Amihez a Renaultsport nyúl, arannyá változik? Megane Grandtour GT teszt
Renault Mégane Grandtour 2.0 GT teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Úgy tűnik, amihez mostanában a Renaultsport hozzányúl, abban mindenki - tesztelő és leendő tulajdonos - egyaránt örömét lelheti. Renault Mégane Grandtour 2.0 GT teszt.
Korábban már teszteltünk Renault Mégane Grandtour kombit, szerettük. Volt szerencsénk a durvábbik Mégane RS sportkupéhoz is, imádtuk. Most e két modell tulajdonságait gyúrta össze a Renaultsport, megalkotván a benzines turbómotorral repített GT kombit, amely a sportos szemléletű családapák és családanyák kedvence lehet.
Kerülvén önmagunk ismétlését, a gyakorlatias részletek ismétlésével nem untatnánk senkit, inkább arról beszélnénk, ami a GT kivitelt megkülönbözteti a normál változatoktól – ez pedig az élmény, és mindaz, ami ehhez hozzájárul. A sportosítás a látvánnyal kezdődik. Új lökhárítók, hátul diffúzoros betét, szürkére festett elemek - tükrök, légbeömlők, tetősín -, speciális (jelen esetben Extrém kék) fényezés, feltűnő mintázatú, 18 colos könnyűfém felni, szinte semmi nem hiányzik, egyvalamit kivéve. Egy 180 lóerős, turbós autónál nem kivagyiság, ha látszik a kipufogó, de erről a Renaultsport munkatársai megfeledkeztek. Megjegyzendő, hogy a GT „öltözéke” nem azonos azzal, amit opciós sportcsomagban árusítanak a Mégane kombihoz. Akárcsak az RS, úgy ez a változat sincs teleaggatva különféle jelzésekkel, előre egy szolid GT felirat jutott, hátra pedig ugyanez, a Renaultsport plakettjével kiegészítve. Nincs is többre szükség.
A Mégane belvilága alapvetően szerethető, és ezen a kedvező helyzeten csak javítottak a tervezők, amikor a GT koncepció szellemében lecseréltek néhány alkatrészt. Az első sorban az RS komfortosabb sportüléseit találni, vaskosabb, jobb fogású a kormány, analóg sebességmérő került a digitális középső egység helyére, a fordulatszámmérő lapja fehérben pompázik, a mutatók pedig pirosak. Az olaszos, hat órától induló skálázást a franciák mellőzték, ez nem hiba, ellenben egy-két dolog nem tetszett. Amíg a hatékonyan, akár feltűnésmentes Soft üzemmódban is működni képes klíma kezelése pofonegyszerű, addig a rádió és a navigáció körülményes. További bosszúság a műszerfal tetején fixen rögzített színes kijelző, ez a megoldás kissé kommersz ebben a kategóriában – a Peugeot sokkal igényesebben megoldotta ezt a 308-asnál. A sportosság nem von le semmit a Grandtour használati értékéből, a GT-ben is ugyanúgy megvannak a titkos rekeszek, a bővíthető csomagtér pedig alaphelyzetben csípi alulról az 500 litert.
Az előzőekben leírt élmény tehát kívül-belül egyértelműen tetten érhető, de igazából a motor, a futómű és a fék teremteni meg azt a légkört, amiért bárkinek szívest örömest ajánlható a Mégane Grandtour GT. A 180 lovas, twin scroll turbóval felpaprikázott 2.0 TCe erőforrás dízeles nyomatékkal (300 Nm) kényeztet, de rezgések, kopogások nélkül, miközben határozottan húz alulról, és szeret pörögni is. A hatfokozatú váltó áttételezése illik a motorhoz, a kapcsolás lehetne pontosabb, de az összkép nem rossz. A futómű komoly mértékben alakult át, keményebbek a rugók, és egyben rövidebbek is - így a GT karosszériája bő 10 milliméterrel van közelebb a talajhoz -, újak a lengéscsillapítók, és részben az RS elemeiből állt össze a fék, a szériaváltozathoz képest nagyobb átmérőjű tárcsákkal. Nem kertelünk, nagyon klassz dolog ennek a Mégane változatnak a vezetése, a rugalmas motorral öröm az élet, kanyarban meggyőzően stabil az autó, és ha baj közeleg, a jelenség nem derült égből villámcsapásként jelentkezik. A kormány pontos, de mint az összes elektrohidraulikus szervóval ellátott autó, a GT is kissé szintetikus kormányérzetű.
Rózsa tövis nélkül? Sajnos nem, mert bármilyen meggyőző is a Mégane Grandtour GT 2.0 TCe, egy valami azért sötét felhőként takarja el az Extrém kék eget – hogy költőien utaljunk a valóban rendkívül mutatós fényezésre. A motor fogyasztása nem csekély, a gyári adat persze szimpatikus, de ez nem igazán tartható, különösen akkor, ha napi szinten döntően városban, rövid távokon közlekedünk. A 10 liter feletti átlagon nem érdemes hát meglepődni, akinek azonban nem elsődleges a motornál, hogy benzinnel vagy gázolajjal üzemel, annak lehetősége van a 2.0 dCi dízellel is párosítani a GT-t, 160 lóerővel és 380 Nm forgatónyomatékkal – nem hangzik rosszul. Így van ez az árral is, mert 6,14 millió forintért máshol nem kapni ennyi lovat, ilyen külsővel és ennyire gazdag tartalommal, ráadásul most szűk félmillió forintos akció van a típusra.
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1998 cm3
Teljesítmény:
132 kW (180 LE) 5500 1/min-nél
Nyomaték:
300 Nm 2250 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,0 s
Végsebesség:
225 km/h
Méretek
Hosszúság:
4559 mm
Szélesség:
1804 mm
Magasság:
1507 mm
Saját tömeg:
1466 kg
Össztömeg:
1884 kg
Tengelytáv:
2703 mm
Karosszéria-kivitel:
kombi
Csomagtér:
491 l
Motor és váltó
Motor:
Otto motor
Motorosztály:
EURO 5
Hengerűrtartalom:
1998 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
mechanikus - 6 fokozatú
Nyomaték:
300 Nm 2250 1/min-nél
Teljesítmény:
132 kW (180 LE) 5500 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
225 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,0 s
CO2-kibocsátás:
178 g/km