Áprilistól már nem éri meg az éves autópályamatrica
Anomáliak a hazai autópályadíjakkal
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Egész évben vásárolható az éves autópályamatrica, ám aki április után vesz ilyet, az pénzt dob ki az ablakon.
Aki azonban egész évben használná az autópályákat, az nem kap kimagasló kedvezményt. 40 000 forintot, azaz mintegy 135 eurót kell fizessen - nincs másik európai ország, ahol ilyen drága lenne az éves autópályamatrica. A sokat autózók természetesen jobban járnak, mintha fizetőkapuknál, minden egyes útért fizetniük kellene. További grátisz, hogy az éves matrica érvényessége valójában 13 hónap, így a havi díj 3076 forintra jön ki, ám aki minden évben megveszi az éves jogosultságot, az csak 12-vel oszthatja a teljes díjat, ugyanis az éves pálya-használat minden esetben a folyó év első napjától a következő év első hónapjának utolsó napjáig él, úgy pedig 3333 forint a havi díj. Nem nehéz kiszámolni, aki tud legalább 4 olyan hónapot az évben, amikor nem hajt autópályára, annak semmiképp sem érdemes megvásárolnia az éves matricát.
Az igazi bonyodalmak persze akkor jönnek elő, amikor valaki év közben váltana éves matricát. A már leírtakból (azaz abból, hogy az éves matrica mindig naptári évhez kötött, valamint, hogy az éves díj 9 havinak felel meg) következik, hogy a jelenlegi rendszerben a március az utolsó olyan hónap, amikor még megéri éves jegyet vásárolni, utána olcsóbban lehet kijönni a havi matricák zsinórba fűzésével. Ehhez sem kell havonta valamely eladóhely kasszájához járulni, a jegyek előre megvásárolhatók, igaz, arra nagyon ügyelni kell, hogy a nagy bonyolításban semmiképp se maradjon olyan nap, amikorra nincs úthasználatra jogosultság. Ha ugyanis így lenne, az automata rendszámellenőrző rendszer minden egyes pályára hajtáskor büntetést fog kiróni az autósra, melynek díja személyautónál, illetve 3,5 tonnát meg nem haladó össztömegű haszonjárműnél és motorkerékpárnál 13 750 forint. Utóbbi 15 napon túli fizetés esetén 58 75 forintra ugrik.
Autópálya-díjak Európában
Fizetőkapus autópályadíjat alkalmazó országok: Franciaország, Horvátország, Macedónia, Lengyelország, Olaszország, Portugália Spanyolország, Szerbia.
Ország | Heti/10 napos matrica | Havi matrica | Éves matrica |
Ausztria | 10 napos: 7,9 € | 2 hónapos: 22,9 € | 76,2 € |
Bulgária | 7 napos: 5 € | 13 € | 34 € |
Csehország | 10 napos: 10 € | 14 € | 47 € |
Magyarország | 4 napos: 5,5 € (1650 Ft), 10 napos: 9,5 € (2750 Ft) | 15,5 € (4500 Ft) | 135 € (40 000 Ft) |
Románia | 7 napos: 3 € | 7 € | 28 € |
Svájc | - | - | 32 € |
Szlovákia | 7 napos: 7 € | 14 € | 50 € |
Szlovénia | 7 napos: 15 € | 30 € | 95 € |
Fizetőkapus autópályadíjat alkalmazó országok: Franciaország, Horvátország, Macedónia, Lengyelország, Olaszország, Portugália Spanyolország, Szerbia.
Mivel olyan rendszer nem működik, amellyel azonnal és egyszerűen lekérdezhető lenne, hogy az adott autóra van-e érvényes pályamatrica, ha valaki nem biztos annak meglétében, fizetős pályaszakaszra hajtás előtt érdemes inkább egy matricát vennie, mint később pótdíjat fizetnie. Elegendő lesz a négynapos, hiszen az [email protected] címre a forgalmi mindkét oldaláról másolatot küldve, a tulajdonos által írt meghatalmazással vagy a forgalmit bemutatva az ügyfélszolgálati irodák valamelyikén kapható válasz arra, hogy van-e matrica az autóra. Ezt használt autót vásárolva is érdemes megtenni az esetben, ha az eladó szerint van az autóra érvényes matrica. Ugyanis egyrészt a büntetéseket az adásvételi szerződés aláírásától az új tulajdonos viseli, másrészt az autópályamatrica a már ismert ezer forintos eljárási díjjal autó- vagy rendszámcserekor átíratható.
Mert ugye nálunk a legnagyobb az átlagbér, meg a nyugdíj és nem mi vagyunk a sereghajtók.
Kedves Navigátor!
azt hiszem, hogy hazánkban még a korábbi korból, a szocializmusban „az autó luxus” itt maradt gondolkodás miatt nem csak az „Új Európai” orstágok között, hanem globálisan is a legdrágább az autózás. A gépkocsit terhelő egyre több adó (regisztrációs díj, átírási illeték, eredetiságvizsgálat, vizsgadíj, biztosítás, úrdíj, önkormi adó, parkolás, stb) olyan tételek, ami miatt az ország gazdasági teljesítőképessége romlik, a fuvarozás díjai végül a fogyasztói árakban megjelennek, vagyis további adó jelenik meg mindenkinél.
Jó lenne egy kimutatás, a benzin adótól sőt jövedéki gíjtól kezdve, azért, hogy egy „megsarcolás” nélküli kocsiüzemeltetés összevethető legyen egy átlag személygépkocsihasználat agyonterhelt verziójával. És ha van egy ilyen akkor iogenis emelljük fel a szavunkat, mert ez gazdasági kérdés már régen és nem luxus, mint volt amikor nem lehetett lakást igényelni ha volt autód. Ez azt hittem már elmúlt. De inkább rosszabb lesz pláne összevetve litvániával vagy más gazdaságilag hatékonyabb kis országokban is.
Üdv, csináljunk mozgalmat, ne mint birkák csak halgassunk. A taxisblokád is ilyen okok miatt történt.
Péter