Aki keveset autózik, az használhat négyévszakos gumit?

Melyik jobb: a négyévszakos vagy az újrafutózott téli gumi?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Sokan felteszik magukban a kérdést: mire jók a négyévszakos gumik? Túl lehet velük élni a téli nehéz napokat? A műszaki vizsgáztatásokért is felelős németországi GTÜ friss tesztjében erre a kérdésre is kereste a választ.


A GTÜ szakemberei négyfajta gumit vetettek alá egy szigorú és szakmai tesztnek, hogy kiderítsék, vajon télen elegendő-e a négyévszakos gumi, jó-e az újrafutózott, vagy esetleg maradhat-e a nyári is a profi téli helyett. A GTÜ és az ACE német autóklub közös megmérettetésén egy Goodyear Four Seasons négyévszakos, egy Goodyear Ultra Grip 8 téli, egy újrafutózott Ökon Respa téli, valamint egy Dunlop Fast Response nyári gumi vett részt.
Az első próbát havon tartották, ahol természetesen fölényesen győzött a téli gumi, és ahogy várható volt, a nyári gumi csúnyán leszerepelt. Érdekesnek bizonyult azonban a négyévszakos és az újrafutózott gumi összevetése. Az új négyévszakos gumi mind a négyféle teszten legyűrte a használtat. Vizsgálták a tapadást, a fékezést, az irányíthatóságot a szintidőt és egy szubjektív tényezőt is számításba vettek. Az újrafutózott téli gumi korábbi évjáratú Continental futófelületet kapott, de a lamellák mélységében és a kapaszkodásban nem tudta felvenni a versenyt a négyévszakossal.
Hirdetés
Nedves úton a gumiknak fékútban, aquaplaningban, körpályán és irányíthatóságban kellett bizonyítaniuk. Míg fékezésnél a legjobban a nyári gumi teljesített, addig sok pontot veszített a felúszási (aquaplaning) teszten. Az újrafutózott gumi a szlalomozásban gyors volt, ám elvérzett a kanyarokban, összességében a vártnál gyengébben teljesített. A négyévszakos abroncs egyik próbán sem nyújtott hibátlan csúcsteljesítményt, de átlagos tulajdonságai megbízhatóságról tettek tanúbizonyságot.
Szárazon egyértelműen a nyári gumi a legjobb. Magért beszél az az adat, hogy tíz métert ver a fékútja az újrafutózott gumiéra 100 kilométer/órás sebességről történő vészfékezésnél. Irányíthatóságban sem talált párjára a nyári abroncs száraz útfelületen. A téli csoport a kanyarteszten hamar elveszítette lamelláit, könnyen és veszélyesen kopnak terheléskor ezek az abroncsok szárazon, igaz egy kis ideig bírták még a terhelést. Bár irányíthatóságban gyengébb a téli gumi, mint a négyvévszakos, a tesztelőket is meglepte, hogy fékútban viszont jobb. Míg a téli abronccsal a tesztautó 41,5 méteres fékutat ért el, addig a négyévszakosnak 43,8 méter kellett a megálláshoz.
A GTÜ-szakértők véleménye szerint, aki téli gumival közlekedik melegben és száraz úton, az kétszer olyan biztonságban van, mint az aki, nyári gumival közlekedik téli körülmények között, mondjuk egy hirtelen leszakadó hóviharban. A német szakértők szerint a négyévszakos gumi jó megoldás azok számára, akik minden évszakban keveset közlekednek. A tesztelők megállapítása szerint az újrafutózott téli gumi is hasznos: féláron juthat hozzá az autós olyan gumihoz, amely az új jó tulajdonságainak háromnegyedével rendelkezik. Városi forgalomban ez elegendő lehet, ha viszont baj van, azaz vészhelyzetben hiányozhat a többlet tudás, s az biztos, hogy már egy kisebb koccanás is nagyobb kárt jelent, mint amennyi a jó abroncs felára lenne. A négyévszakos kapcsán pedig nem csak azt kell értékelni, hogy a téliekkel szemben milyen, hanem azt is, hogy nyáron mit tud a nyáriakhoz képest, tapasztaltaink, saját tesztünk szerint sokkal kevesebbet.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.29. at 22:07
    Permalink

    Igaz! Bár mindenki így fogná fel… valószínűleg nem itt tartanánk. Kb 20-25 évvel le van maradva az átlag autós gondolkodása a közlekedés terén. Sajnos… De azért reménykedjünk a javulásban.

  • 2017.10.29. at 22:07
    Permalink

    Egy szónak is száz a vége!A nyári gumi az nyárra, a téli meg télre ennyire egyszerü aki máskép gondolja annak meg biztos van pénze kasznit javitani 🙂 (jobbik esetben)
    Mert veszélyhelyzetben a nem megfelelö gumi csak gondot okoz,aki meg mást mond az még nem járt olyan helyzetben(sajnos olyankor már késő), és majd utolag fogja a fejét!
    Mert a spórolást ne mások börén próbáljuk.

  • 2017.10.29. at 22:07
    Permalink

    2000-s évek elején használtam M+S comfort gumit 93-s conti téli mintával R19-n,nekem jó tapasztalazaim voltak vele,de 35ekm-nél elkoptak téli viszonyra az egészéves használatban.kicsit több olom kelll a centirhoz.

