Áfátlanítás árammal? – adómentesek lennének a villanyautók

Csak a tölthető villanyautók lehetnének zöld rendszámosak és áfamentesek

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A villanyautók jövőre zöld rendszámot, később meg adómentességet kaphatnak. Mínusz 27 százalékkal számolva versenyképes lehetne az áruk.


A Nemzetgazdasági Minisztérium október közepén hirdette ki, hogy a Jedlik Ányos terv részeként már jövőre megjelenhetnek a hazai utakon a zöld rendszámú autók. A zöld rendszámhoz a korábban is ismertetett terv szerint járna engedély a buszsávok használatára, kedvezményes parkolás és ami a legjobb, akár áfát sem kéne fizetni utánuk. A 27 százalékos általános forgalmi adó megfizetéstől a nem túl távoli jövőben azon autók esetében tekintene el az állam, amik hálózatból tölthetőek. Eszerint a villanyautók, a hatótávnövelős, azaz kiegészítő robbanómotorral felszerelt villanyautók és a konnektorból is tölthető, angolul plug-in hibridautók ára csökkenhetne.
Hirdetés


Mindezzel a cél, hogy pár év alatt megsokszorozódjon az ilyen, alacsony helyi emissziójú járművek száma. Más országokban komoly állami támogatást is élveznek az ilyen, zöld járművek, itthon egyelőre még fontolgatják a rájuk igényelhető speciális hitel lehetőségét. Terveznek viszont elektromos bérautóautó-flottát. Korábbi írásomban hangot adtam annak, hogy magával a zöld rendszámmal, mint kezdeményezéssel nem feltétlenül értek egyet. Mindezek ellenére az áfacsökkentés végre egy hatásos lépés lenne, csak nehogy ne valósuljon meg.
Utóbbi esetben csak az inkriminált zöld rendszám maradna. Ráadásul a nagy szolgáltatók feltehetőleg már a jövő évben megszüntetik a díjtalan áramvételi lehetőséget, így a villanyautósok elesnek az ingyen töltés lehetőségétől. Bár a vonzó terveket jó előre közzétették a Jedlik Ányos program sajtótájékoztatóján, de egyelőre a gyakorlatban nem sok minden valósult meg belőle. Így december végén már nemhogy az árak "nettósítását", de a zöld rendszámot sem lehetne hivatalosan bevezetni a jövő év elejéig.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

22 thoughts on “Áfátlanítás árammal? – adómentesek lennének a villanyautók

  • 2017.10.28. at 23:21
    Permalink

    Valóban vannak olyanok, akiknek elég a hatótáv. Pl. egyik 75 éves rokonunk szerintem még életében nem ment egyvégtében 100 km-t, pedig közel 40 éve vezet. Neki pont jó lenne egy ilyen Leaf. A gond annyi, hogy ő 8-10 évente vesz egy új autót, de az eddigi legdrágább autója a Swift (90 előtt a Trabant). Persze ennek ellenére nyilván lesznek, akik megveszik majd a Leaf-et.
    Azzal én is egyetértek, hogy a kormánynak, a költségvetésnek a rövidtávú bevételek a fontosak, fontosabbak. Ha elengednék az ÁFÁ-t a villanyautókról, és esetleg tömeges lenne a vásárálás (ami azért kizárt), akkor azzal duplán veszítene a költségvetés, hiszen a váltás előbb-utóbb a benzin és a gázolaj eladásának visszaesésénél is jelentkezne. Így újabb ÁFA bevételtől esne el a költségvetés, ráadásul tetemes kiesés lenne a jövedéki adó bevételből is. Valahol ezt a kiesést pedig be kellene hozni. A tömeges elterjedést azért nem tartom valószínűnek, mert Magyarországon az új autók több mint háromnegyedét cégek veszik, náluk pedig nem jellemző, – vagy legalábbis elég kis részben – hogy csak rövid távokon mozognának, és ráérnének órákat töltögetni. Ha tényleg növekedik a hatótáv és a töltőhálózat is bővül, valamaint lecsökken a töltési idő, akkor várható változás.

  • 2017.10.28. at 23:21
    Permalink

    Az mennyire életszerű, hogy a nap elején még nem tudod, hogy meg kell-e tenned egy 200 km-es utat napközben vagy sem? Az emberek döntő többsége számára semennyire sem.

    Az nem vitás hogy a mai egy feltöltéssel átlagosan megtehető hatótávolság kevés – de nem azért mert jellemző lenne, hogy hirtelen több 100 km-t kell megtenni -. Viszont ez néhány éven belül jelentősen (legalább 50%-al) nőni fog rá néhány évre meg még többel.
    Viszonylag kis hatótávolsággal is lehet nagyobb távolságkat megtenni velük amennyiben kellően sűrű gyorstöltő hálózat áll rendelkezésre. Ez pedig sok helyen már rendelkezésre áll, máshol pedig tempósan épül ki.

