Önmagában nem tűnik fel, de a Highlander óriási: hossza csaknem 5, szélessége is 7 centi híján 2, magassága 1,73 méter
Az Egyesült Államokat nem csak a Prius hódította meg, ők a Highlander 2008-ban megjelent második generációja óta már a nekünk nagy, náluk közepes méretű SUV-t is vehetnek hibridként. Korábban ilyen csak szürkeimportban érkezett hazánkba, a 2019 végén debütált negyedik generációt viszont az aktuális Camryhez hasonlóan az öreg kontinensre is elhozta a Toyota, hiszen a piac is idomult közben, egyre kevesebb dízel, egyre több hibrid fogy. Igaz, a 3,4 centiméter híján 5 méter hosszú Highlandernek van egy hibája: csakis a Toyota által már több mint 15 millió példányban eladott "öntöltő" rendszerű lehet, nincs belőle a hazánkban kiemelt kedvezményekre, többek közt zöld rendszámra is jogosító konnektorról is tölthető verzió. Ez pedig hátrányba helyezi konkurenseivel, például a Kia Sorentóval vagy a Hyundai Santa Fe-vel szemben.
Az autóban ülő sofőr szinte elvész a 2,85 méter tengelytávú karosszériában
Viszont ütőkártya a Highlandernél is van: benzinmotorja feltöltő nélküli, a RAV4 és a Camry által is alkalmazott 2,5 literes, Atkinson ciklusú. Ez önmaga 190 lóerőt és 239 Nm nyomatékot ad, de persze villanymotorok is jutottak hozzá bőséggel. Elöl az e-CVT osztóműben egy 134 kW, azaz 182 lóerő teljesítményű és 270 Nm nyomatékú - hajtó - villanymotor található, meg persze még egy, ami a benzinmotor indításáért és áramtermelésért is felel. A hátsó kerekekhez szintén került egy 54 lóerős, 121 Nm nyomatékú villanymotor, amivel - a megfelelő áttételezéssel 1300 Nm nyomaték is kerülhet egy-egy hátsó kerékhez. A rendszerteljesítmény 248 lóerő, amivel az amúgy csöppet sem kicsi, 2 tonna saját tömegű monstrum 8,3 másodperces 100-as sprintre is képes. Meglepő dinamikát kapunk, ha a menetmódválasztót sportba toljuk, kellemes motorhangot persze nem, a hibrid négyhengeresét itt sem a hangja miatt szeretjük.
Az ablakkeretek alsó része kapott krómcsíkot, a hátsó ablakok sötétítése is jót tesz a hőkomfortnak, a klíma hatékony, a hátsó lámpák egy része még hagyományos izzós, de a fényszóró teljesen LED-es, fényereje is korrekt
Igaz, a Toyota negyedik generációs hibrid hajtáslánca már egészen autószerű vezetési élményt ad, viszonylag közvetlen a gázpedál állása és a benzinmotor fordulata közötti kapcsolat. Viszont mindezek ellenére nem a sportos vezetési stílus passzol a legjobban ehhez a guruló nappalihoz. A Highlander esetén is annak örülünk a legjobban, ha épp tisztán elektromosan mehetünk vele, erre egyébként egészen 125 km/órás tempóig van mód. Autópályán megéri nem sietni vele, a hatalmas monstrum fogyasztása érzékeny a tempóra. Városban, országúton és autópályán 120 alatt tartva hozható vele a 6,6-7,1 l/100 km WLTP fogyasztás, sőt, nálam ennél is kedvezőbb, 6,4 l/100 km lett a tesztátlag, de bevallom, ezért tettem én is: 110-115 km/óra közötti tempót tartottam az autópályázásokkor, amiből egyébként bőven volt. Azért akkor sem fogyaszt vészesen, amikor kevésbé figyelünk rá, a hétülésesség miatt a személyenkénti 100 kilométerenkénti étvágy könnyedén 1 liter körül tartható.
