Ahonnan a Porsche indult – Porsche Automuseum

Élménydömping: Porsche Automuseum, Gmünd

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Ausztria festői szépségű táján megbújik egy múzeum. Egy múzeum, melynek épülete sokat látott és jelenleg is egyedülálló kiállításnak ad helyet. A középpontban pedig nem más áll, mint a Porsche.


Gmünd városában járunk, ahol egy óriási Porsche plakáton akad meg a szemünk. Hát itt meg kell állnunk. Porsche Automuseum – Helmut Pfeifhofer, vár minket a felirat. Pfeifhofer? Ismerősen hangzik a név, valahonnan az autósportból. Később kiderült, hogy az osztrák régiségkereskedő fiáról, Christoph Pfeifhoferről van szó, aki az osztrák túraautós bajnokságokban versenyzik. Természetesen Porschéval. 2002-ben átvette apjától a múzeumot, és azóta is folyamatosan frissülő kiállításokat láthatunk itt. A folyamatos változás annak is köszönhető, hogy a stuttgarti Múzeummal való együttműködés keretében a két kiállítás egymást segítve szállít autókat ide-oda. Az 1982-ben alapított múzeum Európa első és egyetlen Porsche magángyűjteménye. Egyedülálló darabokkal találkozhatunk itt, amik talán sehol máshol nem láthatók, vagy csak a hivatalos Porsche Múzeumban találhatóak meg.
A múlt. A helyszín nem véletlen. Karintia gyönyörű hegyei között helyezkedik el Gmünd városa, ahol a második világháború után Ferdinand „Ferry” Porsche készítette autóit rövid ideig. Itt készült az első, Porsche névre keresztelt autócsoda. Ez volt a 356-os, amiből 1948-ban csak egyetlen darabot gyártottak. Ez a példány ma is megtalálható a már sokat említett stuttgarti, gyári múzeumban. Az 1949-es gyárköltöztetésig 52 darabot szereltek még össze az osztrák városban. A kiállítás tehát abban az egykori fűrészüzem fabarakkjaiban kapott helyet, ahol a Porschék gyártása elkezdődött.

Nagyszerű gyűjtemény és élmény. A múzeum sötét hangulata ad valami varázst az egésznek. Mikor belép az ember, rögtön rengeteg makettel, autómodellel találja szembe magát, amik között megtalálhatjuk a korszakalkotó típusokat és a mérföldköveket az autósportból és a civil autós világból egyaránt. Az alsó emeleten kivetítőkön filmeket nézhetünk, ahol a Porsche múltjáról készült felvételeket láthatunk. A következő teremben egyik személyes kedvencem, egy berendezett műhely kapott helyet, ahol betekintést nyerhet a magamfajta fiatal is abba a korba, amikor az egész elkezdődött. Itt található még a fa, valamint az alumínium 356-os is, valamint Christoph Pfeifhofer egyik versenygépe. Mikor megpillantottam, rögtön éreztem, hogy ez lesz az én helyem. Kiskoromat idézte, amikor még Bódis Kálmánék is ilyet hajtottak a Hungaroringen, gyönyörű sárga festésben.

Mikor elakad a szavad. Felmegyünk a lépcsőn, és egy nagy tér tárul elénk, tele gyönyörű Porschékkal. Itt egy pillanatra megálltam. Sok az információ. Az első szembetűnő gép a GT1-es bajnokságban használt 911-es, majd a rendőrségi 911-es. A sorok közt haladva találhatunk sportautókat, katonai és rendőrségi, valamint gyönyörű állapotban lévő utcai autókat is. Azért látszik a túraautós, azaz „Rennwagen” beállítottság, a részletekbe merülve több autóban is találhatunk bukócsövet, kagylóülést, versenykormányt és bizony az áramtalanító helye is jelölve volt néhány gépen.

Bogaras hadsereg. Idősebb Ferdinand Porsche nevéhez köthető a németek népautója, a VW Bogár tervezése is. Nem véletlen, hogy ebből is található egy nem mindennapi változat a múzeumban, az úgy nevezett VW 87. A katonaság számára gyártott parancsnoki, négykerékhajtású Bogárból összesen 4 db készült. Ezekből egy megtalálható itt - tőlünk mindössze 600 kilométerre, a szomszédunknál. Hihetetlen.
Hirdetés
Egyéb katonai járművekkel is találkozhatunk, mint például a Porsche 597-es, ami vadászati autóként volt használva vagy a szintén Bogár alapokra épült Volkswagen 82 Kübelwagen, amit a második világháborúban használtak a gyorsabb közlekedés érdekében.

Az autópályák ura. Csupán 2006 májustól októberig szolgált az osztrák rendőrség flottájában, az a 911 Carrera, ami ma megtalálható a múzeumban. A 325 lóerős gépezet mindössze 50 ezer km-t futott, hisz az osztrák belügyminisztérium sem volt képes fenntartani a 95 000 eurós sportautót.

Autósport. Nem véletlenül hagyom a végére a témát. Ez áll legközelebb a szívemhez. Több olyan típus is megtalálható itt, ami nemcsak egyedülálló, hanem régóta szerepelt bakancslistámon, hogy láthassak egyet. Kezdeném a sor legkisebb és egyben legöregebb tagjával, a Porsche 906-ossal. A veterán autósport legendából 50 darab épült utcára, hogy megkapják az FIA homologizációt. A legendás Carrera 6-os olyan autókat győzött le, mint az akkori kor olasz büszkesége, a Ferrari Dino, de Le Mansban is szép sikereket ért el. Külön érdekesség, hogy jelenleg ez az egyetlen Carrera 6-os, ami fellelhető Ausztriában.
A legérdekesebb darabok számomra a kiállításon a Porsche 935, valamint a GT1-es 911-es voltak. Régi vágyam volt élőben látni őket. Az 1976-ban épített 935-ös gyönyörű Martini festése jellegzetesnek számított a maga korában. Legendás típus volt. Nemcsak Európában, de Amerikában is óriási sikereket ért el. … A sikersorozat végét az FIA 1982-es új szabályai jelentették.

A múzeumban kiállított Porsche 911 GT1 1997-es építésű, tehát már az Evo megnevezést kapta. A ráncfelvarrott változatból 25 db készült utcára is, hogy megkapja a homologizációt. A versenyautó 600 lóerőt tudott, ami a 950 kg-os súlyához párosítva kegyetlen. Programja nem volt túl sikeres, ám tökéletes példa abból a korszakból, amikor a GT autók voltak a csúcskategória. Bárcsak felnőttebb lettem volna akkor…

A Porsche múltját és evolúcióját képtelenség lenne egy cikkben leírni, még akár 1-1 típusról is lehetne hosszabb írásokat közzétenni. Ez a kis múzeum azonban jó kezdeményezés, hogy néhány érdekesebb infót megtudhassunk a Porsche eszméletlenül érdekes és sikeres autókat rejtő múltjából.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?