  • 2017.10.28. at 23:21
    Permalink

    Én is éppen azt mondom, hogy hosszú útra más kell, hiszen a villanyautók jelenleg erre alkalmatlanok. Talán csak a Tesla, de az is csak korlátozottan. Szóval két kocsi kell(ene). Véleményem szerint Magyarországon nem életszerű, hogy egy kocsid csak azért legyen, hogy rövid távokon használd, egy meg azért, hogy hosszú távokon. Közben mindkettőre fizeted a biztosítást, az adókat. Arról nem is beszélve, hogy mennyi pénzed áll mindkettőben.
    Talán Nyugat-Európában vagy az USA-ban van ennek valami realitása.

  • 2017.10.28. at 23:21
    Permalink

    Maximálisan egyetértek, nekem is éppen azok a problémák jutnak mindig eszembe, amit te is írtál. Vagyis, hogy nagyon nagy probléma, hogy csak 150 km-t tud menni, lassú a töltés, nincs töltőhálózat. Az otthoni éjszakai töltés elvileg megoldható, ahogy írod nem probléma, én is ezt írnám, de gondolni kell arra a sok ezer emberre is, akik olyan helyen laknak, ahol nem tudnak tölteni, legjellemzőbb eset a lakótelep. Szóval ezeknek az autóknak csak akkor lesz valós használati értékük, ha egyrészt növelik a hatótávukat, másrészt nagy mérétkben bővítik a töltőhálózatot, és olyan megoldást dolgoznak ki, hogy 10-15 perc alatt 100%-ra tölthetőek legyenek a kocsik.

  • 2017.10.28. at 23:21
    Permalink

    Hiába magyarázod neki – ezt is – képtelen megérteni. Az elmúlt években jónéhányszor előadott már hasonló történeteket, minden alkalommal elmondtam neki miért marhaság az egész amit felvet. Soha nem fogta fel, a következő adódó alkalommal pedig megint előadta ugyanazt. Az élővilágban azt hiszem a hálózatos idegrendszer képes még ilyen bámulatos rugalmasságra mint nick. Akármi történik csak a vele született – az ő esetében tejesen hibás – fix funkciókat tudja produkálni. 🙂

    Amúgy én is tudok ilyen történeteket költeni mint nick, pl.:
    A múltkor San Diego-ból New York-ba kellett mennem (4000 km), majd onnan Havannába (2100 km) majd vissza (3500 km). Kocsival nem tudtam volna megtenni az utat időre ebből a napnál is világosabban látható hogy a személyautó használhatatlan. Amíg ezt nem lehet megoldani kocsival 1 napon belül, addig számomra nincs valós használati értéke.
    😛

  • 2017.10.28. at 23:21
    Permalink

    Minden ilyen, mint a buszsáv használata egy gesztus (értsd: mézesmadzag vagy inkább képmutatás?, hogy mi bizony támogatjuk…), de csak addig tart amíg el nem terjed. Viszont nem sok vizet fog zavarni az az 1 négyzetkm-enkénti 1+ autó a buszsávban, ami kb. 5-10 év múlva annyira ‘elterjed’…

    Én meg sok helyen a buszsávval nem értek egyet! Mert az valójában lefordítva azt jelenti, hogy b@sznak fejleszteni az úthálózatot és helyette olcsó táblákat tesznek ki, meg sávokat vesznek el (esetleg szedik a büntetést). Ez aztán tényleg dugóhoz vezet! (Lásd a Flórián felüljáró „ideiglenes” – buszsáv miatti – 50%-osítását és azzal a Szentendrei út totális bedugulását!) Ehhez még egyetem, sőt érettségi sem kell, van is aki az ecserin vette… És azután nyíl egyenes az út az illetékes ‘pozícióig’… és most itt vagyunk, de meddig?!
    Úgy mint Ukrajnában, itt szükség lenne import politikusokra, városvezetőkre… Még a korrupció árnyéka se vetődjön…, de párosuljon szakmai hozzáértéssel!

  • 2017.10.28. at 23:21
    Permalink

    így van, első, fő autónak nem alkalmasak, max. a Tesla, vagy a hatótávnövelősek, vagy a plug-in hybridek.
    A csak elektromosok nem, amelyek max. 150 km-t mennek el egy töltéssel.
    A gond ott van, ha napközben az elektromossal indultál el, majd a munkahelyeden, akárhol kiderül, hogy azonnal el kell menned 200 km-re, az idő is szorít. Hazamész autót váltani? Kitalálod hogyan töltesz majd?
    A lényeg, hogy nem elég az otthoni töltés lehetősége, növelni kell a töltőhelyek számát és gyorsaságát. Mert otthon pl. ráérek egy éjszakát tölteni, szép lassan, de ha úton vagyok, akkor már a 20-30 perc is hosszú idő lehet.