Gigászi a belső szélesség, pakolóhely bőven van, a központi kijelző Apple CarPlay/Android Auto támogatást is ad, ha engedélyezzük őket a menüben
A helykínálatra nem lehet panasz, a támladőlés mindkét hátsó sorban szabályozható (2/1 osztással), a középső sor igen széles tartományban tologatható is, elöl a csúcsverzió ülésfűtést és -szellőztetést is ad
Márpedig a Highlander nem akármilyen, hanem igencsak tágas és komfortos hétüléses. Főként a helykínálatával fényűző, de azzal tényleg. Elöl az ajtók belső oldala között 1,6 méteres szélesség mérhető. Vaskos az első könyöklő, méretesek és komfortosok az ülések. A második sorban a szélső helyeken az elsőkhöz hasonló kényelmet kapunk, külön klímaszabályzóval, hiszen háromzónás a rendszer. Hátul is hosszú úton tologatható, szabályozható támladőlésű az ülés, utóbbi opció a harmadik, átlagos termettel felnőttek számára is teljesen elegendő méretű üléssorban is megvan. Még a helykínálat is egészen jó ott, korlátozott azonban a középső sor középső ülőhelye, hiszen annak háttámlája lényegében a lehajtható, természetesen dupla pohártartós könyöklő. Kihagyott ziccer viszont, hogy nincs síalagút, csak 2/1 arányú osztással dönthetőség. Márpedig hiába 1,2 méter hosszú az 5 ülés mögötti csomagtér, sílécekhez azért rövid.
Még a leghátsó üléssor mögött is miniautónyi csomagteret kapunk, 5, illetve 2 üléssel pedig épp akkorát, amekkorát a külméretek alapján várhatunk: óriásit
Maga a csomagtér egyébként nem kicsi, 7 ülés mögött is 42 centi hosszú, szélessége a kerékdobok között is 1,15 méter. Így hét ülés mögött az ablakszintig 268, a plafonig 332 literes teret kapunk, 5 ülés mögött már 658 litereset a fedőrolóig, 865 litereset a plafonig, ha pedig a második sort is ledöntjük, 1909 liternyi, 2,06 méter hosszú és sík, de a második és a harmadik üléssor között csak utóbbi hátratolásával összefüggő felületet kapunk. Pohártartók a harmadik sorba is jutottak, ahogyan csomagrögzítő füleket is kapunk.
Hagyományos előválasztóval kapcsolható a váltón a Sport mód, kézzel is "gangolható" virtuális fokozatokat is kínál az e-CVT osztómű, a rögzítőfék elektromos, auto hold funkciós, Eco, Normal és Sport menetmód is rendelkezésre áll
Klímavezérlő és USB-csatlakozó - komoly töltési teljesítménnyel - a hátsó sorban is rendelkezésre áll
A Highlander le sem tagadhatná, hogy az Egyesült Államok vevői elvárásainak megfelelően készült, így aztán a sok pakolóhelyhez közepes minőségű műanyagok és bőrkárpit társulnak, a futómű nincs túlfeszítve, igaz a 20 colos felnikkel mégis kényes az úthibákra. Viszont az extrázottság bőséges, már az akciósan 15,9 milliós Comfort alapverziónál is. Ahhoz is jár az ismertetett, i-AWD rendszeres hajtásláncon túl millió egyéb mellett a tolatókamerás, 6 hangszórós, Apple CarPlay és Android Auto funkciós infotainment, a holttérfigyelős, sávtartós, adaptív tempomatos, hátsó keresztforgalomra figyelmeztetős, automata reflektoros biztonsági rendszer, ahogyan a LED fényszórók és az elöl fűthető, a sofőrnél elektromos ülések is.
Gyári navigációt csak a csúcsverzióhoz kapunk, de nélküle is gond nélkül meg lehet lenni, a 11 hangszórós JBL hifi hangja több mint kellemes
Az 1,35 millió forintos felárral adott Prestige már nem 18, hanem 20 colos alufelniket, Bi-LED fényszórókat, bőr hatású helyett valódi bőr üléskárpitot is ad. Na meg még fa - mintázatú - betéteket, elektromos utasülést, küszöbborításokat és koccanásgátlós parkolóradarokat is. Még innen is 3,1 millió forint a tesztautót is jelentő Executive szint, ahol már kéttónusú alufelniket, elektromos (kéz nélkül is nyíló) csomagtérajtót, körkörös kamerarendszert, head-up-display-t, nyitható panorámatetőt, előre ülésszellőztetést, hátra ülésfűtést, még cizelláltabb műszerfali betéteket, még finomabb bőrkárpitot, a lökhárítók aljára ezüstszínű betétet, a hátsóra a pakolásoktól óvó betétet és a hosszú utastér miatt hasznos digitális középső visszapillantót is kapunk.
