Amikor utoljára csinált őrültséget a Peugeot

A Peugeot 806 messze nem tűnik egy jó versenyautó-donornak - mégis beneveztek vele a spai 24 órásra

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

1995-ben mindenkit meglepett Spaban a Peugeot családi egyterűjének, a 806-osnak a látványa a versenypályán. Győzelmet nem hozott, de egyértelmű közönségkedvenc lett.

A '90-es évek a szedánok és a kompaktok mellett az egyterűk fénykora is volt, amikor úgy özönlöttek a különböző méretű családi autók minden márkától, mint most a SUV-ok. Az autóiparban hagyományos módszer az utcai modellek népszerűsítése a híres versenyekre való benevezésük által, vagy legalábbis sportváltozatok piacra dobásával. Már a SUV-oknál is furcsának tűnhetnek az ilyen verziók, de talán az egyterűekről még nehezebb elképzelni, hogy ültetett, bukókerettel felszerelt kivitelek készüljenek belőlük - és valóban, ebbe a kategóriába nem is jutott el a motorsport szelleme. Csak a Peugeot volt olyan őrült, hogy mégis szembenézzen egy ilyen kihívással.
Hirdetés
Így született meg a franciák óriásának versenyváltozata, a 806 Procar. Elképzelve is furcsának hat, de a képek láttán is nehéz elhinni, hogy a Peugeot tényleg megcsinálta ezt a szerkezetet. Pascal Wirtmeur agyának szüleménye a kocsi, aki a belgák Peugeot-importőrének marketingvezetője volt a '90-es években. Az azt megelőző időszakban is az oroszlános márkánál dolgozott, mint versenypilóta, többször is részt vett a Le Mans-i versenyeken. Bár dobogós helyezést nem szerzett, a motorsportban fontos tapasztalatokat szerzett, amit aztán - valami őrült gondolatmenetével együttesen - felhasznált akkor, amikor előállt vad ötletével a Peugeot fejeseinek.
A vezetők pedig - meglepő módon - támogatták az ötletet, és 1994-ben megkezdték a projektet a Kronos Racing istálló égisze alatt. A Peugeot-n keresztül olyan fontos versenyalapkohoz fértek hozzá, mint a 306 Maxi vagy a 406 Supertourisme, illetve az utcai 405 Mi16. A Kronos szakértelme egyszerre volt áldás és átok is, mert bár fontos alkatrészeket tudtak felhasználni, a csapatnak közben koncentrálnia kellett fő tevékenységükre is, a "normális" versenyautókra, amivel nem mellesleg igen szép sikereket értek el. A 806 Procar így csak részben készült el, de Wirtmeurék beneveztek vele Spa Francorchamps-ba a 24 órás túraversenyre. Az ellenfelek még tiltakoztak is a 806-os ellen, mondván, hogy nagy tömegével, méretével és lassúságával akár veszélyt is jelenthet a többi indulóra. Balesetet nem okozott a 806-os, sőt, a rajtrács hatodik sorába kvalifikálta magát a lelkes csapat.
Hirdetés
A tömegcsökkentett, bukókerettel, kagylóülésekkel, Momo sportkormánnyal, ültetett sportfutóművel felszerelt, a klímától és rádiótól megszabadított, lecsupaszított belterű kocsi a közönség kedvence lett a futam alatt, akik meglepődve látták a szokatlan autót a lapos sportkocsik között. Az egyterűs kialakítás miatt persze a tömegközéppont elég magasan maradt, így több kanyarban is két kerékre állt az autó, de ezzel is színt vitt a versenyzésbe. A félkész állapot végül kiesésben nyilvánult meg, a fékek után a kétliteres, 280 lóerős motorral is gond akadt, így nem tudta befejezni a versenyt, de a közönség örökre szívébe zárta a bolondos versenyautót. Az azóta eltelt évek alatt sokáig ismeretlen volt a 806 Procar holléte, tavaly év végén viszont felbukkant egy aukciósházban, az egy példányban létező különlegességet tehát bárki megveheti gyűjteményébe.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?