Csodás ínyencségeket rejt a Skoda motorsport történelme
Kis állam, nagy gazdagság, körülbelül ennyi jut mindenkinek eszébe legelőször Monacóról, na meg a kaszinó előtt sorakozó szupersportautók. Az autósport kedvelőinek persze a Formula 1 legendás versenye is, azok pedig, akik ismerik az igazi autóversenyeket is, a Monte Carlo ralira gondolhatnak egyből. Nekik talán már az is világos, hogy a Skoda neve miként hozható összefüggésbe az aprócska városállammal. Igen, a rali köti őket össze. Az utóbbi két évtizedben sikeresen építette fel a hírnevét a motorsportban a cseh márka, azon belül is többnyire a raliversenyeken brillíroztak. Ám már jóval régebbre nyúlik a Skoda motorosport története. Egészen a kezdetekig, akárcsak más idős autómárkák esetében.
Emlékeztek még a Rally Championship játékra? (kép: dosgamesarchive.com)
Nekem az első emlékeimet a Skoda motorsport programjáról egy PC játék adta. A Rally Championship, de az is lehet, hogy hivatalosan International Rally Championship volt a neve, még az 1990-es évek közepén. A Subaru és a Mitsubishi versenyautói már akkor is híresnek számítottak, az Escort Cosworth sem kevésbé, de ki lehetett választani a játékban egy Skoda Feliciát. Messze a leglassabb volt a játék fizikája szerint, de annál nagyobb volt a kihívás, szóval imádtam őt választani. Később már élőben jártam a raliversenyeket nézőként, várva vártam a WRC-k felbukkanását az orrom előtt, köztük persze az Octaviát, míg szép lassan rájöttem, milyen gazdag a Skoda motorsport múltja. Ebből mutatnék egy kis ízelítőt, hiszen 85 évvel ezelőtt tűnt fel először egy versenyen a szárnyas nyíl, persze Laurin és Klement már jóval korábban is versenybe szállt.
Szinte elvarázsolt, amikor először láttam élőben Octavia WRC-t
Monte Carlo tehát nem csak az F1 naptárában foglal el megkülönböztetett helyet. A raliversenyek is 1911 óta lelnek itt otthonra, persze akkoriban azért még mást jelentett a rali. A ma ismert Rali Világbajnokságot 1973 óta rendezik meg, és Monte Carlo azóta mindig a nyitány, és egyben az egyik legnagyobb kihívás is. A verseny története azonban jóval messzebbre nyúlik vissza, mint a Rali Világbajnokság megszületése. Monte Carlóban 1911-ben rendezték az első ralit, a monacói autóklub szervezésében.
Ám akkoriban ez úgy nézett ki, hogy Monte Carlo csupán a cél volt. Szerte Európából, 11 különböző helyről rajtoltak a versenyzők, hogy aztán francia riviérán érjenek célba.
A Mladá Boleslav-i márka mindjárt a második versenyen képviseltette magát 1912-ben. Alekszandr „Sascha” Kolowrat-Krakowský gróf január 21-én a Laurin Klement autójával indult útnak, s tette meg a Bécs és Monte Carlo közötti tekintélyes távot. Kolowrat-Krakowský gróf előtt 1319 kilométeres út állt, olykor mínusz 18 Celsius-fokban. Monte Carlóban a szervezők további pontokkal jutalmazhatták az egyes modellek eleganciáját és kényelmét (képzeljétek el ezt manapság egy WRC-vel), valamint az adott jármű műszaki állapotát, emellett a versenyzőknek külön ügyességi teszt során kellett bizonyítaniuk autóvezetői képességeiket.
Annak idején teljesen mást jelentett a raliverseny, mint manapság
Viszont a Laurin & Klement név egy idő után Skodára változott. A szárnyas nyíllal ékesített autók pedig 1936-ban indultak először Monacóban. Akkor egy gyönyörűséges Skoda Popular Sport állt rajthoz, hogy aztán kategóriájában, a maximum 1,5 literes autók között a második helyen érjen célba. A versenyautó a Popular módosított technikáját kapta. Orrában a Rapid négyhengeres, 1,4 literes motorja dolgozott, két üzemanyagtartálya 170 liter nedűt tudott elnyelni, így a 110 kilométer/óra végsebességre képes, száz kilométeren átlagosan 11,3 litert fogyasztó versenyautó hatótávolsága 1500 kilométer lett.
