Anno szuper volt, jó lehet még ma is: Ford Focus
Kell-e félni az első generációs Ford Focustól?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Idestova 15 éve már, hogy a Ford kijött az Escort utódjával, s a Focus méltán lett népszerű. De vajon kell-e félni a ma már egész olcsón is megkapható, sokat látott korai modellektől?
Viszonylag olcsó, elég nagy, értsd a Suzuki Swiftnél és társainál tágasabb és kényelmesebb autót keresve a Focus szinte mindig képbe kerül. Abszolút közkedvelt, méltán népszerű az izgalmas New Edge-dizájnú, legendásan élménydúsan vezethető, mégis józan kompakt családi modell, amellyel a Ford 1998-ban váltotta le az Escortot, amely 1999-ben Év Autója lett, amely 1999-2004 között a világ legkelendőbb autója volt, s amelynek első generációja 2004-ig maradt gyártásban. Készült 3 és 5 ajtóval, (nem túl csinos) szedánként és természetesen praktikus kombiként is. Félidős frissítése - 2001-ben - átalakított fényszórókat és lökhárítókat, új kormányt és középkonzolt, gazdagabb szériafelszereltséget, hosszabb extralistát, valamint a TDDi adagolós dízel helyére TDCi közös nyomócsöves dízelmotort is hozott.
Méretek
Hosszúság (mm) | 4152 (szedán: 4362, kombi: 4438) |
Szélesség (mm) | 1699 |
Magasság (mm) | 1430 (kombi: 1447) |
Tengelytáv (mm) | 2615 |
Csomagtér (l) | 350 (szedán: 490, kombi: 520) |
A Focus I etalon vezethetőségének legendáriumát a nem túlszervózott, közvetlen kormányzás és a Control Blade fantázianevű igényes multlink hátsó futómű alapozta meg pluszban jó fékkel, váltóval és üléspozícióval. Helykínálata kompakt-átlagos, egyszerre nagy és praktikus csomagterű persze a kombi, s nem feltétlen a szedán. A kissé kusza, másfelől vidám, megjelenésekor futurisztikus, minden, csak legalább nem sablonos műszerfalat lehet szeretni vagy gyűlölni, fontosabb mondjuk, hogy az utastér kemény, ám jó minőségű műanyagokból strapabíróra épített.
A Használói vélemények is alátámasztják: a Focus jó kocsi. De vajon mit mond róla a márka modelljeit hosszú évek óta szerelő szakember? Szerinte is az. Ő maga dízelpárti, közben ha benzinesről lenne szó, az 1.6-ost javasolja, mert az 1.4-es azért kissé harmatos, kiváltképp klímával. A sokat, 200 ezer km fölött futott benzineseknél megnőhet az olajfogyasztás – átlag 10 ezer km-enként 2 liter, szélsőséges esetben tankolásonként 1 liter olaj is „eltűnhet”. Ez a kokszosodás, az olajcsere elhanyagolása, az áteresztő gyűrű leragadása okozta jelenség sajnos – feltöltött tartálynál – vásárláskor észrevehetetlen, érdemes vele kalkulálni.
A legjellemzőbb motorizáltságú – ötajtós - típusok műszaki alapadatai
1.4 Zetec | 1.6 Zetec | 1.8 TDDi 75 | 1.8 TDDi 90 | 1.8 TDCi 101 | 1.8 TDCi 116 | |
Motor | benzines | benzines | dízel | dízel | dízel | dízel |
Hengerűrtartalom (cm3) | 1388 | 1596 | 1753 | 1753 | 1753 | 1753 |
Hengerek/szelepek száma | 4/16 | 4/16 | 4/8 | 4/8 | 4/8 | 4/8 |
Teljesítmény [LE (1/min)] | 75 (5000) | 101 (6000) | 75 (4000) | 90 (4000) | 101 (3850) | 116 (3800) |
Nyomaték [Nm (1/min)] | 125 (3500) | 145 (4000) | 175 (1800) | 200 (2000) | 220 (2000) | 250 (1850) |
Gyorsulás 0-100 km/h (s) | 15,1 | 11,2 | 14,7 | 12,4 | 11,6 | 10,8 |
Végsebesség (km/h) | 171 | 185 | 168 | 184 | 185 | 196 |
Fogyasztás − város/országút/vegyes (l/100 km) | 8,8/5,4/6,6 | 9,4/5,4/6,8 | 6,8/4,1/5,1 | 7,2/4,4/5,4 | 7,0/4,3/5,3 | 7,2/4,4/5,4 |
CO2-kibocsátás | 158 | 163 | 135 | 143 | 140 | 143 |
A dízeleknél a jó öreg TDDi-ben az adagoló az egyetlen gyenge pont, míg az újabb TDCi-ben a kettős tömegű lendkerék, a porlasztók, a nagynyomású szivattyú meghibásodása és javítása lehet kritikusabb és drágább mulatság. Alacsonyabb fogyasztásukkal nyilván sokakat nyernek meg, ugyanakkor kissé zajosak, darabosak. Nem kevés ex-taxi özönlött az országba tekert órával, a 10-12 éves példányok 80-100 ezer körüli, sőt 200 ezer km alatti futását természetesen nem mindig szabad elhinni. De a szokásosnál jobban félni sem kell tőlük – az általános érvényű megállapítás rájuk is áll, miszerint ha nincsenek széthajtva, még jó néhány évig szolgálhatnak megbízhatóan, különösebb gond nélkül.
