A háború miatt több autógyártó oroszországi üzemeiben szünetel a termelés, ezt szankcionálná az orosz kormány
A Reuters értesülései szerint az oroszok a saját kezükbe vehetik a nyugati autógyártók bezárt üzemeinek működtetését. Andrei Turchak, orosz regionális szenátor elmondta:
"Az ukrán hadművelet miatt már leállított, vagy a későbbiekben bezárni kényszerülő gyárak államosítását fontolgatja az orosz kormány." Hozzátette:
"Ha így lesz, azzal az orosz gazdaság védelme mellett a nyugati cégek szankcióira is megfelelő választ adhatnánk ebben a háborús helyzetben."
Azt nem tudni, hogy miként hatna mindez azon cégekre, akik nem a háború miatt szünetelnek: a Hyundai csoport, az orosz piac egyik legrelevánsabb külföldi szereplője például az alkatrész- és nyersanyag-ellátási problémák miatt állította le a munkát. Az ilyen esetekben is hivatkozhat a kormány arra, hogy folytatniuk kell a gyártást, ha el akarják kerülni a szankciókat, mert megoldható a probléma. A Renault kezében lévő AvtoVaz, a Ladák gyártója ugyanis belföldi forrásból oldaná meg a kieső alkatrészeket, így van hivatkozható példa a leállítások elkerülésére.
Egyrészt tök „jó” ötlet, mert ez megalapozhatná a nyugaton zárolt több száz milliárd dollárnyi orosz vagyon viszontállamosítását (esetleg odaadhatnák Ukrajnának), másrészt Venezuela már bemutatta, mire megy az államosított külföldi eszközökkel.
Valószínűleg nem (vagy nem minden esetben) kényszer-államosításról van szó – több nyugati cég bejelentette, hogy ők exitálni akarnak az orosz piacról (vagyis megvennék a tulajdonukat az elértéktelenedett rubelért nyomott értékelésen). Most derül ki, mennyire gondolták komolyan. Szerintem semennyire, csak jól hangzó oroszellenes lózung volt, mert ciki nem bojkottálni valamit amit a konkurencia megtesz. Az ilyen kilépésekről nem 2 nap alatt születik döntés: a marketing osztály cselekedhet ennyi idő alatt, a stratégiai nem.
De ha mégis megtennék, ma már nem 1970-et írunk, amikor gyakorlatilag 5 gyártótól lehetett licenceket venni (Fiat, Renault, Peugeot, VW, Ford) – ma már tonna szám érkeznének a pályázók garázstervektől kezdve már milliós példányszámban gyártott kínai autókig.