Apukám világa? Mazda3 Sedan G120 Automata

Mazda3 Sedan G120 Revolution Automata teszt

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Megújult az idei modellévre a Mazda3. Középső benzinesével, szedánként, automatikus váltóval próbáltuk. Korrekt munka, elhibázott konfiguráció.


Szedánként is sportos. A Mazda3 ötajtósa Sport névre hallgat, a szedán pedig csak szimplán Sedan. Ennek ellenére utóbbira, a lépcsőshátúra is igaz mindaz, ami a vagány ötajtósra: a Skyactiv filozófia jegyében egész könnyű, alaktényezője még a Sportnál is jobb, a forma pedig egészen kecses. Kategóriarekorder a 2,7 méteres tengelytáv, ami az utastérben is visszaköszön: hosszában szokatlanul tágas a négyajtós, széltében sem szűkös. Ami pedig a frissítést illeti: új az első lökhárító – ködfényszóróstul, immár vízszintes LED menetfényestül, szögletesebb hűtőmaszkostul. Meg persze elöl-hátul újak a lámpák, a csúcsverzió már automata reflektoros, adaptív LED fényszórót kap, az alatta lévő Revolution és Attraction szinteken is komoly fényerejű, LED-es a fényszóró, de még nem adaptív. A Sport esetén hátul is új a lökhárító, itt csak a lámpa. Oldalról új, integrált irányjelzős, akár elektromosan behajló tükreiről ismerhető fel a friss Mazda3, meg persze a friss 18 colos kerekeiről – már amennyiben Revolution szintről van szó.
Káros csomagpolitika. Bevallom, tisztességes iparosmunkának tartom a Mazda3-at, ezt a konkrét tesztautót is, pedig ez a példány nekem nagyon nem állt össze. A kecses szedán szó szerint „apukám világa” – személyes vonatkozás és az immár főkonzullá avanzsált Csiszár Jenő emlegetése nélkül is. Amennyire vagány szemből és ötajtósan a Mazda3, olyan semmilyen a szedán. Nincs baj a formájával, a forgalomban nézve különösen kecses és elegáns, én mégsem tudtam beleszeretni. Ami viszont a legnagyobb bajom a 3-assal, az az, hogy ha szeretnénk megkapni a Revolution szint hasznos sofőrsegédeit, akár első-hátsó parkolóradarját, tolatókameráját, táblafelismerőjét és immár színes head-up kijelzőjét, valamint kényelmes kulcs nélküli nyitó- és indítórendszert, akkor autónkat 18 colos felnikkel kapjuk. Ezek pedig a kényelem érdekében módosított lengéscsillapítókkal és javított zajszigeteléssel is kemények egy kicsikét, valamint gördülési zajuk is jól hallható az utastérben. Bölcsebb a 16 colos felnikkel szerelt és már szintén egészen jó ellátmányú Attraction felszereltség választása.
Hirdetés

Ütőkártyák. Persze 18 colos felnikkel sem rossz ám a Mazda3 rugózása, nem rázza ki a vesénket, hihetetlenül komoly kanyarjellemzőket ad, de aki próbálta már a 16 colosakkal is, az szinte biztos, hogy inkább azok kényelmére fog szavazni – még úgy is elég stabil a futás. Ami viszont mindenképp a Mazda3 mellett szól, az a közvetlen vezetési élmény, az új dizájnt hordó, újfajta gombokkal megszórt és már akár fűtést is adó kormánykerék nem egész 2,6 fordulatot ír végállásai között, közvetlen, precíz, visszajelzést is bőven ad. Megjelent a G-Vectroing névre hallgató nyomatékszabályzás: az ESP elsőként nem a kerekeket fékezi, hanem a motornyomatékot veszi vissza. Legalább ennyire fontos ütőkártya, hogy a viszonylag nagyméretű és a benzinmotorok között egyedülállóan magas kompressziójú Skyactiv szívó benzinmotor a turbós, downsizingos motorok korában egyedülálló ígéret a tartósságra. A tisztességes, 210 Nm nyomatékot adó G120 motorhoz kérhető 6 fokozatú, bolyógóműves automata különlegessége, hogy áthidaló tengelykapcsolóval szerelt: a fogyasztáscsökkentés érdekében a nyomatékváltó turbináját a lapátkerékhez reteszeli. Ez a váltó szintén hosszabb életűnek ígérkezik, mint a ma divatos duplakuplungosok. A váltások gyorsak és finomak.

