A Volvo csinált először koccanás-megelőzőt
Az EuroNCAP program célja az Európában eladott autók biztonságának növelése. Elsőként a Renault élt a kínálkozó lehetőséggel, és készítette el az első, ötcsillagos minősítésű személyautót, ezzel alapvetően megváltoztatva a márkáról kialakult képet. A kényelmes jelző helyett immár a biztonság ugrik be az emberek nagy részének a francia márkanév hallatán. Idő közben az európai kormányok, társadalmi szervezetek összefogásával működő EuroNCAP rájött arra, hogy az autógyárak könnyedén teljesíteni tudják a passzív biztonsági követelményeket – gyűrődő zónák, légzsákok, ABS, ESP – ezért szigorítani kezdték a követelményeket. Jelenleg épp azon dolgoznak, hogyan foglalják bele az aktív biztonsági rendszereket a töréstesztek elvégzése után kiadott értékelésekbe.
A Honda CMBS volt az első, aktív fékezéssel operáló rendszer
Nem lesz könnyű dolga a döntéshozóknak, hiszen az autógyártók és a beszállítók is többféle irányba fejlesztenek. A sávelhagyás-figyelő rendszereken kívül vannak már olyanok, amelyek aktívan – ívbelső hátsó kerék fékezésével vagy épp a kormánykerék fizikai elfordításával – képesek a felfestések között tartani az autót. Egyre több gyártó kínál olyan vészfék-rendszereket, amelyek radarjelek alapján képesek az utolsó pillanatban fékezni, ezzel is csökkentve a sebességet – és a baleset során fellépő energiákat. Egy másik nagy iránya a fejlesztéseknek a vészhívás-leadás, amint bekövetkezett a baj. És pont ez az, amiben hatalmas a régiónk lemaradása.
Saját központjába várja a segélyhívást a BMW - de nem Magyarországon
Az ötlet egyébként pofonegyszerű. Ha kioldanak a légzsákok, az autó súlyos ütközésen esett át, ilyenkor automatikusan küld egy jelent az autó pontos földrajzi koordinátáinak megjelölésével a rendszer. Van olyan gyártó, ahol a saját központjába fut be a vészhívás, van, ahol az európai szinten egységes, 112-es hívószámra megy az SMS. Előbbiek Magyarországon a piac kis méretére való hivatkozással nem működtetik a szolgáltatást, utóbbi meg tipikus magyar történet. Tudják, ez az a hívószám, amelynek használatát a magyar hatóságok – vagy legalábbis annak a kérdésben illetékes emberei – nem javasolják, mondván csak áttételesen juthatunk tényleges segítséghez. Használjuk inkább a 104, 105, 107-es hívószámokat. Nem csoda, hogy az ilyen rendszereket fejlesztő márkák magasról tesznek az országra…
A PSA segélyhívója a 112-vel keres kapcsolatot - hazánkat inkább hanyagolják a 112 problémái miatt
De nem csak a segélyhívó számok terén van még elmaradásunk Nyugat-Európához képest. A táblafelismerő rendszereket se teszik bele a Magyarországon forgalmazott autókba, hiszen a mi tábláink nem felelnek meg az európai szabványnak, és túlságosan nagy lenne a téves jelzések aránya. Nyugat-Európában is küzdenek a számítógépek a buszok, kamionok hátuljára ragasztott sebességjelzésekkel, de ezt még lehet kezelni. Ahhoz tehát, hogy a magyar hatóságok továbbra is a javuló baleseti statisztikáknak örüljenek, inkább előbb, mint utóbb el kellene kezdeni az infrastruktúra európai szintre való fejlesztését. Nem azt akarom, hogy cseréljenek le minden KRESZ-táblát, de csináljanak például egy működő, 112-es segélyhívót, hogy a hazánkon átutazó külföldiek is tudjanak segítséget hívni baleset esetén. Mert akkor talán az automatikus vészhívó berendezéseket is elkezdik forgalmazni Magyarországon.
Sávtartó rendszerekkel sok apró koccanást lehet megelőzni
De ejtsünk szót az EuroNCAP által díjazott előremutató biztonsági rendszerekről. Az Audi Side Assist, az Opel Eye és a Volkswagen Lane Assist mind sávelhagyást figyelő berendezések. A BMW Assist Advanced eCall, a Citroen Localized Energency Call és a Peugeot Connect SOS automatikus vészhívó rendszer. A Honda CMBS, a Mercedes Pre-Safe és Pre-Safe Break és a Volvo City Safety radaros érzékelőkre támaszkodó, aktív fékezéssel operáló baleset-megelőzési megoldások. Ezek használata nem csak az ütközések bekövetkezését tudják megakadályozni, vagy azok súlyosságát képesek csökkenteni, de esetenként az azonnali segélyhívással is rengeteg életet tudnak megmenteni. Nemsokára ezek már aktívan beleszámítanak majd az autók biztonságába, így könnyen lehet, hogy megint kétszintű lesz az Unió: lesznek országok, ahol ötcsillagos az autók biztonsága, és lesznek olyanok, ahol csak négycsillagosak. És mindez nem az autógyártókon fog múlni.
Tekintse meg működés közben az EuroNCAP által díjazott rendszereket!
Audi Side Assist
BMW Assist Advanced eCall
Citroen Localized Emergency Call
Honda CMBS
Mercedes Pre-Safe
Mercedes Pre-Safe Break
Opel Eye
Peugeot Connect SOS
Volkswagen Lane Assist
Volvo City Safety