Akár öten autózni a lehető legolcsóbban
Piaci körkép: olcsó, családi autót 250 ezerért
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Olcsónak ígérkező fenntartás és szerény ár mellett, ha lehet férjen be a család. Meg lehet oldani ezt a kihívást negyedmillió forintból?
Piaci körképünkkel ingoványos talajra evezünk. Hogy mit szeretnénk? 250 ezer forintos vételárig olyan autót, amiben forgalmi szerint öten, de kényelmesen is négyen utazhatunk. Családi használatra kéne, tehát ha elnyel sok holmit a csomagtartója, az nem csak előny, már-már elvárás. Ajtóból legalább négyet szeretnénk, de nem megkötés a forma. Lehet hagyományos szedán, praktikus fehérhátú is, de ha kombi akadna horogra, az lenne az igazi. Méret tekintetében elsősorban a kompaktok vannak célkeresztben, de lesz kisebb és nagyobb autó is a válogatásunkban. Jó eséllyel csak a piaci átlagnál idősebb kocsik közül válogathatunk, a keresőt 1996 utánra állítjuk, remélve, hogy találunk akár 2000 után gyártottat is. Célunk, hogy az alacsony ár mellett a várható fenntartási költségek se szálljanak el, ezért kevés hely jut majd az álmoknak, de annál több a racionalitásnak.
Így vetjük bele magunkat a Használtautó.hu[/url] kínálatába. Itt nem lesznek sem trendi verdák, sem álomautók, hacsak valakinek nem egy mást már kiszolgált családi autó a szerelme. Sajnos a környezetemben egyre többen vannak így, már azok közül, akik még meg tudják engedni maguknak az autózást, mint kényelmi luxust. Mert a legtöbbünknek (legalábbis Budapesten és a nagyobb városokban) igazából nincs szüksége autóra, csak annak, aki nehezen mozog, vagy lakhelye, esetleg távoli munkája miatt nem tudja megoldani autó nélkül a napi rutint. Az autózás költsége pedig nem csak a 400 forintot jóval meghaladó literenkénti üzemanyagárból áll. A közterhek és az autóvásárlás költségei, mint az átírás, vagy a vagyonszerzési illeték sokat rontatnak ezen a helyzeten. Így ez a 250 ezer forintos projekt is legyen inkább legalább 400 ezer forintos. Tehát, ha a vételár van még csak összespórolva, akkor fogják vissza a lovakat, mert az átírás, az első szerviz díja és egy nem várt meghibásodás, ami bármikor előjöhet, romba döntheti a családi kasszát.
Olyan modelleket veszünk ezért számba, amik adott esetben a negyedmilliós határ alatt hazavihetők már és amik az eddigi tapasztalatok szerint nem rossz kocsik, ezért még egy pár évig jó szolgálatot tehetnek családi használatban is. Az 1996 utáni, érvényes magyar forgalmis Ford Escortokból több mint 50 darab van eladó 250 ezer forintig. A tűrhető autók valahol olyan 150 ezernél kezdődnek. Ezért még nem kaphatunk nyugatról frissen behozott, két légzsákos, a leírás szerint működő klímás, villanyablakos példányt, ami alig 200 ezret futott. Persze ott vannak a tipikus magyar piacos, alapszínben pompázó (piros, vagy fehér), fényezetlen lökhárítós darabok az 1.3-as ósdi OHV motorral és 60 lóerővel. Ezek kényelme abban merül ki, hogy ha van egy ilyenünk, akkor nem kell vonatoznunk egy vidéki rokonlátogatáskor. Viccet félretéve a mérleg nyelve ezeknél inog, mert a kevesebb extra-kevesebb meghibásodás párost az itthoni üzemeltetés és a hazai utakon kínzás rontja. Hogy mire kell számítsunk? Morzsolódó kormánykerékre, rügyező kerékjárati ívekre és a korszak Fordjaira jellemző csúnyán összetört, már az UV-tól is berepedezett lökhárítókra. Némi szerencsével találunk olyat, amin a korróziót már kijavították, vagy még nem jelent meg, és egy jobb kombit kifogva még több évig lehet egy tűrhető, családképes autónk. Ha a méret számít, akkor még egy Mondeo is beleférhet az összeghatárba, de a nagyobb autó, több meghibásodást okozó extráival, nagyobb motorjival és sok esetben nagyobb futásteljesítményével nem biztos, hogy jó választás.
