Álomautók régebbről: mit, mennyiért kaphatunk ma?

Piaci körkép: a múlt, már akár veterán vágyautói

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Korábban is nézelődtünk már a nyolcvanas évek álomautóinak mai kínálatában, most viszont régebbre kacsintunk, jöjjenek a már akár veteránok.


Nézegettük már a nyáron, hogy milyen - jónak tűnő, kívánatos - youngtimereket, azaz még nem oldtimer korú, 30 évnél fiatalabb, 20 évnél idősebb használt autókat kaphatunk itthon. Honnan máshonnan, mint a Használtautó.hu kínálatából. Ott és akkor is megjegyeztük, hogy nem a legjózanabb választások, érzelmi töltet, indíttatás szükséges ahhoz, hogy valaki a mai komfort, illetve biztonsági, valamint persze megbízhatósági szinttől elmaradó autóval járjon, olyat birtokoljon, üzemeltessen. Ugyanakkor kedves emlékeket ébreszthet, mert mondjuk volt egy rokon, ismerős, aki - jellemzően Nyugat-Európában vagy akár az Egyesült Államokban - ilyesmivel rendelkezett akkor, amikor nálunk még a Trabant, a Wartburg, a faros Skoda és a kereklámpás Lada volt az álmok autója, és a „nyugati” országok autóit még nem is ismertük.
Hirdetés

Szándékosan írtam idézőjelbe a nyugatit, ugyanis az ismeretlen keletieket, azaz a japán autókat is nyugatiként említette akkoriban a köznyelv. Ez volt az a csoport, amit valutáért - kiváltságosak - néhány modell erejéig akár itthon is megvásárolhattak, de sokan egyedi engedéllyel hozták őket be, mondjuk mert évekig kiküldetésben dolgoztak, s ott vettek autót. Aztán a nyolcvanas évek végére jelentősen bővült az autópiac, majd a behozatal is lehetővé vált, özönlöttek hazánkba a külföldön már kiszolgált használt autók, közhely, hogy Európa roncstemetője lettünk. Aztán később kor, majd emissziós alapú szabályozás fékezte az importot, ma pedig ugyebár a regisztrációs adó teszi - valamennyire. Viszont amennyire kikoptak, illetve megritkultak már a '70-es, '80-as évek KGST autói, annyira bőséges a kínálat a "nyugati" modellekből.

