Több tekintetben kategóriaelső lesz, mondják a Volkswagennél. Az is kell, hogy legyen, mert a következő évek egyik húzómodelljének szánják Amerikában
Nem véletlen, hogy New Yorkban rántották le a leplet az új Volkswagen Jettáról. Amerikában ugyanis nagyon kedvelt, a most leköszönő elődből 110 ezret adtak el évente (világszerte eddig 9,6 millió példány kelt el). A VW 2018-ra azt tervezi, hogy a jelenlegi háromszorosát, azaz 800 ezer darab autót értékesít az Újvilágban.
A cél elérése érdekében most az élvonal képviselőjének szánt modellel álltak elő. A tervezők azt hangsúlyozzák, hogy az új Jetta már nem a Golf elemeiből építkezik, hanem sokkal inkább a Detroit Auto Show-n bemutatott NCC (New Compact Coupe) tekinthető az alapjának.
Jettaként számos jegyet örökölt az NCC koncepciótól, amely azért ezek szerint már erősen szériaérett volt Detroitban
Valóban, az autó már ránézésre is sokat örökölt az NCC-től: az első lökhárítót és a motorháztetőt szinte egy az egyben, de akár a vízszintes vonalazású hűtőmaszkot, a szögletes fényszórókat vagy az övvonal alatti vállasodást is említhetjük. Noha a Jetta teteje a használhatóság jegyében nem lejt annyira, mint a Passat CC-é, sziluettje megőrzött valamit a NCC kupés arányaiból. Belül a középkonzol és a műszerfal szintén arról árulkodik, hogy a koncepció és a szériagyártmány nemcsak időben vannak közel egymáshoz.
Ki, kitől, mit kapott? Zavarbaejtő az öröklődés: a fölső sorban a Jetta és az NCC, alul az NCC és egy 2009-es... De úgyis rájöttek, nem?
A Jetta sokat nőtt, és ebből a hátsó utasok profitálnak igazán: 6,7 centiméterrel nagyobb lábteret kaptak, ezzel az előd egyik gyenge pontját tüntették el a tervezők. A 4,64 méter hosszú karosszéria egyébként a néhány évvel ezelőtti középkategória mérete. A biztonság terén is fejlődött az autó, legalábbis az előd kiváló töréseredményén a gyalogosvédelem terén még tudtak javítani. Egyébként a különböző biztonsági szabványok miatt eltérő struktúrájú autót fejlesztettek Amerikának és Európának.
Hossza 4,64 méter, nemrégen a középkategóriások voltak ekkorák. Kerékívei 18-as keréktárcsákat is képesek befogadni.
Felszereltségi szintek tekintetében is eltér a két piac kínálata. Míg a tengerentúlon S, SE, SEL és TDI jelzéssel forgalmazzák a Jettát, addig nálunk maradt a jól megszokott Trendline, Comfortline és Highline. A motorpaletta nemcsak jellegében, hanem darabszámában is más lesz a két földrész kereskedéseiben. Amerikában az alapmotor 115 lóerős, ezt követi egy 2,5 literes, 170 lovas egység (mindkettő szívó benzines). A csúcs a 2.0 TSI 200 lóerővel (ez a Jetta GLI), és nagy szerepet szánnak a 2.0 TDI dízelnek (140 LE) a takarékosság és a környezetvédelem jegyében. Nemcsak ezért, hanem dinamikussága miatt is szép darabszámot várnak a dízelmodelltől, amely 8,7 másodperc alatt gyorsul 60 mérföld/órás (96 km/h) sebességre.
Igényes anyagok, ésszerű elrendezés, izgalomtól mentes formaterv
Európába hat motor érkezik, mégpedig hat feltöltött motor. Lökettérfogatuk és teljesítményük szerint soroljuk a négy benzinest, majd a két dízelt:
1.2 TSI 105 LE,
1.4 TSI 122 és 160 LE,
2.0 TSI 200 LE,
1.6 TDI 105 LE,
2.0 TDI 140 LE.
A két leggyengébb motor kivételével az összeshez rendelhető lesz hat- vagy hétfokozatú DSG-váltó, ellenben épp a két legkisebb motorhoz adják a BlueMotion-technológiát (stop&start-rendszer és fékenergia-visszanyerés). Ennek segítségével
az 1.2 TSI 5,3, az 1.6 TDI 4,1 literes átlagfogyasztást produkál, ami a legjobb érték a hasonló méretű négyajtósok között.
USA-beli ára 16 ezer dollártól, vagyis kb. 3,6 millió forinttól indul. Nálunk legalább egymillióval többe fog kerülni