Újkorukban a 3-as Golfot és az F Astrát is jobbnak tartották az Escortnál, ma viszont talán éppen ezért elvileg utóbbi lehet a jobb vétel. Astra-kínálatunk végtelen. A fehér színű, "területi képviselős" alap daraboktól kezdve a jobban felszereltekig akár egytulajosat is lehet találni. 250 ezer forintért, vagy alatt, 1996-os gyártású, vagy azutáni magyar forgalmival most is van épp több mint 50 eladó példány. Ezek zömét a belőtt árért, vagy ahhoz közel kínálják. Jellegzetességük, hogy a benzinesek már újkorukban is fogyasztották az olajat, de emiatt nem kell megijedni, mert ez az Ecotec motorok sajátossága. Sajnos nagyon rondán tudnak megöregedni, hámló fényezésűt, rozsdás küszöbűt, vagy hátsó ajtajút nem érdemes megvenni, mert van ép is. Az Astra belseje viszont nagyon strapabíró. A műanyagrészek és a kárpitok is könnyen tisztíthatóak. Zavaró Astra-jelenség, hogy a kormány az ideálistól jobbra esik és az ülései is kellemetlenek tudnak lenni hosszú távon. Igazi Opel betegség a párásodási hajlam, a fűtő-hűtőrendszer ebben sem a legerősebb pont, ezért van kis törlőszivacs a legtöbb ilyenben ma is. Mindezek ellenére az Astra bármelyik karosszériaváltozatával be lehet még ma is vállalni egy külföldi nyaralást is, a hely megfelelő, és még a hátsó biztonsági övek magassága is állítható. Golf fronton rosszabb a helyzet. Az elmúlt pár évben nagyon megélénkült a tőlünk nyugaton pár euróért kínált 3-asok behozatala. Kerültek az országba így bontószökevények, de szép számmal jól felszerelt, megkímélt darabok is.
Modell | Évjárat | Óraállás (km) | Ár (Ft) |
Ford Escort Turnier 1.8 TD Flair | 1997 | 260 000 | 199 000 |
Ford Escort Turnier 1.6 16V CLX | 1997 | 270 000 | 180 000 |
Ford Escort 1.3 CL | 1998 | 160 000 | 200 000 |
Ford Escort 1.4 CLX | 1999 | 168 000 | 175 000 |
Ford Escort 1.8 TD Flair | 1997 | 187 000 | 210 000 |
Ford Mondeo 2.0 16V Ghia | 1997 | 299 000 | 250 000 |
Ford Mondeo 1.6 16V GLX | 1998 | 323 000 | 239 000 |
Ford Mondeo 1.8 16V Ghia | 1996 | 260 000 | 155 000 |
Opel Astra 1.4 Classic | 1999 | 215 000 | 180 000 |
Opel Astra 1.4 Start | 1998 | 176 000 | 249 000 |
Opel Astra 1.4 16V GL Plus | 1998 | 162 000 | 249 000 |
Opel Astra Caravan 1.7 TD GL | 1996 | 280 000 | 229 000 |
Daewoo Nubira Wagon 1.6 SE | 1998 | 180 000 | 220 000 |
Daewoo Nubira 1.6 SX | 1998 | 178 000 | 249 000 |
Skoda Felicia 1.9D GLX | 2000 | 223 000 | 239 000 |
Skoda Felicia 1.3 GLXi | 2000 | 176 000 | 225 000 |
Suzuki Swift Sedan 1.3 GL | 2001 | 115 000 | 199 000 |
Suzuki Swift Sedan 1.3 GC | 1999 | 94 000 | 239 000 |
Peugeot 306 1.4 XN | 1999 | 160 000 | 239 000 |
Peugeot 306 Break 1.4 XR | 2000 | 310 000 | 275 000 |
Peugeot 306 1.4 XN | 1997 | 210 000 | 219 000 |
Peugeot 306 Break 1.6 XR | 1997 | 280 000 | 265 000 |
Renault Mégane 1.9 D RL | 1996 | 270 000 | 249 000 |
Renault Mégane 1.4 RL | 1997 | 320 000 | 200 000 |
Renault Mégane 2.0 RT (Automata) | 1997 | 240 000 | 250 000 |
Titkos tipp lehetne még a Daewoo Nubira és a Skoda Felicia is. Utóbbi nyilván erős kompromisszum, hiszen méretei kisautósak, fura szögben áll a kormánya, de egy megkímélt kombi nem rossz megoldás a spórolós feladatra. Sokkal nagyobb viszont a választék a Peugeot 306-osból és kortársából, az első Renault Mégane-ból is. Érdekes, hogy úgy általában ezek a relatíve olcsó használtautók is felértékelődtek. Én úgy spekuláltam, hogy a 2000 utáni, klímás, 4 légzsákos 306-os megállhat ma 300 ezer forintnál, de nem, azok jóval többért 450 körül mennek. Így megint nem marad más, minthogy visszatérjünk a kályhához. Régi Suzuki Swiftet kell venni, ha szempont a 2000-es, vagy az utáni évjárat és a 100 ezer kilométer alatti - bevallott - futásteljesítmény. A táblázatban csak a lépcsőshátú kivitel szerepel, mert az ha kell, tényleg alkalmas lehet egy családi utazásra. Persze nem a legkényelmesebb, de egy Suzuki "kényelme" felett igazából minden luxus. Főleg ha az ár és a várható fenntartási költségek szempontjából ennyire érzékeny a büdzsé.