Nagy motor kis fordulaton. A 2,0 literes G120 motor alacsony fordulaton is szívesen dolgozik, ennek megfelelően óvatos gázpedálkezeléssel akár 1200-1300/perc fordulaton autózhatunk, a gázpedál letaposására gyors visszaváltás és tisztességes megindulás a reakció. A váltó Sport módot is kínál, ilyenkor a motorvezérlés is módosul, a kapcsolások még gyorsabbak, magasabb fordulatszámhoz illesztettek. Az áttételezés hosszú, hatodikban a 130 km/órás autópályatempó 3000/perc alatti fordulatszámmal futható. Ennek megfelelően a fogyasztás sem rossz, de az automata váltó miatt nem is olyan nagyon jó, a gyári vegyes érték 5,6 l/100 km, ami városi autózással elérhetetlennek tűnik. Nem vészesen rövid távokat autózva tesztátlagunk 7,9 liter/100 km lett. Városban hálás a gyors i-Stop fantázianevű stop-start rendszer, megszokást igénylő, de akár szerethető is, hogy aktiválásához erősen kell taposni a fékpedált. Amennyiben nem tesszük, a motor, pontosabban a kipufogó a higgadt szedánhoz abszolút nem illő bugyogó hangot ad, de megúszhatunk egy értelmetlenül rövid leállítást, újraindítást.
Vigyáz ránk. A frissítés a néhány formai változtatáson, meg persze az új színeken és a futómű szolid áthangolásán túl a biztonsági rendszerek fejlesztését is hozta. A vészfékrendszer már gyalogosfelismerős, ráadásul 80 km/órás tempóig éber. A sávelhagyásra figyelmeztetés nem parázza túl magát, a holttérfigyelő pedig szépen ránevel arra, hogy ne mások követési távolságába soroljunk be. Van új előretekintő kamera, ami 15-160 km/órás tempóig féktámogatást, ráfutásveszély esetén látható és hallható figyelmeztetést ad, előtölti a fékrendszert és automatikus fékezésbe kezd, ha a sofőr nem reagál. Utóbbit nem próbáltam, de számos konkurens alapján már az is nagy szó, hogy indokolatlanul ez sem hozta magát működésbe. A jelzőtábla-felismerő is az új kamera hozadéka, a Revolution szinttől jár, hangjelzést is adhat gyorshajtás esetén. Tolatáskor – már csak a korlátozott átlós kilátás miatt is – hasznos lehet a mögöttes forgalomra figyelmeztetés és az is, hogy az automata fékrendszer 2-8 km/óra között hátramenetben is működik az ultrahangos érzékelők segítségével.
Nem is drága. Ha valakinek pont ilyen autó kell, azaz benzines, kompakt, mégis egész tágas és automata váltóval, továbbá sok-sok sofőrsegéddel szerelt szedán, akkor 7 189 000 forintos alapárával, szép hangú Bose hifijével a tesztautó egyáltalán nem rossz ajánlat. Az egyik új színnek számító és a tesztautót is borító, az MX-5 RF-en debütált, de sorozatgyártásba először a 3-asnál került machine grey mélyszürke metálfényezés elegáns, ára a különleges eljárással bekevert alumíniumrészecskék miatt extrán feláras, persze úgy sem vészes, 135 900 forint. Még többet, 159 000 forintot kell fizetni, hogy a HMI vezérlővel is kényelmesen irányítható 7 colos, magyar nyelvű menüs érintőképernyőn gyári (iGO alapú, teljesen korrekt) navigáció is megjelenhessen. Ha pedig távolságtartós tempomatra is vágynánk azt a Revolution Top csomagban az adaptív LED fényszóróval, valamint a sofőr oldalán elektromos bőr ülésszettel együtt tulajdonképpen jelképes 325 000 forintos áron kapjuk meg. A 18-as kerekeket el kell adni róla az Autóalkatrészen vagy a Jófogáson, venni rá szintén szép 16-os kerekeket, és máris jó autó lesz ez!
Értékelés
Pozitív
Csinos, mutatós forma, közvetlen kormány, élvezetes futómű, pörgős, élénk motor, finoman kapcsoló váltó
Negatív
Jelentős gördülési zaj, jól hallható motor, 18 colos kerekekkel kemény futómű
Árak
Tesztmodell alapára
7 189 900 Ft (2017.02.18.)
Tesztautó ára
7 326 800 Ft (2017.02.18.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1998 cm3
Teljesítmény:
88 kW (120 LE) 6000 1/min-nél
Nyomaték:
210 Nm 4000 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,4 s
Végsebesség:
194 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
5,6 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4580 mm
Szélesség:
1795 mm
Magasság:
1450 mm
Saját tömeg:
1245 kg
Össztömeg:
1835 kg
Terhelhetőség:
590 kg
Tengelytáv:
2700 mm
Karosszéria-kivitel:
szedán
Csomagtér:
419 l
Belső szélesség elöl:
1500 mm
Belső szélesség hátul:
1450 mm
Belmagasság elöl:
910-980 mm
Belmagasság hátul:
910 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
200 mm
Ülőlap hossza elöl:
500 mm
Ülőlap hossza hátul:
480 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1300 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1030 mm
Csomagtér magassága:
500 mm
Csomagtér hossza:
950 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1770 mm
Raktérnyílás szélessége:
1060 mm
Raktérnyílás magassága:
420 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin üzemű
Motorosztály:
Euro 6
Hengerűrtartalom:
1998 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
automata (6 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
210 Nm 4000 1/min-nél
Teljesítmény:
88 kW (120 LE) 6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
194 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
10,4 s
Gyári vegyes fogyasztás:
5,6 l/100km
Fogyasztás a használónál:
7,9 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
59 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
65 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
69 dB(A)
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.27. at 21:31
    Permalink