Ezúttal a 30-nál idősebb, de azért 40 évnél fiatalabb, érvényes magyar forgalmival rendelkező, azaz remélhetően napi használatra is alkalmas autók között szemeztük a Használtautó.hu kínálatából. A kereséskor több mint 400 modell maradt fenn a szűrőn (találati lista itt). Általános, hogy 100 ezer forint alatt nemigen létezik használható autó, s a kínálat alján zömében Ladák, Skodák, Polski Fiatok találhatók – nem túlzottan vonzó állapotban. A Ladák azonban – megfelelő példány esetén - akár milliós vételárig nyújtózhatnak, hiszen már kultuszautók. Azok körében pedig a leginkább elérhető, a leginkább megfizethető, a legkönnyebben fenntartható.
Fenntarthatóság kapcsán a példányszám, a futó példányok száma a leginkább meghatározó. Ami kurrens, ahhoz jellemzően alkatrészellátás is van, ami pedig ritkaság, netán unikum, ahhoz bizony vadászni kell minden egyes tételt. És míg a baráti országok autóiból félmillió forint tájékán már meg lehet csípni közel gyári állapotban megőrzött, vagy inkább folyamatos lakatolással és karbantartással megtartott példányokat is, a technikailag természetesen jellemzően sokkal magasabb szintet képviselő, és tartósabbnak gyártott modellekből ebben az ársávban csak az éppen használhatóak jelennek meg.
Kívánatos oldtimer korú autók - a szubjektivitás aligha kizárható
Modell Évjárat Ismert futás (km) Ár (Ft)
Ford Sierra 2.0 1984 553 258 149 000
Lada 2101 1978 247 068 150 000
Audi 80 1.3 1981 nincs adat 180 000
Citroën BX 1.4 1983 188 000 199 000
Lada 21013 1984 130 707 199 000
Lada 2105 1984 125 000 200 000
Fiat Regata 1.3 70 1984 nincs adat 250 000
Lada 2103 1982 nincs adat 259 000
BMW 318i Coupe 1984 nincs adat 299 000
Mercedes-Benz W123 200D 1982 nincs adat 320 000
Mercedes-Benz W115 300D Automata 1974 nincs adat 330 000
Lada 2103 1978 182 300 399 000
Mercedes-Benz W126 250TD 1983 nincs adat 399 999
Lada 2105 1984 91 000 400 000
Mercedes-Benz W123 240D 1979 600 000 450 000
Mercedes-Benz W123 300 TD 1982 269 953 450 000
Trabant 601 S 1982 90 000 450 000
Wartburg 353 1981 100 000 480 000
BMW 735i 1983 350 000 490 000
Wartburg 353 1975 96 000 500 000
Fiat 127 1974 126 840 550 000
Citroën Dyane 0.6 1975 78 000 740 000
Volkswagen Golf I Cabriolet 1982 165 000 775 000
Mercedes-Benz W123 240D Automata 1981 440 000 950 000
Ford Pinto 2.8 Automata 1978 93 000 999 000
BMW 528i 1983 nincs adat 1 000 000
Jaguar XJ 4.2 Automata 1984 nincs adat 1 090 000
Volkswagen Golf I 1.6 1982 268 000 1 150 000
Mercedes-Benz G 300 1984 nincs adat 1 450 000
Mercedes-Benz W116 300 TurboDiesel Aut. 1978 nincs adat 1 450 000
Volkswagen Transporter T2 1978 62 000 1 590 000
BMW 320 1978 nincs adat 1 790 000
Alfa Spider 2.0 Veloce 115 1976 nincs adat 1 999 999
Mercedes-Benz W126 380 SE 1983 271 050 2 100 000
BMW 730 OT 1977 nincs adat 2 200 000
Mercedes-Benz W115 240 D Automatic 1974 91 500 2 499 000
Mercedes-Benz W126 500 SEC 1982 nincs adat 2 500 000
Mercedes-Benz W115 230 1976 nincs adat 2 590 000
Mercedes-Benz W116 280 S 1975 nincs adat 2 700 000
Mercedes-Benz W126 500 SEC 1984 202 845 2 750 000
Mercedes-Benz W123 280C 1978 182 000 2 750 000
Mercedes-Benz SL 450 SEL 1975 165 000 2 880 000
Citroën CX 2.4 Prestige 1980 87 000 2 983 000
BMW 635 CSi 1975 114 522 3 200 000
Mercedes-Benz W115 220D 1975 nincs adat 3 200 000
Mercedes-Benz SL 450 1980 114 383 3 300 000
Mercedes-Benz SL 450 1974 nincs adat 4 000 000
Mercedes-Benz SL 450 1976 173 000 4 690 000
Chevrolet Corvette C3 1977 nincs adat 6 200 000
Chevrolet Corvette C3 1977 82 000 9 900 000

