Alapvető biztonságot fillérekből?
Pár dolog, amit ha szinte ingyen megcsinálunk, akkor kulturáltabb résztvevői lehetünk a forgalomnak
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Lapos gumi, az ég alját világító vagy egyáltalán nem működő fényszóró. Ezek mostanában senkinek nem szúrnak szemet? Engem nagyon zavarnak.
Csak egy kicsit kell elhagyni az autózás komfortzónáját, csak egy kicsit kell jobban figyelni a többiekre, és máris több, elég kellemetlen megállapítást tehetünk a magyar autós kultúrával kapcsolatban. Egyre több borzasztóan igénytelenül tartott autót látni az úton. Nem a városi forgalomban, amikor inkább a reggeli rádióműsorban elhangzó vicceskedésre figyelünk, nem is az autópályán, amikor a sebesség miatt nincs annyi idő másokhoz átnézni. Az országút az igénytelenek fő terepe. Most hagyjuk azokat, akik ma sem képesek egy amúgy kötelező biztonsági gyerekülésbe „befektetni”. Ne szóljunk a másik széles táborról sem, akiknek bár gyárilag van Bluetooth kihangosító a kocsijukban, mégis kézből telefonálnak. Ki tudja, talán a fogdosva jóleső prémium anyagminőség, vagy a világ arcába mutatandó almás jel miatt.
Nem fogom felhúzni magam azokon az autósokon sem, akiknek az indexről nem az irányjelző, hanem a hírportál ugrik be. Szabályt szegnek, veszélyeztetnek és a többi, nem is kell részletezni. Nem kezdem taglalni, hogy egy átlagos hétvégi strandra autózással hány szabálytalanul előző állat - sajnos nincs jobb szó erre a magatartásra - miatt kell lehúzódni. Most ebben a cikkben csakis a passzív veszélyeztetők népes táboráról lesz szó, akik talán nem is tudják, hogy mennyire rossz amit és ahogyan csinálnak. Igénytelenség, nem hozzáértés? A fene tudja.
Ne essen félreértés, a mi autónk sem ér nem hogy tíz, még félmillió forintot sem. A tavaly megírt sztorijú Peugeot 106-oson van már rozsdafolt, karc és apró horpadás. Több is, mégis teljesen alkalmas a forgalomban való részvételre. Persze, nagyon meggondoljuk, például milyen gumit veszünk rá. A tavalyig használt téli szettel idén már szégyellnék kimenni az útra. Ugyanígy égett a pofám, amikor elkezdett kék füstöt eregetni. A megoldás pár kopó alkatrész időszerű cseréjén túl a szelepszár-szimering elöregedés miatti cseréje volt, el is költöttük a kocsira a piaci értéke felét. Sok ez? Ha így elmegy még 3-4 évet, és mellette tudja a gyári környezetvédelmi értékeit, akkor nekünk megérte.
Miről ismerszik meg a legigénytelenebb autós? Nem arról, hogy csúnya a kocsiján a fényezés, nem is arról, ha hiányzik egy-két dísztárcsa, vagy hogy fent marad a madárkaka a tetőn, ó nem. Ő az, aki ha leesik két csepp eső, le kell lassítson 25-re, mert a három liter benzin árából lecserélhető és nagyjából félévente lecserélendő ablaktörlőlapátjai vagy ötévesek már. Nem illatosítót kell tenni az olcsó használt autónkba, hanem időről-időre kívül belül megtakarítani az üvegeit, hogy legalább kilássunk belőle. Remélem senkinek nem újdonság, milyen fekete zsíros-kormos mocsok jön le a szélvédő belsejéről is - hiába, nem a legtisztább a magyar levegő. Papírtörlő, tiszta rongy csak akad otthon, meg hozzá az a 15 perc, mondjuk háromhetente.
Ha felütjük a KRESZ-t, azaz az időről-időre átgyúrt, de alapjait tekintve ősrégi, 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendeletet, akkor rögtön az elején fogad az a passzus, amit anno a jogsiszerzéskor is elvileg megtanultunk. Idézem: "A jármű vezetője, mielőtt a járművel a telephelyről (így különösen a garázsból) elindul, köteles a kormányberendezés, a fékberendezés, a gumiabroncsok, valamint a kötelezően előírt világító- és fényjelző berendezések állapotát (működését), továbbá a hatósági jelzés(ek) [rendszámtábla(ák)] meglétét, állapotát - az adott körülmények között indokolt módon - ellenőrizni." Tudjuk, hogy a gyakorlatban ez azért nem éppen így néz ki, de szerintem a hónapokig félig leengedett gumival közlekedésért és a fél éve kiégett izzókért már járna a büntetés. Nem szeretném, ha a rend őrei a megelőzés helyett a további szankcionálásra mennének rá, de vannak autóstársak, akiknek láthatólag a jó szó nem segít. Gyalogosan egyfolytában a mellettem elszörcsögő, felnit karistolóan lapos gumijú autósoknak szólogatok. Volt már, aki láthatólag megsértődött, pedig én csak jót akartam. Autóban, esti sötétségben kézzel-lábbal, fényjelekkel próbálom kommunikálni, hogy ember, nem látod, hogy nem látsz? Semmi haszna. A rosszul beállított lámpa divat lett, a kiégett izzóért meg úgysem bírságol a rendőr, nem ráér a csere?
