Mindennapi látvány Budapesten, ennek kapcsán a felmérés egyetlen kérdésből állt (Fotó: Susánszky Ferenc, Levegő Munkacsoport)
Ezer fős reprezentatív felmérést végzett a Levegő Munkacsoport, amelyben az alábbi kérdést tették fel: „
Hány forintot fizetne naponta kilométer- és szennyezésarányos útdíjként (hasonlóan ahhoz, ahogyan a tehergépkocsik után fizetnek az ország számos útján), amikor Budapesten autóval közlekedik, hogy ne kelljen dugóban autóznia?” A beérkezett válaszok alapján a fővárosban rendszeresen autózó válaszadók 44 százaléka fizetne minimum napi 500 forint dugódíjat, már amennyiben dugómentesen autózhatna cserébe. A 44 százalékos eredményt tovább bontva kiderül, hogy ebből 29 százalék csak napi 500 forintot fizetne, ám 15 százalékuk akár ennél is többet. Viszont a felmérés résztvevőinek 20 százaléka az 500 forintos díj esetén egyáltalán nem vagy sokkal ritkábban autózna Budapesten.
20 százalékos fogalomcsökkenést hozhatna a dugódíj bevezetése a levegő Munkacsoport szerint. A képen a forgalom Stockholm egyik bevezető útján a behajtási díj bevezetése előtt, a bevezetés után egy nappal és egy héttel (A kép forrása: toolsofchange.com)
„
Egyre többen ismerik fel, hogy a dugódíj jelenti a megoldást a budapesti dugókra. Márpedig, ha az 500 forintos díj hatására 20 százalékkal csökken az autóforgalom Budapesten, akkor lényegében megszűnnek a dugók. Egy ekkora csökkenést reálisnak is tekinthetünk, hiszen Stockholmban a dugódíj bevezetésének a hatására pontosan ekkora mértékben csökkent a forgalom, pedig ott – a napszaktól függően – csupán napi 1-2 eurós díjat kell fizetni, ami a svéd jövedelmek mellett elenyésző összeg” - mondta Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke.
„
Egy jól belőtt kilométerarányos útdíjjal a forgalom folyamatosabbá tehető azokon a helyeken és időben, ahol ma még nap mint nap dugók alakulnak ki. Kiesnének azok, akik olcsóbb útvonalat vagy napszakot választanak, így csak annyi lesz az autó, amennyit elbír az utak kapacitása. A dugók eltűnésének nem csak azok örülhetnének, akik a mainál gyorsabban jutnak el úticéljukhoz, hanem mindenki, hiszen a folyamatos forgalom levegőszennyezése jóval kisebb, mint azé, melyben araszolnak az autók” – tette még hozzá Vargha Márton, a szervezet közlekedési témafelelőse.