Ha valaki hobbiautót venne – mert a 30-40 éves gépek egyértelműen azok – akkor nyilvánvaló, hogy egyéni szempontok alapján alakul a kiszemelt modellek listája. De azért érdekes lehet időnként csak úgy, előzetes preferencia nélkül is végigfutni a lehetőségeket, a kínálatot. Most például 50 szimpatikusnak tűnő, kívánatosnak mondható példányt írtam össze a táblázatba. Alfától Wartburgig igen sokféle modell, 149 ezertől 9,9 millió forintig szerepel. A szépnek és jónak ígérkező modellek sorában legolcsóbban – kis meglepetést okozva – nem Ladát lehet kapni, hanem egy Ford Sierrát, a Mondeo elődjét, ami hátsókerékhajtásával még hobbiautónak is alkalmas lehet. A több mint félmillió kilométerrel kínált példány 2,0 literes benzinese persze nem egy legendás Cosworth motor, hanem csupán egy 115 lóerős, váltója viszont legalább a hozzá csak felárért adott 5 sebességes. Személyes szál, hogy első nyugati autónk épp egy Sierra volt csaknem 25 évvel ezelőtt, 1.6-os 75 lóerős alapmotorral, négysebességes váltóval, „full fapadként” és a kocka Lada, azaz a „parasztmerci” után is űrtechnikás modellnek tűnően. Ma viszont – ha épp nem kedves egy ilyen Sierra – legolcsóbban, 150 000 forinttól, azaz hajszálnyit drágábban kereklámpás Lada kapható elfogadhatónak tűnő állapotban.
A kétszázezres ársávba, illetve környékére sok más is beeshet, például kocka Audi 80 – a fotók alapján vállalható külsővel, szép belsővel. Képen jó – hidropneumatikus futóműve miatt kényes – Citroën BX, de azért az a táblából is látható, hogy a Lada a meghatározó. A kockák felára minimális, 2105-ösből lehet még itt, a majdnem legolcsóbb ársávban is szépet találni, 2107-esből vagy a duplakereklámpás 2103-asból ennyiért azonban nincs igazán szép, utóbbiból egy jó felújítási alapnak mondott példányért is 399 999 forintot kér tulajdonosa. A „zöldséges”, azaz W123-as Mercik 300 ezer forint felett kezdődnek, szépnek tűnő 450 000 forintért, patika állapotú 950 000 forintért van. Ráadásul a legjobbnak tartott 240D motorral, automata váltóval, Mercedes-szinten nem sok, 440 000 kilométerrel. Utóbbi még OT vizsga előtt áll, de – miután jelen körképünkben minden példány – már veteránkorú, s ez a példány könnyedén veheti sikerrel a szigorú vizsgát. Hogy lesz-e belőle komoly érték, az persze kérdéses, egyszer talán igen.
Befektetési céllal jó lehet egy 450 000 forintos, 1982-es, 90 000 kilométert futott Trabant, szép állapotú Wartburg 353 típusidegen metálfényezéssel 480 000 forintért van, 500 000 forintért viszont gyári(nak tűnő) állapotú is kínálkozik – utóbbi lehet a jobb vétel. Ahhoz képest csupán 50 ezer forint egy szép Fiat 127 felára. Itt nyilván nem a vételár fog számítani, hanem az, hogy mire vagyunk rákattanva, melyik modell kedves nekünk. Érdekes, hogy Citroën 2CV (Kacsa) nincs éppen eladó, az alapjaira épülő, rövidebb ideig gyártott Dyane viszont akad 1975-ből, 600 ccm-es motorjával kemény 32 lóerőt ad(ott újkorában). Utóbbi is vászontetős, akárcsak az alig drágábban megkapható Volkswagen Golf I Cabriolet.