A megkérdezett szakember azt mondja, a G Astra és a IV-es Golf rivális/alternatíva Focus I-nél még 100 ezer km fölött a kipufogó flexibilis ikercsöve tud elrohadni, de nem is igazából a km, hanem az idő „eszi” meg a leömlőt. Nem könnyű észrevenni a hibát, talán a hangja árulhatja el. Alapjárati ingadozás, a belső fűtőmotornál kefekopás, ajtózárak akadozása, esetleges korrózió a hátsó ajtón, a rendszám fölötti részen – ilyen apróságok említhetők még (vagy pl. egy bezuhanó ablak), mindazonáltal elhasználódás, koszolódás miatti fáradások jellemzik csak a típust, amelynek a váltója, fékrendszere, futóműve, elektromossága is a jobbak közül való, az alkatrészek pedig megfizethetőek.
A korai Focusokból irgalmatlan mennyiségű van eladó mindenütt, itthon is (ABS-szel, légkondival és 2003-tól már a második Focus padlólemezére épített C-MAX egyterűvel kiegészülve), s már 500 ezer Ft alatti összegekért is találni nem keveset. Újszerűt persze nemigen, viszont az 1999-ből 4 csillagos töréstesztű széria utolsó – 9 éves - példányaiért akár 1,2-1,3 milliót is elkérnek. Nem először és nem utoljára írjuk-mondjuk: főleg egy ilyen tömegautónál szép kihívás valóban jó állapotúra lelni, de hogy sok van belőle, előny is, mivel egy-két gyöngyszem csak megbújik a száz meg száz hirdetett autó között. És akkor az pompás vétel lehet egy Astránál vagy egy Golfnál ígéretesebb vezethetőséggel, utóbbinál meg olcsóbban és gazdaságosabb fenntarthatósággal is.
~100 ekm-mel 3,5 évesen vettem az 1600 cm-es, benzines kombit, most ~190 ekm van benne, különösebb baj nélkül szolgál. 8 évig bírta az akkumulátor, tavaly ősszel termosztátot, termosztátházat, sebességmérő-jeladót és alapjárati motort cseréltettem. A sebeségváltómechanizmusnál kissé szivárog az olaj, ezt évente utántöltetem. Azon kívül csak gyújtógyertyát, féktárcsát, izzókat, löttyöket és szűrőket kellett cserélni.
~100 ekm-mel 3,5 évesen vettem az 1600 cm-es, benzines kombit, most ~190 ekm van benne, különösebb baj nélkül szolgál. 8 évig bírta az akkumulátor, tavaly ősszel termosztátot, termosztátházat, sebességmérő-jeladót és alapjárati motort cseréltettem. A sebeségváltómechanizmusnál kissé szivárog az olaj, ezt évente utántöltetem. Azon kívül csak gyújtógyertyát, féktárcsát, izzókat, löttyöket és szűrőket kellett cserélni.
Akkor én árnyalom a képet: rendesen karbantartottam, megkapott mindent, de gyújtótrafó megadta magát, aztán a generátor. Valami koppanó hangot ad a pedáloknál, nem tudtam rájönni az okára. Ha nagy eső van beázik a pollenszűrőnél. A központi zár néha elfelejt egy-egy ajtót bezárni. Most épp egy olajtócsát láttam a kocsi alatt, holnap azt is javíthatom. A motor 1.4-es, olajat sosem fogyasztott 10.000 km alatt. (most 190.000km van benne, 14 éves) A váltója nagyon jó, és tartósak az utastér műanyagai, és az üléskárpitok is. Sajnos a Fordoknak rossz híre van, én rendbe rakattam mindent, pár hónapja árulom, nem kell senkinek…
Én sem hallottam ég ilyet. Amikor felemeltük, akkor kikerekedett a szemem. Nem normálisak, az biztos.
