Balra egy régebbi fejlesztésük, jobbra a legfrissebb. A méret hasonló, de sokkal kevesebb hőt termel, így nincs szükség hűtőbordákra
Mennyire izgalmas dolog már önmagában is egy Wankel motor? Az egész teljesen más koncepció alapján működik, mégis képes ellátni ugyanazt a feladatot, amit egy normál dugattyús motor, ráadásul sokkal hatékonyabban. Legutoljára a
Mazda RX-8-at szerelték ilyen motorral, 1300 köbcentis, és 231 lóerőt teljesít benne. Elképesztő, ugyanakkor rendkívül kényes is, sokkal jobban kell vigyázni vele, mint egy hagyományos motorral, de szerencsére úgy tűnik, a Mazda próbálja még életben tartani a projektet.
Tesztelnek nagyobb méretű bolygóműves motorokat is, de az is sokkal kisebb, mint egy normál dízel. Az X-mini nem magasabb, mint egy átlagos mobiltelefon
Ahogy egy kis amerikai startup cég, a LiquidPiston is. Semmi közük nincs a Mazdához, egyszerűen csak hasonló megoldáson dolgoznak, mint a Wankel motor. Ők is a bolygóműben hisznek, viszont az ováltérben a háromszög alakú rotorelrendezést megcserélték. Náluk háromszög alakú a blokk, és benne egy ovális rotor forog, amibe ráadásul az égéstér egy része is bele van építve. Egészen szürreális, ugyanakkor nagyon egyszerű, és úgy tűnik, működik is. Az X-mini motor 70 köbcentis, egészen apró, összesen 1,8 kilót nyom, viszont 3 lóerőre képes. Ugyanakkor csupán 3 mozgó alkatrész van benne, és annyit már bebizonyítottak, hogy egy gokart eredetileg 18 kilós, 6,5 lóerős motorját kicserélve, elég jól mozgatja a járgányt.
Annyit tudni lehet, hogy az amerikai hadsereg karolta fel a céget, és a közelmúltban 1 millió dollárral tolták meg a fejlesztést. A tervek alapján hátizsákban hordható generátorként, vagy drónra szerelve használnák fel. Egyébként az is érdekes, hogy nem hagyományos benzinnel működik, hanem a hadsereg által használt speciális üzemanyaggal.
Az előző hozzászólásomból, az ‘etalon’-ként működő főtengelyről nem írtam, most van egy kis időm, megpróbálom összeszedni, mi benne a jó és mégis miért rossz! Valaha azért alkalmazták, hogy alternáló mozgást hozzanak létre, például kerekes kútnál, vagy kompresszornál a csapkiálláshoz csatlakozó dugattyút hajtották, vagy alternáló mozgásból forgó mozgást, mint a varrógép hajtása, vagy a gőzgép, ahol a gőzdugattyúk forgatták a mozdony kerekeit. Számunkra ez az utóbbi érdekes, mert némi jóindulattal, mondhatjuk erre a célra tökéletesen megfelelt. A nyomást egy külön kazánban állították elő, így a nyomás mindég rendelkezésre állt, főleg a nagy csapkiállásnál. Nagy megelégedettségre, már akkor sem adott okot, megváltoztatása mindég cél volt, reménytelenül. felvetődik a kérdés: MIÉRT? Ugye a motorban létrehozott hő, akkora kell,hogy legyen, a motor rövid pozitív működése alatt, megtermelje azt az energiát ami a forgást fenntartja, a következő munkaütemig. Leküzdje azokat az ellenállásokat, amik a működési elvvel együtt járnak: szívás, sűrítés, súrlódás, a lendítő tömeg forgatása, a munkavégzés, mert valamire használni is akarjuk. És ez még nem minden! Lehet két, vagy négyütemű.
Nézzük ezt a muzeális alkatrészt, min ment keresztül a hosszú évek során.Első alkalmazásakor nem volt lendkerék, aztán megszületett ez is. A motorok java része lassú hosszú löketű volt, méteres lendkerekekkel. Jöttek az egyre modernebb járművek, kisebb méret, nagyobb teljesítmény, diesel motor, még nagyobb terhelés, stb. Kitartott a végsőkig! Megjelentek a forgódugattyús motorok, az excentrikus főtengely megtartotta helyét, de már csak hátrányára, itt már nagyon sok veszteséget okoz, de van aki ezt elnézi neki. (wankel) A folytatás az Xmini, a ‘wankel halálaiból’ egyet megoldott, van felső holtpontja! 8 hiba még kiigazításra vár, ezért vagyok én nyugodt!
Mi lesz a megoldás, ami a múzeumok polcaira teszi, ezt a csodás kort elért, alkatrészt? A Nagy-féle GÖMBMOTOR, a másik Nagy-féle ROTOR-MOTOR, a Bereczk-féle „fdrm” forgódugattyús motor, vagy a nagy összeomlás a elektromos motorok előretörésével?
