A Toyota elektromos sportautói akár 14 fokozatú kézi váltót is kaphatnak a jövőben
A Toyota valóban elhozza a kézi váltós villanyautót, ráadásul nem is csak a megszokott 5 vagy 6 sebességi fokozattal. A lehetőségek tárháza végtelen a gyártó legújabb szabadalma alapján: a váltót egyénileg lehet majd testre szabni, szabadon választott áttételekkel és variálható kapcsolási mintával. Állítólag nincs felső határa a fokozatok számának, de a levédetett rajzok között a legtöbb fokozattal rendelkező váltó 14 sebességes.
Így lesz variálható a fokozatkiosztás a váltókaron
Amíg a szabadon megválasztható áttételek egy az egyben valósnak tűnnek, addig a váltókar egyénileg beállítható kapcsolási mintája már inkább kérdéses, hiszen attól, hogy 14 fokozatúra állítják be a váltót, nem teremtődik hirtelen egy 14 fokozatú váltókulissza is a váltókar alá. Ehelyett egy négy- vagy hatsebességes kulisszát kapunk, amely a váltások után állítólag visszahúzza a váltókart az üres állásba, ahonnan a következő sebességi fokozatot választhatjuk majd ki, ha pedig elértünk a kulissza legtetejére, akkor egyszerűen egy sorral feljebb lép az elrendezés, tehát az 1-6 fokozatok helyett a 3-8 fokozatok válnak egy mozdulattal elérhetővé, és így tovább. Mindezt a váltógombon és az egyik képernyőn is kijelzi majd az autó, hogy a sofőr se zavarodjon össze.
Sajnos valódi váltásokról szó sincs, csak a villanymotor nyomatékgörbéjét állítgatja a kar
Mindez azonban - ahogy azt már korábban is említettük - csak szimuláció lesz. Több képet is közzétett a Toyota a működési elvről is, és egyértelmű, hogy nem valódi váltásokról és áttételekről van szó. A pedálok és a váltókar csak az autó fedélzeti számítógépének küldenek majd jelet, ami az adott áttételre jellemző nyomatékértékre korlátozza a motort, illetve a kuplungpedál kinyomásakor egyszerűen szabad gurulásra vált. Hogy milyen lesz a vezetési élmény az új váltóval, azt még nem tudjuk: szerintetek sikerül majd élethűen szimulálni a kuplungot és a fokozatokat?
Bevállalnád a Toyota új 14 fokozatú kézi váltóját a villanyautódban, vagy inkább maradnál a már megszokott "Prius" irányváltónál?