Hát nagyon nem. Gumit fújatni a jobb benzinkutakon ingyen lehet, akár tankolás nélkül is, de a lelkiismeretes gumisok sem sértődnek meg, ha csak egy ingyenes fújást kérünk tőlük. Szerintem butaság és felelőtlenség kihagyni. Egy H4-es vagy H7-es, tehát a leggyakoribb fényszóró-izzó sem akkora költség, hogy bárkinek bármilyen gondot kéne okozzon a cseredarabot megvenni. Egy szakember végezte lámpaállítás sem kéne, hogy odaverje a családi költségvetést. Ha én lennék a rend őre, akkor a hátsó lámpák vakságáért csak figyelmeztetnék, ahogy ez a most is gyakorlatban van. Pár nap múltán, azaz visszaeső elkövetés esetén viszont súlyosan büntetnék. Nem működő fényszóróval meg egy métert nem engedném tovább az autóst. Szigorú vagyok? Nem hinném, hogy aránytalan lenne ez. Mi a jobb; elodázni az ezerforintos izzócserét és nem látni a padkán egyensúlyozó, kicsit ittas kerékpárost, vagy a vakon hajtó autóst kivonni a forgalomból? Szerintem a válasz egyértelmű. Figyeljünk egy kicsit jobban egymásra és persze saját magunkra is.
A ködzárófény(egyáltalán a ködlámpa) használatát elég egyértelműen szabályozza a KRESZ is:
„Lakott területen kívül, 20m-es látótávolság alatt, 40km/h sebességig.”
Na ebbe azért sokminden nem fér bele…
Tényleg hasznos dolgok ezek, ami az Origon is lehetne főoldalon Zimány liba helyett.
Ha mondjuk kiég a 2011-esj Espace-ból a jobb első… :D:D próbáljuk meg kicserélni ott helyben 😀
Sok autóban egyébként kell egy legalább alapszintű hobbi műhely az izzócseréhez.
Nemcsak a beállítást nem végeztetik el sokan, hanem még a magasságállító gombot sem használják. Teleülik/pakolják az autót, de oda nem nyúlna a kis tekerőgombhoz, hogy állítson rajta. A legtöbb autóban már van ilyen. Az is nagyon idegesítő, mikor még nem halad el mellettem, de már felb***a a refit. Legszívesebben utána fordulnék némelyiknek. Egy fogtechnikus meg három csepp eső után úgy rongyolt az autómentőm hátuljába a körforgalom előtt, mintha fel akart volna járni lendületből! Na ja! A 14 éves gumikat lecserélni sajnálta a pénzt. A rommá törött g astra javítása biztos kifizetődőbb! Alufelni, hifi, meg spoiler mindenképp kell sok hülyének, de a normális olajat, gumit, stb. nem ismerik. Megtörtént eset: Állok az autósboltban, bejön egy srác. Alfájához keres olajat+szűrőket. Kapja az árajánlatot. -Húúúú az nagyon drága, a tecsós sokkal olcsóbb. Nem kell! De azt a polcon lévő spoilert elviszem….
Sajnálom azt a sok nagy értékű autóst is akinek a gépkocsija vásárlásakor nem mutatták meg,hogy az irányjelzőt hogyan tudja bekapcsolni.Mai közlekedési morál szerintem NAGY NULLA !!!!Össze kellene fogni a normális autóhasználóknak és valamilyen módon jó irányba terelni a nemtörődöm autósokat a saját és a köz érdekében.Azt is el tudnám képzelni,hogy a médiában többet lehetne hallani,látni ezen dolgok fontosságáról.
De miért is kell szorosan követni a hátsó ködlámpás autót? Az biztosan baleset veszélyes!
10 km-re dolgozom a lakásunktól; egy, a várost elkerülő úton, majd a 6-os főút egy szakaszát felhasználva szoktam munkába menni. Nem túlzás állítani, jobb esetben minden 7-8., rosszabb esetben minden 3. autósnak nem világít a fényszórója – időjárástól és fényviszonyoktól függetlenül! Hiába villogok, próbálom mutatni és magyarázni, mi a baj, a legtöbbször csak az üres, bamba tekintet a válasz. Még csak ötlete sincs, mit mutogatok…
„Hibátlan”, amikor esőben, amúgy is rossz látási viszonyok között, szürke autóval, világítás nélkül közlekedik…és senki ne sértődjön meg, 5-ből 4 vagy nő, vagy idős ember. Görcsösen kapaszkodik a kormányba és mereven néz előre, nem vesz tudomást a forgalomról, ő csak megy előre.
Nagyon nem volt hülyeség a régi szlogen: „Látni és látszani”.
Nem ártana büntetni azokat az autósokat akik bekapcsolják a hátsó ködlámpát . Nem értem miért kell ez soha nem volt még akkora köd Magyarországon a közel 800.000 km vezetésem alatt ami indokolná ennek használatát . Nem azt mondom , hogy ne legyen a kocsiban mert biztos vannak olyan országok ahol jól jön de Magyarországon pont nem indokolt hogy normális látási viszonyok között folyamatosan 25 wattal világítsak hátrafelé . Sok tirpák gyökér meg nem érti miért villogtatsz kínodban mikor egy ilyen balfasz mögött haladsz több kilométeren keresztül ha nem tudod éppen megelőzni .
Egyébként ilyenkor ha nem tudok mit tenni felkapcsolom a reflektort és pár kilométer után magától félreáll a gyökér … persze mikor megelőzted ő is refizik bőszen de nem jön rá hogy valójában miért csináltad .
Röviden ajánlanám a rendőröknek hogy szedjék ki a hátsó ködlámpát használó autókat és büntessék meg mert balesetveszélyes a mögötte haladó elvakítása … és sok esetben az ember kínjában előzi meg akár bevállalva kockázatos előzést is !
Kicsit drágább mulatság, de számos öregebb autó teljesen lemattult lámpabúrával közlekedik. Talán nem tudnak a felújítás lehetőségéről?