Ilyen kerettel inkább tényleg állapot és előélet mint típus, felszereltség vagy motor. Mikor 300ért kerestem olcsón üzemeltethető, pár évig autónak kinézőt akkor Cliótól, Corsán át Micráig mindent megnéztem a környéken. Corsa lett volna de mindegyik leharcolt volt, egy szépnek hirdetett Cliót is megnéztem pedig nem szeretem a francia autókat de az is leharcolt volt. Aztán f Astra lett. 1.6os ha már de az nem volt jó állapotú úgyhogy lett 1.4es fapad. Gyári szőnyegekkel, rádióval, dísztárcsával. Ez mindent elmondott és autónak érződött. Escort akkor nem volt normális állapotú, fiesta mutatóban sem, punto egy leharcolt, felicia, megane, 306, 106 egy darab se. Ha lett volna jobb állapotú azt veszem. Ennyiért nem lehet válogatni.
Nekem 98-as 1.3-as Escortom van, és jelenleg nincs aza pénz amiért megválnék tőle. Igaz, kényelmileg és felszereltségileg még csak meg sem közelíti a mai autókat, de megbízhatóságában, és szerizköltségeiben messze meghaladja őket(persze kulturált használat, és karbantartás mellett).
Nem tudna olyan szar, leharcolt lenni a Honda, hogy neked ne az lenne a jobb. Ez lehet a te preferenciád, de ebben az árfekvésben ne terjeszd, mert így is van elég baja annak, aki ennyiért kénytelen autót venni.
Ráköltöttél egy halom pénzt, félig szar volt mikor megvetted, össze is volt törve…mindegy, mert a motorja jó…hát, ez is egy álláspont.
Nem vagyok francia-párti, – nagyon nem – de egy Renault Laguna, egy 1.8-as motorral, megfontolandó lehet. Alig fogyaszt, viszont, kellően tágas és beleférhet, a megadott keretbe.
Egy rokonak kellett 2 éve kocsi, hogy legyen mivel németbe ingázni. Honda Civicet „vetettem” vele 🙂 300ért. Angol 5 ajtós 96os. Hát, vegyes lett a kép.. Az autóért 300 km-t kellett utazni(+ennyi vissza), amikor odaértünk, persze rosszabb volt a kocsi mint amire a képek alapján számítottunk. Rohadt is, meg voltak apróbb bibik, zár, ablak nem működött rendesen. Viszont gépészetileg pöpecnek tűnt, meg a belseje is elég jó állapotban volt, és mert gyorsan kellett kocsi, megvettük. Hát elég sok lett ráköltve utána.. Sok kicsi sokra megy alapon, bontott cuccok ez az, ablakemelő kapcsoló, kpi zár motor stb. Kis kasztnimunka, szerelések(olajcsere, gyertyák, vez szíj, futóműben pár kopó cucc, fékek.. Viszont a motorja úgy ját mint a doxa, és 6-6.5 literrel megjárja pályán németet 140-150 körül. Ez az 1.5ös eco motoros. Jó vezetni, jó a futómű, a váltó egy álom. Van Felicis is a családban ami fiatalabb és drágábban lett véve pár éve, de nagyom fapados, majdhogynem KGST feeling a Hondához képest. Persze, makulátlanabb darab, mert a Honda törve is volt, de mégse szívesen pályáznék egy Feliciával, vagy 1.3as Escorttal..
Inkább érdemes 110,111,vagy 112-es fele ennyi idős Ladát venni(bár sokan azt sem tudják milyenek…) mint a fentebb felsorolt „ezeréves” pénztemető,köcőlék dögöket megvenni. De hát mindenki maga tudja…
Ebben az árkategóriában ,ha van jó Suzuki meg kell venni !1996-1999 közötti négy ajtósok közül még talán a Renault Clio 1.4 benzines vagy Diesel még lehet jó. Ezt elsősorban megkímélt, műszaki állapottól gondolom.
Sajnos a fent említetteken kívül kevés darab található komolyabb ráfizetés nélkül.Talán szóba jöhetne még a Fiat Punto de nagyobb autók közül vagy régiek, vagy drágábbak vannak.Ráadásul, mikor én kerestem ezt a korosztályt, klímásat, pláne működőt nagyon nehéz volt választani.