Fényezési felár a Highlander esetén nincs, ráadásul az elérhető 8 színben egyaránt van egy kis különlegesség
Mivel a hét ülés mindenképp jár, a nagycsaládosok már az alapverzió árából is levonhatják az állami támogatás 2,5 millió forintját, így számukra a Highlander 13,49 millió forinttól kapható. Ennyiért sem olcsó, de azok, akik szeretik a teret, a Toyota hibrirdrendszerét annak elnyűhetetlenségével, gond nélkül beleszerethetnek, pláne ha a jó felszereltségre is vágynak, amiből már az alapverzió is csepegtet, a csúcs pedig szinte mindent megad. Korrekt színvonalon, amibe például az is beletartozik, hogy a megszakítások nélkül működő elektromos klíma az utastér méretéhez igazított, azaz kellően hatékony, de ugyanígy hibátlanok a sofőrsegédek is. Ha negatívumokat keresünk, említhető, hogy a hátsó üléslehajtás karkombinációja kitapasztalandó, a központi kijelző grafikája pedig némileg konzervatív, de azt gondolom, ezeken is túl lehet lendülni.
Elsősorban nem terepre termett, de az elektronikus összkerékhajtással - ha van hely az autónak - nehéz zavarba hozni. Ez országúton is így van a 2 tonnás saját tömeg ellenére is
Értékelés
Pozitív
Viszonylag takarékos, erős hajtáslánc, elképesztő helykínálat
Negatív
Csenevész ötödik ülőhely, kötött felszereltség, 20 colos felnikkel az úthibákat éreztető futómű
Árak
Tesztmodell alapára
15 900 000 Ft (2021.08.11.)
Tesztautó ára
21 150 000 Ft (2021.08.11.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
2487 cm3
Teljesítmény:
137 kW (186 LE)
Nyomaték:
234 Nm 4300-4500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,3 s
Gyári vegyes fogyasztás:
6,6-7,1 l/100km
Méretek
Karosszéria-kivitel:
városi terepjáró (crossover)
Belső szélesség elöl:
1600 mm
Belső szélesség hátul:
1555 mm
Belmagasság elöl:
895-960 mm
Belmagasság hátul:
890 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
30-360 mm
Ülőlap hossza elöl:
490 mm
Ülőlap hossza hátul:
500 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1300 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1150 mm
Csomagtér magassága:
420-760 mm
Csomagtér hossza:
450-1200 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
2060-2100 mm
Raktérnyílás szélessége:
1140 mm
Raktérnyílás magassága:
840 mm
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
2487 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Nyomaték:
234 Nm 4300-4500 1/min-nél
Teljesítmény:
137 kW (186 LE)
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
8,3 s
Gyári vegyes fogyasztás:
6,6-7,1 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,4 l/100km
Amit nem értek, hogy miért mindig az életszerűtlen, valós használattól távol álló autópályán 115-tel tempóval kell minden autót tesztelni?! Hogy semmi reális infó ne derüljön ki a fogyasztásról?!
Egy barátomnak van egy előző generációs ugyanezzel a hajtáslánccal, autópályán 14l alá nem megy a fogyasztás. Városban sem 12 alá… Ennyit az alacsony fogyasztásról. Persze állandó 130-as tempóval valamivel lejjebb tartható. De amíg 100-ból 80 autós képtelen betartani a jobbra tartás szabályát, az állandó gyorsítások miatt olyan nincs olyan hogy állandó autópálya tempó.
“Egy barátomnak van egy előző generációs ugyanezzel a hajtáslánccal”
Jók az ilyen kamu történetek, de te komolyan azt gondolod, hogy becopja valaki? Legkésőbb ott bukik meg a meséd, hogy ezzel a hajtáslánccal még véletlenül se gyártották az előző generációt.
További érdekesség, hogy az előző generációt nem forgalmazták Európában. Ha van interneted, akkor a fuelly.com nevű oldal lesz a barátod, ott az előző generációs 2018-as Highlander V6 3.5 benzinesből 112 db gazdája töltötte fel a fogyasztásait, ők 22 MPG (10,7 liter) átlaggal járnak.
Hibridből csak 3.3-3.5 V6 létezett, nekik 26,3 MPG-t eszik a dömperjük (8,9 liter).
Valami jobbat találj ki.
Kevés város, +90-es országút 110-es autóút és 130-as autópályával GPS-el beállított szabályos sebességgel, adaptív tempomatot használva 7,6 liter/100 km a fogyasztás.
1 hónapos autó. Érdekes, hogy többen kifogásolják a kátyúk kezelését, szerintem teljesen feleslegesen, mert nagyon kényelmesen fut.
Egy “negatívum”: a fékek lassú sebességnél, fékezés nélkül kanyarban durván csikorognak. 4000 km van benne, a fékbetétek nem koptak be, mert a fékezés java elektromos!
Tágas, hatalmas, kényelmes, már már luxus!