Akkor is megy, ha lemerült! Mitsubishi Outlander PHEV teszt
Mitsubishi Outlander PHEV teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Talán a mostani hazai villanyautó-kínálat legjobbja a Mitsubishi Outlander PHEV.
Aztán az élet még egy, a tesztautó foglalásakor nem is remélt fordulatot hozott - másfél hétnyi Priusozás után - hibrid-fanatikusként ülhettem az Outlander PHEV-be. Katalógus szerint 52 kilométeres elektromos, emissziómentes hatótávot ad. Ez akár arra is elég lehet, hogy hétfőtől péntekig elektromosan, tényleg néma csendben autózzunk otthonunk és munkahelyünk között. Nem annyira stresszes a dugóban ücsörgés, nincs rezonancia, nem érezzük azt, hogy folyik ki a zsebünkből a pénz, amíg rostokolunk az autók között.
Az Outlander PHEV villanyautóként is igen jó menetdinamikát ad. Ha ki akarjuk használni képességeit, például 11 másodperces 100 km/órára gyorsítását, akkor már kénytelen beindulni a benzinmotor is, a villanymotorok csak annak áramtermelésével tudják leadni maximális teljesítményüket. Annyira kell az mondjuk, mint a turbódízeleknél az overboost - elvétve van rá szükség. Hibridtől nem szokatlan, hogy az egyetlen előremeneteli fokozaton túl B állás is van, a váltókarral irányváltóval két, az automataváltósoktól ismert kormányoszlopi szarvakkal 5 fokozatban szabályozhatjuk a fokozott rekuperációt. Érdemes, hiszen töltést, emissziómentes (kiló)métereket nyerünk, fékcserét odázunk vele.
Nem kérdés, hogy az autóhoz kapott töltővel a minden háztartásban meglévő 10 amperes konnektorokból is abszolválható az 5 óra alatti akkutöltés, az azonban már érdekes, hogy miként alakul az 52 kilométeresnek ígért elektromos hatótáv. Nyilván olyan eséllyel és körülményekkel jön az össze, mint a hagyományos hajtásláncú autóknál a katalógusbeli fogyasztási érték. Igen, itt is, a villanyautóknál is megvan a többiektől sem ismeretlen csalás. Klíma nélkül, a gázpedált szinte csak simogatva és városon belül, azaz legfeljebb 70 km/órás tempóval 45 kilométeres távot sikerült benzinégetés nélkül autózni. És az a jó, hogy itt a kísérletezés nem jelent út szélére szorulást. Nem gond, ha lemerül az akku, hiszen olyankor automatikusan indul a benzinmotor, fix fordulaton termeli az áramot, s lehet tovább autózni. Az Outlander PHEV különlegessége, hogy menet közben (és akár parkolás alatt, akár okostelefonról indítva is) képes feltölteni (40 perc alatt 80%-osra) a 12 kWh-s akkumulátorát, de egyébként kérhető az is, hogy a töltést őrizze meg, s aktuálisan benzinnel hajtson.
A teszthét alatt két akkutöltést autóztam ki belőle, városban szinte csak villannyal jártam, autópályán pedig nem nagyon léptem túl a 120 kilométer/órás tempót, ami a kizárólag elektromos hajtás limitjének számít. Végül 332 kilométerre 18,96 liternyi benzint tankoltam, mely szerint az Outlander PHEV azért még nem hozta el a benzin nélküli autózás korát, hiszen így 5,7 literes benzinfogyasztás jutott 100 kilométerre. Ha viszont a 332 kilométerből kivonom az elektromosan megtett legalább 80 kilométert, akkor már 7,5 literes átlagot kapok. A gyár pedig minimális akkutöltés esetén is 5,8, induláskor teljes akkutöltéssel 1,9 l/100 km vegyes fogyasztást ígér. Viszont a teszteredmények sem rosszak a méretes és összkerekes SUV-tól.
