Államosítaná a leállított nyugati autógyárakat Oroszország?

Az orosz kormánypárt a nyugati gyárak leállításának különleges szankcionálásán gondolkozik

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az orosz kormánypárt egy oszlopos tagja terjesztette be a háború miatt leállított nyugati gyárak államosításának ötletét. Ezzel a kormány egyszerre "vághatna vissza" a nyugati cégeknek, illetve enyhíthetné a háború érezhető helyi következményeit.

A Reuters értesülései szerint az oroszok a saját kezükbe vehetik a nyugati autógyártók bezárt üzemeinek működtetését. Andrei Turchak, orosz regionális szenátor elmondta: "Az ukrán hadművelet miatt már leállított, vagy a későbbiekben bezárni kényszerülő gyárak államosítását fontolgatja az orosz kormány." Hozzátette: "Ha így lesz, azzal az orosz gazdaság védelme mellett a nyugati cégek szankcióira is megfelelő választ adhatnánk ebben a háborús helyzetben."
Hirdetés
Azt nem tudni, hogy miként hatna mindez azon cégekre, akik nem a háború miatt szünetelnek: a Hyundai csoport, az orosz piac egyik legrelevánsabb külföldi szereplője például az alkatrész- és nyersanyag-ellátási problémák miatt állította le a munkát. Az ilyen esetekben is hivatkozhat a kormány arra, hogy folytatniuk kell a gyártást, ha el akarják kerülni a szankciókat, mert megoldható a probléma. A Renault kezében lévő AvtoVaz, a Ladák gyártója ugyanis belföldi forrásból oldaná meg a kieső alkatrészeket, így van hivatkozható példa a leállítások elkerülésére.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2022.03.10. at 08:35
    Permalink

    Egyrészt tök “jó” ötlet, mert ez megalapozhatná a nyugaton zárolt több száz milliárd dollárnyi orosz vagyon viszontállamosítását (esetleg odaadhatnák Ukrajnának), másrészt Venezuela már bemutatta, mire megy az államosított külföldi eszközökkel.

  • 2022.03.10. at 14:07
    Permalink

    Valószínűleg nem (vagy nem minden esetben) kényszer-államosításról van szó – több nyugati cég bejelentette, hogy ők exitálni akarnak az orosz piacról (vagyis megvennék a tulajdonukat az elértéktelenedett rubelért nyomott értékelésen). Most derül ki, mennyire gondolták komolyan. Szerintem semennyire, csak jól hangzó oroszellenes lózung volt, mert ciki nem bojkottálni valamit amit a konkurencia megtesz. Az ilyen kilépésekről nem 2 nap alatt születik döntés: a marketing osztály cselekedhet ennyi idő alatt, a stratégiai nem.
    De ha mégis megtennék, ma már nem 1970-et írunk, amikor gyakorlatilag 5 gyártótól lehetett licenceket venni (Fiat, Renault, Peugeot, VW, Ford) – ma már tonna szám érkeznének a pályázók garázstervektől kezdve már milliós példányszámban gyártott kínai autókig.

Vélemény, hozzászólás?