Nem nyitható tetejű, de klímás és nagyon „amerikás” a 999 000 forintos, kívül-belül bordó (visszahívása kapcsán elhíresült) Ford Pinto. Hétszámjegyű összegért, azaz egymillió forint felett pedig már egészen szép állapotú autókat is találunk. Az 1983-as BMW 528i-n mondjuk még biztosan lenne mit dolgozni ahhoz, hogy OT-vizsgát kaphasson, s az egy évvel fiatalabb, de csak 90 ezer forinttal drágább Jaguar XJ kapcsán is biztosan kijelenthető, hogy a vételár csak a belépő lesz a veteránozásnak hívott játékba. Az 1,15 milliós Volkswagen Golf I viszont gyönyörűnek tűnik, értékét mondjuk lefelé húzza, hogy amerikai, a tengerentúli kivitelek jellemzően kevesebbet érnek nálunk.
Ha nem kell az OT-vizsga, akkor 1,5 millió forint alatt akár Jockey-Mercit vagy Volkswagen Transporter T2-est is kaphatunk. Ki-ki eldöntheti, hogy neki melyik a szimpatikusabb. Amennyiben minősített oldtimert keresünk, jellemzően 1,5 millió forint feletti vételárral kell számoljunk. A még csakis kupéként gyártott, első szériás (E21) BMW 320-as egy szép és OT-s példánya 2,0 literes, 6 hengeres motorral 1,8 millióért, egy ugyancsak szép, szintén OT-s, bordó bőr belsős Alfa Spider Veloce 2 millió forintért kelleti magát.
A 2 millió feletti szegmens egyértelmű Mercedes-dominanciát mutat. Kereken 2 millióért még csak OT vizsga nélküli, de állítólag a vizsga előtt álló W126-os S-osztály limuzin választható, 500 SEC kupé 2,5 és 2,75 millióért van, szintén nem minősített oldtimerként. Az állólámpás W115-ből gyönyörű, gyári alkatrészekkel felújított példány márkakereskedésből, de OT nélkül 2,5 millióért, Fiva minősített alig drágábban kapható. Könnyű még tovább lépni, mert ahhoz képest nem vészes felárral pedig már van W116-os, azaz „Jockey-féle” S is amerikai kivitelben, OT minősítéssel és tényleg gyönyörű állapotban. A sorozatsztárok autói közül Bobby autója drágább, az R107-es SL-ből egy európai lökhárítókkal szerelt, nem annyira szép, és logikusan nem is OT-s példány is 2,88 millió forint, a szépek 3,3-4,69 millió forint között mozognak, már OT-rendszámmal. A sok Mercedes között egy 1975-ös, OT-s BMW 635 CSi is megbújik OT rendszámmal, M-es váltógombbal, BB alufelnivel, azaz korhű extrákkal. Utóbbi ugyanúgy 3,2 millió forint, ahogyan egy igazán szép, OT-s W115 (állólámpa) 220D is. Ami pedig még különlegesség – éppen – az egy kevéssel 3 millió forint alatt kapható, OT-s, vajbőr belsős Citroën CX 2.4 Prestige – elvileg mindössze 83 ezer kilométerrel, persze az ötkarakteres mechanikus kilométerórás autóknál senki sem tudja megmondani az átfordulások számát.
Még a legdrágább Mercedeseknél is drágábban, 6,2 millió forintért kelleti magát az izmos Chevrolet Corvette C3 egy példánya, amerikásan klímával és targatetővel, egy azonos korú bőr belsős pedig 9,9 millió forint. Szimpatikus lenne? Vagy inkább a Sierra több mint félmillió kilométerrel 149 000 forintért? Netán egy Lada vagy egy Mercedes? Válogatni, álmodozni mindig lehet! Azt pedig pénteki használttesztünk fogja megmondani, hogy milyen vezetni egy ilyen, már veteránkorú autót.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