A Monte Carlo modellnév először a Popular palettáján jelent meg
Mai szemmel igencsak könnyű a Popular sport, hiszen a saját tömege 790 kg, amiből a karosszéria 250 kilogrammal vette ki a részét, utasaival együtt pedig körülbelül 960 kilogrammot nyomott, amelyből nyitott karosszériája 250 kilogrammot tett ki, vezetőjével és utasával pedig bő 960 kilogrammot nyomott. Na, de hány kilométert is kellett teljesítenie a csehszlovák versenyzőpárosnak? Zdeněk Pohl és Jaroslav Hausman a görög fővárost, Athént választotta rajtpontként. Nem egyszerű útvonal, sőt már az odaút sem bizonyult annak. Prágától Triesztig 17 óra alatt jutottak el, s miután megérkeztek Athénba, négy nap állt még rendelkezésükre felkészíteni a technikát az előttük álló megmérettetésre. A rajt után négy nap alatt kellett Athénból Thesszalonikin át Belgrádba, majd Budapestre és Bécsbe, végül pedig Strasbourg és Avignon érintésével Monacóba érniük. Ez összesen 3852 kilométert jelentett.
Szerintem minden idők egyik legszebb Skodája
Az utat behavazott hágók és hóátfúvások nehezítették tovább, s ahol a Baťa megfelelő terepmintázattal ellátott gumiabroncsai képességeik határára értek, mindketten hólapátot ragadtak a versenyzők. Az 1936-os Monte Carlo Ralin rajthoz állt 105 autóból mindössze 72 ért célba, a Skoda csapata pedig büntetőpontok nélkül érkezett meg a hercegség kaszinójához és a műszaki átvételt, illetve az ügyességi tesztet is sikerrel teljesítették. Ezzel megszerezve a második helyezést. Valójában a győzelemre is esélyesek voltak, mivel a kategória olasz győztesei Budapesten a szemük láttára végeztek szabálytalan javítást az autójukon, de a csehszlovák versenyzők a fair play szellemében lemondtak az óvásról.
A Skoda múzeumában lehet vele találkozni
A Skoda nem is hagyta kiaknázatlanul a sikert. Elkezdték árulni a Popular Monte Carlo modellt 1936 júliusától egészen 1939-ig. Összesen 70 roadster és kupé gördült le a szerelőszalagról. Egy évvel később Pohl és Hausman visszatért Monte Carlóba, ezúttal egy Rapid Coupé versenygéppel. Palermóból rajtoltak, Monacóig 4134 kilométert kellett megtenniük. A harminc autóból mindössze négy ért célba. A Mladá Boleslav-i duó 500 pontjával a negyedik helyen végzett saját kategóriájában (összesítettben pedig a 26. helyen). A technikai viták és büntetések pedig nem csak manapság mérgezik a sport légkörét. Annak idején egy angol vetélytárs bemártotta a skodásokat, és a versenybírák a szabálytalan méretű visszapillantó tükör miatt két büntetőpontot osztottak ki nekik.
Hivatalosan a Rapid volt a Skoda első sorozatgyártású sportautója. Az elnevezése is latin eredetű, jelentése gyors
A második világháború után, 1949-ben láthatott a közönség újra Skodát a Monte Carlo ralin. Cseh privát versenyzők egy ŠKODA 1101 „TUDOR” versenygéppel álltak rajthoz és a 166-tagú mezőnyben a 83. helyen végeztek. Gyári csapattal csupán 1956 januárjában tért vissza a Skoda a „Ralik királynőjére”. Aztán 1961-től már elkezdtek szállingózni a sikerek. A finn Esko Keinänen/Rainer Eklund páros nem csupán megnyerte az 1,3 literes kategóriát, hanem az összesítésben is a kiváló hatodik helyet szerezték meg, majd 1962-ben ugyanez a legénység megismételte a sikert egy Octavia Touring Sporttal. Hogy aztán mesterhármast érhessen el a Skoda az 1963. január 24-én aratott győzelemmel, amit már a norvég Edward Gjolberg és Carl Karlan szállított.
A Tudorból is készült versenygép
Aztán jött a farmotoros korszak. A 130 RS már kevésbé ismeretlen modell. Avagy a Kelet Porschéja, amellyel Václav Blahna/Lubislav Hlávka, valamint a Milan Zapadlo/Jiří Motal gyári versenyzőpáros aratott kettős győzelmet 1977-ben az 1300 köbcentiméterig terjedő kategóriában. Ezen a Montén már 198 páros indult el, de csak 43 autó érkezett célba, köztük a két kategórianyertes Skoda (összetettben a 12. és a 15. helyet szerezték meg).
A 130 RS már a rali új korszakának szereplője
Így jutunk el a modern korhoz, aminek első szülöttje a Favorit versenyautó. Pavel Sibera és navigátora, Petr Gross 1991 és 1994 között sorozatban négyszer végzett az élen kategóriájában a Monte Carlo ralin, emellett a Skoda 1994-ben az FIA Kupát is elhódította a Rali-világbajnokság (WRC) F2 kategóriájában. A Favorit utódjaként érkezett a játék kapcsán már említett Felicia Kit Car, de az igazi nagy durranás az 1999-ben versenybe küldött Octavia WRC volt, hiszen ezzel az autóval már a nagyok ligájába lépett a Skoda, ráadásul ez volt az első összkerékhajtású versenyautójuk.