    Én teljesen a másik véglet vagyok. 3 Ft-ot nem fizetnék semmilyen vezetéstámogató rendszerért, ellenben a 18-as felnire szívesen áldoznék. Nézegettünk egy időben Cx3-as Mazdát, teljesen megfelelt volna a 2. felszereltségi szint (Challenge), de nem volt benne ködlámpa, és a 18-as gyári felniszettért + 300 ezret kellett volna fizetni. A másik gond, hogy alku sem nagyon van.
    Nem szeretem a szedánokat, de ez (élőben is) nagyon szép, bár kétségtelen, hogy egy kicsit öreguras. Ez a kocsi Challenge felszereltséggel 5,5 millió, annyira azért nem rossz, és ott 16-os a felni, ha valaki erre gerjed.
    Mazda és a rozsdásodás. Ez valahogy már összefonódott. Az én 2008-as Mazda 2-esem még nem rohad, a tesóm 2005-ös 3-asán már van egy apró pötty, (de 12 éves a kocsi), hozzá kell tenni, hogy mindkettő Magyarországon lett először forgalomba helyezve. (Van még egy 323-as is, hát ő rohad rendesen, de kérem 19 éves és Ausztriában kezdte korai pályafutását). Szerintem azért van némi összefüggés a Mazdák rohadása, és a között, hogy a Magyarországon futó Mazdák zöme Ausztriából származik, persze a gyári technológia is ludas. Bár én úgy tudom, hogy 2005 után jelentősen javítottak ezen a téren.

  • 2017.10.27. at 21:31
    Permalink

    Látni ugyan nem láttam egy alvázszámot sem, de én azt olvastam, hogy a lépcsős hátú jön csak Mexikóból, az öt ajtós japánból. Minden esetre volt osztrák munkatársnőmé japán és öt ajtós, tetszett amikor vezettem, ugyanilyen 120LE, kb. 2500-as fordulattól kifejezetten nyomatékosnak tűnt, nem kellett pörgetni egyáltalán.

  • 2017.10.27. at 21:31
    Permalink

    Lehet itt okoskodni, de ezt nem én találtam ki, amit leírtam. Érdekelt a dolog, mert autóvásárlás előtt állok, és a hármas benne van a kalapban. Az általam leírtakat a Nyíregyházi Mazda kereskedő mondta, gondolom nem hazudott.