Hat azt paszolom ilyen kipufogo rendszernel 2katalizatorrol,4szondarol nem is hallottam
Azzal, hogy miért van a katalizátor előtt és után is lambda-szonda, tisztában vagyok. Azt nem értem, miért kell két katalizátor, 4 szondával?
Huhh ez elegge hosszu es nehez tema kb roviden a 4szondat nem ertem hiszen azokat a
V-motorokhoz alkalmazzak mert azok dupla kipufogojuk van de a nagyobb motoroknak lehet
tobb is akkor mar van hogy 2hengerenkent van 2szonda.
Nekem a motor mogott a leomlo utan meg a katalizator elott van 1db azt hiszem 3vezetekes
ahol mar 1cso fut hatra majd kicsit hatrabb van meg 1db 3vezetekes.
A ket Oxigen-szonda ertelme az hogy az elso az ami befolyasolja a gyujtast a hatsa pedig
az ellenor amelyik vizsgalja hogy az elso szonda es a katalizator rendben mukodik-e.
Mikor en tanultam 1-4vezetekes szondak voltak de mar tuti hogy kitalaltak vmit hogy meg tobb
vezetek lehessen rajtuk.Az 1vezetekes csak jelet ad ami annal tobb az mar fut is es test szala
is van hogy a zavarokat ami a kocsi testen keletkezik azt igy valtjak ki.
Szerintem 20-30 eve mikor valaki kitalalta nem is gondolta hogy idovel ez nelkul
nem is gyartanak motort es hogy milyen komoly tudomany aga bovul idovel
Mitől lesz tökéletesebb az égés azáltal, hogy két katalizátort tesznek bele, majd a katalizátorok után, egyesítik a két ágat? A Lambda-szondának meg 50.000 darabja, a négy árából, lehet venni egy komplett autót.
Nagyon jó autó, a motorja nálam cseppet sem ette az olajat, nem jellemző rájuk, szépen járt, ment ha kellett, az enyémbe 1.6 Zetec volt. A korábbi Escortomban is ez a motor volt, hibátlan, nem véletlenül van a kezük a japánoknak is benne. Ugyanis a Ford a Yamahával együtt tervezte ezt a motort. Ez ha 1 hétig állt és utána indítottam be, ez nem csattogott, mint egyes VW motorok. Ami még figyelemre méltó az a váltó (IB5), rövid úton jár, nagyon pontos, menet közben gázadásra vagy elvételre nem mozog összevissza, mint a legtöbb váltó, gondolok itt inkább a horrorisztikus francia váltókra, össze sem lehet hasonlítani őket.
Jó kocsi, a rozsda hamar megjelent rajta, sárvédőívek, nyúlvány, ez tipikus Ford betegség, de voltak évjáratok ahol már később jelentkezett ez a probléma.
Ajánlani tudom, mert valóban jó kocsi persze rengeteg leharcolt bontószökevény van az utakon ebből is, ezért ha valaki autót tervez venni és laikus a témában vigyen egy szerelőt magával, megéri.
Nekem 2db O-szenzor van benne de azert csinaljak igy hogy tokeleteseb eges legyen kevesebb
karosanyag kibocsatassal.
Odahaza nem szamit de ahol CO alapjan van az utado ott igenis
Cmax utadoja mondjuk 1Tacumaehoz viszonyitva legalabb 10essel olcsobb es szerintem emiatt
a biztositas is olcsobb a Cmaxra
Olajfogyasztas ide-oda jol kitalalt gepek es jol teljesitenek,
az enyemen mint kiderult 160e km-nell voltak a eloszor cserelve a szijjak gyertyak…
Odahaza eresztettem le rosszabb olajat is mint belole,es meg mindig jon-megy…
Toyotahoz annyit hogy kolegam Avensiset mar 2X vontattam haza dizel 6eves nem sok km-el…
De az szerintem a szerviz hibalya most.De mar mondtam nekik hogy vigyek mashova
sebaj majd legkozelebb mar mashova viszik.
Igazad van, bocsi,nem ezt a cikket olvastam. De akkor sem 20 millió mint ahogy más irta!
Nekem meghalt a kiskutyám… aztán vettem egy Toyotát, és feltámadt. Gondolom mondanom sem kell, imádom ezt a kocsit. Sosem romlik el, 2 év alatt 3,5 millió km-t tettem bele, és még olajat se kellett cserélnem. Megbízhatóságára nincsenek szavak, annyira jó autó hogy a szomszédom kocsiját javítja. Jah, és természetesen negatív fogyasztással rendelkezik, mivel termeli az üzemanyagot. Benzint dieselt egyszerre!!
megnéztem a HVG-t, ahogy ajánlottad.
