Álomautó, amiből mi még nem kapunk
Mesés, de elérhetetlen a Volvo V60 Plug-in Hybrid
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Hiába duplázták meg nemrégiben a Volvo V60 Plug-in Hybrid gyártási kapacitását, hazai megjelenésére 2-3 év múlva számíthatunk csupán. Kár érte!
Újdonság persze, hogy az új modellévben az akár fűthető kormánykerékről is kapcsolható lesz a 6 fokozatú automata váltó - ami egyébként a stop-startos hibridben kiegészítő olajpumpával szerelt, ám kit érdekel az, amikor nélküle, illetve eddig is temérdek érdekesség volt a V60 Plug-in Hybrid hajtásláncában. A világ első konnektorból tölthető dízel hibridjében a Volvo jól ismert 2,4 literes, öthengeres turbódízele (az első kerekek hajtására) és 70 lóerős villanymotor (a hátsó kerekek forgatására) dolgozik. Mindezt olyan átgondoltan megépítve, hogy a motorban a csapágyazások erősítettek az átlagosnál sokkal izmosabb indítórendszer miatt. A V60 Plug-in ugyanis azon túl, hogy hagyományos önindítóval is rendelkezik, egy indításkor 144 newtonméternyi nyomatékot adó, amúgy 5-13 kW-tal töltő generátorüzemre is képes, a motorhoz extrém feszes ékszíjjal csatlakoztatott villanymotort is kapott. Ez az - egyébként az akkumulátorhoz hasonlóan vízhűtésű - egység egyrészt extrém finom, vélhetően észrevétlen indítást ad, másrészt a dízelmotor üzemelése közben folyamatosan tölti a csomagtérpadlóba helyezett akkucsomagot, s itt van a nagy turpisság, a V60 ugyanis nem csupán olyan villanyautó, ami akkumulátorainak lemerülése után tovább tud menni gázolajjal, hanem dízelmotorjával fel is tudja tölteni akkumulátorait.
Alapvetően három üzemmódja van, ezek a középkonzolról gombnyomásra kapcsolhatók. A Hybrid alapbeállításként funkcionál, optimális üzemanyag-fogyasztást céloz, igyekszik minél többet árammal hajtani. A Pure csakis a villanymotorokat használja, 125 km/óráig életképes és persze csakis megfelelő akkumulátortöltés, valamint fagypont feletti hőmérséklet esetén. A Power mindent bevet - ebben érhető el a 6,1 másodperces gyorsítás a dízelmotor 215 lóerejével és 440 Newtonméterével, valamint a villanymotor 70 lóerejével és 200 Newtonméterével. Az elektromos hajtás ezen üzemmódban is csak 150 km/órás tempóig él, a villanymotorok felette a túlpörgéstől való megóvás érdekében lekapcsolódnak. Az alapprogramokon túl még két opció választható: AWD, azaz összkerékhajtás és Save, azaz az akkumulátortöltés megtartása, illetve kiegészítő töltése, hogy autópályáról városba érve például villanyautóként funkcionálhasson a V60.
Villanyautóként persze konnektorból töltve is mehet, 50 kilométert, így akár hónapokig is lehet az elektromos klímával szerelt Plug-in Hybriddel üzemanyag-égetés nélkül autózni – ha viszont koros a betöltött gázolaj, a rendszer figyelmeztet, hogy ideje azt elégetni. Az 50 kilométeres emissziómentes hatótávval kalkulálva a 100 kilométerenkénti vegyes fogyasztási érték 1,8 l/100 km, utóbbiból számolva 100 kilométerre 3,6 liternyi gázolaj kell, ha viszont a 900+50 kilométeres (Hybrid + Pure) hatótávot nézzük, 5 literes a vegyes étvágy - mindkettő kimagaslóan jó az üresen is 2 tonnás kombitól.