  • 2017.10.27. at 21:31
    Permalink

    A Renaultnál azt hiszem nem az alvázszám kezdete a gyártási országra utaló, hanem az oválszámban van benne.
    scenic 2-n is van anyós oldal b oszlop talán??? Nelkem az alapján egy egy tudor franciaautósbolt azt mondta CH kínai én meg jót röhögtem.
    Az max kínai piacnak készülhetett felszereltség talán de mégsem került ki európából.
    Amúgy úgy olvastam felszereltség függően vagy francia vagy spanyolországban készülhetett.
    Biztos hogy van valami szám az autón ami alapján kiderül mi honnan jön.
    Pl: Honda jazz kína vagy japán

  • 2017.10.27. at 21:31
    Permalink

    Az alvázszám nem mindig megbízható. Az én mazda btmnek ami elvileg sose készült Japánban jmzun-el kezdődik az alvázszáma, a motortér meg tele van Mazda Thailand matricával…de mondhatnám faterom thaliaját és az azonos évjáratú cliomat amiknek mind a kettőnek vf1-el kezdődik az alvázszáma pedig thaliat tuti nem gyártottak Franciaországban 😀

  • 2017.10.27. at 21:31
    Permalink

    Javaslom menj át a szomszédos Ausztriába vagy nyugatabbra és nézd meg az alvázszám első 2 betűjét egy benzinesnek és nézd meg ugyan azt Magyarországon aztán vond le a következtetést belőle … Szóval szerinted azért jön ide Mexikói benzines autó mert az USA piacra gyártott autókba nem kell diesel motor … és nem azért mert Mexikóba olcsóbb gyártani mint Japánba . Most már csak az a kérdés , hogy vajon mi köze az EU-s piacnak az USA-hoz … csak mert a szabadkereskedelmi egyezmény vámmentessége nincs az USA-val , jelenleg csak Kanadával van egy megállapodás szerűség kötve .. és még ha lenne is akkor is külön kellene kötni Mexikóval elvégre az nem az USA területi egységéhez tartozik . Ugyan úgy 10 % vám terheli a Mexikói árukat mint a Japánokat ha az EU-s piacokon akarnak eladni termékeket . Szóval ezért nem kell Mexikói benzinest idehozni a dieselt meg Japánba gyártani .

  • 2017.10.27. at 21:31
    Permalink

    Európába a hármas, és kettes Mazdák Mexikóból jönnek, legalábbis a benzinesek, a dízelek pedig Japánból. Ez azért van, mert a vámegyezmények miatt az amerikai piacot Mexikóból látják el, és oda nem kell dízel. Nincs ilyen, hogy Ausztriába Japán hármas megy, ide meg Mexikói.

  • 2017.10.27. at 21:31
    Permalink

    Érdekes egy autó, azt hiszem megtaláltam a az E200CDI kelet európai megfelelőjét, a megállapodott jól szituált idős és konzervatív nyugdíjközeli papa-autót. Vicces, de az előző E-klasséban nyugat Európában nem láttam 60 alatti sofőrt, és kiprbálva nem is nagyon értettem, hogy miért vesznek ilyesmit.

    Ez kicsit igaz a Mazda3asra is, bár az autó szerintem szép és harmónikus, de nagyon nincs benne sok kiemelkedő, és azért 7 milla már sok mindenre elég, amúgy az áron nem szabad csodálkozni, mindig a felszereltségen szoktak kaszálni a gyártók, a kérdés az, mennyi mozgástér marad alkudozásra és mennyire találja el a vevő igényeit, különben marad egy korrekt de igen drága autó, a megbízhatóság reményével.

  • 2017.10.27. at 21:31
    Permalink

    A Japán munkásokról azt kell tudni , hogy szerelmesek a munkájukba és sértőnek érzik ha a rábízott feladatot nem végzik el maximális tudásuk szerint . Egy Japán autó amit japánban raktak össze minőségben veri bármelyik másikat a világon pl Lexus . De ez a Mazda sajnos csak nevében Japán ha jól tudom erre a piacra a Bogotában összeszerelt autók érkeznek és hát olyanok is amilyenek . A probléma ott van hogy átmész Ausztriába és ott veszel egy Mazda 3-at arra már Made in Japan lesz ráírva nem pedig Made in Columbia mint a Magyar piacra hoznak … a dolog iróniája pedig az hogy ugyanazon az áron kapod meg a Japán gyártmányt mint aminőségben elmaradottabb Columbiait … szóval még + ba lehúznak ezzel is .

