Ajándékdoboz a családnak
Ford Tourneo Connect teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Csinosabbá, finomabbá tette a modellfrissítéssel a Ford dobozos személyautóját. Teszten a 110 lóerős Tourneo Connect 1.8 TDCi Limited.
Először is el kell fogadni a kisteherautós kinézetet, ami a csinosító fészlift után, különösen a gazdag Limited felszereltséggel azért nem is olyan nehéz. Inkább a napi használatban okozhat eleinte gondot a gyakorlatlanabb, kisebb autókhoz szokott vezetőnek a kocsi mérete, no, nem a 431 centis, kompaktautós hossz, hanem inkább a szélesség, és leginkább a sok mélygarázsból és parkolóházból kizáró 181,5 centis magasság. (Egyébként a hosszú tengelytávú változat két méternél is nagyobb magasságával végképp alkalmatlan városi bevásárlóautónak.)
A modellfrissítés hozta változások ennél sokkal jelentősebbek a beltérben, amit így már nyugodt lélekkel nevezhetünk utastérnek a személyautós irányba tett elmozdulásnak köszönhetően. Az S-Max stílusát idéző műszerfal, a gusztusos és barátságos üléshuzatok, a két színtónusú, bézs berendezés igazán kellemes környezet lehetne. Viszont a műanyagok nagyon kemények, a nagy felületű burkolatok felől halk zörgés, nyüszögés, rezonálás hallatszik. A praktikumra viszont nem lehet panasz, feltéve, ha ez alatt a rengeteg nagy méretű tárolóhelyet, polcot, üreget, hálós rakodóhelyet értjük.
Ha viszont a variálhatóságot is ide soroljuk, akkor baj van, sajnos Fordék – különösen a mai egyterűek szellemes megoldásaihoz képest – igencsak ügyetlenül oldották meg a harmadolva dönthető ülés mechanizmusát. Az még hagyján, hogy az ülések nem süllyeszthetők el, nem vehetők ki, de a hasznos hosszból rengeteget elrabolva az előre döntött ülőlapból a mechanizmus, és különösen annak két támasztórúdja nyúlik hátra a raktérbe, magakadályozva hosszabb tárgyak, nagyobb dobozok szállítását. Egyébként a csomagtér mérete rendben van, a tér magas, sima falak határolják, a rakodópereme pedig alacsony. Persze a rakodás ide nem gyerekjáték, a hatalmas ötödik ajtó nyitásához sok hely kell, a csukásához meg erő, ám ami nagyobb baj, hogy a nyitott helyzetben bekattant tolóajtót sem gyerekjáték megmozdítani, ez is csak nagy erővel lehetséges – ez lehet beállítás kérdése, vagy haszonjármű-örökség?
Ha már az autó haszonjárműves örökségénél tartunk, kapja meg a dicséretet az egész munkanapjukat a kocsiban ücsörgő sofőrök számára készült vezetőülés, amely nem csak kényelmes, hanem az ülőlapja is dönthető, azaz elöl-hátul külön állítható magasságú, ráadásul a tesztautóban még fűthető is volt. Annak ellenére is jó a kilátás, hogy az A-oszlopok a kelleténél kicsit többet takarnak ki, és a személyautókéhoz képest nagy, de a haszonjárművekéhez képest enyhén szűk látószögűek a külső tükrök.
Ezzel szemben szerénynek egyáltalán nem nevezhető az ESP, a kipörgésgátló, a motorfék-szabályzás és vészfékasszisztens alkotta elektronikus stabilizáló rendszerek arzenálja. És van HLA nevezetű hegymeneti elindulás-segítő rendszer is, bár alighanem ennek tétova oldása vezetett lefulladáshoz néhány, túlságosan kis gázadással tett elindulási kísérletnél…
A sok tekintetben egyszerű kivitel ellenére az autó árával kapcsolatban ne legyenek illúzióink, a tesztelt 110 lovas Limited listaára 6 686 750 forint, a néhány extrával már hétmilliónál járunk. Az árlistát böngészve hamar kiderül, mégsem igazán érdemes lejjebb adni annak, aki ilyen családbarát dobozt akar venni Fordéktól. A személyszállító Tourneo Connect alapára is valamivel hatmillió felett van, így az 1,8-as dízel kisebb teljesítményű változataival ugyanúgy csak kevés százezer forint spórolható meg, mint a szerényebben felszerelt változatokkal. Emellett a még nagyobb térre és teherbírásra vágyóknak ott van a hosszú tengelytávú kivitel, abból viszont a Trend a felszereltség csúcsa, a tesztelt Limited stafírung nem rendelhető. A hétmillió körüli ár egyébként a családi dobozos kínálat csúcsa felé kapaszkodik, alapáron egyedül a Volkswagen Caddy Life kerül többe a 140 lóerős dízellel, de a Fordnál kevesebb kütyüvel. A még szerényebben felszerelt, 100 lovas Opel Combo listaára 5,7 millió, és pontosan ennyi szerepel a legjobban felszerelt 110 lovas Peugeot Partner Tepee vagy a Citroen Berlingo neve mellett is. De még a csúcsfelszereltségű 120 lovas Dobló 1,9 listaára is ennyi, ám a hamarosan kifutó modellt a Fiat most bőven ötmillió alá akciózza, ahogyan a gyengébb és csupaszabb Kangoo is csalogató áron szerepel a Renault listáján.