Amerikában is hiányszakma a kamionsofőr, ott is komoly fizetésemeléssel kell erre a pályára csábítani a fiatalokat (Fotó: Facebook.com/zm__trucking)
A közúti áruszállítás, így a kamionok és kamionsofőrök nélkül összeomlana a világunk: minden áru, ami a boltok polcaira kerül, utazott közúton, valamilyen kisebb vagy nagyobb teherautóban. Az ezzel kapcsolatos hazai helyzetről és szabályokról, valamint a kamionosok életéről és munkájáról mélyremenően beszámoltunk egy korábbi anyagunkban,
amelyet ide kattintva olvashatsz. Amerikában is minden utazik közúton, sőt, még a sofőrök életkorát tekintve is hasonló a helyzet: a helyi statisztikai hivatal adatai szerint az ottani 1,9 millió kamionos jelentős többsége 45 és 60 éves kor közt, már pályafutása vége felé jár.
Előreláthatóan az önvezető kamionokra még jóval többet kell várni, minthogy a jelenlegi sofőrök jelentős része nyugdíjba vonuljon, így vonzóvá kell tenni a munkát a kamionosok következő nemzedéke számára is (Fotó:Tesla)
Éppen ezért a Reuters információi szerint mostanában több cég is emelte a kamionosok fizetését, hogy vonzóbbá tegye a szakma kitanulását, a kötelező jogosítványok és vizsgák megszerzését a fiataloknak, illetve hogy esetleg önszántukból tovább maradjanak azok, akik már nyugdíjba mehetnének.
Most épp a több mint 12 000 kamionost foglalkoztató Walmart emelte meg a kezdőfizetéseket a korábbi évi 87 500 dollárról évi 95 000 dollár és 110 000 dollár közé, ami havi 2,75-3,2 millió forintot jelent.
Csak összehasonlításképp 2020-ban átlagosan évi 47 130 dollárt, azaz nagyjából havi 1,36 millió forintot kerestek az USA kamionsofőrjei.
A kamionosok a világ minden táján napi akár 10 órát és heti több ezer kilométert vezetnek, ráadásul hetekig a kamion fülkéje a teljes életterük: sokan vannak, akik a jó fizetés reményében belevágnak, sok százezret költenek a szükséges vizsgákra, majd néhány hónap után elhagyják a pályát
Szintén összehasonlításképp: a szakmában dolgozóktól kapott információink szerint ma Németországban egy német kamionos legalább havi 3000 eurót, azaz szintén kb. 1,3 millió forintot keres, ugyanitt egy magyar kamionos 3 hét kinti munkával majd egy hét itthoni pihenővel is megkap legalább 2000 eurót - azaz kb. 755 ezer forintot - teljes és hivatalos német bejelentéssel. Ha csak a kézhez kapott összeget nézzük, akkor a hazai cégek keze alatt dolgozó nemzetközi kamionsofőrök sem állnak rosszul, állítólag nagyságrendileg 500-800 ezer forintot keresnek a havi három hét kint töltött munkával. A probléma, hogy ők gyakran csak minimálbérre bejelentve, azt adómentes, vagy kedvezményes adózású egyéb juttatásokkal (pl. napidíj), rosszabb esetben pedig
"borítékban" kiegészítve kapják.