  • 2017.10.27. at 21:31
    Permalink

    Van benne igazság amit írsz , de vajon mennyibe kerül rá egy téli gumi a 18 -as méretben és mennyibe a 16-osban … aki meg Mazdát vesz az picit árérzékenyebb elvégre nem 15-20 milliós autóról beszélünk . Ráadásul ez a 18-as kerék még a peresek között is peres gumival van megáldva szóval elég csak közel menned a patkához és máris megkarcolja . Viszont a másik ami érthető miért ekkora kerékkel árulják az az hogy az alap garancia 3 év vagy 100.000 km ennyit kb kibír a futomű még ezekkel a kerekekkel is . Aztán meg vegyél hozzá jó drágán futomű alkatrészt ha nem akarod hogy lessél vele az útról…full lehúzás a Mazda részéről , 16 os kerékkel meg elmenne 2 szar annyit különösebb hozzányúlás nélkül…

  • 2017.10.27. at 21:31
    Permalink

    najó….de 16-os kerekek? hagyjuk már…. :D:D:D:D már swiftekre is nagyobbakat raknak (sportra). ha valaki nem idiótán vezet, az ki tudja kerülni a durvább kátyúkat, ami problémát okozna. DE ! Akkor sem normális, hogy traktor kerekeket kellene a kocsira venni, mert a mindenkori kormányok, mindig kispórolják az utakból az anyagot és csak a nagyon muszáj helyeken javítják meg ! Inkább ez a szégyen ! és mennyi adót is beszednek az autósoktól???? és mennyi EU-s támogatást lenyúlnak hozzá? 3x-os áron, fele anyagból, hungarikum…..és mindenki csak pislog hozzá…..vagy traktor kerekeket vesz, csak nehogy bajuk essen a mutyizóknak.

  • 2017.10.27. at 21:31
    Permalink

    1 logika van a nagy felniben azon kívül hogy nem ide való a dizájn mellett, az hogy kénytelenek megoldani a gyárak hosszú távon a rendes rugózást hozzá, mert senkinek nem érdeke hogy pattogós kocsit vásároljon másodszor, harmadszor.
    Az új scenic vásárlók sem örülnek ennek, pláne akik ez miatt nem veszik meg.

  • 2017.10.27. at 21:31
    Permalink

    Nekem nem is kellene nem japánban gyártott Mazda, ezen az áron meg pláne nem.
    Nekem viszketett a tenyerem egy ilyenre, de az ára, meg amióta meghallottam a rohadási hajlamot amit 20tizen években is produkál, hát hagyjuk. Vegye akinek 2 anyja van.

  • 2017.10.27. at 21:31
    Permalink

    Azért az elég ciki hogy úgy kezdi valaki a több mint 7 milliós autója életét hogy agyári peres 18 as kereket leszereli több hónapig hirdeti és közben vesz rá egy 16 os használható kereket , hogy addig se téglákon pihenjen az autója . Nem értem a Magyar importőr hogy nem képes egy 16 -os felni alternatívát kínálni magasabb felszereltség esetén ezekre a fos utakra amik itt vannak ? Ők nem itt élnek nem látják hogy milyen kátyús utak vannak ? Valahol ezt a hülyeséget direkt szopatásnak érzem , hogy vásárolj tőlük még + 16 os felnigarnitúrát is az autód 7.XXX.XXX ára mellé . Az meg egyenesen pofátlanság hogy csak a legmagasabb felszereléshez kapod meg azokat amikre szükséged van . Értelmetlen ” nyáron meleg , télen hideg” bőrülést is meg kell venned ahhoz hogy megkapd az adaptív LED és minden vezetéstámogatót egyben …

    Kár érte mert egyébként szép és jó autó lenne ha még kapna egy kis alvázvédelmet + ba , hogy ne kezdjen el 3 évesen rohadni az alja … vagy ha nem akarsz rozsdakupacot 5 évesen elviszed az új autódat egy normális alvázvédelmi kezelésre + 100.000 ért… tiszta Dacia Merkúr korszak a 21. században egy Japán autótól amit valójában vagy a Columbiai Bogotában vagy Iráni Teheránban vagy Taiwani Taoyuan gyártanak . A közép és dél európai piacra nem is érkezik Japánban gyártott Mazda 3 !

Vélemény, hozzászólás?