  • 2017.10.28. at 23:21
    Permalink

    A hétn csütörtökön reggel elvittem a gyerekeket iskolába (2 km), aztán egy hivatalos ügyet kellett elintéznem (oda-vissza 75 km). Majd sajnos egy idős rokonunk temetésére kellett mennünk (oda kb. 200 km), majd rögtön a temetés után indulnunk kellett vissza, hogy délkután 4-re odaérjek a gyerekekért az iskolába (újabb kb. 200 km). Aztán bevásárlás, gyógyszertár (6 km). Ha összeadom, csütörtökön kb. 480-490 km-t mentem. Úgy, hogy közben egy órát álltam a temető előtt, és kb. mégegy órát (két félórára megosztva) a rokonok háza előtt.
    Hazafelé úton eszembe jutott, hogy vajon ezt hogy oldottam volna meg egy elektromos autóval, pl. a cikkben szereplő Nissan Leaf-fel? Kíváncsian várom a megoldási javaslatokat. Nálam sem jellenző ez a feszített ütemű napi futásteljesítmény, de évente néhányszor előfordul. Amíg ezt nem lehet megoldani villanyautóval, addig számomra nincs valós használati értéke.

  • 2017.10.28. at 23:21
    Permalink

    Emberek, nyugodjatok le, nézzetek utána, ha valami nem kerek! De, ha nem találtok semmit, akkor is jön a józan paraszti ész. Nemhiába duplikálta a posztomat a gép, kell ott lenni valaminek! 😉

    Nem Paks II fogja adni az áramot, de nem is az atomenergia felé fordulnak már értelmesebb államok Fukusima után. Fájó, de jön a szén és társai!

  • 2017.10.28. at 23:21
    Permalink

    [i]„Korábbi írásomban hangot adtam annak, hogy magával a zöld rendszámmal, mint kezdeményezéssel nem feltétlenül értek egyet.”[/i]

    Azt az érvelést már a korábbi írásban sem értettem. Az zöld rendszám bevezetése az egyik legjobb ötlet ami ebben a csomagban felmerült. Az automata felismerő rendszerek munkáját jelentősen megnehezítené a pontosság meg számottevően csökkentené ha nem egy ilyen mindenki – ember és gép – számára jól felismerhető jelölés alapján lehetne eldönteni az adott jármű jogosultságát egy kedvezményre. Hátránya hogy legalább is elvileg könnyebben vissza lehet vele élni bár azt nem tudom hogy a rendszámhamisítás mennyire dívik manapság Abszurdisztánban.

    [i]„A Nissan Leaf ára így 8,78 millió forint helyett 6,41 millió forint lehetne.”[/i]

    Igen, egy kb. 6 miska körüli ár az ami reális érte. A 27%-os elmebeteg gigaáfát pedig mindenképpen le kellene venni róluk, sőt akár negatív áfában kellene gondolkodni, ha tényleg akarnak tenni valamit az ügy számottevő előremozdítása érdekében és nem csak a szokásos süket parasztvakítás a céljuk.

  • 2017.10.28. at 23:21
    Permalink

    Azért nem kell mindent egyből elhinni, még akkor sem – vagy akár úgy is fogalmazhatnék, hogy pláne nem akkor, ha ilyen kérdésről van szó – ha az egy ENSZ anyagban szerepel.
    Nem számoltam ugyan utána, de az idézetben szereplő hasonlatok érzésre az üvöltő marhaságok kategóriájába tartoznak.
    Az igaz, hogy a metán az sokszor erősebb üvegház hatású gáz mint a széndioxid, de az állattartó telepek metánkibocsájtását elég hatékonyan lehet csökkenteni. Az esőerdő kiírtása meg teljesen elfogadhatatlan akármi miatt is vágják ki a fákat.

  • 2017.10.28. at 23:21
    Permalink

    Mindenki nyugodjon le a pi**ába! Mindjárt jön s3000 és megmondja:)
    Amúgy Colie, ez az első mondat a te számításaidban hogy áll össze? Szerintem elég meredek, de a szénerőművek esetleges építésének a tovább élő esőerdőkre való vonatkozását sem értem igazán. Most nem a szokásos szarfröcskölést akarom elkezdeni, csak úgy egészséges vita szintjén kérdem.