14 thoughts on “Álomautók régebbről: mit, mennyiért kaphatunk ma?

  • 2017.10.29. at 02:52
    Permalink

    Kadet GSI is kihalt mar sajna mint ahogy a TCs Ritmo Delta es a kis 33as is.
    Csaladban volt 1.5os 33 loheres 150pacis de durva volt.Belegondolva meg most is libaborozik a hatam.
    Akkor is voltak jo autok,csak az a gond hogy mire hozzank elertek par evesen ki tudja mit eltek at elotte.
    Unokatesom volt ferje olaszban dolgozott onnan hozott Regata Weekendet dizelt fulosat.
    1-2elektromos anomalian kivul semmise volt vele,pedig azt is hasznaltak.

  • 2017.10.29. at 02:52
    Permalink

    Kb mint ma egy új mondeo…
    Ha azt vesszük, magyarországon trabiladawareszen kívül minden álomautó volt, egy lyukas 1-es golf is.
    Nyugaton Sierrából max. egy XR4 volt „valami”.

  • 2017.10.29. at 02:52
    Permalink

    A 80-as évek álomkupéja opeléknél a monza volt. A vectrából egy C20LET összkereket én is bármikor elfogadnék játszósnak, de sok pénzt nem adnék érte.

  • 2017.10.29. at 02:52
    Permalink

    Üdv mindenkinek!
    Nagyon szép vasak, de valahogy az Opelokat hiányolom a listából. Tudom, nincs egy szinten a Mercikkel, BMW-kkel, de a köztük és a Ladák közti szegmensbe beférne egy pár kultikus, 80-as években (pláne a 70-esben) itthon vágyálomnak számító darab. Csak 1-2 a teljesség igénye nélkül: Manta, Ascona B, Senator. Aki ilyennel „villantott” a 80-as években egy korabeli diszkó előtt, az igencsak „Janinak” számított.
    Valamint személyes rajongásom tárgya, a sokak által méltatlanul alábecsült, manapság javarészt „melóstaxi”-ként hírhedté vált Vectra A1, ami a 80-as évek végén az Ascona C-t váltotta. Amikor én vettem, 9 éve az enyémet, még tényleg „tizenkettő egy tucat” autó volt, de nézzünk szét ma. Szép állapotú, nem szétküldött példány, főleg a legendásan megbízható, ha karban tartod a „világból kimegy” C20NE motoros, elöl-hátul tárcsafékes (akkoriban kategóriájában ritka), 116 lóerejét magasan meghazudtoló menetteljesítményekkel bíró vas nem jön szembe minden utcasarkon. Tény, hogy nem egy leányálom egy ilyen autó „élettársnak” (tapasztalat), de youngtimerként (az első példányok lassan oldtimer korba lépnek) mindenképpen említést érdemelnek. Valamint az alapjaira épülő, ma is stílusos küllemű, maga idjében pedig tényleg ársávjában kiugrónak számító Calibra csak hab a tortán.
    Na „röviden” ennyit a cikkhez!
    További szép napot!

  • 2017.10.29. at 02:52
    Permalink

    Az E21 nem kupé, hanem kétajtós. 1975-ben 6-osból legfeljebb prototípus létezett, de az is max 33-as motorral, ugyanis a 35-ök 78 ban jöttek ki, magának az autónak is a hivatalos gyártását 76 márciusban kezdték. Az OT rendszám meg kb. 5-6 éve hasonló komolyságú mint egy műszaki vizsga, aki csinál ilyet, tudja miről beszélek…

  • 2017.10.29. at 02:52
    Permalink

    Azért ott vannak az igazi ritkaságok, 993asok, NSX-ek, Lotusok és a belépő Mondialok már 30e eur alatt (a kabrio nem olyan randa, de a fenntartási költségek nem lehetnek alacsonyak)…

    Ehhez képest a 928asokat baráti 10e euro alatti áron adják.

    ha azt nézzük 2-3 millió tényleg nem kevés egy hobbiautóra… Sőt 1 milla is, mert nem a vételár a nagy tétel….

  • 2017.10.29. at 02:53
    Permalink

    Zöld!
    3,2 millióért azért bármelyik 6-os az álom autó kategória. De 1 millióért a zöldséges is. Nem kapkodnak ám azokért, legyél te abban biztos.

    Kedves Szerző!
    1. Tényleg nem találtatok a Trabihoz igényesebb képet? :-DDD Csak ezt az otthon festegetett felnijű, összefestett abroncsú példányt ezzel a girhes, nagy lábú menyecskével?

    2. A Fiat „képaláját” nézd meg kérlek, mert nem jó (zárójeles résznél van a baki)

    A cikk viszont kellemes olvasmány volt, köszi.

  • 2017.10.29. at 02:53
    Permalink

    Ezek közül szinte egyik sem álomautó, sőt sosem volt az. Kivéve az XJ-t, a 6os kupét, meg pár innen kimaradt drágább egzotikumot (pl 928-as, vagy a nemrég tesztelt SL R129est). Na jó egy kétajtós W124 V8assal még elgondolkodtató lenne hobbiautónak. Vagy esetleg egy SVX.

Vélemény, hozzászólás?