Fizikai kapcsolat nélküli összkerékhajtást már láttunk a Toyotától, most pedig itt a kötél, vagy bármely egyéb kapocs nélküli vontatás
Hitchless towing, azaz vonóhorog nélküli vontatás: így nevezi azt az innovatív projektet a Toyota, amely egyetlen év alatt jutott el a számítógépes modellezéstől a prototípusok teszteléséig. Az ötlet házon belül, az autógyártó egyik alkalmazottjától származott, és egy, a folyamatos fejlesztést támogató kaizen munkakultúra jegyében kifejezetten erre a célra kialakított kommunikációs csatornán keresztül jutott el a döntéshozókig. Ők pedig habozás nélkül megadták hozzá a szükséges anyagi és emberi erőforrásokat, annak ellenére, hogy az elnevezés, bár hangzatos, kissé félrevezető: valójában nem vontatásról, hanem konvojban közlekedő járművekről van ugyanis szó. Magyarán az elromlott autókat nem fogják tudni fizikai kapcsolat nélkül elvontatni, arra viszont megoldást adhat, hogy például az autómegosztók járműveit könnyebben mozgathassák az operátorok.
Az első autó mozgását követi le a második, a sor pedig további autókkal is kiegészíthető
A hátul haladó gépkocsi hajszálpontosan lemásolja az első autó mozgását, méghozzá nem valós időben, hanem valós helyen: a második jármű ugyanazon a nyomvonalon, ugyanazzal a sebességgel halad, mint az előtte guruló. Jelenleg ezt még alacsony sebességgel, jelentős követési távolságot tartva – ám bámulatosan pontosan – hajtja végre, hamarosan azonban emelik a tétet a mérnökök: terveik szerint egy újabb éven belül megkezdik a technológia autópályán, illetve kis forgalmú városi környezetben történő tesztelését.
Joggal merül fel az emberben a kérdés: valóban létező piaci igényt elégít ki a megoldás? A Toyota észak-amerikai tevékenységeinek értékesítésért felelős alelnöke, Jack Hollis szerint a válasz egy határozott „talán.” Ugyanakkor, teszi hozzá a szakember, a Toyota fejlesztéseiről számtalanszor derült ki utólag, hogy elébe mentek a fogyasztók elvárásainak – hogy más példát ne mondjunk, ilyen volt maga a hibrid technológia is, amelyről bevezetésekor még senki nem tudta, hogy huszonöt év elteltével meghatározza az autóipar fejlődését és alapvető szemléletváltást indít útjára a fogyasztók körében.
Első körben tesztpályákon, alacsonyabb sebességgel, emberi felügyelet mellett próbálták, de már jövőre forgalomba kerülhet a rendszer
A technológia értékes köztes fázisnak bizonyulhat például a teljesen autonóm közlekedés megvalósulása felé vezető úton. A „vontatott” jármű ugyanis teljes egészében önállóan képes haladni, ugyanakkor az irány- és sebességváltásokra vonatkozó döntéseket a „vontató” gépkocsi vezetője, azaz egy ember hozza meg (ha nem így volna, egyáltalán nem lenne szükség a felvezető autóra.) Ennek köszönhetően egy ehhez hasonló technológia hosszú évekkel megelőzheti a piacon a tényleges önvezető járműveket, miközben azok előnyeinek jelentős részével rendelkezik.
Akár az autóktól függetlenül haladó, őket követő lakókocsikat is elhozhatja a Toyota újítása
Forradalmasíthat például egy sor kereskedelmi tevékenységet, az ügyfél autójának szervizbe szállításától kezdve a sofőrszolgálatokon keresztül a költözködésig, vagy éppen lehetővé teheti kis teljesítményű járművek számára jelentős tömegek mozgatását. Akár a hatóságok számára is érdekes lehet egy ilyen technológia, amellyel megszabhatják egy másik jármű haladásának körülményeit, de az autómegosztó (car sharing) szolgáltatások működését is új alapokra helyezheti a megoldás. Minderről ma még csak feltételes módban beszélhetünk, ez azonban semmit nem von le a projekt értékéből és hasznából. A hitchless towing jelenleg nem több izgalmas ujjgyakorlatnál, gondolatébresztő feladatnál, amely ugyanakkor a munka folyamán felmerülő, ma még ismeretlen problémák, kérdések és felvetések jóvoltából felkészíti a mérnököket más autonóm mobilitási feladatok hatékony elvégzésére.
Forrás: Smarter Media