A matricától eltekintve a LED-es menetfény és az egyedi felnik árulkodnak
Minden idők legdrágább Toyota modellfrissítésének az eredménye az Auris HSD, a hibrid változat elkészítésének költségeit ugyanis a tavasszal már megismert, és általunk
tesztelt karosszériamódosításokkal egy kalap alá vették. Ezt az autót azonban nem lehet egy lapon említeni a hagyományos, belső égésű motorral szerelt változatokkal, és nem csak az ára miatt. Ez elsősorban egy hibrid, csak másodsorban Auris, ennek megfelelően úgy árazták be, hogy
a Priusnál egy kategóriányival olcsóbb. Ez 5 990 000 forintos alapárat jelent, a legdrágább Auris HSD 6 680 000 forintba kerül navigációval együtt, a kettő között félúton találunk még egy modellt, amelyben már ott az alapváltozatból nagyon hiányzó tempomat is.
6,7 millióért már minden benne van, még a navigáció is
A főbb kérdések megbeszélése után sikerült megszerezni az egyik fullos tesztautó kulcsát, egészen pontosan az annak látszó tárgyat. A bejutás pofonegyszerű, hiszen csak meg kell húzni a kilincset, és a motorindításhoz is elég, ha csak a zsebünkben van a műanyagdarab. Egészen pontosan csak ott lehet, hiszen a műszerfalon semmilyen lehetőségünk nincs, hová tudnánk letenni a kulcsot helyettesítő jeladót. A középkonzol újdonsága a hibridkék színű előválasztó-kar, amely a Priusból lehet ismerős, a műszeregységből száműzték a fordulatszámmérőt, helyét az üzemmód-jelző vette át, a jobboldali LCD kijelző azt mutatja, hogy épp melyik erőforrás hajt, a baloldali meg az idő legnagyobb részében tükröződik. Ezen kívül még egy, látással-tapintással érzékelhető különbség van az utastérben, a hátsó üléstámla jobb sarkában ott az akkumulátor-hűtőlevegőjének beömlője.
Ismerős a Priusból a hibridkék előválasztó-kar
Az igazán nagy újdonságot akkor tapasztaljuk meg, ha mozgásba lendül az autó. Hangtalanul kezd lopakodni a hibrid Auris, ennek megfelelően az angliai gyárban külön munkavédelmi oktatást kellett tartani, és gyalogosmentes-zónákat is ki kellett jelölni. Az utcán még rosszabb a helyzet, a környezeti zaj simán elnyomja az alacsony gördülési ellenállású és amúgy is kifejezetten csendes Michelin abroncsok gördülési zaját is. Akkor se lesz nagyon hangos a szerkezet, ha netán beindul a benzinmotor, az utastérben is síri csend uralkodik városi tempónál. Országúton is épp csak hallható szintre emelkedik a zaj, tehát ezen a téren egyértelműen felül, pardon alulmúlja nem csak a benzin- és dízelmotoros társait, de lényegében az egész alsó-középkategóriát is.
Városban és országúton állja a lépést, autópályán már lehagyják a dízelek
Ez pedig nagyon fontos szempont a Toyota szerint, hiszen az Auris HSD-vel elsősorban a konkurenciától, azon belül is az 1,7-2,0 literes dízelmotorral szerelt autók vásárlóit szeretnék átcsábítani. Rajtuk kívül még azokra számítanak vásárlóként, akik igénylik a környezetbarát technikát, de mindezt nem szeretnék egy Priussal demonstrálni – vagy épp 1,5 millióval olcsóbban szeretnék megvásárolni ugyanazt a környezetbarát technikát. Nem lesz könnyű a dolog, mármint a vásárlók átcsábítása a konkurenciától. A mai dízeleket az alacsony fogyasztásuk mellett azért is veszik, mert hatalmas nyomatékukkal nagyon rugalmasak. Nyomaték szempontjából az Auris HSD-re se lehet panasz, a vezérlőegység azonban a fogyasztás alacsonyan tartása miatt nagyon óvatosan engedi az első kerekekre a teljesítményt. Nem csak a hiányzó hang miatt, de abszolút értékben is lomhább a hibrid a normál dízeleknél városon kívül, különösen autópálya-tempónál.
Kicsi a csomagtartó az akkumulátor miatt, de a szükségpótkereket megtartották. Tépőzár tartja a helyén a HSD feliratot
Városban azonban tényleg jobban működik azoknál. Nem kell a kézi váltóval hadakozni, az elektromos légkondi akkor is szállítja a hideg levegőt, ha épp már öt perce állunk a dugóban és nem megy a motor – a hagyományos stop&start rendszer úgy egy perc után már feladja – jó az irányíthatóság. A Priushoz képest rövidebb karosszéria és jobban belátható hátsó rész miatt sokkal könnyebb a parkolás is. A nagybevásárlást azonban lehet, hogy csak némi pakolás után tudja befogadni a csomagtér, abból ugyanis rengeteg helyet vesz el az akkumulátor-csomag. Jó döntés volt, hogy megtartották a szükségpótkereket.
Jól fordul egészen addig, amíg a zöld abroncsok el nem kezdenek csúszni
A futóműhangolás a többi Aurishoz hasonlóan feszes, jobban tesszük, ha kikerüljük az úthibákat a nem túl nehéz, de nem is túl kis erővel tekerhető kormánnyal. Felépítése miatt a HSD lehetne legjobban vezethető Auris, ha nem lennének az alacsony gördülési ellenállású abroncsok, amelyek miatt már közepes tempónál sodródni kezd az autó. A hibrid rendszer miatt ugyan 105 kg-mal nehezebb a benzineseknél a HSD, a tömegnövekedés azonban egyenletesen lett elosztva az első és a hátsó tengely között, és még mindig 25 kg-mal beljebb vagyunk a kétliteres dízelnél, amely érezhetően orrnehéz. A forgalomban haladva azonban ez fel se fog tűnni, hiszen a csendes utastér andalítóan hat nem csak a sofőrre, de az utasokra is. Aki az elsők között szeretné megismerni a Toyota Auris HSD, az megteheti a Mobilitás Héten az Andrássy úton felállított Toyota standon. A márkakereskedésekben szeptember vége felé várható az újdonság felbukkanása.