  • 2017.10.28. at 23:21
    Permalink

    [i]„A villanyautó elterjedése nem hogy csökkenti, hanem fokozza a foszilis energeiahordozók elégetésének igényét, ergo tovább épülnek majd a szénerőművek, melyek ontják a füstjüket, benne a CO2-vel!”[/i]

    Tényleg? És ezeket honnan vetted, saját kútfőből vagy esetleg a Dörmögő Dömötörből? Milyen agyas dolgokat tudsz még nekünk mesélni, pl. hogy az ég zöld a fű meg kék?

    [i]„Viszont az esőerdők jobban fejlődnek majd – egy darabig!”[/i]

    Igen, ez egy mindenki által jól ismert tény, hogy a széntüzelésű hőerőművek puszi pajtásai az esőerdőknek. Legalább is elemebeteg országban mindenképpen.

    [i]„A szénsav eső sem tökéletes. Vagy mindez demagógia?”[/i]

    Ezek után magától adódik a kérdés, hogy vajh betöltötted-e már a tizedik életévedet.

    [i]„Amikor pedig jól elterjed, úgy 50 év múlva, akkor mindenki cserélheti vissza feketére (meg a matricát is a rendszámon), mert addigra már régen a hidrogén autó lesz a zöld, vagy ki tudja mi!”[/i]

    Ha csak 50 év múlva terjedne el az azt jelentené hogy a hüllők sikerrel kiírtották az emberiséget. Ezesetben viszont se rendszám se matrica nem kell már.
    A hidrogénes benyögést is nagyon vártam már, ez a hülyeséggel minden esetben kéz a kézben jár. 🙂

  • 2017.10.28. at 23:21
    Permalink

    Mókás dolog ez a környezetvédelem:…”„Az ENSZ becslései szerint az állattenyésztéstől származik a globális felmelegedést okozó gázok 18 százaléka – több, mint az autóktól, a buszoktól és a repülőktől. Csakhogy az energiaiparral és a cementgyártással ellentétben az állattenyésztésre nem vonatkoznak szigorú környezetvédelmi előírások” – számol be a New York Times a december eleji poznani csúcstalálkozóról, ahol a világ 187 környezetvédelmi minisztere, az ENSZ képviselői és tudósok keresték a megoldást az állattartás környezetkárosító hatásának enyhítésére.
    Mint arról a Metazin is beszámolt, az állattartás során rendkívül sok káros anyag keletkezik. Egy kiló marhahús előállítása során például nagyjából annyi környezetszennyező anyag szabadul fel, mint amikor egy átlagos fogyasztású autóval 250 kilométeres utat teszünk meg. Az egy kiló húshoz szükséges energia pedig annyi, amennyit egy 100 wattos izzó 20 napi folyamatos működése során fogyaszt.
    Új-Zélandon és Brazíliában, ahol az állattartás jelentős szerepet játszik a nemzetgazdaságban, a teljes üvegházhatású gázkibocsátásnak több mint 50 százalékát adja a juhok és a szarvasmarhák beléből származó metángáz. Brazíliában ráadásul az új állatfarmokat az esőerdő kiirtásával hozzák létre.”/metazin.hu

  • 2017.10.28. at 23:21
    Permalink

    A villanyautó elterjedése nem hogy csökkenti, hanem fokozza a foszilis energeiahordozók elégetésének igényét, ergo tovább épülnek majd a szénerőművek, melyek ontják a füstjüket, benne a CO2-vel! Viszont az esőerdők jobban fejlődnek majd – egy darabig! A szénsav eső sem tökéletes. Vagy mindez demagógia?

    Vajon hány zöld rendszám lesz pár éven belül? 100, 200? Nem túl nagy áfa-veszteség.
    Amikor pedig jól elterjed, úgy 50 év múlva, akkor mindenki cserélheti vissza feketére (meg a matricát is a rendszámon), mert addigra már régen a hidrogén autó lesz a zöld, vagy ki tudja mi! 🙂

  • 2017.10.28. at 23:21
    Permalink

    A villanyautó elterjedése nem hogy csökkenti, hanem fokozza a foszilis energeiahordozók elégetésének igényét, ergo tovább épülnek majd a szénerőművek, melyek ontják a füstjüket, benne a CO2-vel! Viszont az esőerdők jobban fejlődnek majd – egy darabig! A szénsav eső sem tökéletes. Vagy mindez demagógia?

    Vajon hány zöld rendszám lesz pár éven belül? 100, 200? Nem túl nagy áfa-veszteség.
    Amikor pedig jól elterjed, úgy 50 év múlva, akkor mindenki cserélheti vissza feketére (meg a matricát is a rendszámon), mert addigra már régen a hidrogén autó lesz a zöld, vagy ki tudja mi! 🙂

Vélemény, hozzászólás?