[url]http://hvg.hu/cegauto/20100124_toyota_visszahivas[/url]
Azért itt egy kicsit többet írtak pár 100.000-nél, mint amennyi a te kommentedben benne van.
Szóba került, a Focus C-Max. Ezzel kapcsolatban, lenne egy kérdésem. Húgoméknak, ilyen van, 1.6-os, 115 lóerős verzió. Magyarázza már el valaki, hogy a 4 hengeres motorhoz, minek kell 2 katalizátor, 2-2 (összesen 4) Lambda-szondával? A régebbiekben is így van?
2éve vásároltam az enyémet 180e km-rel, 1.8 tddi, akkor volt vezérlés és kuplung csere. Ebéd szállító vagyok,tehát 2 év alatt 60e ment bele,java rövidtávon,csak kopó alkatrész csere volt,munkában 6-os fogyasztással, olajcsere periódus alatt fél litert eszik,amit nem mondanék kórosnak 🙂 tehát én csak dicsérni tudom
Részvétem. Nálunk 9 évig volt egy Focus,110ezer kmel adtuk el és egy deci olajat sem evett…
Biztos igazad van….! De én nem fikáztam semmit csak elmondtam egy esetet és ennyi! Nem bölcsességekről beszéltem hanem puszta tényekről. Ennyi! A 20 millió kicsit sok, nem gondolod?? 100 ezer Priust hívtak vissza kormánymű probléma miatt 2011-ben, és 242 ezret hivtak vissza esetleges fékhatás gyengülés miatt! Haláleset nem volt sehol,ezek miatt! Ha mégsem hiszed ezeket akkor HVG,TOYOTA motor hungary, VG oldalakon többet is megtudhatsz! Ja és ezek mind beszállító hibák!
Ha végig sem írod ezt a horror sztorit, akkor is mindenki tudta volna, hogy a dolog a Toyota megvásárlásával fordult jóra. Mindenre jó a Toyota: hasmenésre, gyomorrákra és agyvérzésre is. Tudjuk kisfiam.
Vannak elbaszott autók minden márkánál. Toyotánál például 20 milliót hívtak vissza pár elbaszott szar miatt, ami megölt néhány embert. Erről is beszélgessünk kicsit.
8-9 liter körüli átlagfogyasztás-Bocsánat****
Vezettem ilyet céges autó gyanánt 1.6-os volt, iszonyú, új korától volt vezetve, mindent megkapott, első 5000km-nél olajcsere, persze a szervízben hülyének néztek minket hogy minek???-mert.. Utána 10000km-ként olajcsere, 5W30, 5W40 majd 10W40 de az olajfogyasztását nem lehetett sehogy mérsékelni, 70 ezer km környékén 1000 km/ másfél liter olaj, és nem városba nem autópályán hajtva, nem is rövid 3-4 km-es szakaszokon. Belülröl zörgött újkora óta, 8-9 liter körüli olajfogyasztás. El lett adva, azóta egy Toyota Corolla van 1,4 es 2004-es Hibamentes, sokkal jobban szereti mindenki.Lehet hogy „unalmasabb” a formája stb… de jobb autó. A saját autóm egy 1.4-es Békalámpás 1998-as Civic, japánban gyártott, 200 ezer feletti km. 0 olajfogyasztás, vegyesbe betartva mindent 6-6,5 l fogyasztás, ja 8 év alatt 1 kipufogó dob, egy pár stabkar, egy garnitúra fékbetét, és olajcserék voltak 10 ezer km-ként. Ez tényleg plussz költségmentes autó. Valóban nincs olyan komfortérzet benne mint egy Passatba mondjuk, de költeni se kell rá….
Kint is nem hiaba szeretik oket,az enyem lassan 2eve van a csaladban.
Elotte Mk1-Mk2-es Mondikat gyurtem es azt kell mondjam a magasabb kasztni miatt nem csak
erzesre tagasabb hanem valoban.
Akitol nem all tavol a csavarhozo az otthon is szinte mindent meg tud csinalni rajta.
En az 1.6kombirol tudok nyilatkozni.Szerintem 1atlag csaladnak boven eleg.
Mondjuk o el volt hanyagolva de rendbe tetel utan rendesen teszi a dolgat
egyedul a varosi olajfogyasztas ami riogat,korrozio hatul es a kuszob tajekan
megteritette maganak az asztal dehat 12eve alatt fedel akkor van felette ha tankolok.
Ja es 160e km el vettem szervizkonyv nelkul most 200nal jarok de teljesen vallalhato
Realis valasztas aki jo aron jo autot akar venni.