Méretek
Méretek | |
Hosszúság x szélesség x magasság [mm] | 4635 x 1899 x 1484 |
Tengelytáv [mm] | 2776 |
Csomagtér [l] | 305-1126 |
Méretei egyetlen kivétellel pontosan azok, amelyeket a nálunk is kapható V60-tól megszokhattunk: poggyásztere mindössze 305 literes, ha nem is feltűnően (a padlószintet 6,7 cm-rel megemelve), de 125 liternyi helyet foglal a csomagtérpadlóba telepített akkumulátor. Utóbbi baleset esetén önmagától lekapcsolódik, 400 V-os kábelei többszörös szigetelésűek, töltési ideje 16 Amperes konnektorból mindössze 3,5 óra.
A hosszútávú utazóautónak is tökéletes, ugyanakkor városi emissziómentes üzemre is képes V60 Plug-in Hybrid alapára Európa nyugati felén (ahol már árulják) kevéssel 65 ezer euró alatti, azaz mintegy 19 millió forint. Nem olcsó, de ellátmánya gazdag – a V60 kínálatából nagyjából a leggazdagabb Summum szinthez hasonló, a komoly sofőrsegédeket, mint például a távolságtartós tempomatot felárért kell megvenni hozzá. Kedvező, hogy az Euro NCAP szerint ez a legbiztonságosabb villanyautó, s az is, hogy ráfutásgátló, sávelhagyásra figyelmeztetés, s gyakorlatilag minden mai sofőrsegéd megkapható hozzá, ahogyan teljes extrakínálata is prémiumos. Számunkra – még 2-3 évig - nem csak ára miatt marad álomautó, egyelőre a fizetőképes kereslet sem fogja megkapni a hazai szalonokból, Nyugat-Európa ugyanis felszippantja az elkövetkezendő évek konnektoros Volvóit.
Műszaki adatok
* Power
D6 AWD | |
Motor | dízel |
Hengerűrtartalom [cm3] | 2400 |
Hengerek/szelepek száma | 5/20 |
Váltófajta/-fokozat | automata/6 |
Teljesítmény [LE (1/min)] | 215 (4000) |
Nyomaték [Nm (1/min)] | 440 (1500-3000) |
Villanymotor teljesítménye [LE] | 70 |
Villanymotor nyomatéka [Nm] | 200 |
Gyorsulás 0-100 km/h | 6,1* |
Végsebesség [km/h] | 230 (AWD: 150) |
Kombinált fogyasztás [l/100 km] | 1,8 |
CO2-kibocsátás [g/km] | 48 |
Saját tömeg [kg] | 2058 |
Megengedett össztömeg [kg] | 2505 |
* Power
Nyilván az 1.8as fogyasztához valamilyen ingyenes áramforrás kell, aktívház otthon vagy konnetoros parkoló a munkahelyen.
Akinek van 20 millűja egy új középkat volvo kombira ekkora cs.tartóval aznnak ez sem lehet gond, ha nem néztek be valamit a svédek…
Spec én sokkal értelmesebbnek gondolnám ezt a hajtűásláncot az XC60 kasztnijában.
Igen, számunkra sem egyértelmű, a gyártó 1,8 literes fogyasztást ír – nyilván az elektromos, 50 kilométeres hatótávval kombinálva. Ugyanakkor a 45 literes gázolajtartállyal 900 kilométeres hatótávot említ, ami pedig 5 literes fogyasztásnak felel meg.
Az 50 kilométeres emissziómentes hatótávval kalkulálva a 100 kilométerenkénti vegyes fogyasztási érték 1,8 l/100 km, utóbbiból számolva 100 kilométerre 3,6 liternyi gázolaj kell, ha viszont a 900+50 kilométeres (Hybrid + Pure) hatótávot nézzük, 5 literes a vegyes étvágy − mindkettő kimagaslóan jó az üresen is 2 tonnás kombitól.
A fogyasztás számítással gondok vannak, nálam nem jön ki az 5 literes „vegyes étvágy”.
3,6-ból miként lesz 5 literes fogyasztás, ha elektromos hajtást is használunk?
19millió forint? Muhahahaa… Kizárt, hogy lesz olyan madár itthon akire ezt rá tudják lőcsölni annyiért? 😀