A magányos farkasnak, nem kellene megjelenni az interneten, mert itt beszélgetni, vitatkozni, ne adj isten veszekedni is szoktak emberek, félreértett, vagy félremagyarázott dolgokról, amik aztán előbb-utóbb sínre kerülnek. A feltaláló, és találmánya, csak egy skicc, amit vázlatosan meg lehet magyarázni, akár a fellegekig emelni, de a döntő mégis az, ha ész érvek alapján, másokat az igazunkról meggyőzünk, amin a bla-bla nem segít! Felteszem ismét, mit jelent az, hogy „FORGÓDUGATTYÚS MOTOR?” Ha végignéznénk az összes ezzel a témával foglalkozó találmányt, igencsak döbbenetes eredményt kapnánk! Ugye forgódugattyús, ahol a főtengely áll és a dugattyúk forognak, a kis gömböc és társai, ahol minden forog, de a főtengely forgását a két oldali nyomás egy golyós pályán biztosítja, vagyis oldalt nyom és előre visz, tuti hogy nem gazdaságos! A wankel, (nem Wankel találmánya!) rendszerek, hatékony szivattyúk és kompresszorok, az 1700-as évekből, az otto motortól fényévekre vannak! (Persze nem értik, de szeretik!) Picit mélyedjünk bele ebbe a csapdába! Világraszóló találmány, ahol a dugattyú forog, vezéreli a feltöltést és az ürítést, pörög és pörgeti a főtengelyt, felső holtpontja elnyújtott, a fogyasztása magas! Lehetne tovább cifrázni ezeket a tulajdonságokat, mert még sok hibája van, így ma sokan ezen hibák kiigazításán fáradoznak reménytelenül. Ha egyet mégis sikerül megoldani, még legalább nyolc marad, így a helyzet sosem változik! (viszont jó pályázati pénzekkel támogatják!!!) Itt az X-mini, 1millió dollár nem kis pénz!!! Dokiki írta 3LE nem mindegy milyen fordulaton? Nagyon nem. A kézi hajtású köszörűt is lehet 10ezerrel pörgetni, de akkor már köszörülni nem lehet vele. Az energia a sebességre megy el. az X-mini 9000-nél leáll, nincs nyomaték, nincs csapkiállás, ezt most elhallgatják! Mennyi a fogyasztása??? Jó, persze értem én, amit nem látunk az nincs, és ne a nagy ötletekkel akadékoskodjak hanem a megoldást írjam le! Nem titok, egy magyar-amerikai szabadalom ezt már régen megoldotta! Nem szeretném a leírást a ‘bókonynál’ és a ‘kisafánál’ kezdeni, de már a postakocsiknál is tudták, ha az egyik ló gyengébb, a kisafát távolabb teszik a forgásponttól, ezzel egyenlítve ki, hogy a két, vagy több ló egyformán húzzon.Tudom ez nem illik a korszerű tudományhoz, azt kellene írnom a nagyobb erőkar, nagyobb nyomatékot eredményez! Tehát, ha a forgódugattyút, centrikus főtengelyre építem, és a forgórészt közvetlenül a gáz nyomásával hajtom,a tengelytől minél távolabb, nagyobb nyomatékot kapok, természetesen lassúbb fordulaton. Hogy ezt a méretet pontosan mi határozza meg, hát az erő, helyesebben a hőben rejlő erő. A hőben rejlő erőt az égés minősége, sebessége. (aki hajtott már sebváltós kerékpárt, az tudja miről beszélek!). Ha az égéshő hasznosítása optimális, akkor jó a motor, de van alternáló mozgás, ami nélkül a motor nem működik, mert az ‘alternáló energia’, forgómozgássá alakítása e nélkül gazdaságosan nem működik! (rotor-motor). Ezt a mozgást, az állórészben lehet biztosítani, ami a forgó dugattyút nem zavarja és minimális az energia igénye. Természetesen ez a forgórész is vezérel, szelepek helyett két réssel. A W. motor egy főtengely fordulatra egy munkaütemet hozhat létre, míg a forgódugattyús motor ÖTÖT, maximális erőkarral, egy irányba, ahol az erők összeadódnak. Már csak egy példa: Ha a hátvéd nem éri utól a csatárt, aki teljes erőből fut, nem kell elgáncsolni, mert az piros lap, elég picit meglökni, hogy túlfussa magát és hasra esik. Ez még nem minden, így születnek a remekművek és a tudományos magyarázatok!!!
[i]„Értem én, félnek még a gondolatától is, hogy valaki a titkaikat ellesi!”[/i]
A feltalálók, felfedezők (magányos farkasok) már csak ilyenek, bár el kell ismerni, nem alaptalanul. Egyik oldalon ők a kis porszem, a másik oldalon meg a nagy hatalommal bíró góliát. Nem azonos a súlycsoport. Ez nem csak a műszaki életben van így. Nem akarok neveket említeni.