1996-ban Sibera és Gross ismét megnyerte kategóriájában a Monte Carlo Ralit. 1997-ben pedig az Emil Triner/Julius Gál kettős saját géposztálya mellett az F2 kategóriában is diadalmaskodott
2001-ben Armin Schwarz és Manfred Hiemer a 2,0 literes turbómotorral szerelt WRC-vel az összesített negyedik helyet szerezte meg, olyan ellenfelek között, mint Richard Burns, McRae vagy épp Sainz, hogy csak a leghíresebbeket említsem az autóikról - Subaruk, Fordok, Peugeot 206-osok - nem is beszélve.
2005-től már a Fabia WRC bizonyíthatott a pályán, vagyis a gyorsasági szakaszokon, aztán 2009-től a Monte Carlo Rali furcsamód kikerült a világbajnokság naptárából és „csak” az Interkontinentális Ralibajnokság (Intercontinental Rally Championship; IRC) versenynaptárában szerepelt, amelynek mezőnyében az úgynevezett Super 2000 versenyautók indulhattak.
Szerencsére a Skodának ilyenje is volt a Fabia S2000 képében. Jan Kopecky és navigátora, Petr Stary azonnal a negyedik helyre hozta be a szívó 2,0 literes motorral felszerelt, összkerékhajtású versenygépet, majd 2010-ben az ötödik, 2011-ben pedig a nyolcadik helyen zárt a cseh páros. A Monte Carlo modellnév pedig szépen átszivárgott napjainkra az utcai modellekre is, miután 2011 januárjában a raliverseny százéves jubileuma alkalmából a Skoda Monacóban bemutatta a Fabia különleges szériáját, amellyel a gyár motorsportban eltöltött 110 éve előtt tisztelegtek. A Monte Carlo modellek azóta is színesítik a Skoda kínálatát.
Végső sorban kijelenthető, hogy a Skoda kivette a részét a raliversenyzés minden érájából
Jó kis összefoglaló, nagyon szimpi hogy a Skoda ennyire figyel a múltjára, a gyári múzeum abszolút bakancslistás (a Tartával, amit mostanában újítottak fel). Amúgy a “környéken” () az August Horch Múzeum mindent visz.
A Skoda ráadásul nagyon aktív rendezvényeken, a Techno Classicán minden évben nagyon jó standot állít évfordulós darabokkal meg egyedi ritkaságokkal.
Amiket itt felsoroltatok abból jó pár darabbal sikerült személyesen is találkozni kiállításokon. A Le Mans-i verdát pl a Retromobile gyári Skoda standján állították ki a szülinapos (125 éves) Slavia biciklivel együtt http://egzostive.com/retromobile2020-brands-pt2-vw-psa-renault/ .
Utólag nézve a Tudor Le Mans-i változata a korában egy modern és versenyképes induló volt, és látva hogy mekkora elánnal indultak neki az életnek a csehek a “felszabadúlás” után (világjáró Tatra, Rallye, Le Mans), tényleg fájdalmas látni hogy mennyire megnyomorította őket az “átkos”, úgy is hogy végig próbáltak saját fejlesztésű modelleket kihozni, és nem csak megvenni egy kész licencet fejlesztés nélkül.
Mellesleg, aki Brüsszelben járna (most ez a szokásosnál is nehezebb), épp egy zseniális Skoda kiállítás várja a látogatókat az Autoworldben (http://egzostive.com/autoworld-skoda-125th-anniversary/ és ők nyitva is vannak most is) .
Egy sor verdát kaptak a múzeumból, köztük egy sor rallye autót (pl a nem túl sikeres de annál látványosabb Oktavia WRC, és Fabia WRC, illetve egy sor kategória bajnok Fabia, meg persze egy 130RS). Melléjük néhány II.VH utáni pályaautó, köztük egy kifejezetten dögös Superport 1950-ből.
Persze volt pár ismerős az átkosból is, fullra restaurálva egész jól mutattak az 1000MB-k és a 130 Rapid, pedig ezekhez számomra fiatalon már kevés kellemes emlék, akkor már (főleg a Rapid idején) elég sok alternatíva volt.
Amúgy a fenti tárlattal komoly terveik lehettek a cseheknek, mert egy nagyon szép virtuális kiállítást nyitottak meg a gyári heritage oldalon: https://heritage.skoda-auto.com/en/timeline/all-cars/
Ha jól látom pont a heritage oldalán szereplő autók érkeztek az Autoworldbe (pl a bordó/fehér háromfényszórós Spartak vagy a kék 1000MB, meg az egyedi sportkocsik ).
Sajnos ez sincs magyarul, de érdekes így visszanézni a modelleket.
Azért a 130LR -ek is egy említést talán megértek volna…..