Az új Jaguar F-Pace-ben is elérhető a kényelmi funkció
A prémium autómárkák világában - szerencsére - sosem áll le a kutatás és fejlesztés, hogyan lehetne még inkább kényelmessé, sőt, pihentetővé tenni az utazást. Az okosfunkcióktól kezdve a masszázsfoteleken át a szórakoztató elemekig annyi mindent kínál már az autóipar, hogy egyre nehezebb újat mutatni, ám úgy tűnik, a Jaguar Land Rovernek most sikerült. Az angol márka modelljeiben (F-Pace, XF és Velar) jelenik meg ugyanis először a Silentium nevű technológiai vállalat aktív zajszűrű rendszere, aminek köszönhetően kevésbé lesznek érzékelhetők a nemkívánatos hangok az autóban. Igaz, a Ford és a Lexus is kínál hasonló funkciót, ám a JLR használja először a Silentium rendszerét.
Az aktív zajszűrés lényegében ugyanúgy működik, mint a fejhallgatók esetében: a hangszórók az emberi fül számára alig hallható frekvenciájú, folyamatos hangot bocsátanak ki, ami elnyom számos külső zajt. Ez persze csak bizonyos frekvenciájú zajok esetében működik, de a komolyabb rendszerek a zavaró hangok nagy részét képesek elfedni - a Silentium esetében például a zajok 90%-át a cég állítása szerint. Mindez attól lesz aktív, hogy a jármű különböző pontjaira helyezett érzékelők élesítik a hangszórókat a megfelelő pillanatokban, így pontosan csak azok a zajok lesznek kiszűrve, amire nincs szükség. Jó esetben ebből az utasok semmit sem hallanak - szó szerint, mint ahogy az a fenti videóban is hallatszik: a folyamatos háttérzaj gombnyomásra tűnik el, azonnal.
A módszer fontos előnye, hogy bizonyos mértékig kiválthatja a hagyományos hangszigetelést, ami súlyos kilókkal nehezíti az autókat, főleg a prémium márkák modelljeit. Ugyanígy az olcsóbb autókba is bekerülhet a technológia, amik eddig sem rendelkeztek bőséges hangszigeteléssel, ezáltal még több autós számára lesz elérhető a fület és így az egészséget kímélő utazás. Az aktív zajszűrés hátránya viszont szintén ugyanaz, mint a fejhallgatók esetében: akarva-akaratlanul is kiszűrhet olyan hangokat, amiket nem kellene - egészen pontosan a zenét. A Ford például hangsúlyozza, az Edge-ben ilyen probléma nem merül fel, és a Silentium is demonstrálja a második videóban, hogy a zenehallgatás élményét nem befolyásolja - igaz, kissé megtévesztő módon, komolyzenével mutatták be, pedig általában a mélyebb hangokat ejti áldozatul az aktív zajszűrés. Az egészség persze fontosabb, és ha gombnyomásra lehet ki- és bekapcsolni a szűrést, akkor egyébként is eldöntheti maga mindenki, hasznos-e a funkció. Remélhetőleg nem fogja kiszűrni a figyelmeztető nyikorgásokat és kopogásokat sem, ami fontos előjele lehet a szervizlátogatás esedékességének - ehelyett viszont mindannyian szívesen megszabadulnánk a kerekek gördülési zajától, a forgalom külső hangjaitól és a rossz minőségű aszfalt zúgásától.
Főleg 50 és 1000 Hz között működik jól a technológia, a menetzaj nagy része ebben a frekvenciatartományban van