[i]„Amíg a főtengely excentrikus, addig nyugodt vagyok, abból jó motor nem lesz!!!”[/i]
Egyelőre ez még a viszonyítási alap, és több milliárd ember kedvence, áhított közlekedési eszköze. 🙂
Gyanítottam, hogy elírás lehet a név, ugyanis 50 éve vacakolok ezekkel az ezeréves dolgokkal, de hol itt, hol ott újra előkerülnek, mint megdönthetetlen elméletek! Nagy úrral egy alkalommal telefonon beszéltem, nem tántorítható el attól, hogy amit Ő kitalált, az új és a világon egyetlen! Magyarországon, de a világon sokan ötletelnek hasonló módon, egy-egy kiállításon mindég találkozni lehet hasonló megszállottakkal! /EZEK KÖZÉ TARTOZOM ÉN IS!/ Ez a megoldás számtalan sebből vérzik, egy motor nem abból áll, hogy robbantok valamit és ez az erő hajtja előre, tömítés és minden nélkül. Még egy jól működő szivattyúból sem sikerült wankel motort csinálni, talán sok hibája ellenére, a kompresszorból lett otto motor az egyetlen működőképes darab, aminek a felváltása 200 éve aktuális, mégsem sikerült soha. Itt ahol most írok, a világ harmadik csodája, 5. felfedezése 1901-től. Természetesen, sehogy sem lehet kapcsolatba lépni velük pedig itt vagyok a szomszéd faluban! Értem én, félnek még a gondolatától is, hogy valaki a titkaikat ellesi!
Nagy gond manapság egy könnyű, nagy teljesítményű motor,főleg ami az energiát nem pocsékolja. Amíg a főtengely excentrikus, addig nyugodt vagyok, abból jó motor nem lesz!!! Sajnos itt tartunk!!!!
Bocs Nagy Imre, nem Gál Imre. Pl.
[url]https://www.youtube.com/watch?v=3sGFN7DOfGE[/url]
Nem hallottam róla, hol lehet megnézni?
Még nem hallottam róla, de magyarország hemzseg az újdonságoktól, kiállításokon mindég jött valaki, hogy neki is van ötlete, de a megoldás titok. Erre szoktam azt mondani, olyat kell kitalálni, ami a kutyának sem kell, akkor nyugodtan nyilvánosságra hozható! Hol találom ennek a motornak a leírását, rajzát? Érdekelne!
…hallott…
Nem hallot még senki a Gál Imre féle motorról?
Miért amerikai? Hát csak! Ilyen válasz adható egy ilyen motorra! A wankel és a mazda már remélem tudja, a legnagyobb csaláson már túl vannak, a húr tovább nem feszíthető! Miért nem magyar? Mert magyar már van! Nem 1,5kg 3, vagy 5 LE, hanem 3kg és 80 LE. Itt írom New Yorkban a cikket, de elérni senkit sem lehet. Nyilván TITOK, hisz a hadsereg patronálja ezt az 1901-es találmányt, amit már 5 alkalommal, más néven próbálták megvalósítani! Persze a kísérletezés mindenkinek szuverén joga, lehet belőle tanulni, vagy inkább úgy írom kellene belőle tanulni és nem világgá kürtölni! Amíg az excentrikus tengely része egy motornak, lehet szivattyú, vagy kompresszor. Az eddigi legjobb konstrukció az otto motor, már ennek a gazdaságosabb változata kellene, könnyebb, nagyobb teljesítményű, egyszerűbb, energia takarékosabb, stb!
Hagyjuk már ezt a nyomaték baromságot, nyomaték x fordulat = teljesítmény, 3 lóerő az 3 lóerő… centrifugális kuplung és PIV hajtás mellett rohadtul mindegy milyen fordulaton adja le azt a 3 lóerőt a motor…
Miért Amerikaiak? Miért nem Magyar?
NAGY ROTORMOTOR
https://www.youtube.com/watch?v=efLZftq3Hpo
https://www.youtube.com/watch?v=GZAq9HIvQ8s
Miért Amerikaiak? Nem Magyar találmány?
„NAGY ROTORMOTOR”
https://www.youtube.com/watch?v=efLZftq3Hpo
https://www.youtube.com/watch?v=GZAq9HIvQ8s
Akit érdekelnek ezek a különleges kis motorok annak érdemes a repülőgép modell motorok közt körülnézni, ott elképesztő megoldásokat találni. A Wankel nem is tűnik egy két kialakítás mellett olyan extrémnek. 🙂
Ötletes kis motor, nagyon tetszik.
Ja,a lóerő az stimmel,csak ez nem bírna megmozdítani egy gokartot,nincs nyomatéka.
Inkább a hatásfokáról beszélnének, mert ez eddig semmi.
http://www.conrad.hu/conrad.php?name=Products&pid=237933
Ez 350 grammos és 3,3 lóerő, 63 x 105 mm… Inkább adták volna nekem azt az 1 millió dollárt, vettem volna nekik egy ilyet, a többit megtartom.. 🙂 Ha speciális üzemanyag kell hozzá semmivel se jobb, mint egy ilyen RC motor…