Villanyautóként, hatótávnövelős villanyautóként és hibridként is egészen jó az Outlander PHEV, hiszen teljesen lemerültnek mutatott akkuval is kiváló a villanymotor alapú stop-start, a városi csoszogás nagyját úgy is képes emissziómentesen intézni a rendszer. A többi Outlandernél természetesen csendesebb, ugyanakkor dinamikusabb is, nemcsak 100 km/órára, hanem menet közben is jobban gyorsul a hibrid. A gázreakció azonnali. Komolyakat lehet büntetni vele, ha épp az a cél, de ami még fontosabb, autózni is jó vele; autópályán is a 18 colos Toyo gumiabroncsok zaja a meghatározó – ami nem egyértelmű dicséret. A kormány eléggé szintetikus, visszajelzés nélküli, de legalább nincs túlszervózva, hiszen az is fogyasztó lenne. A rásegítés természetesen elektromos, ahogyan a hatásos klíma és amúgy a mostanság nem tesztelt fűtés is az (itt a csúcsverziónál). A kézifék viszont hagyományos mechanikus – ez nekem furcsa egy ilyen modern autónál. Van távolságtartós tempomat (egészen jól is szolgál, csak az zavaró, hogy a követési távolságot minden ki-bekapcsolás után be kell állítani), kulcs nélküli a nyitás-indítás, elektromos a csomagtérajtó. Maga a raktér nem gigászi, öt ülés mögött mélynyomóval 451 litert tölthetünk meg. Ez sem kevés, ha kivesszük a viszonylag mélyre szerelt fedőrolót, akkor 719 litert kapunk az ötüléses utastér mögött. Mivel az Outlander eredetileg hétüléses is lehet, a csomagtérben egy-egy pohártartó is van, fontosabb, hogy a padlórekeszben kényelmesen elfér a töltő.
Mivel az Outlander méretes, és PHEV-ként nem olcsó, sarkalatos kérdés a minőség. Főként a 13,5 millió forintos, az erősebbik, Instyle Navi szintű, a már említetteken túl Rockford-Fosgate hifis és bőrkárpitos tesztautónál. Nem szabad azonban prémiumautóként nézni rá, ez inkább egy kimagasló technikai szintet képviselő, a városi emissziómentes üzemhez elegendő méretű akkumulátorral, a két villanymotor mellett egy egészen jó, alaphelyzetben csendes, forszírozva kellemes hangú, egészen egyenletes járású benzinmotorral adott autó – egyedi ajánlat egy sajátos, de mégiscsak kommerszebb márkától. Ha ugyanis prémiumautóként nézünk bele, olcsó hatásúnak, kevéssé naprakésznek fog tűnni az utastér. Ha viszont átlagautóként, akkor még akár elismerően is csettinthetünk a legfeljebb közepes minőségű bőrkárpit, a kényelmes első és a hangsúlyosan két felnőttre formázott, nekik kényelmes, szabályozható támladőlésű (2/1 osztással síkba dönthető) hátsó ülések láttán.
Kritikával illethető ugyanakkor a fedélzeti elektronika, egyértelműen jobb szoftvert igényelne a navigáció. Maga az útbaigazítás sem a legjobb, de az egyenesen felfoghatatlan, hogy minden egyes bekapcsolás után feljön a nyelvválasztás menüje. Ez legyen persze a legnagyobb probléma, az Outlander PHEV használható emissziómentes és több mint 500 kilométeres kiterjesztett hatótávjával, állandó összkerékhajtásával mindennel együtt is a gyorsan fejlődő villanyautó-szegmens jelenlegi legjobb hazai forgalmazású modelljének mondható. És persze az is megjegyzendő, hogy nehogy valaki terepjáróként nézzen rá, ez csak egy szabadidő-autó, 19 centiméteres hasmagassággal, szerény terepképességekkel, de legalább ugyancsak szerény környezeti terheléssel.
Árak
Tesztmodell alapára
13 490 000 Ft (2014.08.06.)
Tesztautó ára
13 626 900 Ft (2014.08.06.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1998 cm3
Teljesítmény:
121 kW (165 LE)
Nyomaték:
190 Nm
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11.00 s
Végsebesség:
170 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
1,9 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4665 mm
Szélesség:
1800 mm
Magasság:
1680 mm
Saját tömeg:
1810 kg
Össztömeg:
2310 kg
Terhelhetőség:
500 kg
Tengelytáv:
2670 mm
Karosszéria-kivitel:
SUV
Csomagtér:
544 l
Belső szélesség elöl:
1440 mm
Belső szélesség hátul:
1450 mm
Belmagasság elöl:
900-960 mm
Belmagasság hátul:
965 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
290 mm
Ülőlap hossza elöl:
510 mm
Ülőlap hossza hátul:
460 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1170 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1000 mm
Csomagtér magassága:
370-820 mm
Csomagtér hossza:
960 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1760 mm
Raktérnyílás szélessége:
1040 mm
Raktérnyílás magassága:
870 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzines
Motorosztály:
EURO 5
Hengerűrtartalom:
1998 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Nyomaték:
190 Nm
Teljesítmény:
121 kW (165 LE)
Menetteljesítmény
Végsebesség:
170 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11.00 s
CO2-kibocsátás:
44 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
1,9 l/100km
Fogyasztás a használónál:
5,7 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
54 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
64 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
66 dB(A)
Ekkora automata váltós terepjáróban van 5,7 litert fogyasztó? Mutass!
