Álomautó, amiből mi még nem kapunk

Mesés, de elérhetetlen a Volvo V60 Plug-in Hybrid

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Hiába duplázták meg nemrégiben a Volvo V60 Plug-in Hybrid gyártási kapacitását, hazai megjelenésére 2-3 év múlva számíthatunk csupán. Kár érte!

Konnektorból tölthető hibrid, ami 900 kilométert is elmehet, nem mellesleg 6,1 másodperc alatt képes 100 km/órára érni, végsebessége pedig 230 km/óra - a Volvo V60 Plug-in Hybrid álomautó. Létező, megvásárolható álomautó, amelyből az elkövetkezendő 2-3 évben annak ellenére nem kapunk, hogy gyártási mennyiségét nemrégiben duplázták meg a svédek. A már több mint 2 évvel ezelőtt debütált sorozatot épp mostanában, az ősszel induló 2014-es modellévre frissítette fel a Volvo. Nagyon persze nem nyúlt hozzá, hajszálnyit az első lökhárító változott, új kárpitok és sportülések választhatók az utastérbe, s megjelent a kormánykerékfűtés opciója is. A lényeg persze ma is változatlan, dízel- és villanymotor, valamint nagy kapacitású, 11,2 kWh-s, konnektorból is tölthető lítium-ion akkumulátor viszi dinamikusan és takarékosan a középkategóriás kombit.
Hirdetés

Újdonság persze, hogy az új modellévben az akár fűthető kormánykerékről is kapcsolható lesz a 6 fokozatú automata váltó - ami egyébként a stop-startos hibridben kiegészítő olajpumpával szerelt, ám kit érdekel az, amikor nélküle, illetve eddig is temérdek érdekesség volt a V60 Plug-in Hybrid hajtásláncában. A világ első konnektorból tölthető dízel hibridjében a Volvo jól ismert 2,4 literes, öthengeres turbódízele (az első kerekek hajtására) és 70 lóerős villanymotor (a hátsó kerekek forgatására) dolgozik. Mindezt olyan átgondoltan megépítve, hogy a motorban a csapágyazások erősítettek az átlagosnál sokkal izmosabb indítórendszer miatt. A V60 Plug-in ugyanis azon túl, hogy hagyományos önindítóval is rendelkezik, egy indításkor 144 newtonméternyi nyomatékot adó, amúgy 5-13 kW-tal töltő generátorüzemre is képes, a motorhoz extrém feszes ékszíjjal csatlakoztatott villanymotort is kapott. Ez az - egyébként az akkumulátorhoz hasonlóan vízhűtésű - egység egyrészt extrém finom, vélhetően észrevétlen indítást ad, másrészt a dízelmotor üzemelése közben folyamatosan tölti a csomagtérpadlóba helyezett akkucsomagot, s itt van a nagy turpisság, a V60 ugyanis nem csupán olyan villanyautó, ami akkumulátorainak lemerülése után tovább tud menni gázolajjal, hanem dízelmotorjával fel is tudja tölteni akkumulátorait.

Alapvetően három üzemmódja van, ezek a középkonzolról gombnyomásra kapcsolhatók. A Hybrid alapbeállításként funkcionál, optimális üzemanyag-fogyasztást céloz, igyekszik minél többet árammal hajtani. A Pure csakis a villanymotorokat használja, 125 km/óráig életképes és persze csakis megfelelő akkumulátortöltés, valamint fagypont feletti hőmérséklet esetén. A Power mindent bevet - ebben érhető el a 6,1 másodperces gyorsítás a dízelmotor 215 lóerejével és 440 Newtonméterével, valamint a villanymotor 70 lóerejével és 200 Newtonméterével. Az elektromos hajtás ezen üzemmódban is csak 150 km/órás tempóig él, a villanymotorok felette a túlpörgéstől való megóvás érdekében lekapcsolódnak. Az alapprogramokon túl még két opció választható: AWD, azaz összkerékhajtás és Save, azaz az akkumulátortöltés megtartása, illetve kiegészítő töltése, hogy autópályáról városba érve például villanyautóként funkcionálhasson a V60.
Villanyautóként persze konnektorból töltve is mehet, 50 kilométert, így akár hónapokig is lehet az elektromos klímával szerelt Plug-in Hybriddel üzemanyag-égetés nélkül autózni – ha viszont koros a betöltött gázolaj, a rendszer figyelmeztet, hogy ideje azt elégetni. Az 50 kilométeres emissziómentes hatótávval kalkulálva a 100 kilométerenkénti vegyes fogyasztási érték 1,8 l/100 km, utóbbiból számolva 100 kilométerre 3,6 liternyi gázolaj kell, ha viszont a 900+50 kilométeres (Hybrid + Pure) hatótávot nézzük, 5 literes a vegyes étvágy - mindkettő kimagaslóan jó az üresen is 2 tonnás kombitól.
Méretek
Méretek
Hosszúság x szélesség x magasság [mm] 4635 x 1899 x 1484
Tengelytáv [mm] 2776
Csomagtér [l] 305-1126