  • 2017.10.29. at 22:07
    Permalink

    nyugodtan vegyél 4 évszakos gumit – én tapasztalatból mondom ezt……….biztos vagyok benne, hogy az ellenzői nem használtak még évekig 4 évszakost, csak “jól hangzik” leszólni……

  • 2017.10.29. at 22:07
    Permalink

    Nem nagyon értem, ha valaki ennyire spórolós, és a kevés futással magyarázva hajlandó lemondani a maximális biztonságérzetről is, az miért akar feltétlen egy garnitúra gumival 5 évre tervezni. Miért nem fér el valahol az a négy téli ha acél felnire van szerelve, és mindenki magának tudja cserélgetni ingyen. Használtan is lehet venni egész jót, téliből meg nyáriból is az új át feléért, de az mégis jobb mint egy téli garnitúrával évekig menni. Ráadásul fel is fog keményedni a téli már a második szezonra a nyárinál keményebb lesz, mert nem ilyen UV és hőterhelésre van kitalálva, aztán késő lesz pityeregni ha esőben csúszik az autó…

  • 2017.10.29. at 22:07
    Permalink

    Személyes tapasztalat, több (céges és saját) autón:
    -a friss (1-2 éves) télit bizony megeszi a nyár, Peugeot Partner, 8e km (!) évente, csak városban: két év alatt annyi lett a téli gumiknak, igaz nem a legnevesebbek voltak.
    -az öreg (6-8 éves) téli szinte mérhetetlenül keveset kopik nyáron, igaz télen halálos: havas esőben olyan volt, mintha korcsolyáznék, 6mm-es mintával

    Szóval fejvakarós a dolog, én is gondolkodom a céges Partnerre négyévszakosokon. Valószínűleg nem érdemes rá két garnitúra: a nyáriak nem érnek sokat télen, a téliek meg csak az első 1-2 szezonban jobbak számottevően.

  • 2017.10.29. at 22:07
    Permalink

    Gumisod a magasan kvalifikáltak közé tartozhat… ne haragudj ezért a megjegyzésemért. A gumik -legyen téli vagy nyári- előbb utóbb valóban megcsúsznak, de legyél nyugodt, ha normálisan -tehát nem folyamatosan megcsúszás határán- közlekedsz, nagy bajod nem lehet a a gumiktól. A nyári gumi hóban = fejlövés. A téli gumi legnagyobb és vitathatatlan előnye a hóban jön elő.

  • 2017.10.29. at 22:07
    Permalink

    nekem két évig volt fenn annó egy Mitsu Colton téligumi egész éveben..számottevő kopás és veszélyhelyzet nélkül.Évi 10 ezret megyek én is, vagy talán kevesebbet, autópályán nem jártam vele, 110-nél gyorsabban sem mentem huzamosabban…

  • 2017.10.29. at 22:07
    Permalink

    Én a cikkben említett megoldást javasolnám:
    “[i]A német szakértők szerint a négyévszakos gumi jó megoldás azok számára, akik minden évszakban keveset közlekednek.[/i]”

    Nekem a gumis azt mondta, eszembe ne jusson feltenni nyáron 30-40 fokban az újonnan vásárolt (kb. 3 hónapos gyártású) téligumimat -inkább húzzam ki a nyarat a kopott nyárimmal, mert egy nyár alatt elfogy, annyira puha (főleg a beton M0-n vagy városban). És igaza lehet, mert megtapintva is érezni mennyivel puhább mint a nyári, a felhevült kocsiból kivéve szinte olyan érzés volt mintha kenődne. Így végülis ez a legdrágább megoldás, ha optimista vagyok és csak feleakkora futásfutásteljesítménnyel számolok egész évben használt téligumival, akkor is dupla költség.

    Mondjuk, ha mindenképpen leakarja cserélni 40-50e km után, annyit országúton lehet, hogy kibír a téligumi is.

  • 2017.10.29. at 22:07
    Permalink

    Zold: köszönöm a tanácsot, de én max 90-nel közlekedem, tehát nem hiszem, hogy megégne nyáron a gumi, és kb 50 ezer km-t tervezek vele, tehát a kopás szempontjából sem hiszem hogy gond lesz, annyit talán kibír. Gondoltam én is a nyári gumis verzióra, de ha útközben ered el a hó, akkor jobban járok ha mégis a téli van fent.

  • 2017.10.29. at 22:07
    Permalink

    Érdekes megoldás.

    Ha fennhagyod a télit számíts rá, hogy jobban kopik mint a nyári, és még az agyonajnározott 7 foknál is rosszabb a téli, de melegben és leginkább esőben sokkal rosszabb.

    Én már égettem oda az autobahnon 10 fok felett nagy sebességnél téligumit.

    Ha ez nem zavar akkor elvileg az unortodox megoldás sem sokkal rosszabb.

    De ha meg tudod engedni hogy hóban otthon hagyjad az autót, akkor szerintem jobb egy közepes nyári gumi egész évre.

  • 2017.10.29. at 22:07
    Permalink

    Gumis ismerősöm ugyan ezt javasolta a szomszédomnak, hasonló a szitu, kevés éves futás az is “öregurasan”, szerinte az a legjobb megoldás hogy téli gumi egész évbe, meg persze költséghatékony is!

  • 2017.10.29. at 22:07
    Permalink

    Kérdésem lenne mindenkihez: Nem vagyok fiatal, öregurasan vezetek. Van egy kis Corsám évi 10 ezer km-t megyek. Arra gondoltam, veszek egy közepes minőségű téli gumit, és azzal járok télen-nyáron kb 4-5 évig vagyis kb 50 ezer km-t. A 80-as sebességet szinte sohasem lépem át. Szerintetek ez a jobb megoldás, vagy vegyek inkább 4 évszakost? A téli legalább télen nagyon jó, a 4 évszakos igazából sosem. Nem nagyon értek hozzá, aki tud, legyen szíves adjon tanácsot. Előre is köszönöm!

Vélemény, hozzászólás?