Nem az a lényeg, h [b]amikor üzemel[/b] a benzinmotor, akkor mennyi a fogyasztás, hanem, h amikor nem, akkor nulla. Ugyanis valszeg az fog ilyen autót venni, aki ki tudja használni a villannyal megtehető távot (pl én tudnám, de sosem lesz ennyi pénzem autóra 🙂 ). Magyarán reggel elindulsz feltöltve, du hazaérsz, töltőre rakod, és a kettő között nem indult be a benzinmotor. Ha meg hosszabb útra kell menned, akkor igaz az 5,7 liter, ami benzines „automata” (értsd nem kell váltogatni) bazi nagy terepjárótól nem sok.
Nekem pl ideális lenne a villany, mert melóhely napi 2x7km távot jelent. Egész héten tudnék villannyal közlekedni egy full EV autóval is.
Egy villanyautónak nem az a léyege hogy mész vele 100km-t hanem az hogy elmész a munkába, munkából tescoba és haza akkor SZART SEM FOGYASZT A KOCSID ÉS 0L/100KM, ezek után pedig nyugodtan teheted a töltőre mint a laptopot telefont etc. Balatonra meg ugye nem mindennap jár az ember így olyankor a magas fogyasztás hanyagolható.
Kérem a moderátort vagy a staffot, hogy hívja a 112-őt mert valaki tényleg megszökött a zárt osztályról, az elmegyógyintézetből! 🙂
Megnézhettelek volna mielőtt válaszolok és akkor nyilvánvaló lett volna hogy csak egy újabb fikanick vagy valamelyik móresre tanított kisgyerektől :), de mostmár mindegy.
Ilyen legyen az ötösöm a lottón, hát persze hogy lövésed sincs még arról sem hogy te magad miről hadoválsz nemhogy arról hogy a másik mit mond. Egyből csupán arra az egy kérdésemre sem voltál képes válaszolni amit feltettem, úgyhogy most már nem csak nekem de mindenki másnak is nyilvánvaló, hogy igen, azért jöttél ide hogy hülyét csinálj magadból. Megnyugodhatsz, tökéletesen sikerült! 🙂
Ahogy az ilyenkor menetrendszerűen lenni szokott, nem csak egyszerűen arról van szó, hogy közöd nincs a témához de azért belekotyogsz hanem az olvasás és a szövegértelmezés is megoldhatatlan feladatok számodra. Rajtad kívül senki sem beszélt patyolattiszta hibrid közlekedésről kisgyerek. Pontosan tudom, hogy a feltett kérdéseidre a lehető leghalványabb fingod sincs hogy mik lehetnek a helyes válaszok. Viszont ez a már unalomig ismert mellébeszélő-elterelő-handabandázó technika nálam sosem jött be. Majd ha válaszolsz a kérdésemre akkor osztanak neked lapot és akkor könyöröghetsz hogy áruljam el ezeket neked amiket Te nem tudsz, addig viszont csak a hülye feliratú sapka marad rajtad. LOL! 🙂
Szerintem te most már menjél el tentélni, és álmodj a patyolattiszta hibrid közlekedésről. Mit gondolsz az akkuk töltésére használt delejt miből állítják elő? Talán tündérporból? Azt tudod-e, hogy milyen alacsony hatásfokkal tölti a generátor az akkukat? Arról van-e esetleg fogalmad,hogy milyen környezetszennyező az akkuk előállítási folyamata? Esetleg estimese helyett olvass utána egy keveset,majd utána vitázunk, jójé?
Hát persze, egy büdös rákkeltő koromdízel bármikor bárhol bárminél tud jobb vagy ugyanolyan fogyasztást, de szigorúan csak a hozzá nem értők téveszméiben, a valóságban szinte soha. Konkrét példát is tudsz mondani az állításod alátámasztására vagy csak hülyét jöttél csinálni magadból ide?
5,7 liter 100 km-re? Hol itt a csoda? Ezt a fogyasztast ilyen korulmenyek kozott vezetve siman hozza egy modern turbodizel is. Akkor minek ez a nagy parasztvakitas ezzel a hibrid hulyeseggel, hiper-szuper-bonyolult hajtasrendszerrel? Remelem ez is elmulik egyszer…:-)
Bocsánat, javítva.
Mintha a pozitív és negatív értékek fel lennének cserélve…