagyokos? Ha nem tudnád a hidrogén a leggyakrabban előforduló anyag az univerzumban, tehát ez a legolcsóbb üzemanyag. És végtelenül áll rendelkezésre, mert megújuló. Csak a kúthálózat kiépítése okoz egyelőre problémát, mert nagyon drága, de így is szépen terjed. Kérdezd meg a bmw, a merci, a toyota, a gm, stb. illetékeseit, azt fogják mondani, hogy 2030-ra a hidrogén-hajtás lesz az általános. Aztán csendben ülj szépen le és inkább maradj csendben…
Ebből az összehasonlításból is hasonló kép bontakozik ki mint a nem elektromos járművek esetén. Az élen a japánok állnak az utolsó helyekért a németek küzdenek, a koreaiak meg a kettő között valahol.
Ez így nem teljesen igaz. Belengedték a Jedlik Ányos programot amiből persze még semmi nem valósult meg, sőt azt sem lehet tudni hogy mikorra és mi valósulhatna meg ebből, de ha nem akarnak még az eddiginél is nagyobb hülyét csinálni magukból akkor valamit előbb-utóbb villantaniuk kell (persze a pl. netadó meg a útdíj után semmi értelmeset nem lehet várni ettől a bandától az is igaz).
Jelenleg évente több mint százezren vesznek ilyesmit a világon. Néhány év múlva várhatóan ennek többszöröse lesz az éves eladási szám.
Ha a tudatlanság és a hülyeség egyesül, pont ilyen szöveget nyomnak ki magukból. Köszönjük szépen, leülhetsz, elégtelen.
Na, mi megfordítottuk a dolgot, bátran, és szerintem jól tettük. Tavaly júliusban eladtuk a 12 éves nagy családi autót, és vettünk egy 3 éves LEAF-et 5 gurigáért. Ez eddig kb megegyezik a szintén hároméves azonos kategóriás árával pl. B-s Merci lett volna a következő családi autó. Azóta 15 ezer km telt el a LEAF-ben vigyorogva, és kedvenc mondásom, hogy nem egy autót vettünk, hanem egy életformát. És ez így van, ha tudod, hogy mire való az autó. Nekem Budapesten, egy 20-25 km-es körön belül mozogva, rövid távokon, naponta 12-16-szor beindítva, és napi 60-80 km-t megtéve. Ettől szakadt meg a szívem az előző 2,2-es dízelnél, ami egy PT volt. Imádom a Leaf-et, egyébként akár a Balatont is meg lehet vele kerülni, hiszen Budaörsön, Siófokon és Keszthelyen is van gyorstöltő. De nem erre való. Van úgy, hogy le kell döngetnem Sárospatakra, vagy éppen Bécsbe, na erre vettünk egy nyolcéves Espace-t, 1 M-ért,amibe kényelmesen fér be a cucc és a család is, és ezt indítom be kb havonta 1-2szer ha messzebb kell menni.
Mindenki integet, aki a LEF-et meglátja, az emberek odajönnek és beszélgetnek, ha megállok, a piros lámpától indulva pedig mindenkit odaverek, Esténként hazafelé pedig ha látom, hogy biztosan hazaérek 🙂 átkapcsolok az ECO-ból rakéta üzemmódba, és úgy élvezem az autózást, mintha egy sportkocsiban ülnék. Éjszakára pedig felteszem tölteni a garázsban. és reggel tele akksival röppenek ki újra. Ennyi….:)
Nem szoktam hozzászólni, de itt úgy éreztem volna értelme. Az árakat tekintve tényleg sokkolja az embert. Csak sok mindenről hajlandóak vagyunk elfeledkezni. 1. Ezek az autók nem a magyar piacra készültek. Példaképp hozom fel Norvégiát, ahol a villany autókra nem kell regisztrációs adót és vámot fizetni. Ott a 40.000€-os Tesla 30.000€-ba kerül. Ki van építve a töltő hálózat, valamint ingyenes töltő állomások, pl taxisoknak. Továbbá nem kell parkolási díjat sem fizetni és egyéb kedvezményekben részesülnek a környezettudatos vásárlók.
2. Egy átlagos háztartásban ritkán használjuk az autót napi szinten 100km felett, főként ha az második autó. Szóval nem azzal megyünk nyaralni, hanem egy mondeó-val, de egy Leaf mondjuk a gyereket oviba vinni, bevásárolni szaladgálni tökéletes lenne, este meg majd feltöltődik a garázsban.
A dolog pikantériája, hogy Magyarországon ezek a kedvezmények nem élnek és nem is várhatóak. Ha pl. 10millió helyett 5-6-ért megvásárolhatók lennének ezek az autók, akkor elgondolkoznánk, hogy a gyereket suliba szállítani kell-e 4-6 millios kisautó vagy ez. De ha 100km-ként lenne gyors töltő hálózat, akkor egy kávézás alatt fel tudnánk tölteni és akkor a Balatonra is le lehetne vele ugrani a hétvégén. Fel lehet tenni a kérdést ki a környezettudatos? A kormány aki nem mond le a bevételéről a környezetvédelem javára (Áfa, regadó, stb.) Vagy legyek én 10 milliós középkategóriás elektromos auutóval háttérszolgáltatások nélkül.
Nem ártana, ha az „író” magyarul is tudna fogalmazni. Lásd az első fénykép alatti szöveget.
„Árukat jól jelzi, hogy a négy tesztautó bő 40 millió forintot tesz ki, még úgy is, hogy a mezőny fele 10 millió forint alatti.”
Hát igen. Én is meglepődtem azon, hogy az autók fele kevesebbe kerül, mint az átlagár, a másik fele meg többe.
🙂
Lehet hogy iszonyat dragak,viszont ha nem Magyarorszagot nezed
akkor mar van ertelmuk.Nem is keves!
Ugyanis sokszor mar alapbol a megvasarlasra is kapsz kedvezmenyt.
Es mint London vagy mas nagyvarosok ahol az autosoknak mindenert fizetni kell.
Ott az elektromos autoknak nem kell.
Ami eves szinten nem keves penz…
Iszonyat drágák, ki vesz ilyet. Akkor 3 millioért inkább prius 3-at. Ha ennyi pénzem lenne akkor meg valami igazi autót vennék, vagy lakást pesten kiadni… 😀
Nem értem miért vennék 10 millióért vagy többért egy targoncát, amikor ennyi pénzért már autót is lehet kapni. A villanyautó zsákutca és a hibridek sem lesznek hosszú életűek, mert bonyolultak, drágák, nehezek, stb. A hidrogén-hajtású autózásé a jövő, azt mondják 2030-ra ez lesz az általános, én megvárom és inkább kihagyom ezeket a marhaságokat.