Méretei egyetlen kivétellel pontosan azok, amelyeket a nálunk is kapható V60-tól megszokhattunk: poggyásztere mindössze 305 literes, ha nem is feltűnően (a padlószintet 6,7 cm-rel megemelve), de 125 liternyi helyet foglal a csomagtérpadlóba telepített akkumulátor. Utóbbi baleset esetén önmagától lekapcsolódik, 400 V-os kábelei többszörös szigetelésűek, töltési ideje 16 Amperes konnektorból mindössze 3,5 óra.
A hosszútávú utazóautónak is tökéletes, ugyanakkor városi emissziómentes üzemre is képes V60 Plug-in Hybrid alapára Európa nyugati felén (ahol már árulják) kevéssel 65 ezer euró alatti, azaz mintegy 19 millió forint. Nem olcsó, de ellátmánya gazdag – a V60 kínálatából nagyjából a leggazdagabb Summum szinthez hasonló, a komoly sofőrsegédeket, mint például a távolságtartós tempomatot felárért kell megvenni hozzá. Kedvező, hogy az Euro NCAP szerint ez a legbiztonságosabb villanyautó, s az is, hogy ráfutásgátló, sávelhagyásra figyelmeztetés, s gyakorlatilag minden mai sofőrsegéd megkapható hozzá, ahogyan teljes extrakínálata is prémiumos. Számunkra – még 2-3 évig - nem csak ára miatt marad álomautó, egyelőre a fizetőképes kereslet sem fogja megkapni a hazai szalonokból, Nyugat-Európa ugyanis felszippantja az elkövetkezendő évek konnektoros Volvóit.
Műszaki adatok
D6 AWD
Motor dízel
Hengerűrtartalom [cm3] 2400
Hengerek/szelepek száma 5/20
Váltófajta/-fokozat automata/6
Teljesítmény [LE (1/min)] 215 (4000)
Nyomaték [Nm (1/min)] 440 (1500-3000)
Villanymotor teljesítménye [LE] 70
Villanymotor nyomatéka [Nm] 200
Gyorsulás 0-100 km/h 6,1*
Végsebesség [km/h] 230 (AWD: 150)
Kombinált fogyasztás [l/100 km] 1,8
CO2-kibocsátás [g/km] 48
Saját tömeg [kg] 2058
Megengedett össztömeg [kg] 2505

* Power
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

4 thoughts on “Álomautó, amiből mi még nem kapunk

  • 2017.10.30. at 02:43
    Permalink

    Nyilván az 1.8as fogyasztához valamilyen ingyenes áramforrás kell, aktívház otthon vagy konnetoros parkoló a munkahelyen.

    Akinek van 20 millűja egy új középkat volvo kombira ekkora cs.tartóval aznnak ez sem lehet gond, ha nem néztek be valamit a svédek…

    Spec én sokkal értelmesebbnek gondolnám ezt a hajtűásláncot az XC60 kasztnijában.

  • 2017.10.30. at 02:43
    Permalink

    Igen, számunkra sem egyértelmű, a gyártó 1,8 literes fogyasztást ír – nyilván az elektromos, 50 kilométeres hatótávval kombinálva. Ugyanakkor a 45 literes gázolajtartállyal 900 kilométeres hatótávot említ, ami pedig 5 literes fogyasztásnak felel meg.

  • 2017.10.30. at 02:43
    Permalink

    Az 50 kilométeres emissziómentes hatótávval kalkulálva a 100 kilométerenkénti vegyes fogyasztási érték 1,8 l/100 km, utóbbiból számolva 100 kilométerre 3,6 liternyi gázolaj kell, ha viszont a 900+50 kilométeres (Hybrid + Pure) hatótávot nézzük, 5 literes a vegyes étvágy − mindkettő kimagaslóan jó az üresen is 2 tonnás kombitól.

    A fogyasztás számítással gondok vannak, nálam nem jön ki az 5 literes „vegyes étvágy”.
    3,6-ból miként lesz 5 literes fogyasztás, ha elektromos hajtást is használunk?

Vélemény, hozzászólás?