Alig változott, de nem is baj
Hyundai i30u CW 1.6 CRDi HP Style teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A 126 lóerősre pumpált 1,6-os dízellel, a leggazdagabb Style felszereltséggel érkezett tesztre a Hyundai frissített kompakt kombija, az i30u CW.
Hatalmas önfegyelem (és önbizalom) kell ahhoz, hogy egy esztétikusan jellegtelen, ám számos értéke nyomán mégis sikeres autó modellfrissítése során ne akarjanak valami hatalmasat dobni a tervezők, menthetetlenül elvetve a sulykot. Márpedig az i30U optikai ráncfelvarrása annyira minimális, amire rendszerint csak a felső kategóriában láthatunk példát: az új évtized előtt mindössze egy új, sokszögletű légbeömlővel tiszteleg, amit házon belül az ix-modellekről, házon kívül pedig egy Európában kölni székhelyű amerikai márkától ismerhetünk.
A leginkább kézzel fogható eltéréssel a műszaki táblázat szolgál. 115 helyett 126 lóerőt teljesíti az a dízelmotor, amely eddig is a kínálat egyik legjobb tagja volt, és amely igazság szerint úgy is versenyképes maradhatott volna a piacon, ha hozzá sem nyúlnak. Ha viszont már megtették, inkább a hangszigeteléssel kellett volna foglalkozni: a takarékos, dinamikus motor nyers viselkedéssel rontja az összhatást, mintha félne eminens teljesítményt nyújtani. A helyzet szerencsére nem drámai, és mindenekelőtt nem érezhetően rosszabb, mint a ráncfelvarrás előtt, így a pontosan kezelhető váltóval és a könnyű kuplunggal együtt harmonikus, feltűnéstől mentes alapot ad a nyugodt közlekedéshez. Az utazás békéjét csupán a kor elvárásai szerint bevezetett, a váltás esedékességére figyelmeztető nyilacskák zavarják meg, de mivel a rendszer – más típusoktól eltérően – nem buzdít irreálisan korán a felkapcsolásra, hasznos adaléknak bizonyul a környezet- és zsebtudatos vezetők számára. Akit pedig hidegen hagynak az efféle szempontok, gyorsan megtanulja figyelmen kívül hagyni a fel-felvillanó háromszögeket.
Nem mintha az i30 különösebben dinamikus vezetésre csábítana. Kormánya mindig is túl könnyű, szintetikus érzést keltő darab volt, ami városban végső soron praktikus, országúton pedig az eddiginél is lágyabbra vett, de nem émelyítően hintázó futóművel összhangban az eseményekben szűkölködő, pihentető (mínusz motorzaj) utazást támogatja. A kompakt Hyundai korántsem a vezető autója, és ha már amúgy is így van, feltétlenül érdemes megfontolni az általunk is tesztelt kombi kivitelt: az ötajtóséra kísértetiesen emlékeztető sziluett pontosan öt centivel nyújtott tengelytávot rejt, így hátul megdöbbentően tágas a hely.
Normális esetben ennyivel akár le is zárhatnánk a tesztet. Csakhogy a Hyundai a látszat ellenére egyáltalán nem sajnálta a pénzt és fáradságot a modellfrissítésből, épp csak a szolgáltatási oldalba fektette azt bele. Az ötéves, kilométer-korlátozás nélküli garancia, az ugyanennyi időre szóló asszisztencia-szolgáltatás, valamint az autó első hatvan hónapjában évente egyszer kérhető műszaki átvizsgálás (amely, tegyük hozzá gyorsan, nem váltja ki a rendes – és továbbra is fizetős – éves karbantartást) nem teszi izgalmasabbá az U-modellt, de meglepődnék, ha az autó célcsoportja hangos méltatlankodással követelne precízebb irányíthatóságot vagy sportosabb kötényeket a biztos célba érés megnyugtató ígérete helyett. Ha pedig ezt nézzük, minden ellenkező jel ellenére hatalmasat fejlődött az i30.
Műszaki adatok
Méretek
Hosszúság:
4475 mm
Szélesség:
1775 mm
Magasság:
1520 mm
Saját tömeg:
1409 kg
Össztömeg:
1920 kg
Tengelytáv:
2700 mm
Karosszéria-kivitel:
kombi
Csomagtér:
415 l
Motor és váltó
Motor:
Dízel üzemű
Motorosztály:
EURO 5
Hengerűrtartalom:
1582 cm3
Sebességváltó:
mechanikus - 6 fokozatú
Teljesítmény:
94 kW (128 LE)